Roland D20

Ik heb tijdje terug eentje gehad via marktplaats gekocht. De toetsen waren slecht 1 toets deed helemaal niet. Dus kijk goed uit ogen.
De toetsen van de D20 hebben hetzelfde probleem als de toetsen van veel synths.
De onderliggende rubber strips met carboncontacten vervuilen.

Over het algemeen is dit eenvoudig op te lossen door de rubber contacten en de contacten op de printplaat met alcohol te reinigen.
Het kan wel redelijk veel werk zijn omdat de synth vaak helemaal uit elkaar moet.
 
In het beginne was ik een beetje "meh" tegenover de D-20 omdat ik die iets te hard ging vergelijken met demos van de D-50 denk ik.
Maar eigenlijk klinkt ie superleuk, ziet er echt slick uit, en speelt ie zalig op die zachtverende toetsen.

Ik vind de toetsen zo heerlijk spelen dat ik em sowieso als main controller ga gebruiken.

Ik ben een beetje benieuwd in hoeverre bepaalde presets van D-20 zich verhouden tov de D-50. Beiden hebben bijvoorbeeld, als ik me niet vergis, de Enya-achtige "pizzicato" preset.
 
Toetsenbord is prima zelf 31 jaar na uitgifte van het instrument. Menige nieuwe synth zal daar jalours op zijn.

Dat geldt ook voor mijn spiksplinternieuwe Korg Minilogue die ik gauw weer heb verkocht vanwege het gebrek aan leuke klanken (beetje Nitendo) en slechte toetsen. Gauw weer een 10 keer zo goedkope D20 gekocht van redelijk schoonheid maar waar alles nog aan functioneerde. Ergo superlekkere toetsen en heerlijke tijdloze klanken. :engel:
 
Een maand geleden ook een D20 gekocht,mankeerde niets aan behalve snaartje floppydrive en de batterij,lekker ding om op te spelen,wat sysexfiles gedownload en gaan,natuurlijk klinkt ie met wat externe effecten nog wat fijner,heb er zelf een midiverb 1 achter hangen,heerlijk en uit die tijd.
 
Back
Top