krautrock1958
Gepokt en gemazeld
Dit leek me een aardig onderwerp om 'ns met elkaar te bespreken en ook omdat het in ieder geval mij weer wat meer inzicht kan geven in het raadsel synthesizer.
Ik zat er 'ns over te denken hoe je kan weten of een synthesizer meer of minder sweet spots heeft?
Je weet wel die posities waardoor je synth net ff dat bijzondere geluid geeft of een fijne happy accident of gewoon die sound waar je zo lekker in kan opgaan.
Nou stel ik me zo voor dat naarmate een synth meer mogelijkheden heeft zoals oscillatoren, lfo's, patchmogelijkheden, een modulatiematrix, enz dat het welhaast een zekerheid is dat een synth die goed voorzien is in deze zaken ook meer sweet spots heeft.
Maar kan je ze ook van tevoren aanwijzen, zijn daar stelregels voor of blijft dat toch een beetje giswerk?
Meteen nog maar een vraag die nu in me opkomt; ik vind een Peak heel prettig klinken, veel dingen die ik hoor komen in m'n oren als prettig over terwijl ik sommige synths zoals een Microbrute of een Wasp al vrij snel onprettig vind.
Dat heeft natuurlijk te maken met het karakter en persoonlijke smaak natuurlijk maar daarnaast ook dingen zoals het filter en de golfvormen die een synth kan maken maar wat is het daarnaast dat zo'n Peak toch zo mooi, clean klinkt?
Zijn daar dan alleen de digitale oscillatoren voor verantwoordelijk of komen er dan nog meer dingen om de hoek kijken?
En dan meteen nog maar een vraag nu ik toch bezig ben; ik heb oa een Ultranova en een Blofeld en beide zijn digitale synths, ze hebben allebei een aantal verschillende filters maar toch klinkt de Blofeld wat kouder, metaliger, je herkent 'm ook meteen als je 'm hoort terwijl de Ultranova heel goed in de buurt van een analoge synth kan komen.
Beide digitaal maar toch zo verschillend, waar komt dat door?
Ik zat er 'ns over te denken hoe je kan weten of een synthesizer meer of minder sweet spots heeft?
Je weet wel die posities waardoor je synth net ff dat bijzondere geluid geeft of een fijne happy accident of gewoon die sound waar je zo lekker in kan opgaan.
Nou stel ik me zo voor dat naarmate een synth meer mogelijkheden heeft zoals oscillatoren, lfo's, patchmogelijkheden, een modulatiematrix, enz dat het welhaast een zekerheid is dat een synth die goed voorzien is in deze zaken ook meer sweet spots heeft.
Maar kan je ze ook van tevoren aanwijzen, zijn daar stelregels voor of blijft dat toch een beetje giswerk?
Meteen nog maar een vraag die nu in me opkomt; ik vind een Peak heel prettig klinken, veel dingen die ik hoor komen in m'n oren als prettig over terwijl ik sommige synths zoals een Microbrute of een Wasp al vrij snel onprettig vind.
Dat heeft natuurlijk te maken met het karakter en persoonlijke smaak natuurlijk maar daarnaast ook dingen zoals het filter en de golfvormen die een synth kan maken maar wat is het daarnaast dat zo'n Peak toch zo mooi, clean klinkt?
Zijn daar dan alleen de digitale oscillatoren voor verantwoordelijk of komen er dan nog meer dingen om de hoek kijken?
En dan meteen nog maar een vraag nu ik toch bezig ben; ik heb oa een Ultranova en een Blofeld en beide zijn digitale synths, ze hebben allebei een aantal verschillende filters maar toch klinkt de Blofeld wat kouder, metaliger, je herkent 'm ook meteen als je 'm hoort terwijl de Ultranova heel goed in de buurt van een analoge synth kan komen.
Beide digitaal maar toch zo verschillend, waar komt dat door?