Kleine monitors, sweet spot

Jankok

Ingeburgerd
Lid sinds
26 december 2012
Berichten
49
Al een tijdje gebruik ik 2 Alesis monitors 1, MK2. Alleen merk ik dat de sweet spot al aardig ver van de monitors zelf ligt. Daar komt bij dat lage tonen veel te luid zijn, ik woon in een kleine flat.

Wil nu betere en vooral kleinere monitors kopen, waar moet ik dan vooral op letten. Ik ga natuurlijk nog beluisteren in de winkel zelf.

Budget zal rond 600-800 euro voor 2 luidsprekers zijn.
 
Luister zeker eens naar de Focal CMS40's.

Genelec's (8030 dan) zijn net iets buiten je budget maar wellicht ook het beluisteren waard.
 
Al een tijdje gebruik ik 2 Alesis monitors 1, MK2. Alleen merk ik dat de sweet spot al aardig ver van de monitors zelf ligt. Daar komt bij dat lage tonen veel te luid zijn, ik woon in een kleine flat.

Wil nu betere en vooral kleinere monitors kopen, waar moet ik dan vooral op letten. Ik ga natuurlijk nog beluisteren in de winkel zelf.

Budget zal rond 600-800 euro voor 2 luidsprekers zijn.

Ik ken de Alesis niet, echter een monitor upgrade is nooit verkeerd.
Maar de genoemde problemen hoeven niet aan de monitors te liggen; grote kans zelfs dat het niet aan de monitors ligt.

Je 'sweet spot' bepaal je zelf door je monitors te plaatsen in een gelijkbenige driehoek tussen jezelf en de twee monitors (door de driehoek te verkleinen/vergroten kun je de ook de afstand tot de monitors verkleinen/vergroten).
Je richt de monitors (='toe in') door op jouw luisterpositie jezelf in, tijdelijk op de voorkant van de speakers bevestigde, spiegeltjes te proberen te zien.

Het probleem met de te luide bas kan te maken hebben met het feit dat de speakers dicht tegen de voormuur, of in een hoek, staan. Als je ook nog op jouw luisterpositie in een piek van een staande golf zit.......

Ik zou je adviseren om eerst, voor zover mogelijk, door met je monitorpositie/luisterpositie te experimenteren te kijken of de situatie niet verbetert.
Mocht dan blijken, zoals ik verwacht, dat je toch geen andere monitors nodig hebt, dan kun je die 600-800 euros mooi gebruiken om wat akoestische verbeteringen door te voeren (hoeft niet duur en ook geen verbouwing noodzakelijk).

Je akoestiek is de beste upgrade voor welke monitor dan ook.

Succes.
 
De sweetspot van de Alesis monitors zijn erg ver van de monitors vandaan, daarom zoek ik een kleinere maat. Dan kunnen ze naast mn beeldscherm staan, en worden ze optimaal gebruikt.

Ik ga van het weekend wel even luisteren bij een muziekwinkel

Bedankt iig!
 
Je 'sweet spot' bepaal je zelf door je monitors te plaatsen in een gelijkbenige driehoek tussen jezelf en de twee monitors (door de driehoek te verkleinen/vergroten kun je de ook de afstand tot de monitors verkleinen/vergroten).... enz. .


De sweetspot van de Alesis monitors zijn erg ver van de monitors vandaan, daarom zoek ik een kleinere maat.

Lees jij ook de replies in je eigen topic? Jompo doet spijker op zijn kop enzo maar ik geloof dat je liever iets anders wil horen :stupid:stupid
 
:okdan: Afstand monitors in driehoek flink verkort, gelukt!
 
hey jankok, ik heb die alesis ook hier staan als extra setje maar vind de Yamaha HS50's een heel stuk beter klinken.

De alesis's hebben meer sublaag maar daar is alles mee gezegd. Voor 300 euro koop je zo een paar nieuwe yamaha hs50's die naar mijn ervaring in de buurt komen van de duurdere genelecs.

Luister zelf eens bij een winkel
 
als je teveel bas krijgt met je mk2 kun je gewoon een van de twee basrefelectiepoorten afdempen
staat overigens ook in de manual...
geld uiteraard voor links EN rechts

en het werkt, proefondervindelijk vast gesteld.
 
Poorten volproppen is het proberen waard, idd. Ik heb zes stuks Monitor One MK2's als 6.0 surround set, helemaal niet slecht voor de prijs, maar ik weet dat in (te) kleine ruimtes ze rampzalig kunnen klinken.
 
Back
Top