[contest] Track toelichting

Oxy-Yan

Action
Lid sinds
4 oktober 2001
Berichten
1.018
Locatie
Amsterdam
Nu iedereen kan zien wie welke track gemaakt heeft voor de dsf sample contest 2003 lijkt het me leuk/leerzaam/interessant als in deze thread de werkwijze wordt toegelicht.

Hoe Ben Je Tewerk Gegaan??


Laat ik het spits maar afbijten..

Ik ben de maker van track 2.
Het was heel leuk om te lezen hoe de één onwijs enthousiast was over het nummer, de beats, de mix of de opbouw, terwijl de ander er geen reet aan vond/vind...

Werkwijze:

-Programma's:
Wavelab (samples bewerken en de uiteindelijke mix masteren)
Acid (de gehele track sequencen)
T-Racks (compressie, soms afzonderlijke samples)
Plugins: Orange Vocoder, Quadra Fuzz, Native Reverb, Endorphin, Ohm Boyz

-Samples:
Ik heb me vooral laten "inspireren" door sample 19 (een soort laser achtige beat)
De sample is in talloze stukken gehakt en bewerkt met de quadrafuzz plugin. De (mono)sample heb ik wat meer stereo effecten willen geven door hier en daar wat met de panning te spelen.
De beat is eigenlijk een beetje uit zichzelf ontstaan; ik heb korte stukken herhaald en verschoven, net zolang tot ik een groove had gevonden waar ik wel wat mee kon.


sample 2 (ambient string?)
Voor de accoorden


sample 16 (lead) Hoorbaar vanaf 1:54. en sample 12 (electro toms) vanaf 1:05
Er zit een distortion en een flanger overheen. (krijgt daardoor wat vage extra power)


sample 20 (vocal sample)
pitch omlaag en zwaar negatief ge-time-steched.

EXTRA's

Voor het gedeelte van 2:50 tot 3:16 wilde ik een soort tussenstuk maken, een wending. Hier heb ik de Orange Vocoder Plugin gebruikt over de basisbeat (van het begin), en aansluitend een aantal maten een filter over deze basisbeat gezet.

Het geluid aan het begin is sample 6, gereversed en heel erg vertraagd afgespeeld, daarna door een distortion gehaald.

-----------------

Productietijd; 2 middagen.
Ik ben snel te werk gegaan, misschien iets te snel. Er zitten sommige dingen in die ik veel beter en spannender had kunnen maken denk ik. Maar dat hou je altijd.
T was voor mij in ieder geval een leuke uitdaging om zo snel een nummer te maken. Zien waar het schip strand, en ik ben op zich best wel tevreden over het eindresultaat!

Greetz Oxy
 
'Goodmorning Bagdad" (track13)

Allereerst heb ik al de 4/4s & de vocal sample er uit geflikkert omdat ik die persoonlijk nogal hopeloos vond.
De rest van de percussieve stukken heb ik door Recycle gehakt, & de voices, daar heb ik waveforms van geloopt.

schetsje maken & sound bepalen van de rythmiek in fruityloops... daarna alles opnieuw opbouwen & beetje uitarrangeren in Logic (EXS24).
Op't eind de fx automatiseren, beetje EQ en opsturen die handel.

..
persoonlijk vind ik het nummer niet klaar & nog tekortschieten aan een thema/melodie... wet meer dynamiek in de baslijn zou ook wel mogen.

tijd : één weekje elke avond wat aan het ritme & soundkeuze geknutselt.
vervolgens "elke dag" een klein uurtje, de track opnieuw beluisteren & wat aan het arrangement prutsen

grz
 
Delon - Methos

Delon - Methos

Methos, is een oude vriend van highlander duncan macleod. Een onsterfelijke griek die al ruim 5000 jaar oud is.

Wat was mijn top 3?

1) 13 Jazzman; Toen ik dit hoorde moest ik gelijk denken aan matrix reloaded, net alsof je de soundtrack ff had ingespeeld ofzo. Ik heb die film nog steeds niet gezien maar ik vind het geweldig als een track zulke gevoelens bij me kan oproepen... wou dat ik dat ook kon:halleluja

in mijn gedachten deel ik met deze volgende track een gedeelde 1e plaats...

2) 04 Fuse; Tsjah... Onverwachte elementen van "hoe haalt ie dat in z'n hoofd om dat zo te laten lopen" was voor mij gewoon de doorslag om dit 2 punten te geven. Een track als deze, daar leer ik van (lees: daar haal ik mn inspiratie ook uit op):eureka:

3) 09 C-Code; Addicted 2 breakz was t tog? 8~ gewoon met mn hoofd meeknikkend, lekker eenvoudig en het stoorde me niet. toppie8)

Eigenlijk niet goed voor mn ego, maar tog:

Origineel geplaatst door Imipolex
Ik stem op track 11... erg goed gedaan.
Mijn inzending is niet echt 'mijn ding', maar als ik 'mijn ding' doe, begin ik niet met samples die ik eerst helemaal moet omvormen tot iets wat bruikbaar is voor wat ik wil doen.

Ehm ik heb mn eigen ding gedaan door het mn eigen te maken, veel samples heb ik ook bewust niet gebruikt, maar dat weerhield me niet tegen met t maken van een track.

Origineel geplaatst door JazzMann
...tja, pentatonieken zijn nu eenmaal gedoemd om te werken.
Wat mij dikwijls verbaast op SF is dat ze zo wijnig gebruikt worden, terwijl ze nog steed erg simpel te hanteren zijn.
grz jzz

Ik zong, neuriede en speelde in:engel:
Ehm ik verwacht geen stormvloed van soortgelijke liedjes ofzo, maar eens in de zoveel tijd mag tog wel;)

Origineel geplaatst door rdewaele
Track 11 gewoon klasse. Degene die dit maakte moet meteen zen cd demo opsturen naar reflex / mike dred / aphex / squarepusher en co.Melody Rules. Ik heb het niet zo op die filter-truukjes en dat typische techno-gehakketak.

Dank u voor t complimentje... Maar het insturen laat ik over aan oxy-yan, ik zelf denk dat WARP al genoeg artiesten onder zich heeft en ik draag daar niks bij mij met mn muziek.
Misschien een combinatie van track 02 en 11 en veel geretriggerde samples zou dicht in de buurt van die stijl komen.
Wat typische techno betreft... i :luv: that shit :D


Hoe en wat methos?

Op een pentium II 350 512 MB, Echo Gina 20 bit
Cool edit: voor het bewerken van samples en envelopes ervan.
Recycle 1.7: Voor het luie opchoppen van loops in drumsamples
BUZZ: De rest, oftewel ALLES

Gebruikte samples:

02 monnik
03 basje
04 boes lead melo partij
13 string begeleidende partij
16 stabje aan t begin
11 fx bij fillin met bassdrum en openhihat
20 stemsample opgeknipt in:
20a iwouldntmessabout
20b day one
20c if i
Drumsamples komen uit de loops...
01
05
07
08
12
18
19

Effecten:
reverb op melo en akkoorden gechained met phaser op akkoorden en delay op melo.
filters op melo en akkoorden.
resynthesis op stemsample 20a
delay op monnik
gapper op stabje

Uitleg stemsamples:
I wouldn't mess about klinkt in mn oren rythmisch wel lekker.. door het door de resynthesis machine te gooien had ik dat gevoel nog steeds, maar geen vocal sample dat constant wordt gelooped. Prima versiering voor mijn doen.

Day one klinkt vluchtig als "deejwa"
en if i als "aiaaaaai"

2 oude jungle klinkende (stem)samples ook als versiering.


Productietijd: Verdeeld over het moment dat de samplepack beschikbaar stond tot 5 min voordat het uiterlijk mocht worden ingeleverd... 1,5 dag
Ik heb wel een tijd gezeten met dat ik gewoon van de track moest afblijven voordat ik gek ga experimenteren, want zo heb ik voor mijn gevoel stuk of 3 kladjes ver~!@#$%^&*d en gewist.


Als laatst wil ik eindigen met:

Origineel geplaatst door Mike-E


11) Grappig origineel. Meer 'behangmuziek' (zeker niet negatief bedoeld) voor een multimedia presentatie.

Ik vond het geen eenheidsworst, zeker gezien het feit dat er met dezelfde ingrediënten gewerkt is, alleen met andere specerijen en natuurlijk... andere koks.

Nee ik had geen goed eindmix (dat laat ik nu over aan MISTER DSF2002 FUSE:biertje::)
Ik hoop idd dat ik grappig op originaliteit gewonnen heb, op een lullig puntje verschil :stupid
Ik ben en blijf een eenvoudige thuismuziekantje en ik voel me dan ook zeer vereerd met een goede plek in de top 10 van deze contest.
Echt tof om straks toch even op een schijfje te staan tussen al die andere dope tracks :okdan:

:doei: dit was t dan voor even

Gegroet allen!
:kimono: Delon
 
Laatst gewijzigd:
Zo delon had je nog ff een uurtje over ofzo? :D

Ik kan eigenlijk heel kort zijn over mijn track (10)
Ik heb alle samples in de RS7000 geladen en ben gewoon overal aan gaan draaien zoals gewoonlijk.
Er is niets eigenlijk geresampled, allemaal env, FX, pitch gerommel.
Dat heb ik toen in Logic opgenomen en heb daar een remix van gemaakt.
Toen crashte Logic vlak voordat ik klaar was :(
Dat was een dag voor sluiting.

Toen heb ik in een keer Live de track opnieuw opgenomen en in Wavelab opgenomen en een beetje gemastered.
Vond het zelf uiteindelijk vrij inspiratieloos maar er zijn toch een paar mensen geweest die het het meest dansbaar vonden.
Ik ben heel blij met die paar reacties, zeker gezien het feit dat ik dansbare muziek probeer te maken.

Grt. Ronald.

PS. wat vinden jullie eigenlijk van de CD cover?
 
Origineel geplaatst door Roonan
PS. wat vinden jullie eigenlijk van de CD cover?

Gaaf!

Maar kun je kleurenprinten regelen dan?

Zal het wel kunnen waarderen als de tracks als niet mp3's op de CD worden gebrand trouwens. Maar het is geen must.
 
Nou

Nou

Origineel geplaatst door Roonan
Zo delon had je nog ff een uurtje over ofzo? :D

Nou dat ben ik jullie tog op zn minst schuldig:confused: uitleg:koffie:

Ik hoor verder niemand zegge dat ik t te vaag heb uitgelegd:engel:
 
Origineel geplaatst door Roonan

PS. wat vinden jullie eigenlijk van de CD cover?

mooi ontwerp,
letters mogen voor mijn part in een hogere resolutie & achter de zwarte letters mag nog een wit flue randje, kwestie van ze los te maken en wat meer op de voorgrond te trekken .
 
Re: Nou

Re: Nou

Origineel geplaatst door DeLoN

Ik hoor verder niemand zegge dat ik t te vaag heb uitgelegd:engel:

Het is toch ook helemaal niet vaag uitgelegd?

Day one klinkt vluchtig als "deejwa"
duidelijker kan niet niet!!:D

En Roonan, dat ontwerp ziet er prima uit.
 
Re: Re: Nou

Re: Re: Nou

Origineel geplaatst door Oxy-Yan
Het is toch ook helemaal niet vaag uitgelegd?


duidelijker kan niet niet!!:D

ok dan, maar blijven de andere 11?:erm:
 
Geduld jongeman.

Ik herinner me nog een vorige uitleg met screenshots en de hele rambam. Maar heeeeel weinig reakties.

Ik wordt nog steeds af en toe schreeuwend wakker. ;)
 
ik zal mijn verslagje deze weekend wel neerzetten dit weekend, totdan is het spaans leren voor scool voor
mij en's-avonds tele 2 verkopen aan de telefoon van de callcenter :(

ach waar doe je het allemaal voor ????

VOOR DE KNAKEN ZODAT WE KENNEN LEVEN (en feesten) :D
 
ik ben vooral benieuwd naar de uitleg van jazzman en solid_snake (track 13& 14) mijn favp tracks achter afgezien
 
Zal alvast een tipje van de sluier lichten.

Die strings komen van een van de sample 13 en heb die via Soundforge (gelooped) in de SY99 geladen.
Een bestaande string patch gepakt en die sample daar voor gebruikt en naar smaak aangepast.
Dankzij de vele mogelijkheden kun je dan meer dan dat je met een een sampler zou kunnen doen.
 
Origineel geplaatst door endonyx
ik ben vooral benieuwd naar de uitleg van jazzman en solid_snake (track 13& 14) mijn favp tracks achter afgezien

lol :D
kijk ff boven in de topic daar staat reeds mn uitleg...

als je diepgaandere vragen hebt moet je ze maar stellen.

grz
 
Nou dan mijn verslagje maar. NR1 was ikke...

Ik had 1.5 week zitten frutsen aan iets wat ik de dag voor de sluiting weer over boord heb gegooid. Geinspireerd door het regenachtige bezoek van onze koninklijke familie te Deventer, :)
heb ik vervolgens op queensday dit product in elkaar gezet op 30 april..

Achteraf gezien een aardig opzetje, maar het mist de diepgang en verschillende lagen die anderen er duidelijk wel in hebben aangebracht. Ik vind de mix wel weer geslaagd, maar er viel meer uit te halen qua invulling.

Alles gemaakt in FLStudio 4.1 met vst plugins

Samples spreken redelijk voor zich, sommige drumloops in de granulizer en beatslicer geladen en bewerkt. Enige ernstig verneukte sample is de stringsample, waarbij ik een golfje heb gejat om te loopen. Voor de rest afgemixt in T-Racks.

Dus... het was in ieder geval harstikke leuk en leerzaam om mee te doen en zeker voor herhaling vatbaar! oja ..

:halleluja Roonan nog bedankt voor de prima afwikkeling! :okdan: :biertje:
 
Ok, ik zal vanavond wel ff een uitleg posten van mijn track (Voor zover ik het nog allemaal weet)
 
Leuk!!
Ik ben de maker van track 6.
Iedereen bedankt voor de stemmen
DeLoN, gefiliciteerd!!

Wat ik heb gemaakt begon in soundforge. Samples luisteren en knippen en plakken. Drums uit de beatsamples geknipt.
Snare is 1 van de twintig samples flink omhoog gepitch met galm erop. Een aantal, 10 ofzo, sinusen en zaagtanden uit de synth samples geknipt en die in de sofsynth geloopd.
Aan het eind van het stemsample zat een drup geluid. Ik kan dat ook zelf maken met een sinus, zo zijn die druppel samples gemaakt. Door een galm op een sample te zetten en die galm te gebruiken als ruis kon ik die sweeps maken en zelfs nog een hihat(?).
Daarna de samples ingeladen in Dreamstation en daar bewerkt met envelopes filters lfo's etc. Meer hierover als ik weer thuis ben.
 
Back
Top