Sweet spots bij synthesizers?

Ik, als Grammar Nazi, word nu wel heel nieuwsgierig.

Grammar Nazi! ik roep mezelf niet op..... (zo ken ik het, maar dat zegt niets, overigens het kan ik niet eens kontroleren, zelfs met mijn vele naslagwerken..) nu gaan we wel erg OT....
 
Eens, maar het is toch echt "Ik word opgeroepen, door een ander." Waarbij ik het onderwerp is.

Ik zal nu ophouden, want het gaat inderdaad nergens over en het is OT. Alleen je extra comment met -dt intrigeerde.
 
de sweetspots zijn instelling die lekker klinken.
een sweetspot kan je vinden in een enkele parameter zijn of in een combinatie van meerdere.
Heeft een synth grote knoppen dan zijn de juiste instellingen vaak makkelijker te vinden.
is natuurlijk wel persoonlijk wat 'sweet' is.
somige digitale synths met parameters in lage resolutie of langzame envelopes zijn moeilijk om ze goed in te stellen.
Mijn Beringer Pro One heeft aardig wat sweetspots maar bv filter env attack reageerd raar. Daar is de digitale envelope een belemmering van de sweetspot. Veel te kleine knoppen helpen ook niet. Dus het gaat allemaal om parameters, range en curve en hoe groot de knoppen zijn.
 
Heb je al eens wat uurtjes met een Analog Four gespeeld? Die valt niet bij iedereen in de smaak; je hoort gebruikers in zo'n geval bijvb zeggen dat 'ie weinig sweetspots heeft, moeilijk om mee te werken voor "bread and butter sounds". Maar ik vind dat je er juist veel mee doen qua sound design.
Ik heb er nog nooit mee gespeeld en wat ik weet zijn Elektrons niet altijd zo hands on, zoals je al zelf zegt dat het best wel menudiven is.
Dat is voor mij toch iets wat afbreuk doet aan het lekker hands on sweepen en pielen, hoe meer knoppen hoe beter zeg maar.
Heeft een synth grote knoppen dan zijn de juiste instellingen vaak makkelijker te vinden.
is natuurlijk wel persoonlijk wat 'sweet' is.
somige digitale synths met parameters in lage resolutie of langzame envelopes zijn moeilijk om ze goed in te stellen.
Ja, ik postte al wat eerder dat dit ook de reden was dat ik m'n se-02 verkocht had.
 
wat ik weet zijn Elektrons niet altijd zo hands on

Mijn ervaring (digitakt, analog keys, octatrack, analog rytm) is juist dat elektrons super handson zijn. Je moet alleen wel begrijpen hoe een en ander werkt en echt weten wat je doet ipv lukraak willekeurige knoppen draaien in de hoop dat er iets uit komt.
 
Mijn ervaring (digitakt, analog keys, octatrack, analog rytm) is juist dat elektrons super handson zijn. Je moet alleen wel begrijpen hoe een en ander werkt en echt weten wat je doet ipv lukraak willekeurige knoppen draaien in de hoop dat er iets uit komt.
Het zal van persoon tot persoon verschillen denk ik?
Als ik zo'n analog four bekijk dan nodigt dat mij niet uit tot lekker aan de knoppen draaien met menus op verschillende pages moet ik zeggen.
M'n Blofeld en Ultranova hebben dat ook en deze staan bekend om hun sound design mogelijkheden maar nodigt het me minder uit dan een recht toe recht aan synth met veel knoppen.
 
Ja, ik postte al wat eerder dat dit ook de reden was dat ik m'n se-02 verkocht had.

Ja, was voor mij ook een behoorlijk onaangename verrassing dat het ding *zo* ontzettend klein is... Maar omdat ie toch zo lekker klinkt -- aantal goeie sweetspots! -- en erg bruikbare sequencer heeft heb ik de meest gebruikte knoppen vervangen door wat grotere ChromaCaps. Scheelt al heel wat!
 
Ja, was voor mij ook een behoorlijk onaangename verrassing dat het ding *zo* ontzettend klein is... Maar omdat ie toch zo lekker klinkt -- aantal goeie sweetspots! -- en erg bruikbare sequencer heeft heb ik de meest gebruikte knoppen vervangen door wat grotere ChromaCaps. Scheelt al heel wat!
Hey thumper; dat heb je goed gedaan, dat zal toch wel weer schelen. :okdan:
Ik heb alweer een tijd geleden in een draadje erover wel gezegd dat Roland 'm gewoon 20 cm breder en 5 cm dieper had moeten maken en de knoppen iets groter zodat je iets prettiger een sweep maakt.
Dan was ie toch compact maar door de vele knoppen wellicht net ff handiger.
Maar het is een goede monosynth met prima mogelijkheden verder.
 
Back
Top