KRK RP6 verkopen voor de VXT6?

Mark66

Ingeburgerd
Lid sinds
7 oktober 2008
Berichten
46
Dag.

Ik werk al een tijdje met de RP6 en produceer vooral veel house en trance.
De laatste tijd merk ik alleen dat ik toch best veel laag mis en wat punch.
Ik zat daarom dus te denken om de speakers te verkopen en voor de VXT6 serie te gaan. De kicks voel ik namelijk niet erg lekker op de RP6 en ik merk dat als ik op verschillende sets luister ik altijd dus veel laag mis. ( k moet dus altijd switchen om alles netjes af te stellen terwijl ik liever op 1 paar monitor speakers afmix)

Voorbeeld: Ik schroef de Kick erg omhoog dat ze lekker klinken op de RP6. Maar als ik eenmaal luister op een Logitech 2.1 setje of Creative set dan is de kick vaak weer veels te hard, hetzelfde geld voor de bassen.

Is dit een verstandige keuze om te maken?
 
RP6 zijn geweldige monitoren, heb ze zelf ook. Mooi in een wit jasje, G2 versie.
Punt is idd dat je laag mist. Maar misschien kun je ook denken aan een subwoofer? Dan past het laag van de sub goed op je al staande monitoren.
VXT's zijn stukken duurder maar wel een stuk helderder. Ik ken alleen de VXT4's over de bass kan ik je dus helaas niets vertellen. Maar voordat je iets koopt moet je altijd zelf gaan luisteren bij de muziekboer.

Enige minpunten van de RP's vind ik de impact op je oren. Ik vind de ze om de een of andere reden wat vermoeiend luisteren, zeker bij lange sessies. Maar dat went..
 
Mixen is sowieso beter op meerdere referenties. Maar het is ook een kwestie van ken je monitoren. Eigenlijk zou je de RP6jes niet moeten hebben om lekker te beuken, maar om een goede mix op af te leveren.

Zelf mix ik met KRK V4's mk1, waar nog minder laag in zit. Dat wil niet zeggen dat ik geen laag kan mixen op deze set. Wat ook helpt bij het mixen is een spectrumanalyser zodat je visuele feedback krijgt op je mix en eq-ing.

Tip: koop eerder een versterker met 2x 100 Watt speakers en gebruik die voor B-referentie (als je mix op zowel je RP's als je speakers goed klinkt zal dat ook sneller ergens anders het geval zijn)
 
Enige minpunten van de RP's vind ik de impact op je oren. Ik vind de ze om de een of andere reden wat vermoeiend luisteren, zeker bij lange sessies. Maar dat went..

Dit komt na mijn ervaring met deze monitors omdat je ze toch harder moet zetten dan comfortabel om er acceptabel laag uit te krijgen. De VXT6 is hier veel beter in.
 
Laatst gewijzigd:
er zijn nog veel meer dingen die van invloed zijn op je sound he, de ruimte zoals boelie zegt, je converters kunnen ook erg veel schelen.

Klok je computer bv eens aan je converters ipv andersom (als je losse converters hebt dan). Dan heb je meestal minder jitter en een strakkere sound met vaak beter laag.

buiten dat heb je natuurlijk ook nog eigen referentie... (misschien kloppen je speakers wel, maar wil jij een overdreven club sound uit je setje halen)
 
de vxt6 is ook een vermoeiende monitor, dus om die reden zou ik niet upgraden

de vxt klinkt wel een stuk beter dan de rp
 
Ik denk dat ik voor een RP S10 subwoofer ga kijken van KRK. Ik mis op het moment alleen veel laag!
 
Tja als ik het geld had zou ik voor de Dynaudio BM5A gaan..

Gelijk heb je! Met de bm5a heb je het een stuk beter voor elkaar. Die klinkt op elk gebied een stuk beter dan de vxt6.
Op marktplaats komen vaak bm5a's langs voor een mooi prijsje dus je zou dat eens in de gaten kunnen houden.
 
Gelijk heb je! Met de bm5a heb je het een stuk beter voor elkaar. Die klinkt op elk gebied een stuk beter dan de vxt6.
Op marktplaats komen vaak bm5a's langs voor een mooi prijsje dus je zou dat eens in de gaten kunnen houden.

Je wilt geen monitoren die beter klinken, wel monitoren die eerlijker klinken.

Met de rp6 kan je zeker goed uit de voeten, ik zou eerst investeren om de akoestiek in de ruimte in orde te krijgen en daarna een upgrade maken naar betere monitoren.. Ga je veel meer plezier van hebben dan nu betere te kopen terwijl de akoestiek nog steeds ruk is..
 
Je wilt geen monitoren die beter klinken, wel monitoren die eerlijker klinken.

Met de rp6 kan je zeker goed uit de voeten, ik zou eerst investeren om de akoestiek in de ruimte in orde te krijgen en daarna een upgrade maken naar betere monitoren.. Ga je veel meer plezier van hebben dan nu betere te kopen terwijl de akoestiek nog steeds ruk is..

QFT
 
Je wilt geen monitoren die beter klinken, wel monitoren die eerlijker klinken.
Dat is geen tegenargument tegen de BM5A kan ik je vertellen.

investeren om de akoestiek in de ruimte in orde te krijgen en daarna een upgrade maken naar betere monitoren
ja, daar valt idd. al vrij snel meer verbetering te halen dan bij de speakers zelf.
 
Als je dan gaat upgraden, zou je net zo goed naar de RP8 kunnen gaan, ipv de VXT6.
Je moet mijns inziens grotere speakers en cabinets hebben als je meer laag wilt, niet noodzakelijkerwijs veel duurdere.

Of ga, zoals voorgesteld, voor een sub woofer.
Ik denk dat akoestiek bij RP6 weinig kan doen, maar da's gevoel...
 
Ik zat inderdaad ook te denken aan de RP8. Het is echt het laag dat ik gewoon mis.
De kick pompt niet lekker in mijn ruimte en ik heb al gauw de neiging om de kick te boosten met een equalizer. Ik heb gisteren een CDtje van mijn tracks gebrand en beneden geluisterd. Hier merk ik ook dat ik niet goed afmix in het laag.
 
Back
Top