Yamaha Motif XS

Morty-C-137

Ouwe rot
Lid sinds
19 september 2022
Berichten
501
Locatie
Nederland
Kan iemand mij vertellen welke synthese methoden allemaal gebruikt worden in een Motif XS? Chat-GPT geeft met het volgende:

Digital Signal Processing (DSP): The XS Workstation employs DSP algorithms to generate and manipulate sounds in real-time. These algorithms can simulate various acoustic instruments, generate electronic sounds, apply effects, and more. DSP allows for precise control over parameters such as pitch, amplitude, timbre, and modulation.

en

Sample-based synthesis: The XS Workstation also incorporates sampled sounds into its synthesis engine. Samples are recordings of real instruments or synthesized sounds captured at different pitches and dynamics. These samples are stored in the instrument's memory and can be triggered and manipulated by the user. Sample-based synthesis allows for realistic instrument emulation and can add depth and authenticity to the generated sounds.

Maar niet of er in de dsp gebruik wordt gemaakt van wavetables of gewoon VA, FM, spectral etc. En sample based synthesis... hoe?

Tja, weet ook niet waarom ik nu weer een oude workstation research... ik overweeg 1 hardware item in mn setup, maar workstation wise kan ik volgens mij net zo goed Omnisphere weer kopen (ja.. ik kan het ook niet geloven dat ik em ooit verkocht heb!! Ik ben soms wat idioot 😂)
 
AWM2, dus PCM samples.

Die worden gevoerd aan een subtractieve synth engine (filter en vca) met wat slimmigheidjes om realistische geluiden na te bootsen - zoals een sample afspelen bij het loslaten van een toets om het geluid na te doen van een hamer die de snaar los laat in een piano. Verder een FX engine, inclusief een zogenaamde 'component modelled' engine, oftewel een simulatie op componentniveau van bepaalde effecten. Beetje hetzelfde idee als Roland's Analog Circuit Behaviour (ACB). In hoeverre dat echt iets toevoegt of dat het marketing speech is ... Maar kort gezegd, het is gewoon een ordinaire rompler maar dan wel met voor die tijd indrukwekkende specs.

In tegenstelling tot de oudere Motif serie kan er geen VA of FM of ander PLG-bord in voor extra synthesevormen, en in tegenstelling tot de Montage erna zit er geen FM of VA engine in. Je kunt er wel extra flash geheugen bijprikken om je eigen samples in op te slaan.
 
Laatst gewijzigd:
Hmm.. ok thanks. Dan is me dat duidelijk. Dan kan ik als ‘workstation’ voor die prijs categorie beter Omnisphere weer aanschaffen (de hele realistische’ sounds van zo’n hardware workstation interesseren met toch niet.

En om een hardware itch te krabben kan ik dan beter naar een simpele analog kijken (als ik daar na Omnisphere nog wel steeds behoefte aan heb).
 
Zeker een optie, overigens kun je met de editor (werkt niet meer op denieuwste macs) echt wel diep gaan met sounddesign. Er zitten 1024 Waveforms in waarmee je geluiden kunt maken, bestaande uit 8 elementen. Daarbij de effecten meegenomen kom je echt wel tot mooie resultaten. Maar ik snap ook zeker de keuze voor Omnisphere en een meer Hands On synth oma snel patches te editten.

Je kunt natuurlijk ook altijd een soundset maken of kopen voor de analoge sounds (willekeurig voorbeeld)



Hier voorbeeld voor op ES, werkt ook op XS (Meer Trance)



Oké en een mooie reden om Bertje weer eens te laten zien :D

 
Zeker een optie, overigens kun je met de editor (werkt niet meer op denieuwste macs) echt wel diep gaan met sounddesign. Er zitten 1024 Waveforms in waarmee je geluiden kunt maken, bestaande uit 8 elementen. Daarbij de effecten meegenomen kom je echt wel tot mooie resultaten. Maar ik snap ook zeker de keuze voor Omnisphere en een meer Hands On synth oma snel patches te editten.

Je kunt natuurlijk ook altijd een soundset maken of kopen voor de analoge sounds (willekeurig voorbeeld)



Hier voorbeeld voor op ES, werkt ook op XS (Meer Trance)



Oké en een mooie reden om Bertje weer eens te laten zien :D


Thanks! Mja... ik vind deze synth sounds niet zo overtuigend en zeker als je de FX weg stript kon ik uit Omnisphere een veel mooiere basic sound krijgen.
 
De Yamaha EX5(r) is de laatste echt leuke Yamaha imo. Die heeft AWM2, physical modelling, virtual Analog, FDSP (soort per voice convolution effect) en sampling. Wel lekker taai editen.
 
Als je veel synth voor je geld wilt: Yamaha MoDX. Iets minder klavier dan de XS maar veel meer mogelijkheden, ook 64 stemmen FM.. en als het in de computer moet en van Yamaha moet zijn krijg je bij de Montage een VST versie.. je kunt er op wachten dat die in een minder legale versie verkrijgbaar wordt.. :bekdicht:

EX5 zie je in key versie nog weleens voorbij komen voor 400-500. Leuke exotische synthese idd. maar beperkte polyfonie:

1 x VL + (1 x AN + 8 x FDSP) of (2 x AN) of (16 x FDSP)
En: "Only one FDSP, AN or VL Voice can be used in a Performance"

In de tijd dat de EX5 uitkwam was het een droom. Ik had kort daarvoor een SY99 gehad. Zat 0.5mb flash geheugen in.. (= battery backupped geheugen). Geloof dat ik in de EX5 4mb had maar er zijn aftermarket versies die 16mb zijn.. dacht dat het max 8mb was maar goed.. Het sample RAM is weer uitbreidbaar tot 64mb.
Ter vergelijk; een MoDX zit 1gb flash geheugen in. XS kan ook 1gb hebben maar is statisch (telkens laden)..

In de tegenwoordige tijd kun je voor samplebased apparaten net zo goed een computer toepassing gebruiken, daar is geheugen bijna ongelimiteerd. De keyversies die uitkomen moeten het van hun compleetheid hebben in keyversies. Modules doet Yamaha niet meer aan.

Een Korg Kronos zie je soms ook nog weleens aangeboden voor interessante prijzen. Daar zit echt veel meer in aan synthese vormen. Zelfs een MS20 en Polysix emulatie. En verder naast sampling ook analog modeling en FM.
Is als performance synth ook interessant doordat er met 'Karma' een soort meervoudige arpeggiator in zit. Hieronder mijn eerste experiment hiermee toen ik em net had. :)

 
Laatst gewijzigd:
btw.. in de MoDX zit ook zo'n begeleiding-achtige arp, eigenlijk soort Tyros.. maar de Kronos heeft een functie om via een externe midi controller akkoorden aan knoppen toe te wijzen.. en dan speel je eenvoudit +5 chords (extra bassen) met 1 knopje. En de arplijntjes lijken iets meer randomness te hebben..



Als alternatief voor module is er nog de Korg M3. Ik heb al meerdere modules gekocht waarvan sommige met keys maar die kun je weglaten. In de praktijk speel ik nu op de toetsenversie omdat de module dichterbij staat. :D
Excuses voor de lazy timing op de baslijn.. had ik achteraf beter even kunnen inspelen en als een sequence onder een toets zetten, kan ook allemaal met de jongens van Korg. Heb je nog meer handen vrij voor knoppen tweaken.

Als je gewoon iets zoekt voor geluiden is dit allemaal overbodige luxe maar een Kronos raadt ik als synth en qua mogelijkheden anyday aan boven een Montage en Modx (en de XS).

 
Thanks! Mja... ik vind deze synth sounds niet zo overtuigend en zeker als je de FX weg stript kon ik uit Omnisphere een veel mooiere basic sound krijgen.
Ik snap je… het is het allemaal net niet. Nu vond ik de Omnisphere 1 ook niet overtuigd, maar voor de prijs en mogelijkheden een betere optie.
 
Omnisphere rost wel zo'n beetje iedere digitale synth omver imo. Als je hardware niet superbelangrijk vindt is het een bodemloze schatkist aan sounds en ook leuk om zelf patches in te maken. Ook leuk om te combineren met Keyscape of die nieuwe Sound Extensions.
 
Iemand toevallig ervaring met deze Muziker webshop?


Het lijkt niet te gaan om een download product, maar de boxed versie. Althans dat maak ik er op uit omdat het nergens duidelijk staat aangegeven.
 
Back
Top