JX8P Programeren/Editten

Begin eens bij het begin, wat is het probleem:

1. De PG-800 is aangesloten, maar er is geen verschil in geluid hoorbaar (PG-800 werkt niet/de JX8P is niet goed ingesteld)

2. De PG-800 is aangesloten en werkt, maar je wet niet niet hoe je bepaalde geluiden moet maken (synthese).
 
Begin eens bij het begin, wat is het probleem:

1. De PG-800 is aangesloten, maar er is geen verschil in geluid hoorbaar (PG-800 werkt niet/de JX8P is niet goed ingesteld)

2. De PG-800 is aangesloten en werkt, maar je wet niet niet hoe je bepaalde geluiden moet maken (synthese).


Optie 2 :

Ik weet niet waar ik moet beginnen, ik zit nu gewoon wat doelloos te schuiven en draaien.
Stel: ik wil de duran duran - save a prayer sound hebben, waar moet ik dan beginnen?

 
De JX8p is gewoon een subtractieve synth. Bijna elke analoge synth werkt op die manier. Wat bij jou dus het probleem is Analogman, is dat je geen kennis hebt van subtractieve synthese. Dan heb je niks aan een boek wat specifiek op de jx8p gericht is (als die al bestaan). Zoek een boek of een cursus over subtractieve synthese en je zult merken dat je praktisch elke analoge synth of VA zult kunnen bedienen.
Zelf heb ik ooit de cursus van Rob Papen gevolgd en dat was een zeer leerzame dag. kan ik je van harte aanbevelen.
Ik snap alleen niet waarom je zoveel synths koopt als je er eigenlijk helemaal geen verstand van hebt. Zou je niet eens met 1 synthje of vst'tje beginnen en als je synthese een beetje onder de knie hebt pas gaan uitbreiden?
Ik snap namelijk de reacties van sommige mensen hier op het forum wel. Je doet je voor als een "kenner" die aan de lopende band gear koopt (van sommigen zelfs twee stuks), maar uit je vragen en soms zeer bijdehandte en kinderachtige antwoorden blijkt dat je eigenlijk totaal niet weet waar je over praat. Da's verder niet erg, maar probeer in ieder geval wat moeite te doen en te laten blijken dat je er zelf al wat werk in hebt gestoken.
 
De JX8p is gewoon een subtractieve synth. Bijna elke analoge synth werkt op die manier. Wat bij jou dus het probleem is Analogman, is dat je geen kennis hebt van subtractieve synthese. Dan heb je niks aan een boek wat specifiek op de jx8p gericht is (als die al bestaan). Zoek een boek of een cursus over subtractieve synthese en je zult merken dat je praktisch elke analoge synth of VA zult kunnen bedienen.
Zelf heb ik ooit de cursus van Rob Papen gevolgd en dat was een zeer leerzame dag. kan ik je van harte aanbevelen.
Ik snap alleen niet waarom je zoveel synths koopt als je er eigenlijk helemaal geen verstand van hebt. Zou je niet eens met 1 synthje of vst'tje beginnen en als je synthese een beetje onder de knie hebt pas gaan uitbreiden?
Ik snap namelijk de reacties van sommige mensen hier op het forum wel. Je doet je voor als een "kenner" die aan de lopende band gear koopt (van sommigen zelfs twee stuks), maar uit je vragen en soms zeer bijdehandte en kinderachtige antwoorden blijkt dat je eigenlijk totaal niet weet waar je over praat. Da's verder niet erg, maar probeer in ieder geval wat moeite te doen en te laten blijken dat je er zelf al wat werk in hebt gestoken.


Begrijp me niet verkeerd, ik wil het graag leren. Alleen zoek ik een goede duidelijke (nederlandse) website (liefst een boek) waar ik het doelgericht kan leren.
Ik raak zo de weg kwijt in al die informatie in overvloed, eigenlijk heb ik gewoon een goede informatiebron nodig. Maar waar vind ik die?
 
De beste informatiebron is je synthesizer zelf. Je geeft aan dat je ook de programmer hebt, dat maakt de bediening al een heel stuk makkelijker en intuitiever. Begin gewoon met experimenteren, speel wat tonen of accoorden, laat je sequencer lo(o)pen, draai aan de knoppen van je programmer en hoor wat er gebeurt. Je kunt nog zoveel boeken lezen, in de praktijk moet je het doen en vooral: horen.
Ik denk dat je dat experimenteren ook meer voldoening geeft dan de antwoorden hier op het forum.
Succes!
 
Begrijp me niet verkeerd, ik wil het graag leren. Alleen zoek ik een goede duidelijke (nederlandse) website (liefst een boek) waar ik het doelgericht kan leren.
Ik raak zo de weg kwijt in al die informatie in overvloed, eigenlijk heb ik gewoon een goede informatiebron nodig. Maar waar vind ik die?

Eigenlijk wil ik me hier niet in mengen, maar ik begrijp eerlijk gezegd ook je probleem niet zo. Duidelijker verwoorden dan renepela doet kan namelijk bijna niet. Kernbegrip waar jij op google naar moet zoeken is "subtractieve" synthese of in het Engels "subtractive synthesis". Ik zou er rekening mee houden dat de meeste info sowieso in het Engels is over dit onderwerp, maar ik neem aan dat je Engels kunt lezen (de specifieke termen leer je vanzelf). Maar zelfs als het perse in het Nederlands moet dan is er nog genoeg over te vinden; ik heb net gegoogeld en aardig wat nuttige info kunnen vinden in onze eigen moedertaal. Dan moet jij dat toch ook kunnen vinden? :?

Ik heb het idee (en vat het niet persoonlijk op) dat jij graag in hapklare brokken precies de info voor je neus wilt krijgen die je nodig hebt + al de antwoorden op jouw vragen. Sowieso zie ik dat steeds meer, dat mensen met iets nieuws beginnen en dan graag in 1 dag alles willen weten zonder er veel moeite voor te moeten doen. Ik wil niet ouderwets klinken maar dat werkt gewoon echt niet zo....synthese is een vrij complex onderwerp en dan heb ik het nog niet eens over alle andere zaken die studiogerelateerd zijn. Ga er van uit dat je voorlopig nog wel aan het leren en ontdekken bent en dat het misschien wel een lang proces kan zijn. Evengoed is het een leuk proces en elke keer dat je weer wat leert dat je kunt gebruiken ben je blij :)

Zoals je er nu in staat en je vragen stelt, kan ik de reacties van de mensen hier wel een beetje begrijpen. Maar als je straks echt gerichte vragen gaat stellen zul je merken dat hier veel behulpzame mensen zitten :eureka:
 
Velen hebben de vragen van "analogman" al behulpzaam beantwoord, oa in het draadje dat ik hier invoegde. Maar als je geen antwoorden gebruiken wil is er niet veel aan te doen. Wat baten kaars en bril als de uil niet zienen wil ... Ik kan me niet voorstellen dat een Nederlander of Vlaming van meer dan 14 jaar onvoldoende Engels kan om met behulp van het internet (babelfish ed) Sound on Sound artikels te ontcijferen.
 
Hmm ik heb in mijn leven meer geleerd van inet dan van boeken of school. Je kan er echt bijna alles vinden en zo leer ik nog steeds Google is mijn beste vriend als ik iets niet weet. En als er echt echt niets over te vinden valt dan zal er vast echt wel iemand zo vriendelijk zijn om even een uitleg of hulp te bieden.
 
Roland%20PG-800.jpg


Ik zie dat er op de PG800 een HPF functie zit, maar is er geen Low pass filter?

bron van de termen die ik nu gebruik: http://www.synthwiki.nl/index.php/Filter#Cutoff
 
Meen je dit nou echt? ik bedoel, dit kan gewoon niet. Hoe kan je nou niet door hebben hoe dat werkt?
Je hebt toch oren? High Pass filter, vertaal dat eens? luister dan nog eens wat die knop doet... hoor je het, hij laat alleen hoog door, en als je nou de cutoff naar beneden doet wat hoor je dan...? owjee, alleen het laag gaat er maar door.... 1.2.3 idd een Low pass filter. Echt, een normaal relativerend mens kan dit zonder ook maar iets erover te lezen zelf bedenken, egt woar.
 
Meen je dit nou echt? ik bedoel, dit kan gewoon niet. Hoe kan je nou niet door hebben hoe dat werkt?
Je hebt toch oren? High Pass filter, vertaal dat eens? luister dan nog eens wat die knop doet... hoor je het, hij laat alleen hoog door, en als je nou de cutoff naar beneden doet wat hoor je dan...? owjee, alleen het laag gaat er maar door.... 1.2.3 idd een Low pass filter. Echt, een normaal relativerend mens kan dit zonder ook maar iets erover te lezen zelf bedenken, egt woar.

Dus de cutoff is de Low pass filter? :?

Hmm, ik snap het niet echt.
 
Die lees ik ook! Alleen snap ik de termen niet.:stupid

Als je muzikale creativiteit net zo groot is als dat beetje dat je gebruikt om zelf op onderzoek uit te gaan (Google?! En dit forum zelfs) dan kan je net zo goed de stekker eruit trekken want dat gaat niets worden...mocht je wel serieus zijn, wat ik bijna niet kan geloven als ik zo je posts lees, dan kan je hier eens kijken:

http://www.synthwiki.nl/index.php/Categorie:Theorie

Gebruik dit als uitgangspunt, en zoek vanuit daar verder; kom je dan dingen tegen dan kan je hier altijd vragen stellen maar dan graag wel een ECHTE vraag, duidelijk verwoord in het nederlands en geef desnoods ook aan waar je vast bent gelopen. En dat laatste houdt niet in in je post zetten "alleen snap ik die termen niet"
 
Als je muzikale creativiteit net zo groot is als dat beetje dat je gebruikt om zelf op onderzoek uit te gaan (Google?! En dit forum zelfs) dan kan je net zo goed de stekker eruit trekken want dat gaat niets worden...mocht je wel serieus zijn, wat ik bijna niet kan geloven als ik zo je posts lees, dan kan je hier eens kijken:

http://www.synthwiki.nl/index.php/Categorie:Theorie

Gebruik dit als uitgangspunt, en zoek vanuit daar verder; kom je dan dingen tegen dan kan je hier altijd vragen stellen maar dan graag wel een ECHTE vraag, duidelijk verwoord in het nederlands en geef desnoods ook aan waar je vast bent gelopen. En dat laatste houdt niet in in je post zetten "alleen snap ik die termen niet"

Ok ik ga gelijk lezen.
 
Back
Top