Keyboardachtige software

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Ik besef dat het een beetje vloeken in de kerk is, maar ik stel de vraag toch.
Mijn vrouw heeft de laatste tijd interesse gekregen in keyboard spelen. Nou kom ik om in de synths, maar een keyboard heb ik niet. D.w.z. niet zo'n Yamaha Tyros achtig ding met begeleiding en zo. Ze zoekt dus iets waarbij ze gewoon akkoorden kan leren, begeleiding erbij etc. Zo veel mogelijk op de automatische piloot, wat we hier op het synthforum natuurlijk verafschuwen :-)

Nou kan ik natuurlijk een of ander keyboard van Casio of zo aanschaffen, maar met alle midi klavieren die ik al heb staan is dit eigenlijk best zonde. Het moet toch ook in software kunnen? De vraag is dus eigenlijk of er een software pakket bestaat waarbij ik een midi klavier kan omtoveren tot een volwaardig keyboard met ritmes, begeleiding, splits, fills, gave sounds etc. Kortom, alles wat normaal gesproken in keyboards als de Tyrossen en zo zit. Moet wel onder windows draaien.
Wellicht heb ik niet goed gezocht, maar ik kan niet echt iets vinden. Kan iemand me helpen. Wordt mijn vrouw in ieder geval erg blij van (en ik dan hopelijk ook :dubbel:)
 
het kan in software, maar ik zou zelf gewoon een goedkoop keyboard kopen voor haar.
Maar als je het in software zoekt, dan is dit wel een oplossing (staan ook wel demos op youtube van)
https://www.varranger.com/

Is overigens in software niet goedkoper dan een gemiddeld beginners keyboard.
 
Heb geen suggestie voor de software, maar misschien kun je dit op een andere manier benaderen? Lijkt me een hele mooie gelegenheid om je vrouw bij jouw interesse te betrekken, gebruik een midi klavier i.c.m. PC/laptop, zet er wat softsynths en een sequencer op en maak zelf leuke begeleidingsstukjes voor haar waarmee ze mee kan oefenen. Kan ze er zelf mee aan de gang, met jouw stukjes, maar zijn jullie er tegelijkertijd ook samen mee bezig, gezellig toch?
 
Heb geen suggestie voor de software, maar misschien kun je dit op een andere manier benaderen? Lijkt me een hele mooie gelegenheid om je vrouw bij jouw interesse te betrekken, gebruik een midi klavier i.c.m. PC/laptop, zet er wat softsynths en een sequencer op en maak zelf leuke begeleidingsstukjes voor haar waarmee ze mee kan oefenen. Kan ze er zelf mee aan de gang, met jouw stukjes, maar zijn jullie er tegelijkertijd ook samen mee bezig, gezellig toch?

Helaas. Het ontbreekt me echt aan de tijd om dit te doen. Bovendien is mijn vrouw iemand die helemaal op 0 begint. Juist om het oefenen een beetje leuk te houden moet het ook meteen een beetje klinken. Ik kan moeilijk voor alles wat ze wil spelen een eigen sequence gaan maken. Technisch is ze ook niet, dus het moet gewoon overzichtelijke software zijn of ik koop gewoon toch een keyboard voor haar. Maar er staat hier al zo vreselijk veel en ruimte wordt ook een beetje een probleem.

Ik heb net nog even naar de prijs gekeken van v Arranger en dat is toch wel wat meer dan ik had verwacht. Daar heb je inderdaad ook een redelijk beginners keyboard voor.
 
Nu ik in ieder geval een naam heb (vArranger) kon ik makkelijker zoeken naar alternatieven. Ik geloof dat Band in a box ook doet wat ik wil, maar helemaal zeker weet ik het niet. Ik zoek iets wat realtime werkt. Bij Band in a box lijkt het erop dat ik de begeleiding vooraf al moet in programmeren. Iemand ervaringen?
 
voor zover ik weet is band in a box niet realtime, dat is meer een backing track generator, of te wel je geeft je akkoorden in en de stijl en dan genereert die een backing track. Erg handig voor als je gitaar speelt, maar volgens mij niet iets wat voor je vrouw geschikt is.

serieus, ik zou gewoon zo'n yamaha keyboard van 250 euro of zo kopen en daarop beginnen, bijvoorbeeld een yamaha psr e453


of als je echt goedkoop wil heb je al yamaha keyboards van 90 euro

In software is gewoon niet echt handig, want dan mis je ook de intro en fill knoppen en makkelijke split functies voor je keys. Dit soort keyboards is gewoon aanzetten en spelen, dat lijkt me echt veel handiger voor je vrouw dan elke keer allerlei instellingen op de computer te doen en dan 1 nummer te kunnen spelen.
 
Net even samen met mijn vrouw gezeten en toch maar besloten een keyboard te kopen. Het iets grotere broertje van de Yamaha PSR-E453. De PSR-EW400
 
Heb uit nieuwsgierigheid even een filmpje bekeken van de PSR-EW400, ziet er goed uit. Maar kijk uit dat ze niet teveel de smaak te pakken krijgt, straks neemt je vrouw jouw spullen over en zit jij achter deze Yamaha... ;) Ik hoop dat ze er veel plezier aan heeft!
 
Net even samen met mijn vrouw gezeten en toch maar besloten een keyboard te kopen. Het iets grotere broertje van de Yamaha PSR-E453. De PSR-EW400

Goede beslissing. Je hoeft er niks extra's voor aan te zetten, niks voor in te stellen, en de kwaliteit is beter dan freeware General MIDI samples zonder dat je gelijk in Kontakt of zo moet gaan duiken. Op forums zoals deze hebben ze geen goede reputatie - over 't algemeen weinig aansluitingen, geluiden zijn niet te bewerken en je betaalt extra voor ritmes die je nooit gebruikt, maar de engine is vaak een (achter)neefje van wat er in een Motif wordt gezet en speelklaar in 3 seconden is een hele hoop waard.
 
lOl precies, heb nu net zo'n bastaard achterneefje gekocht voor 45 euro
2e hands, altijd ff lekker hoor een beetje riedelen... :D
-
Goede beslissing. Je hoeft er niks extra's voor aan te zetten, niks voor in te stellen, en de kwaliteit is beter dan freeware General MIDI samples zonder dat je gelijk in Kontakt of zo moet gaan duiken. Op forums zoals deze hebben ze geen goede reputatie - over 't algemeen weinig aansluitingen, geluiden zijn niet te bewerken en je betaalt extra voor ritmes die je nooit gebruikt, maar de engine is vaak een (achter)neefje van wat er in een Motif wordt gezet en speelklaar in 3 seconden is een hele hoop waard.
 
idd.. gewoon kant en klaar met speakers.. en rammelen maar.. :)
Ik heb ooit een PSR9000 pro gekocht voor 250 euro.. zonder speakers maar ook 76 keys.. Klavier daarin speelt heel goed.
Die "Live Piano" daarin klinkt erg goed vind ik. En veel van die "Sweet" en "Cool" voices zijn ook best interessant.. er zitten in die EW400 ook de nodige cool en sweet klankjes en die Live piano..

Ik kan de begeleiding in de mijne ook programmeren.. wel een beetje behelpen maar t kan. Best leuk speelgoed eigenlijk.. :)
 
Heb ik ook gehad maar ik stoorde me aan het feit dat de cpu de arpeggiator niet strak kon trekken...in de track modus dus als begeleiding...

idd.. gewoon kant en klaar met speakers.. en rammelen maar.. :)
Ik heb ooit een PSR9000 pro gekocht voor 250 euro.. zonder speakers maar ook 76 keys.. Klavier daarin speelt heel goed.
Die "Live Piano" daarin klinkt erg goed vind ik. En veel van die "Sweet" en "Cool" voices zijn ook best interessant.. er zitten in die EW400 ook de nodige cool en sweet klankjes en die Live piano..

Ik kan de begeleiding in de mijne ook programmeren.. wel een beetje behelpen maar t kan. Best leuk speelgoed eigenlijk.. :)
 
Nee, die is idd niet zo strak.. de QY700 daarintegen is wel superstrak.. en is stukken ouder..
Heb ooit in een setupje de QY700 de chords en leadjes laten doen en de PSR een octaaf basje.. dat was redelijk strak en best en wel een leuke ervaring.. :D
 
Back
Top