Casio SK1 mods log

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.100
Locatie
HybriDe L!Fe
ik heb mijn Realistic Concertmate 500 binnen een ander Casio SK1 komt ook nog binnen.
Gisteren helemaal uit elkaar gehaald de alle contacten schoon gemaakt en plastic met wasmiddel gewassen.

De Sk1 is een 4 voice polyfone digitale sampler met 4x analoge simpele vca's.
Het idee is om de SK1 icm met mijn modular te gebruiken.
Daarvoor heb ik 4 gates nodig.
Het idee is om het envelope signaal wat naar de vca gaat te gebruiken om met een transitor de +5v naar buiten te schakelen.
All mods die ik heb kunnen vinden:

Phat Philter Bank - polyphonic VCF filter with CV input and resonance, deze heb ik overwogen maar met de midi mod en andere dingen zou er niet veel plek zijn.

Slo-AD mod - changes the attack and decay rates of the preset and samples sounds
Pitch Wheel mod - add a pitch bend wheel to the instrument sounds - like a real synth wheel
Memory Expansion Mod - expands the sample memory by 32x
Memory expansion display - 2-digit LED readout and bank select for the 32x expansion
Instrument individual out mod - individual output for each of the 4 polyphony voices, without drums coming through
Instrument Stereo mod - creates a true stereo panning output for the instrument and sample voices
LFO mod - add an LFO vibrato to the instrument and sample sounds
Drums filter bank - likewise but for the drum rhythm sounds
Drum pitch mod - changes the drum pitch by +/- 1 octave
Drum swap mod - swap the different drum sounds with others in a rhythm
Drums out mod - separate line out for drums only, without instrument sounds coming through
Drum trigger mod - trigger the 4 drum sounds on the SK-8 independently (like the SK-5)
MIDI mod - MIDI IN interface for the instrument sounds and drum sounds - SK becomes a sound and drum module for external sequencer

Casio SK mods

 

Attachments

  • Casio sk1_umr2.pdf
    915,6 KB · Bekeken: 351
Laatst gewijzigd:
Mooi project, gaat je waarschijnlijk wel aardig wat tijd kosten. Leuk om de service manual even door te lezen, daar heb je wat aan.

Heb wel beetje een gevoel van 'wat een werk en het blijft in essentie toch maar een... Casio SK-1!' :D
 
kwa werk valt het wel mee denk ik.
de casio sk1 is een erg leuke lofi back met veel karakter.
de mods die ik wil doen zijn juist degene die hem nog bruikbaarder maken.

ik wil eigenlijk alleen deze gaan doen:

 
ik heb een idee om de case te vergroten door een pedal aan de zijkant vast te maken met 2 bouten en evt hot glue.
In die ruimte kan er dan een broodboard met:

- 4 filters
- envelope mod
- 4x cv input voor de filters
- clock divider ( voor octaaf mod )

1673600758848.png


- Memory expansion en Midi boards gaan gewoon in de main case.
 
Hier een super simple AR envelope.
Weet alleen niet of die met 5 of 7.5v gaat werken.
De LM358 iig wel.
op-amp-ar.jpg



Deze zou dan het filter besturen dus zijn er 4 nodig.

Dus ook 2, 4gang 1meg lin. pots
 
Ben uiteindelijk voor 2x stereo pots gegaan.
Voor de CPu clock devider heb ik 5 pcb's laten maken.
Dit omdat het belangrijk is dat de clock divider dicht bij de MCU zit.

Dus nu;
1 - midi i/o
2 - clockdivider voor 2 octaaf down
3. - phat filter mod
4. - 4x envelopes (AR) gates via transitor als switch van elke voice.
5. - Memory expansion .. daar komt wellicht een pcb voor en instructies. Laten we hopen

Heb je interesse in de SK1 octaaf switch pcb PM maar GitHub - jonaspaulkarlsson/sk-1-octave: Octave switch for the Casio SK-1 keyboard
Heb er 5 bestelt.
 
ik dacht er eerst aan om geen circuit bends te doen.
Maar het schijn dat je allerlij gekke cross mods en ring modulatie kan doen.
Anyhow ik ben niet van plan de speaker eruit te halen.
Dus bedacht is een patch matrix:

1674053270147.png


Dit kleine proto boardje heeft 2 columns van 5 pins x 17
Deze kan ik dan gewoon ergens vast lijmen.
 
Dus als ik onderstaand als voorbeeld neem dan kan ik met het mini proto boardje alle bends doen en ook nog een 500K en 1k pot toevoegen.

SK1_datapins.jpeg
 
ben nu de bends aan het beluisteren en heb nu koppijn :-)

wellicht moet ik echt uitzoeken welke bends leuk en bruikbaar zijn. ben niet oo zoek naar een herrie doos. maar meer naar een 4 voice poly sampler.
 
hier wat snips. meeste via een portable cassette via de speaker gesampled. Eerst sounds van de OP1 op de cassette en daarna in 2 SK1's terug gesampled.

sorry moeste korte snips zijn.



 


1674115579173.png


Deze minipcb's 5x bestelt. Ook de componenten om er 3 te vullen. Dit board is voor de octaaf switch en zo kun je je range met 2 octaven vergroten. Andere doen dit met een oscilator maar dan is het weer een gedoe met tuning.
 
Ik heb pcb's bestelt. 5, 2 kan ik er verkopen.

'k Heb niet direct toepassing voor de sounds uit die audio demo, maar mocht de flute-sound bij jou tzt bruikbaar uitpakken dan hoor ik het wel of er dan mogelijk nog 1 van die 2 over is.

Maf was dat, stond op punt m'n SK-1 weg te gaan doen, maar toen ehhh... floot die flute-sound me terug :D
 
Ja? nou ja we hebben tegenwoordig zoveel opties.
Maar voor mij zijn de SK1 en de Mirage te gekke lofi samplers.
Als je goede lofi sounds maakt worden ze juist hifi.
En het contrast met "grote synths" is juist zo tof.
 
Ok een Sk1 heeft nu midi i/o.
Het midi boardje is met hot glue hier geplakt.
En ik heb een ander ground en +5v punt genomen.
De midi bedrading zelf loopt over de keyboard pcb, twisted, 2x midi-in 3x midi out.
Belangrijk is dat ik bij deze setup geen last van noise heb. Nou ja alleen de standaard SK1 noise.

Tijdens het programeren had ik de switch op "prgm" nadat was gelaagt is die overgezet naar de mode switch.
Wellicht dat iemand hier wat aan heeft. ik iig wel want moet er nog een doen. :)

Cheers

IMG_20230120_082110.jpg

Het 8bit sample trio :)
IMG_20230120_094959.jpg
 
Ben nu met het 4x filter begonnen.
Daarna de AR envelopes op proto board maken en kijken of ik die kan triggeren met het lage voltage van de envelopes van de sk1. 0.2mv of zoiets.

Wellicht kan dit als een simpele LFO fungeren. 1 om de filter freq te moduleren en een tweede voor bends en op het patch bay.

Naast de digitale bends gaan er ook de vca's, filter cv en gates op de patchbay.
Wel eerst best werkende en bruikbare bends opsporen.
Dat gaat zeker hoofdpijn opleveren.

1x 4 pole switch om filter naar speaker te kunnen schakelen. wellicht,
Envelopes + filter en envelopes en glitchbay zijn het belangrijkste.
Is wel maar de vraag of er ooit documentatie en een pcb voor memory upgrade komt. Dus als ik hem af heb zullen we wel zien.

 
Back
Top