Stabby
Ouwe rot
Wat is jullie mening over de Roland D20? De sounds lijken me dik in orde. Hoe zijn de toetsen? Ik heb gelezen dat er nogal problemen zijn met de Roland toetsen uit die periode.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb nog steeds mijn D20 (nieuw gekocht in 198. Het is nog steeds één van de sfeermakers in de studio. Klankenpallet is misschien niet zo uitgebreid en hifi als andere synths, maar ik weet bv wel dat veel van de Vangelissfeer in m'n nummers te danken is door de toevoeging van de D20.
Meer in detail:
Drumgeluiden zijn redelijk te noemen (TR707-727 achtig). Mits wat aanpassing kan je bv de snares vet laten klinken.
Synthesizergeluiden: PCM-ROM klanken zijn niet te filteren en dat is toch wel een gemis. De aanwezige 'fragmenten' zijn ook meestal bedoeld als attack. Er zitten enkele looped zaakjes in maar of deze altijd even bruikbaar zijn ???
Het 'analoge' digitale deel is wel OK. Je kan tot 4 oscillatoren per stem hebben. Met een beetje programmeerwerk kan je er heel warme pads uit krijgen of lekkere bassen. Je hebt de beschikking over een blokgolf en zaagtand. Pulsbreedte kan niet door een LFO of ADSR beïnvloedt worden (is wel manueel in te stellen). De zaagtand kan je ook via de pulsbreedte manueel beïnvloed worden. Dit heeft als gevolg dat de toon gemengd wordt met zichzelf een oktaaf lager. Zonder PG200 is hij een beetje lastig om te programmeren (alhoewel een DX7 nog stukken erger is), maar het is best doenbaar. Zo heb ik bv een paar jaar geleden een PG200 gehad, aangesloten en gebruikt maar toch ook al weer snel doorverkocht.
Effecten zijn erg basic. Een aantal galmen (hall's en plates) en een paar delays (8 effecten in totaal). Slechts twee of drie parameters per effect. Kwaliteit is ook niet zó bijzonder goed. Ik gebruik de galmen om bv de snare een beetje aan te vullen.
Sequencer: is de naam eigenlijk niet waardig. Je kan enkel opnemen, dubben of verwijderen. Niks microedit of zo. Wat wel leuk is, is dat je bv de panning kan invoeren aan de hand van 14 toetsen op het keyboard. Maar da's dan ook het enig wat er leuk aan is. Heb de seq slechts een jaar gebruikt totdat ik een W30 aankocht.
De kwaliteit van het klavier zelf is te vergelijken met dat van de W30. Het voelt een ietwat sponzig aan. Door de relatief korte lengte van de toetsen, geeft het een aangenaam gevoel voor de snellere partijen. Hij is aanslaggevoelig maar niet drukgevoelig.
Al bij al dus een toffe synth voor weinig geld. Eventueel een overpeinzing mocht je er één willen aanschaffen:
Als je de sequencer en floppy drive niet moet hebben, kan je beter naar een D10 op zoek gaan. Is identiek buiten deze twee zaken. Of nog interessanter is de D110 module. Deze heeft geen effecten maar dan wel weer aparte outputs welke je dan makkelijker kan toepassen in wat uitgebreidere studio's. Ook is de signaal/ruisverhouding van de D110 beter dan die van de D10/D20.
Hopelijk ben je hier wat mee.
Groeten,
Danny
D110 heeft wel effecten maar alleen op de L/R outputs. Zijn alleen nogal beroerd van kwaliteit. Ik gebruik ze niet iig. Verder vind ik de D110 een erg fijne module. Kan idd met wat edit werk behoorlijk vet klinken. Ik heb het ding sinds '88 ofzo en gaat niet meer weg. Je kan ze voor zo'n 80-90 euro wel op de kop tikken. Let alleen op de interne batterij.
iemand ervaring met de sound-cards voor de D-20 ?
Types: New age, Digital synths, etc.
Zijn die de moeite waard?
Zijn er soundcards voor de D-20 dan?
Ik kan me alleen herinneren van de D-20 van een maat van me dat hij een floppydrive heeft. Voor je sequences. Nooit geweten dat er cards in kunnen...........
iemand ervaring met de sound-cards voor de D-20 ?
Types: New age, Digital synths, etc.
Zijn die de moeite waard?
Wat is jullie mening over de Roland D20? De sounds lijken me dik in orde. Hoe zijn de toetsen? Ik heb gelezen dat er nogal problemen zijn met de Roland toetsen uit die periode.