Bouwverslag nieuwe studio

bastardsunited

criticus maximus
Lid sinds
16 december 2002
Berichten
210
Locatie
groningen
Dag mensen, ter vermaak en mogelijk lering aan mijn kant wil ik jullie deelgenoot maken van de bouw van mijn eerste muziekstudio/hok/oefending

Ik maak al zo ongeveer 20 jaar muziek, de laatste jaren professioneel voor film, animatie en andere wazige projecten onder de naam audiogijs. Altijd thuis gewerkt, maar daar werd ik een beetje gestoord van. Altijd thuis zijn is niet mijn ding, bovendien loopt mijn huidige bandje erg lekker en heb ik besloten om een kantoorruimte te huren om daar een studio in te bouwen.

Geen aparte controlekamer, gewoon 1 hok met daarin ruimte voor oefenen, beetje opnemen, geluidseffecten/foley dingen opnemen, en vooral componeren voor mijn bedrijf.

Allereerst de ruimte, het is een kantoorpand met twee kamers. Eentje van 60 m2 en eentje van 50 m2. Aangezien ik dit kantoor deel met anderen moet ik een relatief geluidsdichte ruimte hebben.

Ik maak zelf niet heel veel herrie, maar mijn bandje wel, maar daar oefen ik alleen buiten kantoortijden mee. Hier een foto van mijn kamer, de grote.

En een foto terwijl we bezig zijn om laminaat te leggen op de vloerbedekking waar een betonnen vloer onderligt. De muren zijn ook allemaal van beton. Dikke prima.
 

Attachments

  • IMG_4283.jpg
    IMG_4283.jpg
    36,4 KB · Bekeken: 167
  • IMG_4372.jpg
    IMG_4372.jpg
    56,9 KB · Bekeken: 128
  • IMG_4373.jpg
    IMG_4373.jpg
    55,7 KB · Bekeken: 130
Ik kan tot de paal bouwen die je ziet staan. Dit omdat ik niet om de paal heen wil bouwen en eigenlijk ook omdat de ruimte die ik nu maak ongeveer 25 m2 is, wat momenteel groot genoeg is. Mocht ik willen uitbreiden, dan kan ik er nog een aparte controle kamer bij bouwen. stap voor stap ;)
 
Ik heb besloten om een extra kamer te bouwen in de huidige kantoorruimte.

Dus een houten frame met steenwol + gipsplaat. Twee muren komen tegen de bestaande betonnen muur aan te staan. daar doe ik dan aan de buitenkant geen gipsplaat. Twee andere muren komen helemaal los te staan en krijgen dus aan de binnen- en buitenkant gipsplaten. Er komt ook nog een plafond op met dezelfde constructie.

Eerst het houten frame bouwen. Ideaal, de goedkoopste groothandel in hout, gips en steenwol van groningen zit ongeveer 40 meter achter mijn studio. Scheelt een hoop ritjes.
 

Attachments

  • IMG_4446.jpg
    IMG_4446.jpg
    59 KB · Bekeken: 127
  • IMG_4447.jpg
    IMG_4447.jpg
    53,1 KB · Bekeken: 119
  • IMG_4453.jpg
    IMG_4453.jpg
    49,7 KB · Bekeken: 130
Mooi hoor, flinke ruimtes.
 
Heerlijk. Een studiobouw-topic! Die volg ik altijd graag.

Ik vraag me eigenlijk af waarom je gelijk bent begonnen met laminaat te leggen.
In mijn opinie had je beter eerst de isolatiewandjes kunnen gaan zetten en evt. zelfs iets op de vloer (rubberen laag, of ook een frame met steenwol, of wat dan ook) en zodra de 'bouw' klaar is pas het laminaat leggen.
 
tof!
 
Heerlijk. Een studiobouw-topic! Die volg ik altijd graag.

Ik vraag me eigenlijk af waarom je gelijk bent begonnen met laminaat te leggen.
In mijn opinie had je beter eerst de isolatiewandjes kunnen gaan zetten en evt. zelfs iets op de vloer (rubberen laag, of ook een frame met steenwol, of wat dan ook) en zodra de 'bouw' klaar is pas het laminaat leggen.
@Subgroover, het oorspronkelijke plan was om een zwevende vloer te maken. Dat bleek duurder dan verwacht en bovendien heb ik daar wisselende verhalen over gelezen. Niet doen als je niet goed weet wat je doet etc etc. Trouwens, ik heb jouw bouwverslag als een goeie inspiratiebron gebruikt ;)

De eigenaar van het pand wou erg graag dat we overal laminaat zouden leggen. Omdat de vloer wel gewoon beton is leek me dit uiteindelijk minder een probleem. Ik heb wel de onderkant van het houten frame voorzien van dik vilt, zodat het niet direct als hout op het laminaat staat.

Uit mijn metingen blijkt dat eigenlijk vooral het plafond de zwakste schakel is. Via allerlei gaten hoor je veel geluiden, dus daar moet ik nog even goed op focussen.
 
Nou, vandaag weer een goeie stap verder. Gipsplaten en steenwol zijn langsgebracht (voor gratis, want burenkorting bij groothandel achter mijn kantoor).

De eerste muur afgemaakt met gipsplaat afgewerkt, gevoegd en rechtop gezet. De volgende stap is het regelwerk van alle vier de muren afronden en de muren tegen elkaar aan zetten.
 

Attachments

  • IMG_4583.jpg
    IMG_4583.jpg
    76,1 KB · Bekeken: 136
  • IMG_4586.jpg
    IMG_4586.jpg
    43,7 KB · Bekeken: 129
  • IMG_4590.jpg
    IMG_4590.jpg
    47,1 KB · Bekeken: 129
Weekendje voorbij, alweer wat verder. Moet zeggen dat het trager gaat dan ik gedacht had. Maar goed, haastige spoed is zelden goed :)

Inmiddels staat het hele houten skelet en is het plafond klaar. De eerste versie van het plafond was geen goed idee. De twee balken overdwars waren zo hoog dat ze tegen het systeemplafond klemden. Met als gevolg dat elke trilling van het houten geraamte direct werd overgedragen op het systeemplafond. Zekere voor het onzeker genomen, plafond er weer uitgehaald en de twee grote balken een stukje lager laten vallen. Nu is er geen contact tussen het systeemplafond en mijn bouwwerk.

MAar de fotos spreken voor zich denk ik. Volgende stap, steenwol en gipsplaat!
 

Attachments

  • IMG_4594.jpg
    IMG_4594.jpg
    59,7 KB · Bekeken: 124
  • IMG_4596.jpg
    IMG_4596.jpg
    60,8 KB · Bekeken: 124
  • IMG_4605.jpg
    IMG_4605.jpg
    60,1 KB · Bekeken: 135
  • IMG_4606.jpg
    IMG_4606.jpg
    36,3 KB · Bekeken: 126
  • IMG_4608.jpg
    IMG_4608.jpg
    44,4 KB · Bekeken: 123
12,5 mm gips enkellaags.

Daar waar al een muur staat, gewoon framewerk -> steenwol -> 1 laag gipsplaat

Daar waar geen muur staat: gipsplaat -> framewerk + steenwol _> gipsplaat

Dit geldt ook voor het plafond. Momenteel is dat de grootste boosdoener voor geluidslek heb ik gemerkt


Gister al 3 van de 4 muren met gips afgewerkt, gigantische flutter echo momenteel, maar dat is van later zorg :)
 
Ik ook wel eigenlijk, mocht ik ooit eens de Staatsloterij winnen ook al is het maar een tonnetje zou ik graag ergens anders dan in de woning een studiootje bouwen. Lekker ongestoord herrie maken zonder dat je geroepen word en nodig bent.
 
Nou, ik ben zo goed als klaar inmiddels. Te hard gewerkt de laatste paar weken. Heb me een beetje verkeken op de hoeveelheid tijd die ik hieraan kwijt was.

Maar hoe dan ook, zo even een mooie foto update. En wat betreft een tonnetje winnen, ik heb de kosten uiteindelijk zo rond de 1300 euro incl btw kunnen houden, en de huur is maar 100 e per maand ;)
 
Maar goed, tijd voor meer fotos!
 

Attachments

  • IMG_4627.jpg
    IMG_4627.jpg
    39,6 KB · Bekeken: 118
  • IMG_4630.jpg
    IMG_4630.jpg
    55,7 KB · Bekeken: 124
  • IMG_4631.jpg
    IMG_4631.jpg
    55,6 KB · Bekeken: 133
  • IMG_4635.jpg
    IMG_4635.jpg
    52 KB · Bekeken: 119
Cool! Heb je al metingen kunnen doen v.w.b. de geluidsdichtheid van deze ruimte?
 
niet echt officiele metingen, wel gewoon gechecked bij kantoorgenoten en buren. Buren merken er niks van, kantoorgenoten een beetje, maar er zit nu slecht 1 enkele deur in met een stuk enkelglas. In de toekomst wil ik nog van binnen een tweede deur. Maar wat betreft geluidsdichtheid ben ik prima tevreden.

Wat me meer zorgen baart is de akoestiek, heel moeilijk. Weinig (sub)laag, overdreven midlaag, flutter + echo. Ben al bezig met zelfgemaakte basstraps, maar is toch meer natte vingerwerk dan dat ik echt bepaalde frequenties aan kan pakken....
 
Ik lees dat mensen meestal 2 lagen gipsplaat gebruiken om meer masse te hebben tegen het lekken van audio....
Aangezien je nu een grote reflecterende ruimte gemaakt hebt zal je inderdaad aan de slag moeten met je reflecties enzovoort.
 
dubbel gipsplaat was qua budget niet echt een optie en bovendien was geluidsisolatie van tevoren wel goed haalbaar vanwege de bestaande betonnen muren
 
Back
Top