Monotribe modificaties

PWM

User
Lid sinds
27 januari 2007
Berichten
5.560
Locatie
Amsterdam
Beste SF leden,

Ik ben aan het modificeren geslagen van mijn Monotribe. Het is een leuk apparaat, met een goede sound maar hij kan mijns inziens nog heel wat handiger in het gebruik worden. (ik vind het maar moeilijk leven zonder CV ingangen..)

Ik heb de volgende mods succesvol uitgevoerd op mijn exemplaar:

VCO CV IN:
Deze is erg leuk. De VCO kan extern (b.v. met een step sequencer) aangestuurd worden met behoud van de RANGE schakelaar. Dit houd in dat als de sequencer een traploos melodietje speelt en de RANGE schakelaar op KEY staat je het melodietje niet traploos hoort maar in de stappen van onze westerse toonladder. Staat de RANGE schakelaar op NARROW hebben de knoppen van de sequencer een klein bereik en op WIDE een groot bereik. Op de KEY en NARROW stand werkt de OCTAVE knop ook nog.
CV IN is tevens een GATE IN. Staat er een knop in je sequence helemaal dicht (0 volt) hoor je geen toon. Staat de volgende knop weer open is er weer een GATE on, en zal er een toon hoorbaar zijn. De 1SHOT mode van de LFO werkt hier ook mee, elke GATE on is een shot van de LFO nadat er een GATE off is geweest.
De CV IN werkt ook als de Monotribe niet op play staat. Als de Monotribe wel op play staat werkt de interne sequencer van de Monotribe en kan die de noten van je externe CV signaal opnemen, als je externe CV signaal 0 volt is hoor je de toon die de interne sequencer op die stap heeft staan, ook als dit een note van een compleet andere (b.v. de factory default sequence) is. Dit is weer te omzeilen door alle stappen SYNTH uit te zettten, dan werkt de CV IN/GATE IN nog.

LFO CV IN:
Door middel van een CV signaal stuur je de RATE knop aan. Alle knoppen van de LFO (behalve RATE zelf) blijven werken met uitzondering van de 1SHOT functie. Wat die doet met een extern CV signaal aangesloten is mij nog niet helemaal dudelijk.

VCF CV IN:
Deze werkt nog niet helemaal naar behoren. Er is enkel tussen 4.05 volt en 4.95 volt bereik. Dit komt waarschijnlijk omdat het CV signaal van de ribbon controller nog invloed heeft op het filter..
Hij doet verder wat ie moet doen, het filter open en dicht zetten.

WAVEform outputs:
Voor alle drie de waveforms een output zodat deze extern ge-processed kunnen worden en/of weer terug de audio input kunnen.

BD/SD decay:
Deze heb ik geprobeerd maar nog niet bevestigd. Ik weet niet of ik dit bij mijn Monotribe nog ga doen, ben niet heel erg te spreken over de drum geluiden en een decay knop maakt hier niet veel verandering in.

DRUM outs:
De out's die duidelijk op de originele print staan aangegeven zijn erg zacht. Ik heb hier vier versterkertjes voor gebouwd maar geen ruimte meer in de achterkant om ze allemaal een aparte minijack te geven.:) Deze worden waarschijnlijk weer bij elkaar gemixt en met z'n allen naar één jack geknoopt..

MIDI IN/OUT:
Heb eerder een thread gehad over de MIDI IN mod en daar is nu ook een MIDI OUT bij gekomen, te selecteren door middel van een schakelaartje naast de NOISE knop.
Monotribe mods 011.jpg

Niet al deze mods passen in de behuizing zoals die nu is. Bij mijn exemplaar moet de speaker er sowieso uit en misschien het batterij vakje ook wel, ik heb namelijk nog wel wat mods die ik nog wil gaan uitvoeren zoals een VCO OFF schakelaar, LFO INT. CV, decay lengte knop voor de VCA (waarschijnlijk ook voor de 1SHOT) en een LFO re-trigger in.


Ik wil deze mods ook gaan uitvoeren voor anderen maar het zal nog wel een maand of twee/drie duren voordat ik daar aan toe ben. Je kan je via een PB wel alvast aanmelden. Ik zal je dan op de hoogte houden van prijzen en andere info.


Nog wat foto's:
Monotribe mods 003.jpg Monotribe mods 009.jpg

En twee audio fragmenten.
 

Attachments

  • LFO CV 01.mp3
    1,3 MB · Bekeken: 125
  • VCO_VCF CV 01.mp3
    2,2 MB · Bekeken: 139
VCO CV mod is een leuke. Heb je een nog een idee voor het clicking "probleem"?
 
Wow, dat zijn wel heel interessante onwikkelingen!
Is het in deze draad misschien handig om een paar links te plaatsen per modificatie, naar de sites met de betreffende mod info?
Zo her en der is er al een hoop te vinden, maar t staat nog niet zo mooi bij elkaar (denk ik)

Voor de mensen die nog niet op de hoogte waren van de firmware v2:
http://www.korg.com/monotribe

Updating Procedure
"Thinking of monotribe as an analog synthesizer, the procedure of for updating the Operating System is also a very old-school, analog-style method, reminiscent of loading data via the playback of analog cassette tape. Simply download the system data which Korg has encoded as an audio (WAV) file from www.korg.com or from the website of your local Korg distributor. Then, play back the file using a WAV file player like a Smartphone or using PC application software, directly in to the monotribe's SYNC IN jack. When the audio (WAV) file finished playing, your monotribe has been updated. It’s a traditional procedure revived for a new generation!"



Cheers!
 
Heb je een nog een idee voor het clicking "probleem"?

Heb ik me (nog) niet mee bezig gehouden.
Dit "probleem" komt denk ik omdat de VCA (te) snel open gaat. Heb er eerlijk gezegd niet zoveel last van gehad, je hoort het voornamelijk op de interne speaker maar daar heb ik ook niet zoveel last meer mee. :)


Wow, dat zijn wel heel interessante onwikkelingen!
Is het in deze draad misschien handig om een paar links te plaatsen per modificatie, naar de sites met de betreffende mod info?
Zo her en der is er al een hoop te vinden, maar t staat nog niet zo mooi bij elkaar (denk ik)

Ik heb deze mods niet van het net. Behalve de BD en SD decay mods maar die kan je erg makkelijk googelen..
 
Block VCA icm een dicht filter, dan hoor jehet wel. Niet iets wat ik heel vaak gebruik maar toch.
 
Lang leve PWM! M'n Monotribe kan niet wachten om onder handen genomen te worden.
 
Block VCA icm een dicht filter, dan hoor jehet wel. Niet iets wat ik heel vaak gebruik maar toch.
niet op het audio pad maar op het level van de VCA...
dus dat er een miniscule vertraging zit op het losgaan van de VCA... weg tik (maar ook weer minder punch nutuulk)
 
Ja dat ziet er erg sexy uit! Maar heb je dan in KEY mode ook een volledige range aan octaven en kun je hem dan nog verder tunen met de OCTAVE knop? Moet ik het zo zien?

Want dan is het wel kicken. Vind het wel leuk om een lopende sequence even een paar octaafjes te transposen en dan weer te laten landen. Dat miste ik zelfs een beetje....
 
Als de Monotribe's interne sequencer uit staat heb je met een 0 tot 4 volt CV signaal 13 tonen bereik. Staat de interne seqencer aan dan speelt ie de noten van deze sequence als er 0 volt (GATE off) op de CV ingang staat.

Hier een voorbeeld. Je hoort een sequence uit de interne sequencer van de monotribe. De externe sequencer (Doepfer A-155) loopt mee maar alle knoppen staan dicht, op 0 volt, GATE off. Na een paar maatjes draai ik 1 knop van de Doepfer naar een + voltage en veranderd er dus 1 noot in de sequence die ik vervolgens ook weer een octaaf transponeer met de OCTAVE switch. Na nog een tijdje draai ik nog een knopje en ik draai ook de OCTAVE nog wat.
Bekijk bijlage Int SQ_Ext SQ 01.mp3

EDIT: En nu weer geen player?!!
 
Back
Top