Monitoren voor DJ-en?

Guumuus

Nieuwkomer
Lid sinds
9 december 2007
Berichten
4
beste mensen,

ik heb deze vraag al of diverse fora gesteld, maar daar hebben ze weinig ervaring met monitoren, vandaar dat ik het hier eens ga proberen. Het heeft overigens NIETS te maken met produceren, maar alles met draaien (vinyl) en misschien wel gewoon muziek luisteren. Het betreft het volgende,

tegenwoordig draai ik met een simpel logitech z4 setje via mijn pc, dit is natuurlijk niet je van het...zeker niet nu ik van plan ben om een xone of nuo 5 mixer aan te gaan schaffen (nogal krom om te draaien met een mixer van +_ 1000 euro op speakertjes van 80 euro). Daarom wil ik een aantal niveau's omhoog in geluidskwaliteit wat betreft speakertjes.

Nu is mijn brandende vraag: zijn de event TR8 XL monitoren geschikt om als speakers te gebruiken voor het draaien (Hardcore)? ik ben afgelopen week al bij feedback geweest om is wat af te luisteren (specifiek de alesis m1, KRK RP8, Behringer truth). de KRK's misten laag (al heb ik hier mijn twijfels over, ik zag twee knoppen waarmee de speakers mee aangepast kunnen worden en ik hoorde toevallig naast mij dat er subs stonden aangesloten, nu wilde ik puur alleen het geluid van de monitoren horen dus heb ik die sub knop helemaal dichtgedraaid, ik weet niet of ik hiermee ook echt de subs heb uitgezet of misschien al het laag van de speakers zelf heb weggedraaid, dan zou mijn luistersessie dus ook nutteloos zijn geweest), de behringer vond ik wat dof klinken, de alesis heb ik niet al te aandachtig naar zitten luisteren. Ik heb ook de mackie 824 mkII gehoord, en die klonken geweldig alleen is dit ver boven mijn budget (max 600 euro), daarnaast vind ik het wat ver gaan om 600 euro per speaker neer te gaan tellen alleen voor dit soort doeleinden.

Ik heb me wat verder ingelezen en kwam erachter dat de Event TR8 monitoren zijn met behoorlijk wat laag, wat in mijn geval goed zou uitkomen (ik zou dan wel voor de XL versie gaan omdat deze net ff wat meer vermogen heeft). Is er hier iemand die ervaring heeft met deze monitoren? is het wel verstandig om dit soort speakers te gebruiken voor het draaien of kan ik beter een goed HIFI setje uitzoeken (misschien suggesties?). Ik heb al wel aan de syrincs set gedacht, deze is behoorlijk populair onder de dj's, maar ik denk niet dat de buren blij zijn met een subwoofer (nogal gehorige rijtjeshuizen hier). De ruimte waar ze komen te staan is een slaapkamer (het is dus niet de bedoeling dat deze speakers meegesleept gaan worden naar feesten).

ik heb overigens alles doorgespit in dit forum maar kon niet echt iets vergelijkbaars vinden (ging doorgaans alleen over produceren)

hoop dat iemand me kan helpen...
 
ik denk dat echte monitoren en beetje overdreven zijn, het is voor draaien niet nodig om zo diep in een mix te duiken, je moet ook nog heel erg oppassen met de plaatsing, de monitoren die je noemt zijn nearfields, deze hebben een erg kleine sweet-spot. Een meter je hoofd van plaatsing veranderen en je beeld is naar de klote en dus je monitor kansloos.

Ik gebruik RCF monitor s5 speakers, dit is ook haast al overkill thuis. de JBL Control serie word veel gebruikt als draai monitor voor thuis ( hier zijn ook clone's van ! ).

Een sub hierbij is wenselijk om de goede vibe te hebben, maar dat is eigenlijk ook nodig bij mijn speakers. Ik heb hier bewust niet voor gekozen, de rede is dat ik ook wil draaien! Wanneer ik er een sub erbij zou hebben dan zou dat zo'n belasting voor mn omgeving zijn dat ik niet met deze beleving kan draaien, noem het dissipline, het is wel iets waar je in real life rekening mee moet houden !
Als ik wil knallen doe ik dat wel in discotheek of club !
 
Laatst gewijzigd:
in principe maakt het weinig uit dat monitoren een sweet-spot hebben, die welbekende driehoeksverhouding is bij mij vrijwel altijd van toepassing als ik sta te draaien...
 
Ik zou gewoon een paar fatsoenlijke hi-fi boxen kopen als ik jouw was. Monitors zijn nergens voor nodig (en erg duur) als je toch niet gaat produceren.
 
Monitoren heb je niet nodig om te draaien, hoe groot is je kamer , heb je goeie isolatie en je buren?

Ik draai thuis ook over mijn monitor speakers, zelf vind ik het fijner om over drive inn speakers te draaien...
 
Je zou ook gewoon DJ Monitoren kunnen nemen :) Heb ik ook gedaan.

Heb een setje Behringer Eurolives aan mijn truss gehangen. Ik heb ook de driehoeksopstelling zegmaar. Precies bij mijn mixer hoor je het samen komen en is de muziek het hardste. Ze hangen ook nagenoeg vrij van de muur dus de trillingen vallen erg mee.

Setje valt binnen je budget, speakers zijn voor deze doeleinden ontworpen en ze zijn actief.

De geluidsdruk van de speaker is 129 dB @ 1 meter volgens het boekje, dus ze gaan hard.

Ik heb dan wel isolatie aangebracht en het geluk dat ik een overbewoond pand met Polen naast mij heb zitten. Die zeuren niet zo snel. *D

Naast de Behringer Eurolives zijn er natuurlijk nog talloze andere setjes te bedenken binnen je budget.

Grtz Leroy
 

Attachments

  • DSC00338.jpg
    DSC00338.jpg
    18,8 KB · Bekeken: 129
Voor het DJ kan je het beste PA monitoren gebruiken.
Maar een goed setje HIFI speakers of een goedkoop setje nearfield monitors
is het ook goed te doen.
 
Voor het DJ kan je het beste PA monitoren gebruiken.
Maar een goed setje HIFI speakers of een goedkoop setje nearfield monitors
is het ook goed te doen.

Het is wel te doen met Hifi, maar ik denk dat het relatief veel duurder is. Ga maar eens een degelijke Hifi versterker kopen nieuw. Dan is je 600 euro snel weg. Heb je geen eens speakers erbij.

Nearfield monitoren kan je erg lekker op draaien, maar ik vind ze relatief te duur voor alleen DJ gebruik. Als je ook produceert kan je ze bijvoorbeeld voor beide doeleinden gebruiken. In dat geval is het een verstandige keuze.

Het is denk ik ook een kwestie van wat je precies verwacht van speakers als je erop wil draaien. Als je ervan houdt om het keihard te zetten zou ik zeker voor de PA monitoren gaan.
 
ik ben goedkoper uit met monitoren aangezien ik die gewoon actief kan krijgen, als ik met hifi wil gaan werken moet ik inderdaad ook nog een versterker aanschaffen, aangezien ik het niet zo heb op tweedehands spulletjes kom ik al gauw duurder uit dan een setje goede monitoren, vandaar dat ik daarnaar op zoek was....mijn kamer is trouwens niet veel groter als 4 bij 3 meter denk ik...
 
Zoek anders gewoon eens tweedehands. Ik heb mijn 2 jbl controls voor minder dan 100 euro gekocht. Versterkertje van ecler was 150 euro en ik kan je zeggen man, dat is meer dan ik ooit nodig zal hebben haha.

Ook dj monitoren en etc staan er volop op 2dehands!
 
Zoek anders gewoon eens tweedehands. Ik heb mijn 2 jbl controls voor minder dan 100 euro gekocht. Versterkertje van ecler was 150 euro en ik kan je zeggen man, dat is meer dan ik ooit nodig zal hebben haha.

Ook dj monitoren en etc staan er volop op 2dehands!



Guumuus zegt 2 posts omhoog dat hij het niet zo heeft op 2ehands spul 8)
 
my bad... maar toch, van alle dingen die je 2dehands kan kopen is een speaker wel het veiligste denk ik. Hij werkt en klinkt goed, of hij is naar de klere!

hmja, anders voor op te mixen gewoon de truths kopen, ze klinken naar het schijnt ruim voldoende. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee. Krk is ook wel cool, maar beetje overkill lijkt me.
 
Ik heb thuis ook een setje Truths staan.Kan je prima op mixen idd, maar bij mij knippert het rode lampje te vaak :p

Leek me niet zo goed voor het speakertje, dus heb ik maar een setje Behringer Eurolives b215a's opgehangen. Die gaan veel harder en kosten niet veel meer als de truths.

Mja de ruimte speelt ook een rol natuurlijk en ook de buren.
 
ik heb besloten om het anders aan te pakken. Ik ga ergens een surround receivertje op de kop tikken en begin met twee front speakers en dan kan ik als het me tegenvalt altijd nog uitbreiden...bedankt voor de hulp in ieder geval!
 
Back
Top