yamaha hs50m en ?

nielsderckx

chaoz please...
Lid sinds
22 juni 2009
Berichten
629
Locatie
weert
Beste Forumvrienden

Ik heb onlangs als basis-monitoren een setje yamaha HS50 aangeschaft en ben hier super enthousiast over. Ik ben bewust voor de 50 en niet voor de 80 gegaan daar ik in mijn redelijke compacte ruimte bij grote speakers nogal moeite krijg met de bas-tonen, ik heb gedaan wat ik kan aan de behandeling van de ruimte maar bij te zware speakers blijf ik last houden.

Nu ik de yamahas heb is het afmixen zowaar een verademing, gaat een stuk sneller door de accurate weergave in mijn ruimte.
Maar, ik mis er wat bas in, van deze speakers is bekend dat ze niet heel laag gaan, maar dat was voor mij een bewuste keuze.
Bij het afmixen refereer/controleer ik het laag nu door diverse goede studio-hoofdtelefoons. En dat gaat eigenlijk prima, maar ik mis een controle mogelijkheid op “grote” speakers

Dus ben nu op zoek naar een setje 2e monitoren om het geheel op na te luisteren als aanvulling op de yamaha, waar ik dus super enthousiast over ben.
Wat zouden jullie hiervoor adviseren?

Gewoon een setje hifi-speakertjes? Of een paar simpele krktjes? Of juist iets heel anders.

Ik wil overigens perse niet de subwoofer, omdat ik van mening ben dat dat wellicht een te vertekend beeld geeft, maar als iemand daar anders over denkt hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt voor jullie advies!
 
Wat je niet kan horen, kan je ook niet controleren, daarom ben ik toch echt meer een voorstander van 8" ipv 5"
Beter is het dan om zachter te draaien ,of om de EQ curve settings die de meeste monitoren hebben te gebruiken. Slaapkamer/zolderkamer roomgain en 5" is een onmogelijk scenario om tot een goede mix te komen. Kan je eens en stukje muziek posten wat voor jouw gehoor in jouw ruimte goed klinkt?
Ik denk dat het op basis daarvan makkelijker is je huidige situatie te beoordelen, loop ook eens door je ruimte heen terijl muziek speelt, meest eerlijke respons heb je vaak op 2/3 v/d lengte. Monitoren te dicht bij de muur veroorzaakt ook roomgain

Als laatste, je zegt zo veel mogelijk behandeld te hebben. Heb je al GROTE DIKKE basstraps?
 
ik heb dikke basstraps ja, en ben op zoich ook niet ontevreden met de akoestiek in mijn ruimte, ik denk dat die zelfs bovengemiddeld is. Maar het is gewoon een ongelukkige maat ruimte denk ik.

En ik ben/was bang dat ik met de 8'' weer te groot zou kiezen.

Ik heb ze nu een week, dus ik zou ze nog kunnen ruilen denk ik.

Ik zal sowieso vanavond eens een muziekje mixen en deze posten, met een nummer waarnaar ik refereer qua mix.

Als iemand in de tussentijd nog tips heeft hoor ik het graag
 
Ruilen zou ik i.d.d. zeker doen en dan focussen op plaatsing
Andere tip is meten met Room Eq Wizard, gratis software waarmee je room response kan meten
 
ik heb de monitoren al in de "perfecte" positie staan (voor zover dat mogelijk is) Hierbij staan de monitoren in een gelijkzijdige 3hoek tov van mijn oren. de tweeters op gehoorhoogte en de afstand van de monitoren is ook berekend.

ik ga die eq wizard eens proberen, thanks
 
Die 3hoek is op zich ok, maar veel belangrijker is waar deze 3hoek zich in de kamer bevindt.
Loop maar eens door de kamer heen of ga met je hoofd eens een halve meter naar voren of achteren, klinkt al weer heel anders of niet? En dan heb ik het niet op de focus van de conussen op je oren
 
Ok je hebt dus al fibonacci gedaan, dan ben ik benieuwd naar je REW respons en wat materiaal
 
Back
Top