Hardcore kick automation technieken

DarkChaos

just music
Lid sinds
24 april 2005
Berichten
745
Locatie
in de Studio
Hallo allemaal,

Ik vraag me af hoe jullie automations op hardcore kicks toepassen. Het gaat me dus niet om het sounddesign van een kick, maar puur om de techniek van snel variëren.

Ik zal mijn eigen workflow uitleggen. Ik werk zelf met Cubase 6, en teken vaak voor iedere automation parameter een complete automation lane zo lang als de track duurt. Maar dit wordt soms een flinke administratie, zeker wanneer ik veel parameters aanraak. Het komt soms voor dat ik voor verschillende noten snel achter elkaar bepaalde plugin parameters snel afwissel die ongewenste effecten met zich meenemen en krijg het daardoor vaak net niet zo strak als ik het zou willen.

En dan vraag ik me dus af hoe andere hardcore producers hun variatie in bassdrums creeeren. Doen jullie dit bijvoorbeeld runtime middels automation, of met vooraf gemaakt varierende samples met daarover heen misschien alleen nog wat lichte filter automation?

Ik heb dus ook nagedacht over het idee een apart spoor te maken enkel voor mijn fx kicks, zodat ik de decay van mijn basis kick mooi kan laten uitlopen terwijl ik op de achtergrond fx kicks trigger.

Anyway, tips zijn welkom. :)
 
Laatst gewijzigd:
Verschillende manieren eigenlijk...soms filteren met Kontakt,soms offline processing,soms bouncen...ik gebruik zelden automation op kicks,liever losse spoortjes maken met edits,omdat snelle veranderingen idd vaak ongewenste side-effects produceren...
 
Dit leek me nu wel een interessant draadje. Beetje jammer dat er zo weinig reacties op gekomen zijn.

Ik gebruikte een tijd geleden vaak mijn Virus voor kicks, dan kon ik de filter cutoff aan de velocity koppelen en heel makkelijk variaties maken met verschillende velocity waardes. Tegenwoordig gebruik ik meestal de Microtonic of 909 voor kicks, met een filter plugin. En dan zit ik toch vaak met automation of midi cc te kloten, wat voor mij minder lekker werkt.

Heeft iemand anders nog tips?
 
Vroeger automate ik m'n sampler hardware kicks via velocity gekoppeld aan filters, soms in combi met synced lfo's erbij op de filters.
Van de 909 direct uit speelde ik met de velocity wat ook vaak al varierend geluid opleverde, zeker als je ingewikkeld routing had verwerkt in het signaal pad.

Nu met software (reason 6) doe ik alles in combinators waar ik dan de 4 draaiknoppen en 4 drukknoppen intern koppel aan wat er in de combinator zit. Werkt als een trein in combi met de 4 draai en drukknoppen op een line 6 kb 37.
 
Sorry voor het geluidkwaliteit, zit nu niet op een plek waar ik het fatsoenlijk om kan zetten.
Wat ik met de kick heb gedaan is voornamelijk met de filterbank3 dmv automation gedaan.


Echter bestaat de kick uit 3 elementen:
- Main kick
- Kick Swoosh (kon er ff niets anders op verzinnen)
- Kick Glitch (same here)
 

Attachments

  • System Shock - Feat. Mc Energy - Apocalypse (preview).mp3
    895,1 KB · Bekeken: 172
System Shock vind die kick :okdan:

ik blijf dit topic zeker in de gaten houden !
 
Sorry voor het geluidkwaliteit, zit nu niet op een plek waar ik het fatsoenlijk om kan zetten.
Wat ik met de kick heb gedaan is voornamelijk met de filterbank3 dmv automation gedaan.
Echter bestaat de kick uit 3 elementen:
- Main kick
- Kick Swoosh (kon er ff niets anders op verzinnen)
- Kick Glitch (same here)

Maar jij tekent die automation in, of draai je aan knoppen op je controller? Dat intekenen vind ik absoluut niet lekker werken in Cubase, dan liever met midi cc.
 
ja man .... blij dat dat over is !! Net als het hexadecimale gebeuren van de ensoniq mirage ... pfff
Wat was is blij toen ik een akai S20 voor m'n neus had staan :D
Maarja, die had geen filters, dus moest ik dmv meerdere samples kick variaties doorvoeren (dj niel & kristof - would you stop e.p.)
 
Maar jij tekent die automation in, of draai je aan knoppen op je controller? Dat intekenen vind ik absoluut niet lekker werken in Cubase, dan liever met midi cc.

Beide :)
Hier vind ik Ableton Live de meester in, maar kan ook in Cubase.

1 knoppen draaien
2 om te fine-tunen het bijwerken/intekenen
3 dan tijd voor een :peukie:
 
Dope Kick system shock! :halleluja

Echter bestaat de kick uit 3 elementen:
- Main kick
- Kick Swoosh (kon er ff niets anders op verzinnen)
- Kick Glitch (same here)

Ok een klein beetje offtopic maar mag vragen waar deze kick uit komt en hoe in grote lijnen je FX pipeline eruit ziet? Ik teken zelf mijn filter automation net als jou ook gewoon handmatig in maar ik ben bezig me te verdiepen in kontakt modifiers.
 
Laatst gewijzigd:
Nog even terugkomend op die modifiers, ik heb echt het vermoeden dat al die neophyte gasten etc en italiaanse producers zoals stunned guys, maddog etc hun kick automation niet in Cubase zelf intekeken maar dus gebruiken maken van die modifiers in Kontakt. Je kan hier dus ook heel makkelijk envelopes over bv je pitch moduleren.

Je zou dan binnen kontakt een reeks aparte instrumenten (clone van je basis kick) kunnen maken voor deze fx kicks. Door deze dan aan unieke midi kanalen toe te wijzen kun je je Kick slides etc opslaan binnen je Kontakt NKI preset. Mijn huidige werkwijze, het handmatig tekeken van automation lanes in cubase kost de nodige tijd en ik denk dat deze kontakt features dit weleens kunnen versnellen. Opzich dat het tijd kost is niet erg, maar ik maak vaak kleine automation stukjes overnieuw in nieuwe tracks. Dit is volgens mij allemaal dubbel werk. Ik kan me indenken dat je lekkere kick slides op wil slaan om later opnieuw te gebruiken, of in ieder geval als uitganspunt voor een nieuwe.

Vreemd genoeg kan ik niet zo heel veel terug vinden op internet over het gebruik maken van kontakt modifiers door hardcore producers.

Het is maar een hersenspinsel die ik heb en waar ik mee aan het experimenteren ben. Suggesties of opmerkingen zijn altijd welkom :)
 
Back
Top