Dus als ik het goed begrijp is de Envelope dus een modulatiebron? Of is dat een stomme vraag???
Ja, de envelope is een modulatiebron. Veel analoge synths hebben er twee.
Een envelope voor het filter (dus je moduleert het filter met een envelope) en envelope voor de VCA. Dus dan moduleer je het volume met de envelope.
Even in een notendop wat termen dan. Ik ben eigenlijk gek dat ik het allemaal op ga schrijven.
De oscillator is het deel in je synth wat het geluid opwekt. Vaak kun je dan kiezen welke golfvorm hij produceert (saw, sinus, square, noise etc). Vaak wordt de oscillator afgekort met de termen VCO of DCO.
Op je PG800 zie je die oscillatoren (de JX8p heeft er twee per stem) ook terug. Daar worden ze DCO genoemd).
Verder kun je de toonhoogte van de oscillator verstellen. Je kunt de ene oscillator bijvoorbeeld een octaaf hoger of lager zetten dan de ander of zelfs een heel ander interval kiezen.
Verder zit er vaak nog een tuning knopje op een oscillator waarmee je hem in hele kleine stapjes kunt verstellen t.o.v. de andere oscillator.
Het kan heel mooi zijn om oscillatoren iets ontstemd te laten van elkaar. Dan krijg je een lichte zweving in het geluid wat vaak als "vet" wordt ervaren.
Hoe meer oscillatoren je t.o.v. elkaar licht ontstemt, hoe vetter dat kan klinken. Dan krijg je bijvoorbeeld een supersawachtig geluid.
Met de square wave (blokgolf) is iets aparts aan de hand. Dat is het makkelijkst grafisch weer te geven, maar dat is even lastig hier in deze tekst.
Van een blokgolf kun je namelijk de breedte veranderen. Dat heet dan de Pulse Width. Je kunt op die manier geluiden heel dun laten klinken.
Het volume van de Oscillatoren onderling kun je ook regelen. De oscillatoren gaan namelijk samen een mixer in waarbij je dus het volume per Oscillator kunt regelen.
Wat is nou modulatie? Modulatie is niks anders als met een bepaald signaal (meestal een LFO of Envelope) het verloop van een ander signaal beinvloeden in de tijd.
Een LFO is ook een modulatiebron. In feite is het een oscillator (Low Frequency Oscillator) maar dan op een veel lagere frequentie.
Een LFO produceert bijvoor beeld een sinus golf of een triangle golf.
Zo'n golf kun je gebruiken om bijvoorbeeld je VCO te moduleren. Stel dat je met een Sinus LFO de VCO pitch (=toonhoogte) moduleert dan zul je merken dat de hoogte van de VCO veranderd en de vorm en snelheid van je LFO volgt.
Over het algemeen heeft een LFO drie instellingen: De keuze van de golf vorm, de snelheid en de diepte (depth). Die diepte bepaalt zeg maar de amplitude van de golf, dus hoeveel effect de LFO heeft.
Een LFO kun je gebruiken om de pitch van je VCO te moduleren (bijvoorbeeld vibrato effecten), maar ook om het filter te moduleren, maar bijvoorbeeld ook om de pulse breedte van een square golf te regelen. Dat heet dan PWM (Pulse Width Modulation)
Een filter is erg belangrijk voor de klank van je geluid.
Ruwweg gezegd heb je twee soorten filters. HPF filters (High Pass Filter) en Lowpass filters (LPF).
Een filter zorgt ervoor dat vanaf een bepaald punt (de cutoff) frequenties worden weggefilterd.
In geval van een Low Pass filter worden frequenties boven de ingestelde cutoff weggefilterd en houd je dus alleen lage frequenties over. Prima voor bassen.
Een High Pass filter werkt precies andersom. Die laat juist de hoge tonen door boven de Cutoff frequentie en filtert de lage frequenties eruit. Prima voor strings.
Je zult ook merken dat het volume van je geluid afneemt dan. Dat is logisch, want je filtert immers een deel van het geluid weg.
Je zult vaak de termen 6db, 12db en 24db filters tegenkomen. ook wel 2pass of 4pass filters genoemd. Dat is niks anders dan een aanduiding hoe stijl het filter is. M.a.w. over db geluid eruit gefiltert wordt.
Een 24db filter laat het volume 2 keer zo snel afnemen als een 12 db filter omdat ie in feite zeg maar 2 keer zo goed werkt.
Bepaalde toepassingen of klanken vereisen een bepaald soort filter. 't Is maar net wat je wilt maken voor geluid.
Filters hebben over het algemeen ook een resonance knop.
Hiermee kun je de frequenties rondom de cutoff frequentie een "boost"geven. Dat uit zich in een soort fluitend geluid. Kwestie van even uitproberen. De resonance is altijd een sinus.
Sommige filters kunnen ook zelfoscilleren. (De jx8p niet helaas). In dat geval kun je de oscillators helemaal uitdraaien (volume van de mixer dus op 0) en de hoor je enkel nog de resonantie.
Dat kan een heel helder geluid geven en is leuk voor kick drums etc.
Filters kun je ook moduleren. Over het algmeen gebruik je hier een LFO voor of een envelope. Op de envelope's komen we straks.
Stel dat je een LFO naar het filter stuurt, dan zul je merken dat je filter cutoff frequentie mee gaat met de vorm en snelheid van je LFO. In feite gaat dus je cutoff frequentie heen en weer.
Ook een filter heeft vervolgens vaak een "depth" knop waarmee je de diepte van de modulatie (dus hoeveel effect de modulatiebron heeft op je filter).
Door HPF en LPF door elkaar te gebruiken kun je dus bepaalde stukken van het frequentie spectrum laten horen. Dat noem je dan weer een Band Pass filter als ik me niet vergis.
In feite isoleer je dan dus een bepaald stuk uit het frequentiespectrum.
Ik zie dat het al een heel verhaal is geworden. Ik ga eerst even eten en dan tik ik straks nog wel een stukje over envelopes, VCA en eventueel crossmodulaite en oscillator sync. Voor nu heb je in ieder geval genoeg houvast hoop ik.
Ik edit deze tekst vanavond nog wel dan.