[Nieuw] Kenton Spin Doctor

The Spin Doctor

Kenton heeft een nieuw product. Een lowbudget midi controller.

Spin-doctor-plan.gif

Meer info hier

Ziet dr lekker uit

-C-
 
[moderator] Ik heb de engelse tekst hier neer gezet om zo de voorpagina zo veel mogelijk in het mooie nederlands te houden. [/moderator]

Van de site:

Spin Doctor is our new entry level product, designed not only to appeal to the newcomer, but also to anyone wanting to add knobs to their setup. Spin Doctor has a rugged steel case and is compatible with the wealth of Control Freak profiles available from this website.

The editing facilites on-board are naturally less comprehensive than those on the Freaks. You do have the facility to assign the knobs to controllers on-the-fly, however for more serious editing the Free software editor is availabler, or you can use a Control Freak.

Leuke variant op de Pocket controller van doepfer.
 
Ziet er interessant uit. Maar is ie dat ook?

Ik ben dus op zoek naar iets waarmee ik mijn AiRBase99, Pulse, Cubase SX en VSTi's kan bedienen. Vandaar ook mijn interesse voor bijvoorbeeld iets als SoundDiver (misschien wat te groot voor wat ik ermee wil doen).

Nu heb ik me er nog niet zo in verdiept, maar zit er bij dit soort controllers software of zo waarin je aan kunt klikken welk instrument je wil gaan bedienen? Dus waar je een aantal presets in hebt zitten zeg maar. En hoe werkt zoiets samen met Cubase? Klik ik een channel aan in de mixer en daar reageert ie dan op?

Gezien de prijs van dit ding (125 pond is bijna 180 euro) is misschien de Evolution - UC 16 een goedkoper alternatief (gelijkwaardig?). Feedbackprijs €139,-. Daarnaast is er dan nog de Evolution - UC 33 (uitgebreider maar ook stukkie duurder) voor €299,-.

LINK

Ik zeg al, heb me (nog) niet echt in de controllers verdiept. Misschien dat iemand nog een tip voor mij heeft?
 
Het pluspuntje van deze spindocter is dat ie sysex kan versturen. Iets wat de UC-16 (correct me if I am wrong ;)) niet kan.

Meestal zit er wel een softje bij waarmee je per knop kan zeggen dattie op midikanaal x (ergens van 1 tm 16)
controllernummer y (0-127) moet zetten.
Als je bijvoorbeeld je CS1x op kanaal 7 hebt en je wilt cutoff (#74) aansturen dan zou je in de software voor je controller dit dus moeten instellen als midi channel 7 en controller 74.
Je kunt ook een complete sysex boodschap dr aan hangen. De controller regelt dan de waarde voor de aangestuurde parameter in je sysex boodschap.
Voorbeeldje: zo ziet sysex dr ongeveer uit, en ik vermoed dattie dan de xx parameter vult met de stand van de controllerknop.
FA 18 3C A6 88 73 A9 XX FF

-C-
 
Origineel geplaatst door C738
Het pluspuntje van deze spindocter is dat ie sysex kan versturen. Iets wat de UC-16 (correct me if I am wrong ;)) niet kan.

Meestal zit er wel een softje bij waarmee je per knop kan zeggen dattie op midikanaal x (ergens van 1 tm 16)
controllernummer y (0-127) moet zetten.
Als je bijvoorbeeld je CS1x op kanaal 7 hebt en je wilt cutoff (#74) aansturen dan zou je in de software voor je controller dit dus moeten instellen als midi channel 7 en controller 74.
Je kunt ook een complete sysex boodschap dr aan hangen. De controller regelt dan de waarde voor de aangestuurde parameter in je sysex boodschap.
Voorbeeldje: zo ziet sysex dr ongeveer uit, en ik vermoed dattie dan de xx parameter vult met de stand van de controllerknop.
FA 18 3C A6 88 73 A9 XX FF

-C-


:confused: SYSTEM OVERLOAD :confused:
 
Ehm...

Je kunt met een controllerbox op 16 midikanalen uitsturen.
Per knop wijs je een kanaal toe, en een controllernummer.
Bijvoorbeeld voor knop 1 van je controllerbox.
Wat je moet weten, is welke controllernummers je synth accepteert, bijvoorbeeld controller #2 voor je filter.
Je synth staat ingesteld ('luistert') op kanaal 5 bijvoorbeeld.

Je stelt knop 1 in, dat hij zijn waarde moet versturen op midi-kanaal 5, waarop je synth luistert.
Het controllernummer stel je in op #2 (want daarmee stuur je je filter aan)
Als je aan de knop draait, dan stuurt de controllerbox knop1 het volgende uit:
"Boodschap aan midi kanaal 5, verander de waarde van controller #2 in 55"
55 is hier dan de stand van je knop 1.

Het sysex verhaal werkt ongeveer hetzelfde, maar dan met hexadecimale waardes.
 
THX, dit is duidelijk. Hij kan dus ook Nederlands hehehehe... :)

Ik ben inmiddels in :luv: met de UC-33. Is dan wel 100 euro duurder dan die Spin Doctor maar heeft dan ook meer controllers en ik vind die overlays wel leuk :D.

Nu heb ik nog één vraagje waar ik met alleen logisch nadenken (zover dat binnen mijn bereik ligt) niet uit kom.

<domme_blondjes_modus>

Ik heb een MidiSport 4x4. Op de ins en outs hangen de volgende apparaten.
A: Pulse
B: AiRBase99
C: S3000XL
D: 01V

Daarnaast heb ik de Audigy met 5,25" bay. Op de gameport hangt de KS5 en op de in en out van de bay KAN ik dus een midi-controller hangen (waarschijnlijk de U-33).

Nu zendt mijn Novation (Masterklavier) op ch1 van de gameport. Ontvangen doet ie via 1 t/m 4 van dezelfde interface.

Hoe kan ik de hele handel nu aansluiten dat ik de keys van de Novation kan gebruiken om de softsynths e.d. te triggeren EN de controllers op de U-33 om bijvoorbeeld de sound te tweaken? Kan ik die dingen over hetzelfde kanaal laten babbelen?

</domme_blondjes_modus>
 
Origineel geplaatst door Mike-E
THX, dit is duidelijk. Hij kan dus ook Nederlands hehehehe... :)

Jij spreken raadsels


Ik ben inmiddels in :luv: met de UC-33. Is dan wel 100 euro duurder dan die Spin Doctor maar heeft dan ook meer controllers en ik vind die overlays wel leuk :D.

Nu heb ik nog één vraagje waar ik met alleen logisch nadenken (zover dat binnen mijn bereik ligt) niet uit kom.

<domme_blondjes_modus>

Ik heb een MidiSport 4x4. Op de ins en outs hangen de volgende apparaten.
A: Pulse
B: AiRBase99
C: S3000XL
D: 01V

Daarnaast heb ik de Audigy met 5,25" bay. Op de gameport hangt de KS5 en op de in en out van de bay KAN ik dus een midi-controller hangen (waarschijnlijk de U-33).

Nu zendt mijn Novation (Masterklavier) op ch1 van de gameport. Ontvangen doet ie via 1 t/m 4 van dezelfde interface.

Hoe kan ik de hele handel nu aansluiten dat ik de keys van de Novation kan gebruiken om de softsynths e.d. te triggeren EN de controllers op de U-33 om bijvoorbeeld de sound te tweaken? Kan ik die dingen over hetzelfde kanaal laten babbelen?

</domme_blondjes_modus>

Volgens mij moet je de out van de KS en de out van de UC-33 door een merger gooien.
Op die manier worden je beide midisignalen 'geritst' (zie borden bij de invoeg en uitvoegstroken en wegversmallingen)

Je kunt in je software weer dingen routen naar andere midi poorten. Dat wil zeggen je output op midikanaal 5 van je geluidskaart-midi-poort in je sequencer software softwarematig doorsluizen naar een van de andere apparaten.
 
Mike-E kerel!

Je hebt een knots van een schuivenbak.

Je 01V!

Als die schuiffies en knoppies kun je gebruiken om midi sysex uit te spugen.

Wil hij een aparte schuivenplank kopen. Tsk.
Toch blond?:W


Doe eens in het manual kijken van je 01V.
 
Nieuw?

Nieuw?

Zo splinter nieuw is ie nu ook weer niet.
Ik was vorig jaar al bezig met deze en een paar mailtjes gedaan naar Kenton voor meer informatie.
Softare gedownload om te kijken. Ik zat te twijfelen tussen een C16 van Reese of deze.
Ik wil hem namelijk gebruiken als midicontroller voor een TX7.
Heb echter nog steeds geen keuze gedaan. Ik hoor slechte verhalen over de C16. (schuiven).
En deze is nog weinig over bekend. Of zijn er nog meer (goedkope) alternatieven voor midi controler voor een Yamaha TX7?
 
Last edited by a moderator:
Origineel geplaatst door fuse
Mike-E kerel!

Je hebt een knots van een schuivenbak.

Je 01V!

Als die schuiffies en knoppies kun je gebruiken om midi sysex uit te spugen.

Wil hij een aparte schuivenplank kopen. Tsk.
Toch blond?:W


Doe eens in het manual kijken van je 01V.


Kut! (sorry)

Moet ik toch die dikke pil tevoorschijn gaan halenh en lezen :(

;)

Maar je hebt wel gelijk.
 
Is dit low-budget? Qua electronica is hij 100 Eurootjes als ik het zo bekijk. Drie keer niks. Kosten die Doepfer dingen en alle andere dan echt zo belachelijk veel?

Enne... "4 character LED display with scrolling text" jaaa, dat ken ik nog uit 1984!
 
Back
Top