analoog vs rompler?

7four

Ingeburgerd
Lid sinds
25 december 2005
Berichten
58
Veel mensen op Synthforum schijnen een voorkeur voor analoge synths te hebben terwijl op romplers vaak wordt neergekeken. Waarom is dit eigenlijk?

Ik vind persoonlijk romplers zoals Triton/Motif/Fantom veel mooier klinken dan analoge synths zoals Juno106/KorgMS20 etc.

De Juno106 en de MS20 bijvoorbeeld hebben veel fans, maar ik vind ze kaal/dun/saai klinken, vooral vergeleken met de immense dikke combi`s die uit bijvoorbeeld Triton/Motif/Fantom komen.

Blijkbaar heb ik een afwijkende mening, want de meeste Synthforum posters vinden analoge synths geweldig. Daarom leek het me leuk om dit topic te maken, waarin ook mensen met een andere mening aan het woord kunnen komen.

Ik begrijp dat je met een analoge synth veel makkelijker je eigen sounds kan maken, maar ik ben persoonlijk meer een songwriter die van spelen/melodien maken houdt en minder van geluidencreatie purisme.

Mijn vraag dus: nog meer rompler fans of is bijna iedereen hier analoog fan?
;)
 
De presets van romplers klinken na een paar jaar flink gedateerd. Je kunt er natuurlijk wel zelf geweldige geluiden mee maken maar da's voor sommigen al gauw teveel moeite. Ze zijn vaak ook erg uitgebreid en daardoor lastig te doorgronden. Zeker als het allemaal via zo'n prutsschermpje moet. Ik gebruik beide graag. Horses for courses.
 
natuurlijk mag je dat vinden. ik vind het alleen niet :) misschien heet het daarom wel synthforum.
 
eigenlijk de enige ``analoge`` synth die ik geweldig vind is de JP8000, dat is vanwege die geweldige Supersaw sounds. Maar de JP8000 is virtueel analoog

voor de rest heb ik de adoratie van jaren 80 synthesizers persoonlijk nooit begrepen
 
misschien begrijp je het gewoon niet.
 
mijn vorig stukje was een grapje. natuurlijk zijn romplers wel leuk. het is gewoon anders vooral die 4 en 8 bit 80s dingen. :P
 
Gebruik wat je wilt, dat is het beste lijkt me. Doe mij maar een beetje van alles. Ik probeer zoveel mogelijk dingen uit, hardware en software en alles wat me niet (meer) bevalt gaat gewoon weer weg. Maar in mijn situatie is er altijd analoog, romplers en software te vinden. Het heeft allemaal wel zijn goede dingen.
 
Veel mensen op Synthforum schijnen een voorkeur voor analoge synths te hebben terwijl op romplers vaak wordt neergekeken. Waarom is dit eigenlijk?

Schuifjes, knopjes. Het geluid is "kneedbaar" - romplers doen over 't algemeen niet aan FM, AM, PWM; die zaken moet je faken of ze zijn gewoon niet mogelijk. Verder starten samples altijd op dezelfde plaats met afspelen, terwijl je voor je superzagen zgn "free-running oscillators" wil hebben.

De Juno106 en de MS20 bijvoorbeeld hebben veel fans, maar ik vind ze kaal/dun/saai klinken, vooral vergeleken met de immense dikke combi`s die uit bijvoorbeeld Triton/Motif/Fantom komen.
Hoe lang heb je de 106 en MS thuisgehad, of baseer je dit op wat je op internet hoort? Vaak wil dat ook nog wel eens een verschil maken. Niet dat je dus gelijk een MS20 moet gaan kopen (en je zult vast wel mensen vinden die 't met je eens zijn wat betreft dunheid, volgens mij was het ook meer om modulatie en de ranzige filter te doen bij de MS) maar da's ook nog wel iets om in de gaten te houden.

Zet een Minimoog maar eens op de bas neer, dan klinkt de Triton weer dunnetjes :D.

Maar "dun" of "dik" heeft geen nut an sich; zo'n superbrede combi is leuk maar laat weinig ruimte over voor andere dingen. Het is al lastig er akkoorden mee te spelen tenzij je hele stukken wegknipt, omdat het zoveel plaats inneemt in de mix. Zo'n pads zijn erg breed. Verder is de kans dat iemand anders 't gebruikt vrij groot - en als iemand dat doet ben je niet origineel meer bezig*.

* (je bent sowieso nooit origineel bezig zolang je nog vrolijk 4-kwartsmaat gebruikt of equal tuning, maar dat terzijde; het gaat ook om 't idee

Mijn vraag dus: nog meer rompler fans of is bijna iedereen hier analoog fan?
;)
Ik vind de geluidjes in m'n Trinity Rack erg smakelijk, en ze vullen de analoogjes erg mooi aan. Voor de rest gebruikt ik 't niet echt meer; realistische geluiden zitten in Kontakt die dat beter doet dan welke rompler ook, puur door de afmetingen van de sample-libraries.

edit: oh ja, en luister maar eens naar de mp3tjes hier - http://www.pushpull.ch/demos.htm
 
Analoog, sampleplayers, FM, additieve synthese, Wavetables etc. etc.....ik vind alles even smakelijk eigenlijk.

De meeste synths die ik heb staan zijn analoog, maar ik gebruik o.a. ook een EMU XL-7. Qua synth engine kan je daar vrij veel mee en met een beetje creatief programmeren haal je er de gekste dingen uit (@ Yoozer: sample start points zijn vrij te moduleren als je wilt).

De Roland JD-800 klinkt trouwens ook te gek, al heeft die natuurlijk veel minder golfvormen aan boord.

Wat Yoozer al zegt: breedte, dikte, laagte enz. heeft niet veel te betekenen als je het niet in combinatie ziet met de andere klanken in je track. Analoog of samples / digitaal, het heeft gewoon allebei zijn sterke en minder sterke kanten en je moet natuurlijk gebruiken wat in een bepaald geval het beste is.
 
EMU XL-7. [...] (@ Yoozer: sample start points zijn vrij te moduleren als je wilt).

:D

Da's het lastige - er is vrijwel geen "one-size-fits-all" commentaar te maken over romplers. TG77/SY77 doet FM/RCM, Technics WSA laat PM toe, Kawai K1 doet AM, en er zal er vast een zijn die sync toestaat tussen 2 samples (wat nog niet eens zo lastig te maken zou moeten zijn), en met DC waveforms kun je op een MC-505 zelfs PWM faken, en een hoop E-mu's stikken van de gave filters en idiote modulatie-mogelijkheden maar 't is vaak allemaal zo ellendig veel werk om te doen.
 
het ligt er maar aan waar ik mee bezig ben.
een liedje arrangeren: een rompler of sampler of computersampler is onontbeerlijk
spelen in een rockband, gewoon lekker sounddesignen , wat muzieken/spelen: een analoog is lekkerder-directer-klinkt beter ( wel even een reverbje en/of delay, chorus of zo erbij, anders is de vergelijking zoziewzo niet helemaal eerlijk )
een liedeje spelen voor de kinderen( bv k3) : een akoestische piano of electronisch orgeltje of de accordeon
 
Veel mensen op Synthforum schijnen een voorkeur voor analoge synths te hebben terwijl op romplers vaak wordt neergekeken. Waarom is dit eigenlijk?

Ik vind persoonlijk romplers zoals Triton/Motif/Fantom veel mooier klinken dan analoge synths zoals Juno106/KorgMS20 etc.

De Juno106 en de MS20 bijvoorbeeld hebben veel fans, maar ik vind ze kaal/dun/saai klinken, vooral vergeleken met de immense dikke combi`s die uit bijvoorbeeld Triton/Motif/Fantom komen.

Blijkbaar heb ik een afwijkende mening, want de meeste Synthforum posters vinden analoge synths geweldig. Daarom leek het me leuk om dit topic te maken, waarin ook mensen met een andere mening aan het woord kunnen komen.

Ik begrijp dat je met een analoge synth veel makkelijker je eigen sounds kan maken, maar ik ben persoonlijk meer een songwriter die van spelen/melodien maken houdt en minder van geluidencreatie purisme.

Mijn vraag dus: nog meer rompler fans of is bijna iedereen hier analoog fan?
;)


zet voor het eerlijke vergelijk ook even alle galm, delay kortom effecten UIT op de Triton en Motif als je met een echte analoge synth vergelijkt,

wedden dat je ze dan niet meer zo mooi vindt klinken maar zelfs dunner en scheller ;)

analoog en digitaal kunnen elkaar goed aanvullen als je het goed gebruikt. Dus nee niet alleen maar analoog maar ook zeker romplers.
 
Ik heb ook zo'n periode gehad dat romplers mijn voorkeur hadden.
Net na het op de markt komen van de Korg M1.

Heb nog stees een korg m1 en een trinity naast een alesis fusion8HD

De laatste tijd ligt de voorkeur bij VA en de jx10

Vraag me niet waarom ? .... gewoon smaak ;)
 
Veel mensen op Synthforum schijnen een voorkeur voor analoge synths te hebben terwijl op romplers vaak wordt neergekeken. Waarom is dit eigenlijk?

Originaliteit heet dat. Afgezien van dat sommige mensen de instrumenten die je noemt juist wel leuk vinden klinken, hebben de meeste muzikanten de behoefte om zelf muziek te maken. En daar kun je heel ver in gaan en je eigen synthesizer maken. Anderen boeit het niet, het kereltje dat voor de muziek bij het chinese restaurant zorgt met zijn keyboardje, bijvoorbeeld. Of Marco Borsato bijvoorbeeld die ongeneerd komt "optreden" met een tape in plaats van een band. Ik luister dan net zo lief naar de CD (of liever helemaal niet:P).

En zo is het op ieder niveau. Marco Borsato doet het zonder instrument, de man bij de Chinees doet het met instrument maar zonder erop te spelen en de man met de rompler doet het met instrument maar met samples van anderen. De synthesizerforumbezoeker wil het zelf doen en maakt zijn eigen samples ofwel zijn eigen geluiden met een synthesizer die iemand anders heeft gemaakt en de echte purist maakt zijn eigen muziekinstrument. Bij voorkeur met een houten zijkantje van een zelf omgehakte boom in de vernis uit de eigen gifmengerij8o) Maar van die categorie zie je vreemd genoeg zelden een track langskomen:P

Met een rompler laat je dus een professionele geluidsman een professionele vioolspeler samplen en die speel jij vervolgens ongegeneerd terwijl je helemaal geen viool kunt spelen. Veel "eerlijker" is het dan als je gewoon voor jezelf toegeeft dat je helemaal geen viool kunt spelen en iets doet dat je wèl zelf kunt. Daarom wordt nogal eens op romplers neergekeken. Maar je kunt een rompler natuurlijk ook heel anders, heel creatief, gebruiken. Uiteindelijk gaat het er altijd om wat je ermee doet en vooral wat je er van jezelf in legt. En dat kan ook met een rompler een heleboel zijn. Uiteindelijk gaat het altijd om het resultaat, niet om het materiaal.
 
Originaliteit heet dat. Afgezien van dat sommige mensen de instrumenten die je noemt juist wel leuk vinden klinken, hebben de meeste muzikanten de behoefte om zelf muziek te maken.

Bij zelf muziek maken denk ik aan melodien maken, songs schrijven, akkoorden etc.
;)
 
is muziek niet georganiseerd geluid ?
 
De Juno106 en de MS20 bijvoorbeeld hebben veel fans, maar ik vind ze kaal/dun/saai klinken, vooral vergeleken met de immense dikke combi`s die uit bijvoorbeeld Triton/Motif/Fantom komen.

Beetje appels met peren vergelijken natuurlijk, supergelaagde geluiden met bakken FX er over klinken altijd voller dan één enkele synthesizer met één oscillator per stem. Zo gauw je analoge bakken gaat layeren en FX overheen gooit dan klinkt dat weer beter dan jouw combi. Voordeel is natuurlijk dat het bij jou allemaal in één apparaat zit.

Ik heb een keer een SY-85 gehad, die vond ik echt goed klinken en een fijn keyboard maar ik heb hem toch maar weer weg gedaan, ik vond samplekeuze VCA/VCF envelopes en een pitch mod LFO net wat te weinig parameters om mijn ei in kwijt te kunnen. Ook was het niet echt handig om hem te editen.

Daarom denk ik dat de meeste mensen die graag klanksynthese doen (niet zo gek op een synthforum) liever grijpen naar makkelijker te editen bakken, zoals een JD-800 of eenvoudigere synthesesoort zoals een JX-8P.
 
Ben je primair een componist, dan geef je waarschijnlijk de voorkeur aan een rompler.
Ben je primair een sound designer, dan geef je waarschijnlijk de voorkeur aan een synth.

exact en het een sluit het andere niet uit.
 
De Juno106 en de MS20 bijvoorbeeld hebben veel fans, maar ik vind ze kaal/dun/saai klinken, vooral vergeleken met de immense dikke combi`s die uit bijvoorbeeld Triton/Motif/Fantom komen.

Je zegt het eigenlijk zelf al, triton e.d. maken gebruik van combi's ( layers van samples, en daarna wat FX ) om de sound lekker dik te krijgen.
Maak maar eens een combi van meerdere analoge synths en wat FX er bij, dan klinkt het minimaal net zo dik. :W

Mijn vraag dus: nog meer rompler fans of is bijna iedereen hier analoog fan?

Ik gebruik beide, combineren is prima.
Er zijn namelijk geen regels, gebruik wat je wil.

:peukie:
 
Back
Top