Als jij het ergens niet mee eens bent is het niet meteen bullshit.
Natuurlijk is het bullshit
.
Zijn de prijzen van Minimoogs gekelderd na de Voyager?
Zijn de prijzen van TB-303s gekelderd na de x0xb0x?
Zijn de prijzen van de Source gekelderd na de Little Phatty?
Zijn de prijzen van de Prophet 5s gekelderd na de Prophet '08?
Nee. Sterker nog, ze zijn omhoog gegaan. En da's 1 op 1, oud analoog vs. nieuw analoog; ik ga nog niet eens durven te beweren dat een JP8000 een JP8 vervangt.
Zijn al die apparaten beter dan de oude versies? Vanuit het standpunt van een ingenieur in elektronica, ja; stabieler en betrouwbaarder op elke mogelijke manier. Objectief beter, want lagere vervorming/ontstemming/overspraak is meetbaar.
Vanuit het standpunt van de mensen die het geluid en de mojo boeit, nee. Muziek van toendertijd gebruikte de moderne versie niet. Artiesten van toendertijd gebruikten de moderne versie niet. Al die designfouten en ongemakken voegen charme toe op welke manier dan ook.
De reden dat dit apparaat van Korg hoogstwaarschijnlijk best wel gaat werken is omdat de prijs zo idioot laag ligt dat je er gewoon 2 oppikt voor de gein bij een pak cornflakes. Maar het kon nog lager - kijk maar naar
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=115727 .
Dat wil echter niet zeggen dat je een nieuwe MS20 kan gaan bouwen voor 300 euro, en al helemaal niet een Juup 8 voor 1000.
Sterker nog; wellicht is het beter om het juist niet door Korg/Roland/Yamaha op te laten knappen; die hebben te snel de neiging om te teren op hun reputatie van toendertijd (vandaar het hergebruik van de SH en Juno-namen). Liever door een bedrijf dat zichzelf van nul af moet bewijzen en hart heeft voor wat ze maken.
Dat was bij wijze van spreken, ... heb jij een probleem met een andromeda a6 voor rond de 2000 euro , dat was toch een mooie poging ?
Er zijn een hoop problemen met de Andy op te noemen, maar het was inderdaad een mooie poging
.
Zoals je zegt,.. het hoog houden heeft zo zen voordelen, de vergelijking met een marktwaarde is los in de roos.
Ik bedoel maar,... haal een ms20 open,.. dat zijn losse componenten die op zich niet zoveel kosten, maar wel totaal niet meer toegepast worden wegens "te arbeidsintensief".
In massaproduktie zou een opvolger van een ms20, zoveel mogelijk gebaseerd op diezelfde componenten, een bestseller worden van formaat. Korg weet dat, wij weten dat. Hun absurde poging om dat met een legacy controller op te lossen is een bewijs dat ze dat weten.
De Legacy controller is teren op hun Legacy - hun erfenis. Marketingtechnisch prima bedacht. Het enige voordeel van prijzen hoog houden is voor de bezitter die 't kan verkopen omdat het letterlijk een investering is; de gek betaalt wel.
Het is niet dat ik geen fan ben van het idee, maar aannemen dat het kan omdat het bedrijf groot is (en Korg is niet groot - Yamaha, da's pas groot) is niet wat werkt. Er zit geen clubje van grijnzende mensen alle ideetjes op dat gebied tegen te houden omdat ze liever Tritons willen uitmelken of zo
.
Wat wel werkt voor de analoog-revival is het maken van kits zoals de x0xb0x, en de assemblage en het testen uitspenderen aan gebruikers. Die verdienen er dan ook nog wat mee, en je krijgt zo een hechte community die helemaal fan is en bijna de beste soort marketing en feedback vormt die je je kunt wensen. Het punt is dat een monstersynth voor zo'n bedrijven nog een te grote hap werk is, omdat er veel en veel meer bij komt kijken (al was het alleen maar het opslaan van presets al).
Dat gaat wellicht veranderen als je rapid prototyping kunt gaan doen met grotere stukken werk en het klik-klak in elkaar kunt zetten van betrouwbare ontwerpen. Dan kun je ook van de module form factor afkomen, en eens gaan denken over polyfone analoge synthesizers met keyboards.