Musical vs. iemand die daar DVD's van verkoopt

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
hallo allen,

Weer een prangend probleem; geen idee of het bij dit forum-onderdeel thuis hoort. Ik maa k deel uit van een theatergroep die afgelopen najaar een eigen produktie op de planken heeft gebracht. De muziek en delen van de tekst heb ik geschreven. Ik ben wel lid van BUMA maar heb de werkjes (nog) niet aangemeld.

Bij de première is op verzoek van de voltallige vereniging heeft iemand video-opnames gemaakt met de bedoeling om deze tzt aan de vereniging door te geven. Evenwel liep het contact met de cameraman via een lid die na de voorstelling met veel bombarie uit de vereniging is gezet.
Dit lid blijft mekkeren en zeuren en vindt dat hij ten onrechte eruit is gezet (de rest weet wel beter).

Nu blijkt dit lid de opnames ge-edit van de cameraman te hebben gekregen en biedt hij ze te koop aan (naar zijn zeggen on-kopiëerbaar). Overigens voor een schappelijke prijs, daar niet van, maar... de produktie is niet van hem; hij was "maar" één van de spelers. Hij heeft zich hiermee wel de produktie, dus script, muziek en teksten "eigen" gemaakt zonder toestemming of overleg of wat dan ook.

Nu wil de vereniging niets liever dan helemaal niks meer met dit sujet te maken hebben, dus de lijn is: dood-zwijgen.

Maar ik heb er toch een onbehaaglijk gevoel over, temeer omdat hij in feite aan de haal gaat met mijn geproduceerde muziek (melodie, akkoorden, arrangement en produktie).
Ik voel er dus eigenlijk veel voor om het dit lid via de achterdeur te laten voelen waar hij mee bezig is. Als ik die nummers bij BUMA aanmeld en ze tevens op het spoor zet dat een persoon hiervan DVD's voor eigen winst kopieert en verkoopt, krijgt hij dan op de één of andere manier hiervoor de BUMA op zijn dak? Want dat zou dan eigenlijk zijn wat ik wil, naast het vastleggen van mijn produkties voor toekomstige doeleinden en zo.

Begrijp me goed, het gaat me niet om de opbrengsten van deze specifieke DVD, want dat is gewoon marginaal. Ik wil geen contact met deze persoon opnemen maar voor elkaar krijgen dat hij via andere bron hier financiëel iets van gaat merken. Dat hij er in ieder geval achter komt dat hij niet zomaar ongestraft met andermans werken aan de haal kan gaan.

Graag tips en trucs.

Groeten, Pjeut
 
ik heb hem inmiddels simpelweg gevraagd om mij ook zo'n "moeder"-DVD toe te sturen. maar of hij dat ook doet weet ik niet zeker. eigenlijk is die cameraman net zo'n merkwaardig mannetje als diegene die ze nu te koop aanbiedt..

Overigens zal dit niet tegen kunnen houden dat dat mannetje blijft doorgaan met die DVD's te verkopen. Dus graag reacties over de BUMA-rechten. Ik ga hoe dan ook vanavond deze werkjes even aanmelden.
 
Als je de muziek aanmeldt krijg je via STEMRA geld voor de geproduceerde DVD's mits deze via een bedrijf zijn vervaardigd natuurlijk. Dit soort bedrijven moeten namelijk geld afdragen aan STEMRA voor elke DVD, CD, Vinyl plaat of Film (als het gereproduceerd wordt).

Sowieso zou ik altijd werk aanmelden bij Buma Stemra. Dan sta je altijd sterk want zij zijn degene die jouw auteursrechten behartigen. Dit kan volgens mij ook achteraf. Ik zou dan ook de originele opnames uploaden bij Buma zodat het nog duidelijker is dat het om jouw muziek gaat.

Daarnaast zou ik ook juridische hulp zoeken want wat deze persoon doet is tegen de wet. Misschien is aangifte doen al genoeg. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt zou ik zeker even bellen.

Succes er mee!
 
Ik zou geen idee hebben of deze DVD's via een bedrijf worden geproduceerd. Ik ga dus absoluut geen exemplaar "kopen". Maar is het niet aan BUMA STEMRA om dat ook uit te zoeken? En mag ik volstaan onder verwijzing naar mijn aangemelde werkjes dat mij ter ore is gekomen dat "iemand" DVD's met o.a. mijn productie uitbrengt en te koop aanbiedt?
 
Ik zou geen idee hebben of deze DVD's via een bedrijf worden geproduceerd. Ik ga dus absoluut geen exemplaar "kopen". Maar is het niet aan BUMA STEMRA om dat ook uit te zoeken? En mag ik volstaan onder verwijzing naar mijn aangemelde werkjes dat mij ter ore is gekomen dat "iemand" DVD's met o.a. mijn productie uitbrengt en te koop aanbiedt?

Ga eerst het werk aanmelden bij Buma Stemra en dan kun je ook melden dat het werk gebruikt is voor een DVD productie. Dan pas gaan ze het voor je uitzoeken. Maar tot dat jij het nog niet hebt aangemeld kunnen ze niks voor je doen.
 
het is toch niet zo moeilijk lijkt me, er is een cameraman ingehuurd via de vereniging die opnames heeft gemaakt. De opnames zouden dan aan de opdrachtgever overgedragen moeten worden (de vereniging). Blijkbaar was die vertrokken man de contactpersoon en heeft de opnames gekregen en zich toege-eigend en verkoopt deze voor eigen gewin.

Lijkt me dat dat niet mag en kan, dan moet de vereniging hem aansprakelijk stellen voor deze actie. Willen ze dat niet (zoals ik uit je verhaal begrijp), dan is het naar mijn mening niet mogelijk om hier iets aan te doen, tenzij je hem persoonlijk aansprakelijk gaat stellen voor jouw deel van de productie. Dus dat moet dan via de rechter uitgevochten gaan worden wat me op voorhand een kansloze zaak lijkt.

Ik denk je er op deze manier niets aan kunt doen in dit geval. Het klinkt nogal amateuristisch opgezet kwa afspraken en dan kunnen dit soort situaties bij ruzies voorkomen. Als het wel enigszins professioneel is opgezet dan de opdrachtorder van de cameraman erbij halen en de distributeur (ex-lid) aansprakelijk stellen via de vereniging.
 
Ik ben geen expert, maar voor zover ik het begrijp zit het zo:
-Jij hebt een licentieovereenkomst gesloten met de vereniging, om jou muziek te gebruik voor een musical.
-De vereniging heeft een overeenkomst met de cameraman voor een opname voor intern gebruik.
-De camaraman (via of gezamelijk met de contactpersoon) schendt deze overeenkomst door de opname te koop aan te bieden.
-Hierdoor is indirect ook de overeenkomst tussen jou en de vereniging geschonden.

Hierdoor is het feitelijke conflict wat jij hebt met de toneelvereniging; jij moet hun dwingen om de verkoop van de dvd stop te zetten.

Maar wat ik niet helemaal snap waarom je het op een indirecte manier aan wilt pakken, zoals je in de laatste alinea schrijft. Het klinkt een beetje alsof je hem op een slinkse wijze wilt terugpakken. Ik zou zeggen, wees een vent, probeer je eigen probleem zelf op te lossen, en neem contact met hem op.
 
Als je je aanmeldt bij B/S, zou ik dat proberen nog dit jaar te doen, omdat B/S met terugwerkende kracht naar het gehele kalenderjaar kijkt. Maar ja, of ze echt moeite voor je gaan doen, dat vraag ik me dan weer af eerlijk gezegd.

Vervelende situatie :(
 
Back
Top