patchbay configuratie's M.B.T mixer

anoniempje

hobby knooier
Lid sinds
30 september 2003
Berichten
4.873
Hmm, nieuwe mixer opgehaald erg content mee :D ouwe eruit en nieuwe aansluiten. Alle kabels belabelt, oude mixer weg en nieuwe mixer neerzetten. Ik word hier helemaal krankjorum, aangezien ik ongeveer 100 kabels vanuit de hele studio heb gebundelt tot ik dikke bos voor achter de mixer is er nu geen klote meer mee te beginnen. Veel te kort, en 1 grote bende achter de mixer.

Ik wil dus de hele studio aan een patch bay hangen, en alle inserts van de mixer ook aan patch bay's hangen.

Nu de vraag met betrekking tot configuraties, alle inserts hang ik natuurlijk aan de patchbays zodat als ik niets in de patchbay prik de inserts gewoon zijn doorgeschakeld, compressors zal ik dan logischer gewijs aan open patchbays moeten hangen.

Maar de rest?

Alle synths samplers en drums aan patchbays hangen dat als ik niks prik, de boel al verbonden is met de mixer? (normalized)

Of helemaal open gaan en dus voor elke connectie van synt/sampler/drum naar mixer een kabel aan de voorkant patchen?

Het lijkt mij nu al lastig dat als ik dus voor de eerste optie ga dat als ik wat veranderen wil, ik weer kan knoeien. Met optie 2 is er niets verbonden en ben ik wel heel erg flexibel maar dit kost dus ook flink wat meer kabel en is ook weer erg overzichtelijk.

Misschien gedeeltelijk? Veel gebruikte synths etc normalized aan de mixer bijv 8 of 12 kanalen open houden op de patchbay?



Hoe doen jullie dit?

Oh en buiten dit, alle inserts aan een patchbay hangen betekent dat ik na de input gain aftap naar een patchbay en weer terug kom voor de eq sectie dus dan heb ik 32 keer extra kabel en connecties ook als ik geen insert op een kanaal gebruik. Word dit niet iets teveel van het goede met betrekking tot ruis?
 
Ik heb ook altijd alle inserts op de patchbays gehad.
Dat vond ik altijd erg fijn werken.
Ik had ook alle inserts van de subgroepen en master op de patchbays.

De inputs liet ik ook altijd via de patchbay lopen.
Ik had op alle inputs via half-normalled schakeling in de patchbay een zooi permanente aansluitingen die ik kon wijzigen door iets in te prikken.
Als je alles los houdt en op de voorkant gaat patchen wordt het een enorme bende aan de voorkant van de patchbay.

Ik sloot alles aan met multikabels om de bende zo overzichtelijk mogelijk te houden.
Zoals je misschien al op is gevallen schrijf ik alles in verleden tijd.
Ik heb nu geen mixer meer dus werk nu anders.
Al deze multikabels heb nu over, misschien interessant voor overname?
Aan 1 kant zit een stereo jack en aan de andere kan 2 monojacks. Veel werk om te solderen kan ik je vertellen :)
 
Ik heb alles open, eerst had ik zoals je aangeeft gedeeltelijk maar op deze manier zijn de mogelijkheden die je hebt vanaf de voorzijde van je apparatuur het grootst. Lekker prikken, het kan soms wel een zooitje worden maar als je echt de weg kwijt raakt dan zou je dat op een andere manier ook wel worden denk ik.

EDIT: maar ik vermoed dat ik wel minder apparatuur heb om aan te sluiten
 
....alle inserts hang ik natuurlijk aan de patchbays zodat als ik niets in de patchbay prik de inserts gewoon zijn doorgeschakeld, compressors zal ik dan logischer gewijs aan open patchbays moeten hangen.

Maar de rest? Alle synths samplers en drums aan patchbays hangen dat als ik niks prik, de boel al verbonden is met de mixer? (normalized) Of helemaal open gaan en dus voor elke connectie van synt/sampler/drum naar mixer een kabel aan de voorkant patchen?

Misschien gedeeltelijk? Veel gebruikte synths etc normalized aan de mixer bijv 8 of 12 kanalen open houden op de patchbay?

Hoe doen jullie dit?


Ik heb van maar zes kanalen de inserts op de patchbays aangesloten. Op de kanalen waarop de drums en een paar andere dingen zitten, zitten ook de compressors op de inserts. Van veel andere kanalen gebruik ik zelf vrijwel nooit de insert. Blijkbaar is dit bij jou anders? Als ik dan toch een keer even bijv. een synth door een compressor wil uitproberen prik ik'm dus aan de voorkant in een paar van die zes kanalen waarop de compressors zitten. Scheelt ook grote bossen extra kabels aan de achterkant.

Alleen de instrumenten die ik het meest gebruik heb ik achter op de bays aangesloten. De spullen die ik minder vaak gebruik prik ik er in de voorkant in, dus wanneer ik ze wil gebruiken. Dat houdt het redelijk overzichtelijk qua kabelzooi op je vloer. In ieder geval is het veel beter dan in de tijd voordat ik de patchbays had. En als je je niet zo vaak gebruikte spullen nog wel eens verplaatst in de ruimte is dat voorin inprikken ook een stuk makkelijker dan steeds weer achter je mixer kruipen. De ergernis tijdens het aansluiten en overdenken van nog meer mogelijkheden met je patchbays, en of die dan eigenlijk wel of niet nuttig zullen zijn, komt me trouwens erg bekend voor:P!
 
Ik heb 1 patchbay waarbij kanaal 1 t/m 8 gebruikt word voor synths/drums/etc op aan te sluiten (Half-normalized), die zitten dan aan de achterkant direkt doorgelust naar mijn mengert (8kanaals mixer maar) . Daarnaast heb ik op 9 t/m 24 mijn fx aangesloten. De Inputs boven en de outputs beneden (Isolated). Ik gebruik eigenlijk geen inserts, zitten wel op mijn mixer en heb het in het verleden ook wel gebruikt.. Maar ik zie daar nu ook niet meer direct de meerwaarde van in? ik bedoel, of je het nou via de insert doet of via een patchbay, het signaal gaat altijd voor 100% naar de fx. Ik hou nu alleen patchbay ruimte over en kabels. Of zie ik iets over het hoofd :?
 
Dankjewel jongens voor de input, ik denk inderdaad maar de helft of meer permanent aansluiten op patchbay's om het overzichtelijk te houden, de B-mix ga ik dan niet meer gebruiken of misschien gebruiken als extra fx send door middel van de direct outs door te lussen naar de B-mix in.

Ook misschien maar is overzien of ik alles wel bekabeld hou, van de sampler gebruik ik eigenlijk maar 1 of 2 kanalen voor de kick's terwijl er 10 kabels vanaf lopen beetje zonde denk ik.

Hebben ze trouwens bij soundcraft de bedrijfs filosofie wat betreft inserts veranderd in de jaren 90? had geen geluid op de bussen en master bus en ik maar zoeken waar het aan lag tot ik erachterkwam dat ik de inserts eruit trok het geluid weer terug was. Blijkt dus dat van alle inserts op deze mixer de sends en returns precies andersom zitten als op mijn oude mixer. Moet je ook maar weten :D

en matthew ik pm je even over de kabels.
 
Wat betreft de tip/ring op een insertie zijn nooit echte afspraken gemaakt, de Amerikaanse tafels waren ten opzichte van de Engelse tafels altijd precies andersom. Halverwege de jaren 90 is dit weer rechtgezet.

Ik heb op 8 plekken in mijn ruimte patchpanelen geschroefd, dit om van alle spaghetti af te zijn. Naast de ingangen (die weer met mulit's naar de tafel gaan) heb ik ook nog 2 returns staan (de laatste 2 aansluitingen van het paneel) ideaal om signaal heen en weer te patchen (denk aan vocoders, losse filters, extra opname apparaat, etc.).
Ik heb ook nog gekeken naar Bantam panelen voor de insertie punten omdat de contacten en schakelingen beter zijn, maar dat werd een veel te dure oplossing.
 
Ik heb mijn patchbay juist wel zo aangesloten dat ik alles aan de voorkant moet patchen om geluid naar mijn mixer te sturen.
Dit heb ik gedaan om volledige vrijheid te behouden en omdat ik maar 16 inputs heb op mijn mixer en iets van 35-40 outputs, dus ik moet altijd kiezen wat er naar de mixer gaat.
Daarnaast heb ik geen inserts en maar 4 omni outs op mijn mixer (AW4416) dus ook mijn fx ins en outs zitten op de patchbay. Ik heb pas een tweede patchbat erbij gekocht en moet nog uitdenken hoe ik het dan ga aansluiten.

Qua rotzooi valt het allemaal wel mee. Ja, je hebt altijd patchkabels aan de voorkant van je patchbay, maar goed, zo erg is dat niet.
 
Back
Top