Welke monitor voor budget tot 300 euro ?

Origineel geplaatst door j0ris
De NF06A schijnt identiek te zijn aan de Nady SM-250A.

En die is oa. te koop bij Rock Palace (Den Haag) en Keymusic (R'dam): http://www.keymusic.com/details.asp?prodid=78374&taal=0

Wel voor 225 ipv 149 euro, maar wellicht dat je 'm daar in ieder geval even kan beluisteren!

Hier is de datasheet: http://www.nady.com/pdf_files/manual_pdf/SM250A_techdata.pdf
De frequentiecurve ziet er alles behalve lineair uit.

Ik begrijp helemaal niks van dat plaatje van de frequentie curve....
Er staat woofer en tweeter, voor de twee lijnen. Maar ik moet de eerste
tweeter nog zien die 80 dB SPL levert onder de 40 Hz.... ?
 
Ja, dat begreep ik ook niet. Misschien dat onze speaker expert Mischa hier iets zinnigs over weet te zeggen?
 
Ik zie dat de Tannoy Reveal Passive bij Musicstore.de voor 90 euro per stuk worden verkocht. Dat lijkt me helemaal niet duur voor zo'n goed product. :)
 
Origineel geplaatst door DJB
Ik begrijp helemaal niks van dat plaatje van de frequentie curve....
Er staat woofer en tweeter, voor de twee lijnen. Maar ik moet de eerste
tweeter nog zien die 80 dB SPL levert onder de 40 Hz.... ?

Dat plaatje slaat idd echt helemaal nergens op.
 
Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Maar zijn dit nou intresante specificaties ^^^^ 3 posts hiervoor :confused:

Die specs zeggen geen klap over de geluidskwaliteit. Gewoon gaan luisteren.
 
Iemand die studio monitors zoekt is overigens geïnteresseerd in de frequentiekarakteristiek van het gehele speakersysteem; een grafiekje van de tweeter en de bass driver apart zegt natuurlijk weinig.
 
mischien dat er iemand hier ergens in de buurt woont met die monitors ? dan ga ik ze even van voor tot achter doormeten . Het door hun ogegeven freq berijk is gewoon niet waar .. tkan wel maar dan 35 t/m 20 000 op -20 db of zo

ik wil niet zeggen dat het bagger is . voor dat geld is het zelfs mega goedkoop als het binnen de plus min 10 db zit over de hele freq range .
 
wat je b.v. zou kunnen doen is even een microfoon bij de basspoort achter houden en dan even een sweep afspelen . dan zie je als het goed is een bult en de piek van deze bult is zn afstemming . Dit is dat tevens de laagste freq die hij doen kan . De output van deze poort -3 db mag je opgaven als het laagste wat ie weergeven kan .


die meting in de folder is gewoon onzin . Wat je ziet is dat de tweater hetzelfde doet als het laag in het sub gebied . Ik denk dat de meting gedaan is net voor de tweater ( met woofer aan ) en daarna de mic voor de woofer met tweater ook aan
 
Origineel geplaatst door mischa
wat je b.v. zou kunnen doen is even een microfoon bij de basspoort achter houden en dan even een sweep afspelen . dan zie je als het goed is een bult en de piek van deze bult is zn afstemming . Dit is dat tevens de laagste freq die hij doen kan . De output van deze poort -3 db mag je opgaven als het laagste wat ie weergeven kan .

die meting in de folder is gewoon onzin . Wat je ziet is dat de tweater hetzelfde doet als het laag in het sub gebied . Ik denk dat de meting gedaan is net voor de tweater ( met woofer aan ) en daarna de mic voor de woofer met tweater ook aan

Tja waarom zetten ze dat plaatje er dan in eigenlijk... 't doet eigenlijk meer afbreuk dan goed zou je zeggen...

Maar als er iemand is met luister ervaring, of meet gegevens, dan zou ik die ook heeeeeeeel graag
hier eens zien voorbij komen :)
 
Ik denk dat vrij weinig mensen in Nederland ze nog hebben. Ik ga kijken of ik ze dinsdag kan beluisteren... maar dat dit soort dingen zijn erg subjectief. Zoals Hazes ook al zei: je moet echt zelf gaan luisteren!
 
Origineel geplaatst door mischa
wat je b.v. zou kunnen doen is even een microfoon bij de basspoort achter houden en dan even een sweep afspelen .

even een zeer neutrale meet micro aanscaffen :D
 
Ik ben vandaag dus eventjes wat budget monitors gaan luisteren... dit was wel de eerste keer voor mij, dus neem alles wat ik zeg gerust met een korreltje zout.

Key Music in Rotterdam is wel een relaxte winkel, ik mocht gewoon m'n gang gaan bij de monitors. De medewerker die mij hielp kwam ook geinteresseerd, deskundig en absoluut niet opdringerig over.

De goedkope Nady's klonk niet slecht, maar hadden volgens de medewerker meer een hifi karakteristiek. En inderdaad, ik vond vooral het hoog erg hifi-erig. Erg veel laag kwam er ook niet uit. Ik zou ze dus niet kopen als monitor.

De rest van de monitors die ik heb beluisterd zal ik hier later nog wel even behandelen.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door j0ris

De rest van de monitors die ik heb beluisterd zal ik hier later nog wel even behandelen.


Hoef niet later, mag ook nu .. ;)
 
Origineel geplaatst door lord_fornax
Hoef niet later, mag ook nu .. ;)

Ik ben ook wel benieuwd.....
 
Ik begrijp dat jullie met smart hebben zitten wachten op mijn bevindingen :) Hadden jullie niet moeten doen joh… beter was je zelf even bij een winkel gaan luisteren!

Serieus, dat is me wel duidelijk geworden: je moet echt zelf gaan luisteren, en er de tijd voor nemen. Eigenlijk wil je zelfs gewoon een aantal speakers rustig een weekendje thuis testen…

Maar goed… bij Feedback werd ik ook geholpen door een aardige, niet opdringerige medewerker, maar hij bleef me tijdens het luisteren wel de hele tijd een beetje aangapen… en dus ben ik daar eigenlijk wat te snel langs de monitors gegaan. (disclaimer!)

De Alesis M1 vond ik best OK, gedetailleerd in het hoog en midden, maar wel erg veel laag. Later bij Key Music ben ik die M1’s wat verder aan te tand gaan voelen, en toen viel het opgepompte, slordige laag me nog meer op. Volgens de Key Music medewerker was hier ook niet veel aan te doen door een andere plaatsing.

De Behringer 2031a vond ik niks, een raar midden… beetje goedkoop geluid. Een van de twee Behringer speakers uit de demo opstelling was wel ter reparatie afgevoerd, dus ik moest in mono luisteren.

Ook de Phonic P8a had ik al snel geschrapt van m’n lijstje: het geluid was een beetje een brei.

Eerlijk gezegd vond ik de Behringers en de Phonics zo slecht klinken dat ik me afvroeg of er niet gewoon wat mis was met de exemplaren in de demo opstelling...

De KRK rp5 en rp6 vond ik erg op elkaar lijken. Een helder, gedetailleerd geluid, maar weinig bas. De RP8 had wat meer laag, maar vond ik wel wat slordiger klinken.

De passieve KRK st8 aangesloten op een Alesis RA300 amp viel me dan weer erg mee. Maar volgens de Key Music medewerker kleurt deze amp behoorlijk. Ik wou eigenlijk de st6 ook nog checken, maar daar was er nog maar eentje van… en dat was ook de laatste die ze bij Feedback nog zouden verkopen.

De Esi n-ears (weet niet meer welk model precies) hadden absoluut geen laag, maar klonken verder eigenlijk best OK.

Dan heb ik stiekem ook nog wat Genelecs beluisterd. Die klonken erg mooi en gedetailleerd, maar er zat een soort gekleurd sausje over het hoog. Volgens mij klinkt iedere boer of scheet over een setje Genelecs al supergeil, dus ik kan me niet voorstellen dat je hier goed op kan mixen. Het lijken me wel vreselijk lekkere speakers om gewoon wat goa trance op te luisteren.

Tannoy Reveals had ik ook nog willen proberen, maar dat is niet gelukt.

OK… welke monitors heb ik nu gekocht? Een setje 2ehands Audix studio 1a’s :) Ik heb ze nu nog maar een halve dag, maar volgens mij zijn ze wel een beetje te vergelijken met de KRK rp5 en rp6. Geen super diep, maar wel gecontroleerd laag en een heldere, redelijk gedetailleerde weergave.

En ehm, ik heb ook onverwachts KRK 9000’s gescoord. Die staan hier nu ook nog maar een halve dag, maar daar verbleken die Audixjes dan wel weer een beetje bij. Maar ja, de KRK’s zijn dan ook geen budget speakers.

Nogmaals, luister niet te veel naar mijn gebabbel... luister naar die monitors! Neem wat tracks van jezelf mee, en wat commerciële nummers die je zelf goed kent. En actieve speakers worden wel erg gepushed, maar als je budget beperkt is, en je hebt nog een leuke versterker liggen, schrijf passieve speakers dan niet meteen af.
 
Ik was laatst bij iemand thuis die had JBL CONTROL Xtreme's staan. De CM42. Had ie nieuw in doos voor EUR 39,00 per stuk uit de Correct Kelder op de Centuurbaan te Rotterdam.

Ben eens wezen kijken na een bezoek Feedback. Ze hebben ook de CM52 voor EUR 49,00 p/stuk en de CM62 voor EUR 59,00 p/stuk.

Klank: normale audio CD's klonken m.i. goed tot zelfs mooi. Vol en stevige klank. Wellicht een tip.
 
Heb zelf de krk rp6.

Zit misschien wel wat boven je budget, maar raad ze zeker aan.
De rp5 tja..zulle best goed zijn (ze hadden ze toen niet in de winkel) maar je zit dan wel gelijk met de laagste versie zeg maar. En zachter kan je ze altijd zetten..harder niet. Als je in de toekomst een beetje meer wil moet je weer een klap geld uitgeven.

Gewoon een tijdje doorsparen en iets meer geld neerleggen. Dat was iig mijn beslissing. En het echt niet zo dat ik iemand ben die met geld gooit (ben een enorme centeneuker).

Naja ff zelf luisteren en dan de keuze maken. Niet zomaar naar winkel personeel luisteren, die gasten kunnen proberen je vaak alleen maar hun duurste producten aan te smeren. In eindhoven spreken i4 en EMI elkaar dik tegen. Weet toevallig dat die mensen van i4 wel eerlijk zijn.
 
Voor nog geen 300 per stuk heb je idd RP6jes. Heb ze zelf ook en ben erg tevreden.
Veel waar voor je geld.
De RP5 is ook wel leuk maar mist een hoop laag. Sub er bij vind ik niet zo'n goede oplossing.
 
Back
Top