Positionering nearfields in vrij grote studio

ik krijg jpeg van plannetjes/plattegrond kamer er hier niet op, maar het is een vrij complexe kamer (met vrij veel hoekjes en kanten), maar de eerste meetresultaten - vooralsnog in bijna lege kamer - zijn vrij veelbelovend
 
jongens, kijk uit met overal gordijnen ophangen. ja, ze hebben vooral met flinke plooien erin zeker voordelen als relatief brede absorbtie, maar een plooi met maximale afstand tussen muur en gordijn van bijv 20 cm absorbeert niks onder de 420 hz. daaronder zitten veel grotere issues dan daarboven, die je anders zal moeten aanpakken. teveel gordijnen = een te dode ruimte.
 
Ik heb m'n setupje al een aantal keren verhuisd naar compleet verschillende ruimtes en heb gemerkt dat er niet veel zinnigs te voorspellen valt aan de akkoestiek.

Dit is ook niet verassend gezien de complexiteit van alle principes die hier van toepassing zijn, akkoestiek is toch een vrij complexe wetenschap waar zelfs veel professionals weinig greep op lijken te hebben.

Mijn advies is om gewoon eerst je ruimte ter plaatse in te richten met de grootste en akkoestisch meest relevante objecten die je er in kwijt wil, maar wel alles verplaatsbaar te houden en eerst eens een dagje alles rond te gaan schuiven en goed te luisteren naar een brede verzameling muziek die je goed kent. (edit : ik zie nu dat Paul Matthijs praktisch hetzelfde voorstelde)

Op deze wijze heb je de grootste problemen alvast vermeden, sommige dingen zijn namelijk niet op te lossen met wat matjes hier en daar, sterker nog, door het ene probleem op te lossen kan het andere weer storender naar voren komen... En verwacht ook niet teveel (meestal zelfs niets) van dingen als basstraps, bij lage frequenties is het namelijk erg lastig om serieus iets te dempen.

In de moeilijkste akkoestische situaties kun je altijd nog lekker dicht op je speakers kruipen, dan heb je nauwelijks last van welke akkoestiek dan ook. Ik zit op dit moment in een onmogelijke ruimte waar geen enkele demping of diffusie afdoende was... behalve het op m'n bureau recht achter m'n laptop zetten van m'n speakers op minder dan een meter afstand van m'n oren....
 
ja maar, die gordijnen zie ik (en het voorstel van niel met plexiglas was dat ook niet) niet als oplossing, maar om eerst de kamer zo 'symmetrisch' mogelijk te maken; daarna komen er nog akoustische panelen voor de gordijnen
 
je moet de kamer juist zo asymetrisch mogelijkmaken als dat kan, zodat er geen staande golven kunnen ontstaan.

standingwavesmasterhand.png
 
assymetrisch wat betreft zijkanten naar voor en achter, maar links en rechts van de speakers probeer je normaal gezien toch zo symmetrisch mogelijk te maken om geen vertekend stereobeeld te krijgen?of niet?

wat ik wel doe is niet exact in het midden (wat betreft links en rechts) maar een beetje (halve meter of zo) naar links en rechts gaan zitten van het midden, om zo narigheid te vermijden..
 
ja klopt, maar het wordt wel aangeraden in enkele boeken of akoestiek. het leek me in eerste instantie ook vreemd, maar op zich zou je dan iets voordeliger zijn mbt modes.. (zelfde principe als je niet in het midden van de kamer zetten - mbt de lengte - maar op 38 percent van de kamer)

maar op zich lijkt het wel vreemd, misschien moet ik me toch maar in het midden zetten (mbt de breedte, qua lengte blijft de 38percent vd lengte vd kamer behouden voor me)
 
je moet de kamer juist zo asymetrisch mogelijkmaken als dat kan, zodat er geen staande golven kunnen ontstaan.

Klopt van geen kant wat je zegt. Er ontstaan altijd staande golven, ook in een asymetrische ruimte. Het probleem van een asymetrische ruimte is juist dat je staande golven niet meer kunt herleiden en dus moeilijker aan kan passen.

Pak het dus juist symetrisch aan. Ik zou in zo'n ruime ruimte zeer degelijke basstraps bouwen en deze gaan plaatsen met behulp van een meetmicrofoon. Daarbij panelen bouwen en strategisch plaatsen. Als je dan nog problemen hebt kan je ze gericht aan gaan pakken, juist omdat de boel symetrisch is...

Het probleem met ruimtemodes (staande golven) is dat ze niet alleen tussen de wanden gaan staan, maar ook tussen vloer en plafond, dan heeft dat ook nog weer eens invloed op elkaar. Als je dan ook nog asymetrisch gaat opbouwen maak je het alleen maar onnodig ingewikkeld. Gewoon goed gaan dempen, zo lineair mogelijk...

p.s. onder andere op homerecording.be is erg goede info te vinden. Met bijdrage van en akoestikus met veel kennis van zaken... zoek ook eens op de schrijfsels van Eric Desart op internet.
 
Hoe kan je staande golven creeren als ze niet de mogelijkheid krijgen om in tegengestelde voortplantingsrichting van elkaar uit te komen ?

Dit is trouwens gewoon een vraag, geen manier om tegen iemand zijn trotse schenen aan te schoppen :D
 
Back
Top