Meer spullen kopen!

rvanommen

Chihuahua!
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.258
Locatie
velserbroek
Hey mede enthousiasten,

Zoals door sommigen al voorspeld hier op dit forum toen ik me voorstelde als newbie die net een quantum waldorf gekocht had begint het alweer te kriebelen voor een nieuw stukje hardware (de vroege symptomen van G.A.S?).
Nu ben ik nog lang niet uitgekeken op de Waldorf, dus gewoon een nieuwe synth zoek ik nog niet, maar ik zit te kijken naar drumcomputers en grooveboxes.

Ik werk nu vooral met Ableton en de drumkits die daar bij zitten, of ik gebruik presets van de lethal plugin (die vind ik persoonlijk best lekker klinken namelijk).
Echter vind ik na wat filmpjes kijken op youtube het idee van een drumcomputer (o.i.d, ik snap de verschillen tussen de termen drumcomputer en groovebox nog niet helemaal denk ik) wel aantrekkelijk klinken.

Voor alles melodie gebruik ik nu de Waldorf aangevuld met wat geluiden van virtuele synths. en om een wat meer hardware georienteerde workflow te creeren voor drum denk ik nu vooral aan de Elektron Rytm MKII.
Ik heb echter nog wel vragen (en algemeen advies is ook niet gek voor een newbie als ik).

1) begrijp ik goed dat dit een standalone apparaat is die ik bij wijze van spreken op schoot kan nemen in de huiskamer.
2) Analoge drum synth, betekent dat dat ik eigen geluiden kan designen met dit apparaat? (dat wil ik namelijk graag).
3) je kan er ook sample based mee werken? (minder belangrijk. kan ik nu ook met ableton en push2, maar zou leuke extra zijn om dat op een standalone device te doen)
4) je kan via een plugin van elktron (overbridge) de aparte sporen uit de Rytm simultaan opnemen met Ableton? (klinkt superhandig, maar misschien begrijp ik het niet goed).

Dit zijn voor mij als de antwoorden positief zijn de belangrijkste zaken van een apparaat dat ik zou aanschaffen. het apparaat wat ik zoek moet echt goed klinken en veelzijdig zijn kwa drums en handig zijn met de verwerking in ableton. andere geluiden dan drums vind ik vanwege het bezit van de quantum minder belangrijk (alhoewel een lekkere baslijn op de drumcomputer maken ook leuk is natuurlijk, maar het is geen must).
zoals ik al terloops benoemde heb ik al wel een push 2 die ik als drum-sequencer kan gebruiken, maar analog drumsynth en zelf geluiden maken klinkt wel als echt andere koek, en ook het idee van een drumcomputer standalone kunnen gebruiken klinkt erg leuk. volgens mij heeft zo'n Rytm MKII dan wel meerwaarde, of niet?

iemand ervaring met dit apparaat, of de syntakt of de digitakt (zien er ook leuk uit, ik weet niet precies hoe ze zich onderscheiden) die er wat over te melden heeft?
of andere algemene adviezen over drumcomputers in zn algemeenheid. ik schaf het nog niet direct aan, denk in het najaar (novemebr/december) dus ik heb nog tijd voor research en andere meningen :).

Gr. Rene
 
Laatst gewijzigd:
Een drumcomputer is een standalone apparaat… met voornamelijk drumgeluiden. Bedoelt om drumpatterns mee te maken. Sommige drumcomputers kunnen ook baslijntjes spelen.. Ze hebben dan maar 2 midi tracks - een voor bas, en een voor drums. Vaak hebben ze enkel midi in zodat je de sounds kan triggeren vanuit een andere sequencer..

Een Groovebox is ook een standalone apparaat maar dan om een compleet muziekstuk te maken.. Ze hebben dan bijvoorbeeld 4, 8 of 16 midi tracks voor je drums, bass, piano, strings etc en je kan er melodieen mee spelen via een hun chromatische keyboard. Verder hebben ze midi in en out.. je kan ze gebruiken om andere apparaten aan te sturen..
 
De rytm kan wat je denkt, let wel dat je dan ipv op je groot scherm op dat kleine schermpje gaat zitten kijken en daar menu diving gaat moeten doen. Het is maar de vraag of dat je tof lijkt. Ik heb ook ableton en had de rytm en vergat telkens weer hoe dat ding werkte, dus ik heb m verkocht na veel frustratie.
Niks mis met hardware, integendeel, maar blijven uitbreiden en steeds minder maken want leren werken met de aankopen staan je te wachten... Zwijgen we nog over kabels, routing, stekkerdozen, ruimte rondom je enz. Je bent gewaarschuwd.
De vraag is ook wat 't budget is... Er zijn vast nog wannabe's zoals ik die een rytm kopen en er amper wat mee doen, dat zijn interessante 2e hands kansen. Want die dingen nieuw kopen is 1, ze vervolgens met een enorme kater verkopen is 2 bij de verkeerde aanschaf. Weet ik alles van.
 
De rytm kan wat je denkt, let wel dat je dan ipv op je groot scherm op dat kleine schermpje gaat zitten kijken en daar menu diving gaat moeten doen. Het is maar de vraag of dat je tof lijkt. Ik heb ook ableton en had de rytm en vergat telkens weer hoe dat ding werkte, dus ik heb m verkocht na veel frustratie.
Niks mis met hardware, integendeel, maar blijven uitbreiden en steeds minder maken want leren werken met de aankopen staan je te wachten... Zwijgen we nog over kabels, routing, stekkerdozen, ruimte rondom je enz. Je bent gewaarschuwd.
De vraag is ook wat 't budget is... Er zijn vast nog wannabe's zoals ik die een rytm kopen en er amper wat mee doen, dat zijn interessante 2e hands kansen. Want die dingen nieuw kopen is 1, ze vervolgens met een enorme kater verkopen is 2 bij de verkeerde aanschaf. Weet ik alles van.
bedankt voor de eerlijkheid en de waarschuwing :)
Ikzelf voel eigenlijk niet de druk om te produceren. ben puur aan het hobbieen. ik heb de waarschuwing toendertijds ook bij de quantum synth gehad, maar ik ben zelf niet vies van een technische challenge. het uitvogelen van complexe software en hardware vind ik (bijna) net zo leuk als muziek maken. een echte nerd zeg maar. dus die angste heb ik niet echt en is dus ook geen bezwaar bij neiuwe hardware. het is vooral belangrijk dat het wat toevoegd aan wat ik al heb (en dan bedoel ik kwa hardware, want ik zoek specifiek een alternatief voor DAW+muis+toetsenbord).
 
mja dan ga je al snel een sequencer willen, en eens de rytm gekozen is wordt dat de octotrack of hoe heet ie. Ben je hop 2500 euro armer. (het is vast meer) :)
 
mja dan ga je al snel een sequencer willen, en eens de rytm gekozen is wordt dat de octotrack of hoe heet ie. Ben je hop 2500 euro armer. (het is vast meer) :)
2500 euro is een beetje teveel.
ik 'stretch' het budget eigenlijk al behoorlijk met de Rytm.
M'n vrouw wil een nieuwe keuken, ik een nieuwe drumcomputer. en na die Waldorf Quantum eerder dit jaar krijg ik een apparaat van 2k+ niet meer erdoorheen vermoed ik :D
 
ik heb mijn perfecte rytm mkI verkocht voor 700 euro met veel geduld want niemand wou m voor 750 ookal was ie mint. En na 2 jaar vragen ze dat er nog steeds minstens voor. Dus mijn tip: 2ehands... Toen was de mkII een beetje grijzer. Nu is ie alweer zwart. Het was mijn enige ervaring met elektron, ik trap er niet meer in. Mijn ding niet.
 
ruimte is wel een ding inderdaad. maar dat kan ik wel fixen. ik zal ook 2e hands in de gaten houden.
is er verder iets waar je wel over te spreken bent op drum-gebied wat je wel aanraadt of ben je tegenwoordig meer fan van Digitaal (vooral in de DAW)werken?
 
Laatst gewijzigd:
Als je pret wil hebben met iets kleins, check de tt606 en tt78 eens. Captain pikant toont op yt waarom…
maar als je geluiden wil maken zal je mogelijk eerder de nieuwe korg drumologue aanspreken of iets uit de mfb stal. Tanzbar of de broertjes. Kwestie van onder de prijs te blijven vd rytm.
Nee, ik ben geen fan van digitaal werken. Dat onderschrift onder mijn naam is geen fantastietje. Ik heb meer drums dan ik weet. De rytm is de enige die ik verkocht so far
 
thanks, ga ik eens wat van bekijken. De drumlogue had ik al voorbij zien komen ook en oogt ook interresant idd.
hoe onderscheid die zich volgens jou van elektron spul?
 
O ja, als ik je echt t pad vd duivel wil opwensen… pulsar23
Da's eigenllijk wel de leukste als je van improviseren en experimenteren houdt.
De sound is top en eigenlijk is het een apparaat voor de rest van je leven.
Maar het is ff wat anders dan een strakke drumcomputer natuurlijk.
Als ie niet zo duur was dan had ik 'm misschien al in huis gehad.

Als samples niet het langrijkste zijn dan is een drumbrute voor een bescheiden bedrag als analoge drumbak ook een leuk ding vind ik.
Stand alone op schoot is de RD 8 ook een heel geinig ding, net als de Drumbrute lekker hands on en goed voor improvisatie, hier een jam van 40 min met alleen een RD 8

 
Laatst gewijzigd:
die pulsar oogt idd ook geinig. dat gepruts met die draadjes fascineert me altijd wel, maar naast de prijs die toch wel vrij hoog ligt (is toch weer een paar 100 erbij), weet ik niet of dit helemaal is wat ik (nu) zoek. 'strakke drumcomputer' past inderdaad beter bij wat ik voor nu in mijn hoofd heb :D
 
luister eens naar de tt606 en tt78, ik weet je leeftijd niet maar dat zijn zo'n beetje (deel van) de classic roland sounds uit de late 70's begin 80's, die worden nog gebruikt en je kan ze met ableton uiteraard alle kleuren vd regenboog geven met fx samplen enz. Ze zijn niet zo gekend, maar lekker compact, hebben een tasje, een stofkap, een degelijke handleiding en individuele outputs. Bovendien is de sequencer cool want die heeft oa flam.
Maar er zijn uiteraard opties zat. Ben niet zo'n fan vd volca reeks want dat is klein en slechts één output. Maar klinkt best ok hoor, ik heb er een paar gehoord (gehad zelfs, besef ik net)
Over enkele dagen staan hier een boel tips, let maar op. Je gaat enkel meer keuze stress krijgen :D

Hoe 't zich onderscheid tov de rytm? Tja de drumologue is nog niet uit, maar ik veronderstel dat ie beperkter is, en dat is (in mijn geval) een zegen. Ik vond de pads vd rytm vreselijk en de step buttons die piepte als je ze indrukt. De geluiden waren ook stereo uit (dus een geluid links een rechts, zo in setjes van 2 dacht ik) dus speciale kabels nodig als ik t goed herinner. En dan die vorm, een baksteen is even sexy. Nee, er gaan mensen bij zweren maar Rytm en ik werden nooit vriendjes. Ik heb best veel Korg dus ik ben vast wat bevooroordeeld...
 
Laatst gewijzigd:
Je kan niet echt fout gaan met een Rytm. Ze klinken als een klok. En moeilijk ik vind ik ze ook niet (itt tot Klinkske).

Als het Elektron kwartje eenmaal valt kan je eigenlijk direct met al hun apparaten werken.
 
luister eens naar de tt606 en tt78, ik weet je leeftijd niet maar dat zijn zo'n beetje (deel van) de classic roland sounds uit de late 70's begin 80's, die worden nog gebruikt en je kan ze met ableton uiteraard alle kleuren vd regenboog geven met fx samplen enz. Ze zijn niet zo gekend, maar lekker compact, hebben een tasje, een stofkap, een degelijke handleiding en individuele outputs. Bovendien is de sequencer cool want die heeft oa flam.
Maar er zijn uiteraard opties zat. Ben niet zo'n fan vd volca reeks want dat is klein en slechts één output. Maar klinkt best ok hoor, ik heb er een paar gehoord (gehad zelfs, besef ik net)
Over enkele dagen staan hier een boel tips, let maar op. Je gaat enkel meer keuze stress krijgen :D

Hoe 't zich onderscheid tov de rytm? Tja de drumologue is nog niet uit, maar ik veronderstel dat ie beperkter is, en dat is (in mijn geval) een zegen. Ik vond de pads vd rytm vreselijk en de step buttons die piepte als je ze indrukt. De geluiden waren ook stereo uit (dus een geluid links een rechts, zo in setjes van 2 dacht ik) dus speciale kabels nodig als ik t goed herinner. En dan die vorm, een baksteen is even sexy. Nee, er gaan mensen bij zweren maar Rytm en ik werden nooit vriendjes. Ik heb best veel Korg dus ik ben vast wat bevooroordeeld...
Ik ben 42, dus niet heel veel herrinering aan de 70's ;)
Ik heb wel wat met de 90's en de 808 en 909 vind ik wel mooie geluiden. Maar ik ben niet per se op zoek naar die sounds ik houd wel van ongebruikelijk en experimenteel, maar ook wel van moderne electro/EDM of extremere vormen van experimentele muziek. Wat ik kwa demos van de rytm gezien/gehoord heb beviel me wel. Vind t stiekum ook wel een mooi apparaat om te zien... ach ja, dat is een geval van smaak natuurlijk (of mijn gebrek daaraan haha).
Maar zoals ik zei ga ik nog ff paar maandjes researchen, dus zal zeker je andere suggesties bekijken.
 
Ik denk dat als je in de rytm duikt en m onderhoud qua gebruik, het wel kan werken voor je. Ik heb m even onder de knie gehad, maar dat was een paar maanden later gewoon vanaf nul beginnen. En ik ken 2 mensen met elektron gear en ook bij hen zag ik dat 'ja ik toon het even' en er kwam helemaal niks... En dat was zo herkenbaar. Hoe krijg ik nu weer een domme kick op deze pad en hoe zet ik nu een pattern met kick en snare. Shift hier en klik daar, niet voor mijn brein. Ik had ook telkens feedback met t ding die ik niet t zwijgen kon opleggen. Ha de irritatie komt al terug opzetten. :)
 
Elektron heeft wel een aparte manier van werken ja. Het is zeker even wennen. Maar goed, als je maar 1 drumcomputer hebt dan vergeet je waarschijnlijk ook niet 123 hoe ie werkt (lijkt mij) :)
 
Ik vind de rytm ook geweldig en zeker de basic functies zijn echt niet zo moeilijk om te leren of onthouden. Je moet hem inderdaad niet kopen als je wilt vinger drummen (niet de mk1 in ieder geval) en je zal er zeker de manual bij moeten houden in het begin. Kan overigens ook goed snappen dat je er snel klaar mee bent als je er geen klik (no pun intended) mee hebt, maar krijg je die wel, dan zijn de mogelijkheden eindeloos =)

Cuckoo had mij toentertijd overtuigd om een Rytm mk1 te kopen en ook flink geholpen met het ding te begrijpen:

 
Back
Top