Propellerhead Reason 5 en Record 1.5

Propellerhead kondigt Reason 5 en Record 1.5 aan.

28 mei zal alles bekent zijn, maar vanaf vandaag worden de liefhebbers dagelijks lekker gemaakt met een nieuw instrument/tool/update.

Wat mij betreft begint het al lekker door de nieuwe rex player:

The upgraded Dr. Octo Rex loop player loads eight REX loops into one player and lets you switch between them on the fly. This makes arranging a breeze - load the drum loops into one player, the guitars into another and use the sequencer to select what loop to play in a pattern-like fashion.

With eight loops to switch between, the new rex also comes ready for the experimental minded. Set the player to retrig the loops on the beat, on the bar or on the 16th note. Or program the loops manually like in the original rex player.

For each of the eight loops, the new rex player also comes with an expanded set of per-slice settings. Set pan, pitch, filter frequency and level, reverse slices, use multiple outputs, create alternating groups of slices and much more.

http://www.propellerheads.se
 
Last edited by a moderator:
Ik denk dat het best een grote stap is voor dat Reason, dat sampling intern, kon toch eerst niet?.

Als ik dat filmpje zo bekijk kan je heus wel je sample knippen enz. Tja, verwacht geen 2de soundforge, lijkt mij ook logisch.
 
kan je voorbeelden noemen ?

tja de hele ontwikkelingsweg van reason...
die record toestanden, die op zich wel ok lijken, zijn ook maar vijgen na pasen,
nog steeds geen vst support...
en waarom nu eigelijk een autotune in reason gaan steken?

maar zoals ik al zei, het is ook allemaal niet nodig om goede muziek te maken.
eigelijk kan je perfect met reason 1.0 goeie muziek maken als je creatief genoeg bent. :)

ik ben persoonlijk niet zo te vinden voor de Reason way of thinking
 
ik wel, dat ontbreken aan vst support is mede te danken aan de support die zij hebben gehad van steinberg. Zonder dat waren ze waarschijnlijk niet zo snel zo groot geworden. Daar staat dan weer tegenover dat de meeste mensen voor midi en vst cubase naast reason gebruiken. En dat is precies hun doel geweest denk ik.

Beide partijen blij. Ik zit eerlijk gezegd niet op vst in reason te wachten, de kracht is juist dat alles in één is.
 
Van mij mogen ze alle presets en samples een keer veranderen !
Ouwe meuk :doei:
 
Ik vind die Neptune echt een te gekke aanvulling voor Record, zeker voor het opnemen van bandjes enzo. Lekker simpel.

Het samplen zelf hebben ze zo eenvoudig mogelijk geimplementeerd,
maar ik had inderdaad gezien dat kunt slicen en zo ook de nieuwe Dr. OctoRex kunt gebruiken.
Maar met deze features alleen al ga ik zeker upgraden :-D
 
lol. ik moet toegeven, ik ga wel ff naar de demo kijken, gewoon uit nieuwsgierigheid, de laatste keer dat ik met reason gespeelt heb was met versie 2.5 dus het mag wel weer
 
Kijk das nou wel leuk wat drum synthese !
JEUH!!!!!
 
lol. ik moet toegeven, ik ga wel ff naar de demo kijken, gewoon uit nieuwsgierigheid, de laatste keer dat ik met reason gespeelt heb was met versie 2.5 dus het mag wel weer

Dat is ook de laatste versie die ik heb. In de tussentijd is Reason behoorlijk gegroeid en de upgrade is niet duur, maar ik ben bang dat ik Reason uiteindelijk toch weer niet zal gebruiken, dus laat ik het geld maar aan iets anders besteden.
 
Ik heb de "vernieuwingen" gezien en ben niet onder de indruk. Na 10 jaar (Reason kwam uit in 2000) is de rek er wel uit denk ik.

Aardige nieuwigheidjes, alleen sampling is echt nuttig wat mij betreft. Ik had het volgende gedaan :

Recycle ingebouwd
Resynthesis synth/sampler
timestretch pitchshift sampling
Effectrix achtige stuff
Record=Reason .. waarom 2 programma's
Drag en Drop van midi/tracks (slepen naar cubase)
Vst versies van Reason instrumenten/fx

Ableton Live heeft de plaats overgenomen van instap audio programma, dit gaat het tij niet keren.
 
Record=Reason .. waarom 2 programma's
Drag en Drop van midi/tracks (slepen naar cubase)
Vst versies van Reason instrumenten/fx

als je multitrack opnames wilt met je bandje ga je die racksynths niet gebruiken denk ? dus waarom daarvoor volle pond betalen. Prijzen blijven netjes wat je ervoor krijgt.

drag en drop, mee eens

vst versie van nnxt ben ik zeer voor ja
 
Door NNXT kon ik bijna geruisloos doorstromen naar hardware samplers. :okdan: :halleluja
 
Wat kunnen we hier toch soms negatief oordelen over Reason.
Leer eerst eens de software goed kennen en schaf goede refills aan.
Dan kom je al een heel eind
 
De meeste negatieve reacties zijn nogal clichematig, worden sinds 2001 bij iedere update herhaald, getuigen bovendien vaak van weinig kennis over het pakket en klinken nogal napraterig.

Het is een gesloten maar zeer overzichtelijk en compleet systeem dat via rewire naadloos is te combineren met welke DAW of vst dan ook.
Het systeem is "hardware like" en dus zeer vriendelijk.
De grootste kracht van Propellerhead is wat mij betreft nog wel dat zowel hardwarematig als qua muziekhistorie zeer goed hun klassiekers kennen. Dat blijkt ook uit hun refills (bijv. Abbey Road, Electromechanical, Bass refill) en hun corporate communicatie in het algemeen (mooie filmpjes ook altijd trouwens). Zij maken steeds een hele natuurlijke match tussen moderne elektronica en acoustische sounds/het "bandjesgevoel". Dat blijkt ook wel uit de Regroove mixer en de nieuwe functie "blocks" dat echt is gericht op songwriting.
Daarmee maken ze de software "menselijker" hetgeen mij persoonlijk altijd erg heeft aangesproken.
 
Back
Top