Roland jx8p

JohnDoe24

Gedeactiveerd account
Lid sinds
23 juni 2003
Berichten
1.853
Naar aanleiding van het JX3P topic, hier een JX8P topic. Zoals velen al weten staat de mijne te koop maar soms twijfel ik nog wel eens omdat het stiekem ergens een hele leuke synth is, en ik vraag me soms af of ik niet teveel euro's vraag aangezien ik hier laatst een poly61 van Korg voor 100€ te koop zag staan. Volgens mij zijn ze alle twee redelijk gewaagd aan elkaar?

Wie o wie ?
 
nee hoor, de jx8p is een behoorlijk meer uitgebreide synth.
ik vind ze erg verschillend.
de poly61 is een erg leuke, maar ¨sloppy¨ synth qua opbouw.
de jx8p is toch wat meer kwaliteit in bepaalde opzichten.
ik weet het niet precies, maar ik zou zelf iets van 200,- tot 220,- ( afhankelijk van de staat waarin hij verkeert) vragen.

\:mega:
 
nee hoor, de jx8p is een behoorlijk meer uitgebreide synth.
ik vind ze erg verschillend.
de poly61 is een erg leuke, maar ¨sloppy¨ synth qua opbouw.
de jx8p is toch wat meer kwaliteit in bepaalde opzichten.
ik weet het niet precies, maar ik zou zelf iets van 200,- tot 220,- ( afhankelijk van de staat waarin hij verkeert) vragen.

\:mega:

Ah oke, ik had een demotje geluisterd vd poly61en toen ik het geluid hoorde moest ik meteen denken "dat kan mijn jx8p ook wel!".:)
 
Op de webpagina http://www.synthmania.com/mks-70_super_jx.htm staan een hele hoop audio voorbeelden van de MKS-70 (JX10 rackversie).

Weet iemand hoe de Elec. Piano patches zijn opgebouwd? Kan dit ook met de JX-8P of alleen met de JX10? (ivm dual layer). Ik ben zelf helaas niet in het bezit van een JX-8P/JX10/MKS70 :erm:

Ik heb de sound geprobeerd op m'n NordLead2 na te maken: saw of square golfvorm en ringmodulatie, maar het leek er niet heel erg veel op.
 
ik vind die mp3's van de jx10 echt heel erg op de jx8 lijken. Als je een chorus op je jx8p zet krijg je een sound die erg dicht in de buurt komt van de jx10
 
ja dat wist ik, maar dat het echt zo dicht in de buurt kwam van een jx8p wist ik dan weer niet.
 
Ik heb een MKS 70, en vind het een erg fijne bak. 12 stemmen polyfonie speelt erg lekker weg, en de strings zijn to die for (denk aan de muziek van Angelo Badalamenti (sp?) voor Twin Peaks, de bas uit 'take my breath away' en ook Trevor Horn kon er goed mee uit de voeten (slave to the rhytm, o.a.).

De sound van de MKS heeft een eigen karakter.. het is toch weer anders dan bijvoorbeeld een JX3p.. wat gedenieerder, denk ik. Ook erg expressief vanwege de aftertouch en aanslaggevoeligheid van zowel VCA, pitch envelope als VCF.

Een nadeel is dat programmeren zonder de PG-800 geen fun is.. gelukkig heb ik er wel een, anders zou de MKS toch wat minder aantrekkelijk voor me zijn.

Je kan er een verrassend breed scala aan timbres uit halen.. mede door de verschillende soorten cross modulation, de (non-resonante) HPF en het fijn klinkende filter.

Hier is een nummer waarin de MKS de bas en de strings voor zijn rekening neemt.
 
Idd zonder de pg800 is het een NO FUN bak
ik gebruik m'n jx10 veel in de jx8p mode (whole)
met de pg800 prog je maar 1 layer tegelijk vandaar...

Echt vet wordt het als je een jx layerd met een juno 8)

Jammer genoeg is de jx-10 in herstelling (defecte voice) + display
Tja de juno 106 is niet de enige Roland synth die stemproblemen kan krijgen :erm:
 
Hoi Vic

Voordat ik de MKS70 kocht, heb ik ook zitten denken aan een JX10.. maar ik hoor dat de midi implementatie wat problematisch is.. heb jij daar praktijkervaring mee?
 
Op de webpagina http://www.synthmania.com/mks-70_super_jx.htm staan een hele hoop audio voorbeelden van de MKS-70 (JX10 rackversie).

Weet iemand hoe de Elec. Piano patches zijn opgebouwd? Kan dit ook met de JX-8P of alleen met de JX10? (ivm dual layer). Ik ben zelf helaas niet in het bezit van een JX-8P/JX10/MKS70 :erm:

Ik heb de sound geprobeerd op m'n NordLead2 na te maken: saw of square golfvorm en ringmodulatie, maar het leek er niet heel erg veel op.

Die piano sound is idd opgebouwd uit 2 layers. Eentje doet het percussieve aanslaggedeelte, de andere de warmere onderliggende sound. Dat soort pianosounds waren destijds helemaal the bizz, en Roland deed erg zijn best om de MKS70/JX10 als een alternatief voor de DX7 aan te prijzen.. toch grappig hoe ze het voor elkaar krijgen om met een 'analoge' synth de sound van de DX 7 weten te benaderen.

Overigens zou je uit je nord ook heel aardige digipiano's moeten kunnen halen.. je kan idd experimenteren met ringmod, fm en osc sync etc.
 
Kan je niet een klein computertje (old school) met een maudio usb uno midi en software de controller aansturen. (Oud computertje 25 euro pcmcia card 10 euro. uno midi maudio 40 euro).
 
Je hebt hier en daar wat editors voor de jx voor je pc die via midi werken enzo, of bedoel je dat niet ?
 
ja dat bedoel ik idd, een stuk geodkoper dacht ik zo. of werkt het(progamma editor) niet zo goed.
 
Voordat ik de MKS70 kocht, heb ik ook zitten denken aan een JX10.. maar ik hoor dat de midi implementatie wat problematisch is.. heb jij daar praktijkervaring mee?

Ja, dat is een stuk minder dan de mks70,
Je kan geen sysex dumpen naar de jx-10 maar wel naar de cartridge.
Omgekeerd kan je enkel de cartridge bulk dumpen niet internal memory

Zelf gebruik ik de pg800, gebruik bij gevolg ook geen andere editors of controllers.

Voor de jx-10 is wel een ander rom setje beschikbaar die alle sysex/midi mogelijkheden van de mks70 beschikbaar maakt op de jx-10
Waren zelf gratis bij Roland.

Komt hier op neer, geen editing/sysex via midi
Editing enkel met pg800
Patchbank-backup enkel op catridge
Cartridge bank dump dia midi kan wel

Sequencer werk enkel met cartridge.

;)

Vic
 
ja dat bedoel ik idd, een stuk geodkoper dacht ik zo. of werkt het(progamma editor) niet zo goed.

Nooit geprobeerd, maar het zal vast wel werken hoor. Ik had een PG800 en toen lag de jx8p echt open (om het zo maar te noemen). De PG800 is leuk, en redelijk noodzakelijk, maar ik heb bij mijzelf gemerkt dat de uitdaging om de jx8p te progammeren er af gaat. Het word een beetje te makkelijk zeg maar.

Het klinkt debiel, maar zonder de pg800 vond ik hem eigenlijk leuker. Ik vond het er eigenlijk ook echt niet uitzien dat extra kastje op je synth.
 
De combi JX-8P / PG-800 is inderdaad erg lelijk. Programmeren van een 8P zonder PG-800 is als het bouwen van een zeilschip in een fles.
 
Back
Top