Subwoofer aan studio toevoegen

search64

Ouwe rot
Lid sinds
6 september 2003
Berichten
1.344
Ik heb nu al ruim 10 jaar een set BM5a's staan in mijn studio. Fijne speakers, die ik relatief weinig gebruik voor mixen (muziek is niet mijn werk). Wat ik dus belangrijk vind is dat het niet alleen neutraal klinkt, maar ook mooi/lekker/dik. Die Dynaudio's zijn erg mooi maar ze missen wel wat laag. Dus ik wil graag een subwoofer gaan toevoegen.

De Dynaudio optie is alleen nogal prijzig, dus ik vroeg me af of jullie tips hebben voor een goede studio sub. Zoals gezegd, het maakt me minder uit dat het effect gaat hebben op mijn mix, ik wil vooral goed geluid. Ik neem aan dat je gewoon kunt mixen en matchen met monitors en subs (alhoewel binnen een merk je wsl net iets betere aansluiting hebt van frequenties). Max 500 euro zat ik aan te denken.
 
Ik heb een paar maanden terug de Adam T10s gekocht voor bij mijn hedd 05 monitoren. Super blij mee, wat mij betreft echt een aanrader dus. Aangezien ik geen akoestisch behandelde ruimte heb (en daar vooralsnog ook niet in wil investeren) was ik er wat huiverig voor, maar wat een verschil in positieve zin. Zo’n aankoop waarvan je denkt, waarom heb ik dat niet eerder gedaan:D
 
Enige nadeel ervan trouwens is dat ie geen uit-knop op zit. Gaat automatisch uit als er een tijdje niks binnen komt. Helaas doet ie dat dus ook als je heel zachtjes muziek luistert. Voor mij niet echt een probeem, maar soms wel irritant als ie weer uit gaat omdat de muziek te zacht staat.
 
Ik heb een paar maanden terug de Adam T10s gekocht voor bij mijn hedd 05 monitoren. Super blij mee, wat mij betreft echt een aanrader dus. Aangezien ik geen akoestisch behandelde ruimte heb (en daar vooralsnog ook niet in wil investeren) was ik er wat huiverig voor, maar wat een verschil in positieve zin. Zo’n aankoop waarvan je denkt, waarom heb ik dat niet eerder gedaan:D

Ik heb ongeveer dezelfde ervaring gehad. Ik heb Genelec 8030's en heb daar jaren zonder subwoofer gebruik van gemaakt. Er zat best wel goede bas in maar het bleef ergens knagen dat ik niet het volle spectrum kon horen. De Genelec subwoofer was erg prijzig, maar toen kwam ik erachter dat je niet perse een subwoofer van hetzelfde merk hoeft te gebruiken. :okdan:

Vervolgens heb ik voor 100 euro een tweedehands ESI subwoofer op de kop getikt. Wat een verschil inderdaad! Ineens bleek er een warme romige bodem laag in muziek te zitten, haha! Ik kan je al met al dus echt aanraden om het te doen, echter ik kan je geen modellen aanbevelen. Ik heb er al jaren niet meer naar gekeken.
 
Enige nadeel ervan trouwens is dat ie geen uit-knop op zit. Gaat automatisch uit als er een tijdje niks binnen komt. Helaas doet ie dat dus ook als je heel zachtjes muziek luistert. Voor mij niet echt een probeem, maar soms wel irritant als ie weer uit gaat omdat de muziek te zacht staat.

Ja dat herken ik wel van mijn ESI. Vond ik ook super irritant. Maar er bleek een switch op de achterkant te zitten waarmee ik de subwoofer permanent kan inschakelen waardoor hij ook bij zachte volumes nog bas geeft. Nadeel in het kader van energiebesparing is dat ie zichzelf niet meer vanzelf uitzet in die modus. In de praktijk staat hij nu dus eigenlijk altijd aan.
 
Subwoofer, moet je zeker doen! Heb hier nu de Mackie HR624 aangesloten met een heel goedkoop sub kastje van een 2.1 systeem, en maakt een wereld van verschil. Ik kan nu goed horen wat ik doe in het laag en de muziek die ik er op afspeel heeft meer body. Als je het weghaalde, de sub, merk ik duidelijk dat er wat mist.
 
Ik heb een Adam Sub7 bij mijn K+H O110's gezet. Inderdaad een wereld van verschil. Hij staat op een plateautje waarmee de trillingen naar de grond gedempt worden (houten zoldervloer). Gaat heel goed. Wel even orienteren als je een sub koopt. De hele goedkope hebben een dominante piek in het spectrum waardoor elke noot hetzelfde klinkt.
 
Experimenteer ook wat met de plaatsing. Kan heel veel uitmaken.
Je wilt geen grote pieken of dalen in het laag en het liefst ook geen fase problemen.
Even meten met een meetmicrofoon en REW (software) kan hierbij enorm helpen.
Als het niet zozeer om het mixen gaat, dan kan je het natuurlijk ook gewoon op het gehoor doen.
 
Ik heb al jaren een paar Genelec 1030A die al prima bass hebben. Toen heb ik tweedehands een Behringer subwoofer gekockt voor 80 euro met het idee om het te proberen, en als het bevalt een fatsoenlijke te kopen. Ik kan de subwoofer met een voetschakelaar simpel uitzetten, dus ik weet goed goed wat hij toevoegt. Relatief weinig tot mijn verbazing, maar wat hij toevoegt is erg vet, zeker als ik wat meer dance achtige dingen doe, of soundscaping, of mijn Moog laat ronken. Mijn ruimte is ook niet acoustisch behandelt, maar ik vind het uiteindelijk een geweldige toevoeging (zeker voor 80 euro)
 
Alrighty, maar klinkt nu alsof iedereen het een goed idee vindt, maar dat ook cheapo subs prima zijn. Dat is fijn voor mijn portemonnee, maar is dat ook echt zo? Andere contenders?
 
Hier geen aparte subwoofer, maar dat is omdat ik daar gewoon iets eerder over nagedacht heb, toen ik toe was aan nieuwe speakers heb ik dat dus oveR-wegen, maar uiteindelijk voor een ander oplossing gegaan: de Adam A77x, die heeft meer dan voldoende laag... dus zoiets kan je ook nog overwegen, je huidige set verkopen en iets anders ervoor terugkopen. Maar 1 ding, sub tot je beschikking hebben lijkt mij toch echt wel essentieel.
 
Alrighty, maar klinkt nu alsof iedereen het een goed idee vindt, maar dat ook cheapo subs prima zijn. Dat is fijn voor mijn portemonnee, maar is dat ook echt zo? Andere contenders?

Cheapo subs die alleen maar boem-boem-boem-boem ipv bom-bam-bem-bem-bwop zijn slecht voor je portemonee. Het hoeft natuurlijk geen doos van 20000 euro met gouden pootjes en kabels van een kilo de meter te zijn. Die Adam Subs krijgen prima reviews overigens.
 
Alrighty, maar klinkt nu alsof iedereen het een goed idee vindt, maar dat ook cheapo subs prima zijn. Dat is fijn voor mijn portemonnee, maar is dat ook echt zo? Andere contenders?

In de praktijk is mij opgevallen dat de toevoeging van any sub al bijna bij voorbaat een verbetering van je totaalgeluid oplevert. Maar inderdaad zou ik als ik jou was zeker niet de goedkoopste nemen. Die sub die ik voor 100 euro had gekocht was een model dat nieuw 400 euro koste. Dus was niet helemaal bodemsegment. En het is een sub die echt voor in de studio is bedoeld.

Wel is het in het algemeen zo dat er tussen subs minder hoorbaar verschil zit in geluid dan tussen gewone monitors. Ik bedoel daarmee dat je sattelite speakers bepalender zijn voor het totaalgeluid dan de sub die je gebruikt. Zeker als je eigenlijk weinig muziek maakt, en je gewoon wilt dat de muziek waar je naar luistert vet/vol klinkt, zou je waarschijnlijk ook prima afkunnen met een 'hifi' sub die niet specifiek voor in de studio is bedoeld. Ik hoor bijvoorbeeld veel goede dingen over REL subwoofers.

Verder zou je ook hier op de marktplaats kunnen kijken of er subs te koop worden aangeboden van bekende betere monitormerken zoals Adam, Genelec of Dynaudio etc. die voor onder de 500 euro gaan. Je kan je dan vrijwel zeker geen buil vallen. Maar ook een monitor-subwoofer van 300/500 euro nieuw (bijv. Yamaha, KRK of Adam) zal denk ik al prima voldoen voor jouw doel. Verder kan je ook natuurlijk wat reviews online gaan lezen om je een beter beeld te kunnen vormen van de subs in je prijsklasse.

Succes ermee in ieder geval, ik verwacht dat je blij zal gaan zijn van vrijwel elke sub die je bij je huidige speakers aan zult sluiten. Ik vond het in ieder geval een enorme eye opener (of beter gezegd: ear opener :D) toen die van mij erbij kwam...
 
Verder zou je ook hier op de marktplaats kunnen kijken of er subs te koop worden aangeboden van bekende betere monitormerken zoals Adam, Genelec of Dynaudio etc. die voor onder de 500 euro gaan. Je kan je dan vrijwel zeker geen buil vallen. Maar ook een monitor-subwoofer van 300/500 euro nieuw (bijv. Yamaha, KRK of Adam) zal denk ik al prima voldoen voor jouw doel. Verder kan je ook natuurlijk wat reviews online gaan lezen om je een beter beeld te kunnen vormen van de subs in je prijsklasse.


Ja precies, even googlen en je ziet zo lijstjes met de bekende merken zoals Adam, Presonus, Yamaha, JBL enz.
Een vriend van me heeft alweer een tijdje geleden een Yamaha erbij gezet en idd gaf dat een mooi vol laag.
Ik zou als je niet teveel wilt uitgeven gewoon voor een secondhand uit de midrange gaan zoals een JBL, Yamaha of een Mackie bijv, denk dat je voor 100 a 150 euro klaar bent.
Kan me voorstellen dat dat je mix ten goede komt.
 
Subwoofer is zeker een leuke aanvulling en je hoort het uiteraard direct.
Wel opletten dat alles niet te boomy wordt want dan maak je ook geen goede mixen meer.
Ik had vroeger ook een sub maar heb deze verkocht nadat ik mijn ruimte goed heb heb behandeld.
Nadien ben ik overgeschakeld van studiomonitors met 5inch woofer naar 8inch woofer omdat die lager gingen.
Eerlijk is eerlijk; als ik echt een mix zit te checken in het allerlaagste frequentiespectrum gebruik ik ook nog steeds een hoofdtelefoon als second opinion.
 
De Yamaha HS8S lijkt het laagst te gaan als ik kijk naar de specs. Tot 22hz, en kost 450 euro, lijkt een mooie optie. Iemand ervaring met die?
 
De Yamaha HS8S lijkt het laagst te gaan als ik kijk naar de specs. Tot 22hz, en kost 450 euro, lijkt een mooie optie. Iemand ervaring met die?

De presonus Temblor gaat tot 20 hz maar ik zou wat dat betreft niet op de laatste paar hertz letten, de meesten horen die laatste paar hz helemaal niet denk ik, het gaat meer om hoe het hele spectrum wordt weergegeven.
Beter is gewoon gaan luisteren in een shop en wat reviews bekijken.
 
.................., het gaat meer om hoe het hele spectrum wordt weergegeven.

Exact. :okdan:
Zeker wanneer de fabrikanten van die marktsegment zo slim zijn om niet aan te geven binnen welke marge/tolerantie dat spectrum wordt weergeven.
Als die 20Hz (of welk ander frequentiegebied) TECHNISCH gezien weliswaar wordt weergeven, maar 12dB lager dan de rest, dan is dat EFFECTIEF ONHOORBAAR.
Het is dus van belang om te weten dat de frequentie range wordt weergeven danwel binnen +/-2dB, +/-6dB of +/-12dB; dat laatste geval zijnde compleet waardeloos.


:)
 
Allemaal mooi, een sub er bij maar hoe zet je die met een aparte versterker in balans?

Cheers,
Exo. :mega:

Snap je vraag niet helemaal. Het gaat om
drie actieve speakers, de audio gaat via de sub naar de satellieten. De BM5A hebben een bass cutoff van 80 hz, en de sub omgekeerd een high cutoff van 80hz. De meeste subs hebben een eigen attenuator ook nog. Wat moet er dan nog in balans gezet worden?
 
Back
Top