Verkoopt vinyl nog?

Eeeuuhmmm... beter in wat??
Kan me niet herinneren ooit iets gemist te hebben qua functionaliteit bij de SL1200's.

Motor is sterker en scherper en ook zeker secuurder......eigenlijk zijn die sl's bagger dingen...pitch tot 8%....bulaguluk.....

maar vinyl verdwijnt gewoon nooit jongens......ook dubstep wordt gewoon uitgebracht op plaat.....ik vind het eigenlijk wel koel..maakt bepaalde muziek (acid, tekkno, dubstep) toch erg exclusief....
 
mijn punk/hardcore en mathcore probeer ik zoveel mogelijk op vinyl te kopen
op cd klinkt t gewoon als een light product zovan je proeft wel wat, maar er zit nix in
 
Hoeveel % is daarvan nog "underground" electronische muziek ... echt niet veel meer.
Ja, bijpersingen van oude meuk als alice cooper, pink floyd, led zeepbelding, michael jackson en nieuw spul van coldplay, muse en weet ik veel wat voor miljoenenpubliek trekkende artiesten met een paar duizend vinyl verzamelaars.

Ik heb een paar weken geleden vinyl besteld by musicfearsatan in Frankrijk. Misschien geen electronische muziek maar ook zeker geen mainstream. Zijn begonnen als webwinkel en hebben nu ook een echte shop in parijs. Er zijn dus winkels die het goed doen buiten het mainstream winkeltje om.

(ik ben echter niet zo happy met ze want ik zit nog steeds te wachten op mijn vinyl maar dat is the point niet nu :) )
 
maar vinyl verdwijnt gewoon nooit jongens......ook dubstep wordt gewoon uitgebracht op plaat.....ik vind het eigenlijk wel koel..maakt bepaalde muziek (acid, tekkno, dubstep) toch erg exclusief....
Tuurlijk ook wel weer apart dat uitgerekend tekno, met een free everything mentaliteit, blijft hangen op het kapitalistisch verzamelen van fysiek bezit ;)
 
De directeur van Record Ind. was vorige week nog op teevee.

Laatste tijd ziet ie de persingen weer toenemen!

Dat heet marketing ;) Zolang mensen dat geloven, denken ze dat het hip is en kopen ze het.

Vinyl verkoopt vast nog wel als vloerbedekker...
 
Dat heet marketing ;) Zolang mensen dat geloven, denken ze dat het hip is en kopen ze het.

Onzin. Vinyl verkoopt de laatste jaren nog steeds relatief goed. Dat is niet hip meer.
Als het echt een mode ding was geweest dan hadden ze de credit crunch niet overleeft.
Ik koop geregeld nieuw vinyl en ben daar duidelijk niet de enige in; van 1 sponsor kunnen ze niet leven :D
 
nou, ik draaide afgelopen weekend op een feestje met mijn eigen gear. Mensen waren verbaasd dat ik vinyl bij mij had maar ze vonden het wel echt heel erg tof. Zoals het hoort, was de algemene boodschap. Alle cd's die ik draaide waren ook origineel met hoesjes etc. De dj voor mij had een map vol cd's met youtube rips (was ook wel te horen).

Wat de super OEM's beter maakt dan een sl1200 mkII naar mening is:


- goedkoper ! Ook makkelijk 2e hands te vinden voor relatief lage prijzen.
- meer vrijheid in snelheid (t/m 50% plus en min pitch, 78 toeren mogelijkheid)
- regelbare start en brake snelheid
- reverse !
- sterkere motor, voelt fijner aan, snellere snelheids correcties.
Dit komt mede omdat de super OEM iets van 3x zoveel meetpunten heeft intern dan een sl 1200, corrigeert zichzelf daardoor veel sneller dan de technics, die vaak na een korte rem aan de zijkant even iets te ver omhoog schiet om het te compenseren. Daar moest ik in het verleden rekening mee houden en moet je iedere keer een fractie van een seconde wachten voordat de sl 1200 weer op zijn afgestelde snelheid was.

Last but not least :D een super OEM heeft 2 startknoppen, waardoor je ze ook makkelijker zijwaarts kan zetten voor scratchdoeleinden.

Nog vergeten, super oem heeft geen klik op de 0, maar direct een quartz lock knop met lampje. Dit heeft de standaard sl 1200 mkII niet, alleen vanaf de sl 1200 m3d.
Ik heb van mijn sl 1200's toen die klik eruit gehaald, door de pitch fader open te solderen en het metalen balletje eruit te halen.
 
Laatst gewijzigd:
Vinyl is hier nog steeds zo'n 80% van het totaal, verkoop neemt zeker niet af. Ja dat is leuk wegens hoes, en sympathiek medium, maar de marges blijven kut vooral ook omdat het nog steeds een industrie is waar zo'n beetje iedereen in de keten er even overheen wilt pissen zodat je als artiest uiteindelijk zo'n 5% van de verkoopprijs opstrijkt. Vooral distributie is een bottleneck, wat dat betrefd is digitaal echt stukken artiest-vriendelijker...

In een ideale wereld zou het omgekeerd zijn qua verkoopverhoudingen, gelijk ook een stuk groener :)

Ranzig milieu-vervuilend spul, dat vinyl...
 
Hoeveel % is daarvan nog "underground" electronische muziek ... echt niet veel meer.
Ja, bijpersingen van oude meuk als alice cooper, pink floyd, led zeepbelding, michael jackson en nieuw spul van coldplay, muse en weet ik veel wat voor miljoenenpubliek trekkende artiesten met een paar duizend vinyl verzamelaars.

Beetje de omgekeerde wereld he. Eerst werd het vinyl levend gehouden door de vinyl dj scene (house, dnb, techno etc etc) terwijl de majors alleen nog zich volledig op cd's gooide. In die "underground" is nu bijna iedereen gestopt en gaan de majors ineens weer vinyl doen. Welliswaar niet om grote aantallen te verkopen (naar hun begrippen dan) maar genoeg om bedrijven als record industry in zaken te houden (wat een goeie zaak is imo).



Ik heb de omnitronic dd 5250 en ook de citronic pd 45 idd :okdan:


Die grote bands/labels toen weer typisch iets waar ze goed in zijn, namelijk heel subtiel dingetjes en ideeen jatten die al een tijdje populair zijn bij een kleiner publiek. Al jaren zie ik allerlei (indie)bands van vrijwel ieder genre ook lp's, 12's en 7's verkopen tijdens shows, en die willen wel hoor...

Natuurlijk kunnen de marketing en pr dildolientjes van de mainstream weer niet achter blijven en word er handig een hype gecreëerd om iets wat eigenlijk nooit weg is geweest. En veel trappen er nog in ook......
 
Laatst gewijzigd:
Dat heet marketing ;) Zolang mensen dat geloven, denken ze dat het hip is en kopen ze het. Vinyl verkoopt vast nog wel als vloerbedekker...
voornaamste reden was dat men het afgekapte cd soundje nu eindelijk eens goed zat is en het geluid vanaf vinyl gewoon beter klinkt....
zelfs op tv was het verschil goed hoorbaar....

of dit nou een marketingpraatje of de realiteit is, laat ik maar in het midden ;)
 
Hier ook nog steeds vinyl! Heb wel tijdcodeplaten maar in de praktijk gebruik ik deze toch niet al te vaak. Vind dat digitaal ook veel te scherp in het hoog als je het door een plaat mixt. Juist die (harmonische) vervorming laat i.m.o. een plaat lekkerder klinken. Ik denk nog wel eens met weemoed terug aan vroeger, toen we nog op donderdagavond met z'n allen naar Midtown in Utrecht gingen, want dan hadden ze de nieuwe voorraad weer binnen. Die koptelefoons stonden daar trouwens zo idioot hard dat ik wel eens een plaat heb gekocht doordat een ander die aan het beluisteren was. :engel:
Dat waren nog eens tijden :)
 
nou, ik draaide afgelopen weekend op een feestje met mijn eigen gear. Mensen waren verbaasd dat ik vinyl bij mij had maar ze vonden het wel echt heel erg tof. Zoals het hoort, was de algemene boodschap. Alle cd's die ik draaide waren ook origineel met hoesjes etc. De dj voor mij had een map vol cd's met youtube rips (was ook wel te horen).

Wat de super OEM's beter maakt dan een sl1200 mkII naar mening is:


- goedkoper ! Ook makkelijk 2e hands te vinden voor relatief lage prijzen.
- meer vrijheid in snelheid (t/m 50% plus en min pitch, 78 toeren mogelijkheid)
- regelbare start en brake snelheid
- reverse !
- sterkere motor, voelt fijner aan, snellere snelheids correcties.
Dit komt mede omdat de super OEM iets van 3x zoveel meetpunten heeft intern dan een sl 1200, corrigeert zichzelf daardoor veel sneller dan de technics, die vaak na een korte rem aan de zijkant even iets te ver omhoog schiet om het te compenseren. Daar moest ik in het verleden rekening mee houden en moet je iedere keer een fractie van een seconde wachten voordat de sl 1200 weer op zijn afgestelde snelheid was.

Last but not least :D een super OEM heeft 2 startknoppen, waardoor je ze ook makkelijker zijwaarts kan zetten voor scratchdoeleinden.

Nog vergeten, super oem heeft geen klik op de 0, maar direct een quartz lock knop met lampje. Dit heeft de standaard sl 1200 mkII niet, alleen vanaf de sl 1200 m3d.
Ik heb van mijn sl 1200's toen die klik eruit gehaald, door de pitch fader open te solderen en het metalen balletje eruit te halen.

Die super OEM's gaan enorm veel sneller resoneren. Goed voor in je slaapkamer, maar onbruikbaar als je naast een paar kilowatt geluid moet staan spelen. Direct feedback.
Ook is het zogoed als onmogelijk om daarmee onhoorbaar langerekte mixen mee te doen. De motor van een technics kan je heeeel subtiel wat meeduwen of afremmen (zelfs met de spindle in het midden) en komt even subtiel terug op ingestelde snelheid. Elke correctie bij zo'n namaak ding is direct hoorbaar aangezien die veel te stroef reageren.

Ideaal voor de beginnende dj in zijn/haar slaapkamer, maar zou er nooit op een feest mee willen spelen of in mijn living zetten.
 
ik ben in aanraking gekomen met de super oems op een feest met groot geluidssysteem. Werkte uitstekend, vandaar dat ik ze daarna zelf voor thuis ook heb gekocht.
Mijn laatste grote boeking was met sl1200's op ground zero samen met een maat van me.
We zijn na 20 minuten gestopt met vinyl draaien omdat het te erg rondzong.
Zowel met als zonder die waardeloze freefloats.

Zo heeft ieder zijn eigen ervaring denk ik.
 
Draai nu ongeveer 8 jaar met vinyl en nog steeds groot liefhebber van het medium.
Afgelopen weekend weer 'n feest gedraaid waar ik de enige was met vinyl.
Wat je langzaam steeds meer ziet is dat er met de opstellingen steeds minder rekening wordt gehouden met vinyl.
Dat was eerst wel anders. Nu bijna iedereen met cd's draait hoeven ze niet meer na te denken of de booth wel goed stabiel staat.
En dat is toch wel jammer omdat 'n stuk meer mensen op 'n paar knoppen kunnen rammen dan snel, strak en goed draaien met vinyl.

Ook is het zogoed als onmogelijk om daarmee onhoorbaar langerekte mixen mee te doen. De motor van een technics kan je heeeel subtiel wat meeduwen of afremmen (zelfs met de spindle in het midden) en komt even subtiel terug op ingestelde snelheid. Elke correctie bij zo'n namaak ding is direct hoorbaar aangezien die veel te stroef reageren.

Dan wordt het tijd om het bijsturen eens te gaan leren door middel van pitch riding in plaats van met je vingers aan de platter te komen.
Als je dat eenmaal echt goed kunt, maak je makkelijk hele lange mixen en stuur je de plaat vanaf het begin al meteen in.
Heb nu ongeveer drie jaar die Super Oem's (Reloop RP-6000 MK6) staan, na technics en ik ben er super tevreden over.
Ze draaien zelfs zo strak dat ik regelmatig bij maten oefen die wel nog met technics draaien.
Anders is de overstap op een feest ineens veel te groot.
En dat is het enige nadeel.
 
Laatst gewijzigd:
Bericht door een moderator:
Graag on-topic blijven. DJ'ing en draaitafels zijn off-topic (op het hele forum). Deze draad ging over de verkoop van vinyl.
 
Het merendeel van de mainstream hardcore zal over 'n jaar niet meer te krijgen op plaat. Dat zie je nu al met de grote labels.
Industrial, frenchcore en dergelijke komt nog steeds genoeg van uit. Heb van de week nog staan praten met een van de jongens van mid-town.
Die zei dat het juist met die grotere labels is dat ze meer moeten verkopen omdat ze met 'n grotere persing van platen zitten.
Ik schaf de laatste tijd juist meer 2e hands aan naast de paar goeie die nieuw uitkomen.
 
Vandaag is het Record Store Day :)
570557-tn_retro002.gif
 
Back
Top