Adam Szabo JP6K vs. Roland JP8K

Rutger

Continuous Learning
Lid sinds
2 april 2002
Berichten
550
Locatie
Mierlo
Deze discussie is voor de mensen die geinteresseerd zijn in de super saw sound en benieuwd zijn in hoeverre de JP6K verschilt ten opzichte van de JP8000. Er wordt op vele plaatsen gezegd dat de JP6K de enige VST synth is die zo dicht in de buurt komt van de sound van de JP8000. Omdat ik ze allebei heb, heb ik ze even vergeleken.

De twee synths hebben grotendeels dezelfde functies. De uitzonderingen: de jp6k heeft geen chorus, maar kan wel weer een tweede super saw oscillator inzetten. Ook heeft de jp6k virtuele knopjes voor "analog", "noise" en "part detune".

Het resultaat is te beluisteren in de bijlagen. Hierin staan dry en wet versies. Bij de dry versies hebben beiden synths dezelfde instellingen. Deze zijn:
- Filter: -24db, cutoff=127, resonance=0, key follow=0, env depth=0;
- Amp: attack=0, decay=127, sustain=0, release=41, pitch env=0;
- Tone: bass=0, treble=40;
- LFO: alles uit, dus rates en depths zijn 0.
- Osc: jp8k (super saw alleen mogelijk op osc1, osc2 staat dus uit), daarom op jp6k (lower layer = muted),

In de wet versie van de JP8000 heb ik de chorus op 96 gezet en de delay instellingen op 74, 80 en 64. Bij de JP6K: analog=25, noise=5, lower layer = unmuted en detuned op 122, osc pan = uiterst rechts (+), delay instellingen op 1/8d, 60 en 25.

Mijns inziens klinkt de jp6k wat wolliger/breder en de jp8k wat strakker. Het verschil in breedheis van het stereo spectrum is in de wet versie alleen nog maar duidelijker door toevoeging en panning van de tweede oscillator in de jp6k. Laat even weten hoe jullie het verschil zouden omschrijven.
 

Attachments

  • Unknown2012melo_jp8k_dry.wav
    2,4 MB · Bekeken: 118
  • Unknown2012melo_jp6k_dry.wav
    2,5 MB · Bekeken: 121
  • Unknown2012melo_jp8k_wet.wav
    2,5 MB · Bekeken: 118
  • Unknown2012melo_jp6k_wet.wav
    2,5 MB · Bekeken: 97
klopt, je JP6K klinkt "dikker" maar niet op een goede manier
vind het hoog van de JP8xxx ook mooier, opener, minder vlak
 
Brrr, de audio demo's stellen ni veel voor,

maar idd,, de JP6K vind ik ook wel goed,,
en je kan 'm ook layered met een echte Jp80x0 voor een echte super vette supersaw !

Gewoon gebruiken die JP6K ipv der een studie over te maken,,

echte hardware, of toch mijn JP8080's blijven gewoon 999% meer dan een vst'je....

soit, maak mss eerder een studie over hoe je hardware en software integreerd...


alé, :engel:

JP6K is wel te doen.... en een erg leuk project van dienen ?? adam Szabo !!
 
tja, secondje, k zal zo direct een video posten... dat zegt mss meer dat een gans boek txt,, :)

en tja, 't is vooral ook de filter, ... de filter ENV,, die voor mij zo bekend staat voor trance...

Soit, zo direct de video link hier !! :)
 
Of tja, toch enkele woorden,,

Je kan de JP8080 net zo slecht laten klinken als een 'VST'
Dus als referentie is een goeie JP patch
en dan gebruik ik de JP8080 als controller voor de JP6K
(dus al de knoppen assign'n met Generic Remote van cubase)
zodat de JP6K net de zelfde instellingen heeft als de JP8080 patch,.. of toch ongeveer...

Soit, vst effects enzovoort kan alles nog anders doen laten klinken
maar ik vind een layer van beide toch wel vet klinken !! ipv een 'VS'


'k ben al van plan geweest om een converter te maken,
dus om JP8080 patchen te kunnen importeren in de JP6K,
maar gewoon de JP8080 knoppen al kunnen assignen met JP6K
vond ik voorlopig al goed genoeg...

en jaja,
hier draait JP6K op een macbook ... onder XP off course !!

Hier de video:

http://www.stephenm.be/sf/559-JP6K-JP8080_1.mp4
 

Heel leuk gedaan! Klinkt goed ook.
Maar wat ik me nu afvraag: zit er op de jp8080 ook een chorus mogelijkheid? Ik zie er namelijk geen knop voor op de plaatjes die ik gezien heb. Mijn jp8000 heeft dat weer wel en maakt de lead nu juist zo vet. De jp8080 klinkt minstens zo vet natuurlijk, maar doet dat blijkbaar op een andere manier?
 
Okey, merci,, :)

en Da's de Multi FX level.
Het type en sync enzo, is in te stellen in de menu's
'k denk zelfs dat ie per Part een FX heeft, want sommige JP patchen klinken echt 'spacey',,

Zelf heb ik op de JP's altijd nog een stereo delay en wat reverb opstaan van de mixboards,,
Da's beter dan chorus vind 'k...
 
Zonder chorus vind ik de jp8000 erg mono klinken.
tja, de JP heeft ook 'maar' mono OSC's,
ik gebruik een verschillende PAN voor de Upper en Lower,,

Moet ook zeggen dat ik de delay van de jp6k meer vind toevoegen dan die van de jp8000.
Bij de jp8000 hoor je m nauwelijks.
ja ,???
Ik vind de delay van JP6K dan weer niet zo fel,, of die van de mixboards vind ik toch veel luider
die van de JP zet ik meestal af,
soit, een delay kan je toch zo veel toevoegen als je wil ??
 
Hmm, zo te horen is dat versvhil makkelijk op te lossen met wat EQ werk, niet?

Heb ook de indruk dat de filter van de JP6K wat gevoeliger is en dus sneller hogere tonen doorlaat? Kan je niet dichter in de buurt komen als je niet probeert 100% dezelfde verhoudingen in te stellen?
 
Hmm, zo te horen is dat versvhil makkelijk op te lossen met wat EQ werk, niet?

Heb ook de indruk dat de filter van de JP6K wat gevoeliger is en dus sneller hogere tonen doorlaat? Kan je niet dichter in de buurt komen als je niet probeert 100% dezelfde verhoudingen in te stellen?

Als je de openingspost hebt gelezen dan zie je precies dat alle overeenkomende attributen dezelfde verhoudingen hebben. Of bedoel je iets anders?
 
Als je de openingspost hebt gelezen dan zie je precies dat alle overeenkomende attributen dezelfde verhoudingen hebben. Of bedoel je iets anders?

Ja, ik weet dat jij zelf de filters op dezelfde verhoudingen hebt gepositioneerd, maar wat ik bedoel dat de filter intern misschien iets anders is afgesteld en je daarom misschien hem niet hetzelfde moet positioneren om een meer overeenstemmend geluid te krijgen?

Dit is geen kritiek op jouw test hoor :mega:
 
Ja, ik weet dat jij zelf de filters op dezelfde verhoudingen hebt gepositioneerd, maar wat ik bedoel dat de filter intern misschien iets anders is afgesteld en je daarom misschien hem niet hetzelfde moet positioneren om een meer overeenstemmend geluid te krijgen?

Dit is geen kritiek op jouw test hoor :mega:

Ik zag het ook niet echt als kritiek, alleen had ik het idee dat je bedoelde dat ik nog wat dingen gelijk kon zetten. In principe stond bij beiden de filter helemaal open, dus ik weet niet of er dan nog sprake kan zijn van verschillende afstellingen. Ik zou zo niet weten hoe, maar als je tips hebt dan probeer ik het graag uit voor je!
 
Ok, dan ken je het niet met andere filter instellingen oplossen aangezien de JP6K in het laag zwaarder/voller klinkt :D

Als ik mij niet vergis kan je de lower osc lager zetten?
 
Van de Roland jp8000?

Bij de JP6K.
Vanonderen in het osc gedeelte heb je een knop om te switchen tussen upper en lower layer.
En dan kan je rechtsboven in het osc gedeelte appart hun volume/bijdrage aanpassen.

Het kan zijn dat de JP8000 dat ook heeft, dat weet ik niet.
 
Back
Top