Subwoofer aan studio toevoegen

search64 Inderdaad, in dat geval niet.
Ik heb hier echter beschikking over een passieve baskast die ik evt kan gebruiken (Bose 502) maar deze dient dus apart versterkt te worden.
Ik dacht al aan roze ruis door de speakers en met een meetmicrofoon meten en de basversterker zodanig bijregelen tot ik een egale curve in de bas krijg...

Cheers,
Exo. :mega:
 
Lees eens wat reviews over krk 10s. Ik ben niet per sé groot fan van krk, de tops vind ik te hi fi achtig. Al is de vxt reeks wel een stuk beter... de subs krijgen duidelijk betere reviews...

ik ben uiteindelijk terechtgekomen bij 2x krk 10s met een passief scheidingsfilter. Ik heb ze geplaatst aan de hand van metingen en het resultaat is verbluffend. Het ding is dat akoestische behandeling in de lage frequentie gebieden erg moeilijk te behandelen is met puur akoestische aanpassingen. Met 2 subs echter... is heel veel winst te behalen omdat je ze ten opzichte van elkaar kunt verschuiven en daar en veel meer accurate weergave mee kunt behalen...

dat voordeel heb je ook al met één sub, omdat je ook die kunt verplaatsen ten opzichte van de tops, zeker als je dat afstemt met de x-over frequentie

als kanttekening moet ik zeggen dat ik geen ervaring heb met duurdere subs(s). Wel een adam sub 7 gehad, maar die verbleekt bij 2x 10”
 
Het ding is dat akoestische behandeling in de lage frequentie gebieden erg moeilijk te behandelen is met puur akoestische aanpassingen.
Met 2 subs echter... is heel veel winst te behalen omdat je ze ten opzichte van elkaar kunt verschuiven en daar en veel meer accurate weergave mee kunt behalen...

Als je het akoestisch probleem niet opgelost hebt, kun je dit ook niet oplossen door een sub bij te plaatsen want die veranderd niets aan de akoestiek van een ruimte :smeris:.
 
Je lost het probleem van de akoestiek niet op, maar wel je weergave op de luisterpositie. Op sommige plekken heb je een minimale geluidsdruk. Op die plek neem je een specifieke frequentie niet/minder waar. Dit is ook precies de reden waar ruimte correctie dmv eq niet werkt, want iets wat er niet is kan je niet versterken. Door een (2e) sub te plaatsen adh van metingen, kan je golven aanstoten op een andere plek in de ruimte en daarmee het probleem ‘oplossen’.

akoestische problemen in de modale akoestiek zijn sowieso heel erg moeilijk op te lossen, omdat je of heel veel demping nodig hebt, of hele specifieke resonators nodig hebt . Iets wat in eem gemiddelde thuissituatie bijna niet te doen is. Plaatsing is gewoon de meeste winst te behalen.

lees de artikelen op homerecording.be er maar eens op na. De site is niet meer actief maar wel als naslag online te vinden. Een schat aan info.
 
Ik luister in de studio naar Genelec 8040B's.. Tijdje terug 8010A's gekocht met de 7050C sub (ik heb daar op SF toen wat over geschreven). Dat was op zichzelf een supercombo voor in mijn tweede ruimte. Voor de 8010 was de sub een beest van een aanvulling. Maar de 8010's sleepte ik al gauw overal mee naar toe, ideaal zo mobiel. De sub was daar natuurlijk te groot voor en die is toen bij de 8040's in de studio terecht gekomen. Ik had er toen vrij snel het idee bij dat ze heel netjes een mooi onderlaagje toevoegden aan de 8040's.

Maar een tijdje terug is de 7050 weer verhuisd om een set 8030C's bij te staan die als monitors voor de Colossus dienen. En je raadt het al: ik mis de sub boven echt heel erg. De 8040's klinken nog steeds prima maar er is wel iets verdwenen. Veel meer dan ik toen ik ze erbij zette dacht te horen. Niet alleen die mooie, strakke, dragende, lage ondertonen, maar ook iets fijns in het bereik hoger dan de sub cut-off. Ik heb er echt een hele tijd aan moeten wennen en houd nog steeds een sterke herinnering aan dat verdwenen geluidsbeeld. Het zijn van die dingen die zich volgens mij precies ook zo lastig laten A/B'en, zeker in een winkel. Je groeit langzaam in het geluidsbeeld van je ruimte, alle elementen (akoestisch, elektronisch, psychisch) vermengen zich. Haal je daar dan een element uit weg (of voeg je iets toe) dan kost het een tijd voor zich dat weer vormt tot iets coherents. Dit is een ervaring die ik overigens ook sterk ken uit het hifi-gebied.

Ik sta achter het vaak gehoorde advies wat meer subs te beluisteren, liefst in je eigen ruimte. Maar zoals ik dus probeerde te zeggen, dat kent ook zijn beperkingen. Ik ben door wat toeval vergroeid met Genelec, maar heb op andere plekken van alles aan subs gehoord dat prachtig klonk. Daarnaast heb ik de ervaring dat je ook bij subs betaalt voor kwaliteit. Stem de kwaliteit van je sub dus liefst af op je overige apparatuur.
 
In tegenstelling tot de meeste hier vind een sub vaak niet veel toevoegen. Een sub in een kleine homestudio doet meer kwaad dan goed.
Tenzij je echt kleine speakers hebt.
Je ruimte moet dus wel groot genoeg zijn en goed behandeld anders kun je het beter laten.
Mix en master enineers gebruiken bijna nooit standaard een sub en als ze er dat doen gaat doen maar effe aan om te checken. Die hebben dan vaak naast nearfields ook main monitors.
Kan me wel voorstellen dat het fijn soundesignen is met een sub aan.
Maar beter is het om je kamer goed te kennen.
en als je kamer groot genoeg is om wat grotere speakers te gebruiken.

Er zijn risco's aan een sub dat je bv te veel bas hebt en daardoor ook hoog gaat boosten.

Als je dan toch een sub neemt neem er dan wel 1 die bij je speakers past en waarbij het signaal voledig door de sub gaat voor het naar de monitors gaat.

ik bedoel ik snap de voordelen maar er zijn wel degelijk risico's.
 
Je speakers vervangen door een paar bm15’s ?
is ook een optie

kijk anders voor subs ook eens naar bv magnat
 
Je speakers vervangen door een paar bm15’s ?
is ook een optie

In de studio waar ik werkte hadden ze die ergens rond 2000.
Die studio was helemaal op maat gemaakt en behandeld.
Werkelijk de mooiste bas die ik ooit gehoord heb van een speaker.

Bij Stuut en Bruyn in Den Haag heb ik de AKG K1000 gehoord. "Bob Marley - Natural Mystic" man man als die pauk ( hele grote drum inslaat ) gingen mijn haren overeind staan.
Mooiste diepste bass ooit. De K1000 is een electrostaat.
Net ff gekeken maar das geen goedkope jongen:P
 
Bij Stuut en Bruyn in Den Haag heb ik de AKG K1000 gehoord. "Bob Marley - Natural Mystic" man man als die pauk ( hele grote drum inslaat ) gingen mijn haren overeind staan.
Mooiste diepste bass ooit. De K1000 is een electrostaat.
Net ff gekeken maar das geen goedkope jongen:P

K1000 is GEEN elektrostaat, maar gewoon dynamisch. Lijkt er wel op, maar is het niet. Kun je ook gewoon met een "normale" amp aansturen, dat lukt bij elektrostaten niet.
 
Heb je de KRK S10 al 's bekeken en/of beluisterd?
Prima subpie voor een leuke prijs, in ieder geval leuker dan de Dynaudio 9S, die natuurlijk voor je BM5 set de ideale sub is.
Gebruik ik hier als aanvulling op een KRK Rokit RP5 G4 setje, maar ook wel 's als aanvulling op een Focal Twin 6 Be set.
 
Back
Top