Achtergrond begeleiding met een midi keyboard

Intuition

Nieuwkomer
Lid sinds
26 februari 2009
Berichten
19
Beste lezers,
Ik heb hoogstwaarschijnlijk een zeer rare vraag.

Voorheen had ik een keyboard waar je bij een gemaakte keuze uit het ritme en de sound een leuk deuntje kan spelen, inclusief het achtergrond koor als de begeleiding, die geheel automatische meespeelt met je linker accoord.

Dus bij een accoord speelt het gehele koor mee op de achtergrond.
Nu is mijn vraag... is dit ook mogelijk met een midi keyboard.

Ik maak gebruik van Cubase SX en gebruik daar de softsynth's van, maar hiermee moet je uiteraard de gehele begeleiding zelf maken.

Nu vraag ik mij dus af ofdat er ook iets bestaat om je midi keyboard dus om te toveren tot een normaal keyboard zodat je deze weer kunt gebruiken zoals een normaal keyboard.

dus met achtergrond begeleiding als je de accoorden bespeelt en een normale gekozen toon / geluid als lead...

Dus als voorbeeld: Ik kies reaggae, en geef het tempo aan, druk op start en mijn achtergrond orkest begint dan met spelen, deze kon je voorheen altijd van extra power voorzien in meest 3 stappen door op de FILL/IN toets te drukken en deze gaf dan ook wat extra dynamiek aan het gehele koor.

Misschien was dit een vreemde vraag en bestaat dit kennelijk niet... althans ik ben het nog nergens tegen gekomen.

Kan iemand mij misschien antwoord hierop geven, want het lijkt mij toch niet erg moeilijk om zoiets te maken.... het zit tenslotte in elk normaal keyboard al voorgeprogrammeerd...

groetjes,
Marcel. (Intuition)
 
Dit is geen vreemde vraag, maar wel iets dat over 't algemeen niet op computers te krijgen is. Waarom eigenlijk weet ik ook niet echt.

Vaak wordt Band-In-A-Box aangeraden; kijk http://www.pgmusic.com/win.htm maar eens - al zie ik wel dat je daar volgens mij de akkoorden niet in realtime kunt aangeven.
 
Doorgaans zijn normale keyboards goedkoper te krijgen dan de specifiek op de studio gerichte MIDI keyboards.
Zelf ben ik een yamaha PSR-290 in mijn bezit welke aardig voldoet aan wat je ermee wil. gewoon een bank met styles en een bank met geluiden + de mogelijkheid tot fills, A/B en splitpoints. Qua klank haalt het 't uiteraard niet bij een professioneel workstation maar best een prima keus voor de prijs van het geld :) . In de categorie keyboards is het best een fijn ding, al heb ik hem sinds ik mn CS6x synth heb niet echt meer gebruikt...
moraal van het verhaal: koop gewoon een keyboard! scheelt een boel gehannes met software en je kan gewoon lekker spelen!
 
moraal van het verhaal: koop gewoon een keyboard! scheelt een boel gehannes met software en je kan gewoon lekker spelen!

Ik begrijp je stelling..het probleem is dat ik niet meer terug zou willen naar een workstation of normaal keyboard.
Heb voorheen de duurste versie van casio (MZ-2000) gehad, en heb deze weg gedaan aangezien ik hem gewoon zat was.

Dus een goed alternatief is inderdaad een keyboard kopen, maar wat ik me gewoon af vraag, waarom bestaat dit domweg gewoon niet voor midi-keyboards.

Moet toch mogelijk zijn om zoiets te creeeren ???
In Cubase vsti's zoals RefNEXUS heeft bijvoorbeeld wel splitted sounds....
Dus voor zowel een accoord en een lead zijn deze te scheiden.

Alleen moet het toch mogelijk zijn om een soort style plugin te maken, zodat we ook gewoon als vanouds weer lekker keyboard kunnen spelen.....

Misschien bestaat het wel... alleen ben ik het nog nergens tegen gekomen.
Samplers, en gewoon leadsounds of fx geluiden zijn zat te krijgen....
Ook drumloops etc, is geen probleem.... maar ik wil gewoon weer eens kunnen kiezen uit bijv: BigBand, House, Dance, Reaggae, Latin, Salsa, country, etc....
En dan weer lekker spelen...

Mocht er iemand een idee hebben waar dat staat, of hoe dit heet...
graag een reaktie toevoegen...

bedankt alvast voor de moeite...
:okdan:
 
Helaas krijg ik geen antwoorden meer terug gestuurd van onze medegebruikers hier op het forum...
Ik ga er dan ook vanuit dat zoiets dus niet bestaat.

Jammer!!!
 
Bestaat wel, maar is erg niche. Er is een app die yamaha styles kan lezen b.v. Ben de naam even kwijt. Zoek eens op kvr.org (of was het nou .com?). Qua user interface ziet het er verschrikkelijk uit, maar nogmaals, dat is omdat het een niche markt is en echt puur voor de hobby wordt gedaan. Verreweg de meeste Arranger geintresseerden koop waarschijnlijk een keyboard.

steinberg sequel schijnt het ook te kunnen. Ik heb de trial gedownload, maar ik krijg het niet aan de gang.

Verder heb ik ook eens een demo gezien van een fabrikant van software instrumenten die een eigen vst host had die als begeleidings automaat kon werken.

Zoek eens specifiek op "arranger", misschien dat je dan meer vindt dan op een algemene term als keyboard! ;)
 
Helaas krijg ik geen antwoorden meer terug gestuurd van onze medegebruikers hier op het forum...

Dan kun je de thread na een paar dagen omhoogschoppen door er weer op te antwoorden ;).

Splits zijn niet moeilijk op te zetten; dat gaat gewoon door per kanaal te specificeren welke binnenkomende noten het moet negeren. Dat kan met een filter (Ableton) of op het kanaal zelf (Cubase).

Het probleem zit 'm in de styles; dat het hele riedeltje met de noot en de akkoorden meegaat.

Ik ga er dan ook vanuit dat zoiets dus niet bestaat.

Jammer!!!
Da's denk ik wel een redelijk veilige aanname.
 
Bedoel je zoiets?

http://www.live-styler.org/

Is volgens mij wel een stand-alone programma en geen cubase plug-in.

Ja dit is precies wat ik bedoel....
Het bestaat dus wel... ook als vsti zag ik..

bedankt voor deze info.... hier was ik dus naar opzoek...

Als er nog meer van dit soort programma's zijn.... vertel het hier....
bedankt voor het zoeken...
:okdan::halleluja:okdan:
 
Ik heb het progje even bekeken, maar het is niet geweldig.
Het zit wat hobby-achtig in elkaar.

En heel super klinkt het ook niet.
Als je wat met dit soort dingen wil zou ik toch maar weer een keyboard aanschaffen.

Er komen binnenkort best wat Tyros 2 & 3 tweedehands op de markt vanwege de Tyros 4.

Lijkt me een betere optie.

Paul
 
Ook bij one man band valt me het hobby achtige karakter op.
Ik bedoel daarmee dat het lijkt alsof een enthousiaste hobbyist het op een achternamiddag inelkaar heeft gezet.

Het werkt allemaal niet handig en klinkt voor geen "meter"
Zeg maar geluidsniveau van een casiootje.......

Paul
 
Back
Top