Deze discussie is voor de mensen die geinteresseerd zijn in de super saw sound en benieuwd zijn in hoeverre de JP6K verschilt ten opzichte van de JP8000. Er wordt op vele plaatsen gezegd dat de JP6K de enige VST synth is die zo dicht in de buurt komt van de sound van de JP8000. Omdat ik ze allebei heb, heb ik ze even vergeleken.
De twee synths hebben grotendeels dezelfde functies. De uitzonderingen: de jp6k heeft geen chorus, maar kan wel weer een tweede super saw oscillator inzetten. Ook heeft de jp6k virtuele knopjes voor "analog", "noise" en "part detune".
Het resultaat is te beluisteren in de bijlagen. Hierin staan dry en wet versies. Bij de dry versies hebben beiden synths dezelfde instellingen. Deze zijn:
- Filter: -24db, cutoff=127, resonance=0, key follow=0, env depth=0;
- Amp: attack=0, decay=127, sustain=0, release=41, pitch env=0;
- Tone: bass=0, treble=40;
- LFO: alles uit, dus rates en depths zijn 0.
- Osc: jp8k (super saw alleen mogelijk op osc1, osc2 staat dus uit), daarom op jp6k (lower layer = muted),
In de wet versie van de JP8000 heb ik de chorus op 96 gezet en de delay instellingen op 74, 80 en 64. Bij de JP6K: analog=25, noise=5, lower layer = unmuted en detuned op 122, osc pan = uiterst rechts (+), delay instellingen op 1/8d, 60 en 25.
Mijns inziens klinkt de jp6k wat wolliger/breder en de jp8k wat strakker. Het verschil in breedheis van het stereo spectrum is in de wet versie alleen nog maar duidelijker door toevoeging en panning van de tweede oscillator in de jp6k. Laat even weten hoe jullie het verschil zouden omschrijven.
De twee synths hebben grotendeels dezelfde functies. De uitzonderingen: de jp6k heeft geen chorus, maar kan wel weer een tweede super saw oscillator inzetten. Ook heeft de jp6k virtuele knopjes voor "analog", "noise" en "part detune".
Het resultaat is te beluisteren in de bijlagen. Hierin staan dry en wet versies. Bij de dry versies hebben beiden synths dezelfde instellingen. Deze zijn:
- Filter: -24db, cutoff=127, resonance=0, key follow=0, env depth=0;
- Amp: attack=0, decay=127, sustain=0, release=41, pitch env=0;
- Tone: bass=0, treble=40;
- LFO: alles uit, dus rates en depths zijn 0.
- Osc: jp8k (super saw alleen mogelijk op osc1, osc2 staat dus uit), daarom op jp6k (lower layer = muted),
In de wet versie van de JP8000 heb ik de chorus op 96 gezet en de delay instellingen op 74, 80 en 64. Bij de JP6K: analog=25, noise=5, lower layer = unmuted en detuned op 122, osc pan = uiterst rechts (+), delay instellingen op 1/8d, 60 en 25.
Mijns inziens klinkt de jp6k wat wolliger/breder en de jp8k wat strakker. Het verschil in breedheis van het stereo spectrum is in de wet versie alleen nog maar duidelijker door toevoeging en panning van de tweede oscillator in de jp6k. Laat even weten hoe jullie het verschil zouden omschrijven.