Positionering nearfields in vrij grote studio

musicheaven

Ouwe rot
Lid sinds
4 december 2008
Berichten
3.794
Ik ben een nieuwe studio aan het bouwen en heb nu een redelijk grote ruimte van 7 op 5 m ter beschikking.

Plan was de nearfields in de lengte van de kamer te zetten, op ongeveer 1,50m van de frontwall, en 1,20m van mijn luisterpositie. Ik zou dan op 2,70 m van de frontwall verwijderd zijn en achter mij nog 4,30m overhouden. Of moet ik de verhoudingen juist helemaal omdraaien?
 
Zou voor 4 monitors gaan ipv 2

De 2 voorste +- 2m bij me vandaan, de achterste zo ver mogelijk.

En wat experimenteren met de opstelling / volumes / eq.
 
Jep^, uiteraard wordt het wat experimenteren met de opstelling.eqen zou ik zowieso vermijden

ik dacht dat nearfields maximum Drie meter van de luisteraar verwijderd mochten zijn?

en ik zou graag de verhouding van twee derde met betrekking tot luisterpositie en de gehele ruimte respecteren

nog tips, meningen ?
 
Zowel vooraan als achteraan de studio heb ik een raam
hoe los ik dit beste op? akoustische panelen ervoor zetten?of ramen negeren? (ik ga ervan uit, zeker omdat het enkel glas is, dat deze vrij veel doorlaten en dus niet weerkaatsen..)
 
Als het goed is staat in de handleiding van je monitoren hoe je je de monitoren het best kan plaatsen (horizontaal/ verticaal) en hoe je de sweetpot kan vinden enzo.
 
ik dacht dat nearfields maximum Drie meter van de luisteraar verwijderd mochten zijn?


je wil binnen de galmstraal van je ruimte zitten, in het directe veld ipv in het diffuus veld. dat hangt niet alleen van de grootte van je ruimte af, maar ook van de hoeveelheid absorbtie.

nu gaat het misschien wat ver om dat uit te gaan rekenen/meten voor jouw ruimte, maar je kan als regel aanhouden dat je op 1/3 van de lengte wil zitten met je luisterpositie, en dan moet je gewoon gaan experimenteren. hoe verder weg, hoe meer vermogen je nodig zal hebben, dus daar zal vast wel een grens aan zitten met je speakers.

dit is een manier: trek vanaf je luisterpositie twee lijnen 30 graden van de as van je ruimte, en zet je speakers op iets verrijdbaars. nodig iemand (of twee iemanden) uit om te helpen en blijf op je stoel zitten terwijl hij of zij de speakers steeds verder weg zet. zet wel vast alle spullen ertussen ivm de reflecties die een werk oppervlak gaat geven. voila!
 
maak een driehoek met gelijk afstand tussen jou en de monitors onderling

monitorpositioning.jpg


Ikzelf vind het geluid het prettigst als ze net langs mijn oren wijzen ipv recht op mijn gezicht.
Anders ben ik snel geneigd naar voren te gaan hangen om hetzelfde effect te krijgen.

Voor wat betreft die ramen, eventueel iets van plexiglas vorm ervoor wat weerkaatst naar dempingsmateriaal ?
Wel het licht, niet de geluidsweerkaatsing zeg maar.
 
Volgens mij is het plan goed. Nog wat losse flodders:

  • Ik zou me wel 2x bedenken voordat je 4 monitors neerzet; dat compliceert de situatie alleen maar,
  • Dikke gordijnen voor je ramen,
  • Kasten van verschillende dieptes (slordig ingeruimde boekenkast?) tegen de achterwand die samen met het raam een diffusor werking hebben,
  • De afstanden van monitor tot de verschillende wanden moeten allemaal verschillend zijn. Liefst met enkele tientallen centimeters verschil. Met je plan zijn de afstanden tot de zijwand mogelijk ook ongeveer 1,50 meter. Dan kun je wellicht beter toch iets dichter bij de muur gaan zitten,
  • Als je voldoende mogelijkheden hebt om de wanden akkoestisch te behandelen, kun je overwegen om toch een kwartslag gedraaid te gaan zitten. Dan zitten de ramen in ieder geval wat verder van je af en zijn de afstanden van de monitoren tot de verschillende wanden wat beter gespreid.
  • Volgens mij is dubbel glas een betere demper dan enkel glas. Enkel glas kan vrij resoneren, dubbel glas dempt vrij goed omdat beide lagen een andere dikte en dus een andere resonantiefrequentie hebben.
  • Voorkom reflecties via je bureau of mixer. Dat kun je goed testen door een spiegel op je bureau te leggen; zie je de monitor vanaf je luisterpositie in de spiegel, dan is het niet goed. Als je een gewoon bureau gebruikt kom je bij jouw plan denk ik precies verkeerd uit...
 
hoi allemaal, allereerst allen al reuzen bedankt voor de input
super!

is een beetje mijn fout, had het beter moeten specificeren, maar de basis zoals gelijkzijdige driehoek ed ken ik wel (is eigenlijk 1.12, of 1.18 keer de afstand tussen de monitors onderling die - maar dat varieert van ruimte tot ruimte - de ideale afstand is. maar inderdaad moet je, zoals niel aangeeft, de monitors best iets naar buiten van je richten, dus op zich kom je dan weer min of meer uit op een gelijkzijdige driehoek)

ik zal morgen al wat meetresultaten posten, en een schetsje maken
zmooc: Voorkom reflecties via je bureau of mixer. Dat kun je goed testen door een spiegel op je bureau te leggen; zie je de monitor vanaf je luisterpositie in de spiegel, dan is het niet goed. Als je een gewoon bureau gebruikt kom je bij jouw plan denk ik precies verkeerd uit... ==> waarom denk je dit? (ik snap de redenering van reflexies wel, maar waarom zou dit specifiek voor deze kamer een probleem zijn?)


niel: Voor wat betreft die ramen, eventueel iets van plexiglas vorm ervoor wat weerkaatst naar dempingsmateriaal ? wat bedoel je met dat weerkaatsen? plexiglas voor de ramen, en dan isolatiemateriaal?
 
voor de ramen zou ik gordijnen kiezen ( of dichtmetselen )
achterwand diffusor/ boekenkast-rek
mogelijk achter de tafel muur ook wat demping van reflexies
ik hou zelf niet van te grote afstand van de nearfiels. daarom snap ik ook niet zo goed waarom je een 2de paar wilt zetten , zou dan misschien eerder een paar midfiels als 2de paar kiezen , voor de wat grotere afstands beluistering/ bas etc
maar goed eigenlijk weet ik er ook niet veel vanaf+ plus luisteren werkt het beste ( na het uitdenken )

ergens misschien een basstrap nodig ?
 
in de vier hoeken zou ik basstraps zetten, maar door schuine wanden wordt het erg complex

ik ga morgen tekeningtje^/plannetjes posten
 
normaal gezien ga ik opteren voor GIK

in elke hoek 1 basstrap
en ik vermoed dat ik toch 8 akoestische panelen in heel de kamer ga ophangen

mag de kamer echter niet te droog maken, er ligt immers al tapis-plein op de grond

ik denk om eerst inderdaad dikke gordijnen voor de ramen te hangen, en daar voor dan nog akoestische panelen.

het raam aan de achterkant zal dezelfde behandeling ondergaan
 
niel: Voor wat betreft die ramen, eventueel iets van plexiglas vorm ervoor wat weerkaatst naar dempingsmateriaal ? wat bedoel je met dat weerkaatsen? plexiglas voor de ramen, en dan isolatiemateriaal?

Ja, zoiets (heel grof en lomp getekend)

attachment.php


Gordijnen zijn de beste oplossing maar als je echte goeie demp wil dan komt er geen licht doorheen, ik denk juist dat je dat wel wil.
Dus verplaatst je de demping naar een andere plek en weerkaatst je dat door iets wat het licht doorlaat.
 

Attachments

  • plexidemp.JPG
    plexidemp.JPG
    26 KB · Bekeken: 48
ah geniale oplossing. voor de voorste en achterste ramen kan ik dat gebruiken

echter, ik heb aan de zijkant, vlak naast de monitors ook nog een raam. indien ik voor deze oplossing opteer moet ik daar ook plexiglas zetten en kom ik assymetrisch uit. tenzij ik het aan de overkant van de kamers dan ook doe..
 
maar eigenlijk vind ik het zo erg niet dat er geen licht door de ramen komt. ik denk dat ik ook eens ga kijken voor oplossingen met beweegbare, verplaatsbare panelen
 
ja is geen slecht idee. ik zou aan de ramen dus gordijnen kunnen hangen, en dan er akoustische panelen voorplaatsen.

aan de tegenoverliggende muur - zonder ramen- zet ik dan gewoon akoustische panelen
 
Back
Top