JX8P Programeren/Editten

Is er ook een boek speciaal op de jx8p + pg gericht?
dat boek heb ik nog nooit gezien en ook niet nodig gehad... gewoon blijven pielen met die dingen en je gaat vanzelf inzicht krijgen. waar je het beste mee kan beginnen is een kaal basis geluid en vandaar uit kan je dan steeds verder werken naar een interessant/ingewikkelder (qua synthese) geluid...

zet dus alle knoppen eens op 0 behalve de volgende:

OSC RANGE: 8
OSC WAVE: SAW

MIXER DCO 1: 10
MIXER DCO 2: 10

CUTOFF: 10

VCA LEVEL: 8
(niet 10, want sommige geluiden kunnen nog een extra boost gebruiken)

ENVELOPE SUSTAIN: 10
 
Laatst gewijzigd:
Effe wat anders:

Ik heb geen PG800 voor mijn JX8p, en zit te denken om daar een Behringer BCR-2000 voor in de plaats te kopen.
Ik heb hem niet nodig om andere synths aan te sturen, dus zou ik de BCR het beste via MIDI aan de JX8p moeten koppelen? Ik wil de JX nog wel via Cubase kunnen sequencen namelijk. Of zou het beter zijn om de BCR in CUbase als controller te gebruiken? Ik gebruik een ouwe versie van Cubase (VST/32), en JA ik heb de manual gelezen hehe.

Graag wat gebruikers ervaringen aub! :D

thanks guys

S.
 
Als het nieuw uit de winkel zou komen was 2 kopen overbodig, maar als je tegenwoordig een goede synthesizer wilt hebben zit je aan klassiekers vast inplaats van virtueel analoge rommel, en zitten er nog al eens mankementjes aan!
De nieuwprijs zou zoiezo veel hoger liggen, en in het uiterste geval kun je van 2 weer 1 maken !!!
Software synthesizers is anders natuurlijk Fukov
 
Tenslotte gaat het geluid door een amplifier, die bepaald wanneer het geluid hoorbaar is. Daarnaast zijn vaak een of meerdere modulatiebronnen aanwezig. Deze zorgen er voor dat een geluid niet statisch is, maar over de tijd van karakter kan veranderen.

Dus als ik het goed begrijp is de Envelope dus een modulatiebron? Of is dat een stomme vraag???
 
Dus als ik het goed begrijp is de Envelope dus een modulatiebron? Of is dat een stomme vraag???

Ja, de envelope is een modulatiebron. Veel analoge synths hebben er twee.
Een envelope voor het filter (dus je moduleert het filter met een envelope) en envelope voor de VCA. Dus dan moduleer je het volume met de envelope.

Even in een notendop wat termen dan. Ik ben eigenlijk gek dat ik het allemaal op ga schrijven.

De oscillator is het deel in je synth wat het geluid opwekt. Vaak kun je dan kiezen welke golfvorm hij produceert (saw, sinus, square, noise etc). Vaak wordt de oscillator afgekort met de termen VCO of DCO.
Op je PG800 zie je die oscillatoren (de JX8p heeft er twee per stem) ook terug. Daar worden ze DCO genoemd).
Verder kun je de toonhoogte van de oscillator verstellen. Je kunt de ene oscillator bijvoorbeeld een octaaf hoger of lager zetten dan de ander of zelfs een heel ander interval kiezen.
Verder zit er vaak nog een tuning knopje op een oscillator waarmee je hem in hele kleine stapjes kunt verstellen t.o.v. de andere oscillator.
Het kan heel mooi zijn om oscillatoren iets ontstemd te laten van elkaar. Dan krijg je een lichte zweving in het geluid wat vaak als "vet" wordt ervaren.
Hoe meer oscillatoren je t.o.v. elkaar licht ontstemt, hoe vetter dat kan klinken. Dan krijg je bijvoorbeeld een supersawachtig geluid.
Met de square wave (blokgolf) is iets aparts aan de hand. Dat is het makkelijkst grafisch weer te geven, maar dat is even lastig hier in deze tekst.
Van een blokgolf kun je namelijk de breedte veranderen. Dat heet dan de Pulse Width. Je kunt op die manier geluiden heel dun laten klinken.

Het volume van de Oscillatoren onderling kun je ook regelen. De oscillatoren gaan namelijk samen een mixer in waarbij je dus het volume per Oscillator kunt regelen.

Wat is nou modulatie? Modulatie is niks anders als met een bepaald signaal (meestal een LFO of Envelope) het verloop van een ander signaal beinvloeden in de tijd.
Een LFO is ook een modulatiebron. In feite is het een oscillator (Low Frequency Oscillator) maar dan op een veel lagere frequentie.
Een LFO produceert bijvoor beeld een sinus golf of een triangle golf.
Zo'n golf kun je gebruiken om bijvoorbeeld je VCO te moduleren. Stel dat je met een Sinus LFO de VCO pitch (=toonhoogte) moduleert dan zul je merken dat de hoogte van de VCO veranderd en de vorm en snelheid van je LFO volgt.
Over het algemeen heeft een LFO drie instellingen: De keuze van de golf vorm, de snelheid en de diepte (depth). Die diepte bepaalt zeg maar de amplitude van de golf, dus hoeveel effect de LFO heeft.
Een LFO kun je gebruiken om de pitch van je VCO te moduleren (bijvoorbeeld vibrato effecten), maar ook om het filter te moduleren, maar bijvoorbeeld ook om de pulse breedte van een square golf te regelen. Dat heet dan PWM (Pulse Width Modulation)

Een filter is erg belangrijk voor de klank van je geluid.
Ruwweg gezegd heb je twee soorten filters. HPF filters (High Pass Filter) en Lowpass filters (LPF).
Een filter zorgt ervoor dat vanaf een bepaald punt (de cutoff) frequenties worden weggefilterd.
In geval van een Low Pass filter worden frequenties boven de ingestelde cutoff weggefilterd en houd je dus alleen lage frequenties over. Prima voor bassen.
Een High Pass filter werkt precies andersom. Die laat juist de hoge tonen door boven de Cutoff frequentie en filtert de lage frequenties eruit. Prima voor strings.
Je zult ook merken dat het volume van je geluid afneemt dan. Dat is logisch, want je filtert immers een deel van het geluid weg.
Je zult vaak de termen 6db, 12db en 24db filters tegenkomen. ook wel 2pass of 4pass filters genoemd. Dat is niks anders dan een aanduiding hoe stijl het filter is. M.a.w. over db geluid eruit gefiltert wordt.
Een 24db filter laat het volume 2 keer zo snel afnemen als een 12 db filter omdat ie in feite zeg maar 2 keer zo goed werkt.
Bepaalde toepassingen of klanken vereisen een bepaald soort filter. 't Is maar net wat je wilt maken voor geluid.
Filters hebben over het algemeen ook een resonance knop.
Hiermee kun je de frequenties rondom de cutoff frequentie een "boost"geven. Dat uit zich in een soort fluitend geluid. Kwestie van even uitproberen. De resonance is altijd een sinus.
Sommige filters kunnen ook zelfoscilleren. (De jx8p niet helaas). In dat geval kun je de oscillators helemaal uitdraaien (volume van de mixer dus op 0) en de hoor je enkel nog de resonantie.
Dat kan een heel helder geluid geven en is leuk voor kick drums etc.
Filters kun je ook moduleren. Over het algmeen gebruik je hier een LFO voor of een envelope. Op de envelope's komen we straks.
Stel dat je een LFO naar het filter stuurt, dan zul je merken dat je filter cutoff frequentie mee gaat met de vorm en snelheid van je LFO. In feite gaat dus je cutoff frequentie heen en weer.
Ook een filter heeft vervolgens vaak een "depth" knop waarmee je de diepte van de modulatie (dus hoeveel effect de modulatiebron heeft op je filter).
Door HPF en LPF door elkaar te gebruiken kun je dus bepaalde stukken van het frequentie spectrum laten horen. Dat noem je dan weer een Band Pass filter als ik me niet vergis.
In feite isoleer je dan dus een bepaald stuk uit het frequentiespectrum.

Ik zie dat het al een heel verhaal is geworden. Ik ga eerst even eten en dan tik ik straks nog wel een stukje over envelopes, VCA en eventueel crossmodulaite en oscillator sync. Voor nu heb je in ieder geval genoeg houvast hoop ik.
Ik edit deze tekst vanavond nog wel dan.
 
Laatst gewijzigd:
Roland%20PG-800.jpg


De ENV 2 en GATE switch snap ik niet, oke.... als hij op ENV2 staat dan gaat hij door envelope 2, maar als hij op GATE staat.... gaat hij door de gate? Maar wat is de gate?
 
ENV2 is idd voor de VCA,

+ je kan hem ook nog toewijzen aan een andere ENV schuif met de schuifknop eronder.

Je ziet daar de keuze 1 of 2 alsook normaal of inverted (ondersteboven)

Een voorbeeld

ENV1 moduleert VCA en VCF ...... ENV2 moduleert VCO2
 
ENV1 is idd voor de VCA,

+ je kan hem ook nog toewijzen aan een andere ENV schuif met de schuifknop eronder.

Je ziet daar de keuze 1 of 2 alsook normaal of inverted (ondersteboven)

Dus ENV 2 is voor de attack, release etc van de sound zelf? (DCO1 en DCO2)
ENV 1 is voor de VCA?
 
Oeps,, bedoelde ENV2 is voor de vca, als je dat niet wil kan je voor gate kiezen,,, aan / af en klaar.


Attack Decay Sustain en Release hebben enkel met de enveloppe wat te doen ......ADSR synthwiki 8)

Dat zijn dus bij de jx8p de instellingen van de enveloppe :geslaagd:


De schakelaars onder de enveloppe schuiven bepalen welke enveloppe aan de schuif is toegewezen en hoe.

De schuif zelf is dan de hoeveelheid dat je wil moduleren of anders gezegt hoeveel enveloppe je wil loslaten op de synths filtercutoff of vca of vco etc.

en nu wat experimenteren en lezen

Morgen wer vragen stellen ;)

Suc6:biertje:
 
Oeps,, bedoelde ENV2 is voor de vca, als je dat niet wil kan je voor gate kiezen,,, aan / af en klaar.


Attack Decay Sustain en Release hebben enkel met de enveloppe wat te doen ......ADSR synthwiki 8)

Dat zijn dus bij de jx8p de instellingen van de enveloppe :geslaagd:


De schakelaars onder de enveloppe schuiven bepalen welke enveloppe aan de schuif is toegewezen en hoe.

De schuif zelf is dan de hoeveelheid dat je wil moduleren of anders gezegt hoeveel enveloppe je wil loslaten op de synths filtercutoff of vca of vco etc.

en nu wat experimenteren en lezen

Morgen wer vragen stellen ;)

Suc6:biertje:

Bedankt voor jullie tips, ik heb een oberheim nagemaakt. Ik post zo wel ff youtube filmpje.

:doei:
 
De ENV 2 en GATE switch snap ik niet, oke.... als hij op ENV2 staat dan gaat hij door envelope 2, maar als hij op GATE staat.... gaat hij door de gate? Maar wat is de gate?
er gaat niets 'door' iets heen... een envelope is een modulator en dus een startpunt, het stuurt iets aan...
dat aansturen kan bijv zijn het VCA level of de VCF cutoff frequency. Gate wil zeggen dat een toetsaanslag meteen het VCA level beinvloed...
Dus ENV 2 is voor de attack, release etc van de sound zelf? (DCO1 en DCO2)
ENV 1 is voor de VCA?
neen ende neen, de laatste envelope op een synth is (in 99.999 van de 100.000 gevallen) de envelope die de VCA beinvloed...
(envelope 1 op de JX beinvloed dus de VCF)

ga nou eens eerst elk onderdeeltje van de synth, bijv de envelope, onderzoeken maar maak dan eerst zo'n basis sound zoals ik al eerder in een voorgaande post aangaf om zodoende beter te kunnen horen wat je doet bij elke parameter verandering...

bestudeer de volgende afbeelding, dit is zo'n beetje de basis synthese van elke standaard synth en is ook redelijk van toepassing op de JX:

attachment.php


ROOD is het audiopad en ZWART de modulatie diepteregeling...

check ook ff deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=85703


.
 
Laatst gewijzigd:
@6trak: De envelope kan toch ook de VCO moduleren? Doe ik zelf nogal eens bij van die osc sync geluiden. Dan laat ik op een van de twee osc de pitch beinvloeden door de envelope.
 
Back
Top