Simpele Soft Synth

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Hallo,

Wie kan mij helpen met het volgende. Ik ben op zoek naar een simpele soft synth. Met simpel bedoel ik dan het volgende: deze soft-synth moet eigenlijk alleen MIDI-informatie ontvangen; hieraan een patch koppelen en vervolgens het resultaat weer via zijn uitgang naar buiten werken. Dus multi-channel recording is niet nodig.
In feite een programma om van je computer een mono-timbrale synth-module te maken. Wél zijn mooie patches gewenst, en deze moeten ook wel ge-edit kunnen worden.

Wie weet zo'n programma?

Alvast bedankt voor je reactie.
 
Oh Hellup!

Oh Hellup!

Sorry, ikke niet begrijpe..
Ik weet alleen het verschil tussen stand alone en in een netwerk, maar iets in mij zegt mij dat je dat niet bedoeld.

Zoals ik het voor me zie, speel ik in m'n band op m'n synthesizer (Kawai K1) en heb ik via een MIDI-kabel verbinding met m'n PC die op een tafeltje er naast staat. Synth. en PC zijn via een mengpaneeltje verbonden met m'n versterker (Cube 60). Naar gelang ik danwel de K1-patches gebruik danwel de patches van de soft-synth schuif ik de beide sporen op het mengpaneel. Daarnast kies ik af en toe via de muis/toetsenbord/beeldscherm een andere patch uit het programma.

Hases, ik hoop dat je hier iets mee kan.
Ben benieuwd naar je reactie.
 
vst is een techniek waarbij de synth (of een effect) als plugin draait in een sequence programma als bijvoorbeeld cubase. Met standalone bedoelde ik dat je softsynth een zelfstandig draaiend programma was (dus zonder dat je eerst je sequence programma hoeft te starten). Dus; standalone of vst? ;)
 
Overigens, heeft je geluidskaart wel asio drivers? Zoniet dan kun je het realtime bespelen van je softsynth wel vergeten als gevolg van de te hoge latency (vertraging tussen het indrukken van de toets en het klinken van het geluid).
 
Hazes,

Als je het zó uitlegt, dan is wat mij betreft stand alone goed genoeg, tenzij jij mij bijvoorbeeld kan uitleggen dat VST beter is voor wat ik wil gaan doen.
Mij PC is zelf 5 jaar oud, en de geluidskaart ook. Dus heeft ongetwijfeld niet die driver die jij noemt. Kun je me er iets meer over vertellen? Hoe kan ik op een budget-manier aan zo'n kaart komen die wat prestaties aansluit bij een Pentium II 320 Mhz?

Hazes, alvast weer bedankt.
 
Op een p2 kun je best nog een sofsynthje draaien hoor. De geluidskaart zul je hoogstwaarschijnlijk wel moet vervangen door een nieuwer type. Persoonlijk weet ik daar nu even geen alternatief voor maar als je de zoekfunctie even gebruikt dan kom je vast vanalles tegen. Als je een vst instrument wilt gaan gebruiken, dat je veel meer keus hebt. Kijk maar eens hier Daar vind je allerlei info. Succes!
 
Neem dan een simpele geluidskaart SoundBlaster Audigy player waarvan je ALLEEN de drivers installeert. Volgens mij is dat wel voldoende voor wat je ermee wil doen.

Misschien dat je op de site van Native Intstruments moet gaan snuffelen. Kijk eens naar REAKTOR SESSION en de compatible Reaktor bibliotheek met instrumenten.
 
die audigy player is een optie, maar ik heb nog heeel weinig gehoord over die
asio drivers daarvan en of die daadwerkelijk ook addequaat zijn.

een 2e optie si een m-audio 2496 voor 180€ bij thomann.de echt eronder zitten zal moeilijk gaan ben ik bang.

en een vraag nog :

wat voor geluiden wil je gebruiken en horen dus uit de softsynth ?
 
Hey Maikie,

Die site ziet er goed uit. Is die Reaktor Session specifiek voor live-performance? Kon ik niet echt opmaken.
Even over wat je over die geluidkaart zegt: alleen de drivers installeren. Bij drivers denk ik aan software; bedoel jij dit ook of toch iets anders? het lijkt me ook een beetje raar om een geluidkaart aan te schaffen alleen vanwege de bijgeleverde software.

Ik hoor wel van je.

Groeten.
 
endonyx,

Als ik jou goed begrijp, zit ik voor live-performance toch aan een redelijke hardware-investering vast (geluidskaart), klopt dat? En de reden daarvoor is om een goede timing te waarborgen tussen aanslag op keyboard en weergave door de computer, klop ook?

Ay, ik overweeg toch weer een hardware-oplossing.
De geluiden die ik wil, zijn in de eerste plaats natuurgetrouwe piano's en orgels. Daarnaast ook strings met modulatie (LFO?) en multi-layer-patches.
 
wat hij bedoelt is dat je maar een deel van de software moet instaleren,
namelijk alleen maar de asiodrivers.

maar zijn beredenering klopt niet helemaal,
want je moet ook de drivers van de kaart zelf instaleren,
anders werkt die helemaal niet.
 
uhu, nou dan zit je zowiezo al met een probleem want echt veel goede en vooral natuurgetrouwe piano's zijn er niet als softsynth wel orgels!

maar als je dus een goede piano wil is the grand van steinberg een optie, maar die is wel zo godslievend zwaar op je systeem!
 
Origineel geplaatst door endonyx
wat hij bedoelt is dat je maar een deel van de software moet instaleren,
namelijk alleen maar de asiodrivers.

maar zijn beredenering klopt niet helemaal,
want je moet ook de drivers van de kaart zelf instaleren,
anders werkt die helemaal niet.

Volgens mij leg jij mijn woorden anders uit dan ik op schrijf (?).

Ik heb het alleen over de drivers, daar zitten de ASIO drivers dus bij. Ik bedoel dat ie niet op een Pentium twee de hele zut moet installeren die Creative je door de strot probeert te duwen.

Hiermee doe je een onnodige aanslag op je geheugen (Soundfonts) en toch al beperkte processor. Je kunt de meest uitgeklede versie van de bijgeleverde sofwate installeren (custom install) en dan de Soundfonts volledig verwijderen uit je geheugen. De Audigy (en Live! etc.) maakt gebruik van een door jou toegekend deel van je interne geheugen om Soundfonts in te laden. Dat wil je dus niet want je wil een softsynth gebruiken, en dan wel zo optimaal mogelijk.

Volgens mij ligt de latency van de SB ASIO drivers ergens tussen de 2 en 5 ms.
 
Voor oudere PC's is een oude versie van Reality (1.0) wel te doen qua piano's en zo. Ikzelf was in ieder geval zeer onder de indruk van de geluiden, en dat op een 233 Mhz, en geen onoverkomelijke latency...
 
op mijn P2 233Mhz thuis draait mijn SB Live! 1024 best wel goed met de gehackede WDM drivers http://come.to/sblive/

ik moest wel eerst een echte cleane install doen voordat ik deze drivers goed kon installeren..maar nu kan ik best wel 11ms latency enzo halen.....moet de CPU wel hard rekenen maar het gaat net...20ms is beter
 
Imipolex, Olaf Mol,

Jullie snappen hem. Ik hoef absoluut niet de "top of the bill", een oudere versie is prima. Betekenen die oudere versie trouwens ook dat de geluidskaart er op moet zijn aangepast, met Asio drivers bedoel ik?
Die oudere versies, daar valt waarschijnlijk dan ook goedkoop aan te komen. Wie weet er wat?
 
Origineel geplaatst door pjeut
Imipolex, Olaf Mol,

Jullie snappen hem. Ik hoef absoluut niet de "top of the bill", een oudere versie is prima. Betekenen die oudere versie trouwens ook dat de geluidskaart er op moet zijn aangepast, met Asio drivers bedoel ik?
Die oudere versies, daar valt waarschijnlijk dan ook goedkoop aan te komen. Wie weet er wat?

die WDM drivers werken ook als ASIO drivers..... werkt prima....qua standlone synths die op een P2 werken weet ik nie zoveel..maar bv Reason 1 werkt er ook op, en die heeft prima synth en sampler modules, plus effecten...

Olaf
 
MASS. Shareware.

MIDI in , je kunt patches maken. Zeer analoog geluid. Gebruik hem vaak.
Reaktor S. lijkt me te complex voor een 5 jaar oude computer.

MASS : http://www.9barrecordings.co.uk/mass.htm

zoek ook in Google 'Synthedit' kun je ookm patches mee maken.Die is ook multi-tembraal voor zover ik weet.

Marcel.
 
Back
Top