Hoe krijg ik geluiden van een Nord Electro 3 in Cubase?

lennaerttol

Ingeburgerd
Lid sinds
11 september 2009
Berichten
95
Locatie
Volendam
Ik heb gister een Nord Electro 3 gekocht(:luv:) en ik ben helemaal weg van de geluiden en ik wil deze geluiden ook graag op mijn andere keyboard hebben zodat ik met 2 verschillende geluiden van de Nord tegelijk kan spelen. Is er een manier hoe ik de geluiden van de Nord in cubase LE kan krijgen zodat ik mijn andere keyboard als midi-keyboard gebruik en dan uit de luidsprekers van een laptop de geluiden van de Nord krijg?
 
het simpele antwoord: nee

het ingewikkelde antwoord: hmm een beetje. Als je een goede software-sampler hebt, kun je de geluiden van de piano's'afsampelen' en dan door je computer/interface afspelen. Dat is dan een berg werk om die geluiden goed gesampeld te krijgen, en de sampler-patch zo te programmeren dat ie lekker speelt. Voor de 'gemodelde'orgelsounds van de Nord wordt het dan heel ingewikkeld, met de leslie-effecten enzo. De tip: vergeet t!

wat je -wel- kunt doen, is NI Vintage Organs kopen, en NI Scarbee Rhodes (of alle vintage keys) kost niet veel, heb je tot in de perfectie gesampelde en geprogrammeerde sounds, die je naast je electro kunt gebruiken. Dat is ook mijn setup. Ik heb de electro nog altijd omdat ik daar snel per kn opdruk een sound kan wisselen en een effect eropleggen. De laptop met die NI instrumenten heb ik voor de standaard rhodes, standaard hammond, waaraan ik weinig verander. De kwaliteit is minstens zo goed als die van de nord, maar de nord is super eenvoudig en speelt gewoon lekker, lekker snel, lekker makkelijk.
 
Ik heb gister een Nord Electro 3 gekocht(:luv:) en ik ben helemaal weg van de geluiden en ik wil deze geluiden ook graag op mijn andere keyboard hebben zodat ik met 2 verschillende geluiden van de Nord tegelijk kan spelen. Is er een manier hoe ik de geluiden van de Nord in cubase LE kan krijgen zodat ik mijn andere keyboard als midi-keyboard gebruik en dan uit de luidsprekers van een laptop de geluiden van de Nord krijg?

Dit zijn IMO twee verschillende vragen.

Kan ik met een ander keyboard tegelijk 2 verschillende geluiden uit de NE3 halen?

Nee, want de NE3 is niet multi-timbraal (d.w.z.: kan slechts één patch / geluid tegelijk produceren).
Je kan wel met een ander keyboard één geluid uit de NE3 halen, door de NE3 via MIDI aan te sturen.
(Enkel voor orgel kan je de sound in twee klavieren opsplitsen.)

Hoe krijg ik de geluiden van de NE3 in Cubase LE.

Enkel door ze op te nemen.
Ofwel speel je realtime op het interne klavier van de NE3 of via een ander MIDI-keyboard,
ofwel stuur je de NE3 aan via de sequencer.
 
Waarom kopen mensen eigenlijk apparatuur zonder dat ze eens kijken wat zo'n instrument eigenlijk voor mogelijkheden heeft....
 
Waarom kopen mensen eigenlijk apparatuur zonder dat ze eens kijken wat zo'n instrument eigenlijk voor mogelijkheden heeft....

Waarom niet, door die impulsiviteit heb ik drie jaar geleden wel een mint Nord Modular G2 gekocht voor € 1250 ... :D
 
Sorry als ik onduidelijk was. Ik bedoelde eigenlijk dat je met de geluiden van de Nord via een laptop op een ander keyboard kan spelen.

Dus:
Het 2e keyboard is niet met de Nord verbonden, maar met een laptop waar de geluiden van de nord opstaan.

1. Nord --versterker
2. Ander keyboard -- laptop -- geluiden van de Nord uit de luidsprekers van de laptop.

Kan dit? Het maakt niet uit hoe lang het duurt, ik heb toch niets beters te doen.
 
Het goede nieuws; Ja, dat kan. Het slechte nieuws: het is stukken nuttiger om die tijd te besteden om even wat werk te doen zodat je genoeg centen krijgt voor http://www.native-instruments.com/#/en/products/producer/powered-by-kontakt/scarbee-mark-1/ of http://www.genuinesoundware.com/?a=products

Dus, hoe doe je dit? Kijk eerst in de sample-editor van NE3; als je kunt zien op welke velocity layer een nieuwe sample begint zit je goed; dat bespaart je werk. M.a.w., als je weet dat elke toets er 4 of 5 samples onder heeft zitten hoef je maar 4 of 5 keer veel werk te doen.

- sluit je computer aan op je NE3, en de uitgangen van de NE3 plug je in je geluidskaart
- maak een nieuwe MIDI-file in je software-sequencer naar keuze
- stel je NE3 zodanig in dat alle effecten uit staan, helemaal droog dus
- druk op de laagste toets van je NE3, zo hard mogelijk, en houd 'm ingedrukt
- kijk hoelang het duurt voordat het geluid is weggefade
- speel de volgende toets

Ga zo door totdat je alle 61 of 73 toetsen hebt gehad (je mag jezelf werk besparen door te copy-pasten). Zet vervolgens de velocity van al deze noten op 128.

Kopieer dit blok met MIDI-noten en zet van het tweede blok de velocity op 112 of zo. Kopieer dit blok en zet van het derde blok de velocity op 92 of zo. Ga zo door met kopieren en velocity verlagen totdat je zo rond de 40 zit.

Knip vervolgens je opname in stukken zodat je allemaal losse .wav files krijgt. Noem ze Rhodes_C3_128 etc. (Naam, noot, velocity). Vervolgens kun je ze allemaal in Kontakt sleuren en zorg je er voor dat ze alleen triggeren bij de aangegeven velocities, dus alle _128.wav files mogen alleen geluid maken van 112 tot 128, alle _112.wav files mogen alleen geluid maken van 92 tot 112, enz.

Voila, je hebt nu op de moeilijke manier je NE3 gesampled. Gebruik de effecten van je software sampler om 't weer op te peppen; zo kun je de B3 op de NE3 doen en de Rhodes op je laptop.

Er is ook software die dat automatisch voor je doet, maar die kost ook geld- en meer dan Mark One. Verder is Mark One toch wel een van de beste software sample libraries wat de Rhodes betreft.
 
Goedendag,
Als praktisch nieuweling op dit forum hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met een aantal vragen.

Ik draai met NI Komplete 5 en de Roland A-800Pro midikeyboard en ASIO driver (Win 7). Persoonlijk vind ik dit prima om mee te werken.

A-800 wordt met USB kabel verbonden met pc. Daarnaast sinds gisteren ook de A500S (49 keys) Drivers zijn geinstalleerd. Even alleen voor de 800: Asio geeft nu 3 instrumenten aan. [A-800-1], [A-800-2] en [A-800- MIDI IN] en de A-500S als die aangesloten is.

Vervolgens geeft Native bij de midikanaaltoewijzing in het instrument [kanaal 1-16 EN Omni]. Bij OMNI kan ik alle knoppen en sliders gebruiken, maar dan krijg ik het instrument niet meer uit om een ander instrument te spelen. Hij blijft dan gewoon meedraaien. Ik moet dan met mute het instrument uitschakelen. Da's niet handig tijdens optredens.

Wat wil ik?
ik wil tijdens optreden een setlist van instrumenten op juiste volgorde en door alleen het midikanaal aan te passen, het juiste instrument voor het volgende nummer activeren. Komt er een orgel? dan wil ik een aantal functies kunnen gebruiken die bij dat orgel horen op dat moment. Ik was in de veronderstelling dat ik met Kontakt de juiste keuze had gemaakt.

Ik ben een orgelfreak. Op zich kom ik al een heel eind. Ik heb de A-800Pro gekocht voor de 9 sliders om het orgel te bedienen in realtime on stage. Nu blijkt die MIDItoewijzing tot problemen te leiden, omdat ik de sliders soms wel, maar soms ook niet kan gebruiken. Ik ben wel zover dat dat niet aan de apparaten en/of software ligt, maar alleen aan mijn kennisniveau om de juiste keuzes te maken.

Overigens: In de Native Instruments B4 (orgel stand alone) werken alle functies van het orgel prima in OMNI modus. Alles is te gebruiken en de tonewheels zijn instelbaar. Je kunt kennelijk de stand alone niet samen gebruiken met KONTAKT 3 ivm blokkering van de soundcard. Ze zitten elkaar dan dus in de weg. In Komplete 7 zit inmiddels de B3, behoorlijk instelbaar, in de interface. Mijn probleem blijft echter hetzelfde.

Wie kan en wil mij hierin wegwijs maken. Computers zijn mij vanuit mijn vak niet vreemd, maar MIDI IS TOCH WEL EEN VAK APART HOOR.

Wellicht is er iemand die dit kan oplossen door op een heel andere manier te werk te gaan.

groet,
Aaldert
 
...
Vervolgens geeft Native bij de midikanaaltoewijzing in het instrument [kanaal 1-16 EN Omni]. Bij OMNI kan ik alle knoppen en sliders gebruiken, maar dan krijg ik het instrument niet meer uit om een ander instrument te spelen. Hij blijft dan gewoon meedraaien. Ik moet dan met mute het instrument uitschakelen. Da's niet handig tijdens optredens.
Dat is net de funktie van Omni : de midi-data wordt op alle kanalen verzonden/ontvangen, dus data verzenden/ontvangen op verschillende kanalen heeft dan geen zin.

Ik heb zelf geen NI-Kontakt software, maar n.m.i. moet het mogelijk zijn om de midi data van je A-800Pro over één enkel kanaal te verzenden en daarmee de NI-Kontakt software te bedienen.

(Start beter met een nieuwe vraag voor je probleem zo valt het ook beter op voor anderen. Nu sta je onder 'Hoe krijg ik geluiden van een Nord Electro 3 in Cubase?')
 
Back
Top