Welke Picoscope?

Bij de Juno106 is dat toch allemaal digitaal..

Koop een tweedehands scoop van iemand die weet hoe ermee te werken, en niet een goedkope zoldervondst die na jaren naar boven kwam. Je kan kijken naar een beter merk als Tektronix of Hameg, maar dan ga je meer richting de 100 euro en het is de vraag of je extra specs nodig hebt. Je kan een cheape experimenteerscoop later altijd nog inruilen voor een betere.
 
Laatst gewijzigd:
Je andere topic over de voice chips had ik nog niet gelezen.. Sorry.

Dit soort chips zijn altijd erg lastig te desolderen en ik hoop voor je dat je niet te erg hebt zitten wrikken want dat is niet goed voor het pcb. Het kan goed zijn dat je hiermee andere contacten hebt beschadigd.
Voel je niet beledigd, maar dat is echt een combinatie van overmoedigheid en onervarenheid. Het is ook een beetje de omgekeerde volgorde. Eerst had je moeten kijken wat je met calibratie had kunnen bereiken en eventueel daarna die voice chips vervangen. Het is makkelijk om die de schuld te geven, omdat je ergens iets op een forum gelezen hebt, wat heel goed kan kloppen, maar met je juno kunnen ook allerlei andere dingen aan de hand zijn.

Dit vervangen van de voice chips moet je echt uitbesteden. Het leren hoe je zo'n synth calibreert, dat vertrouw ik je nog wel toe.

Ik probeer te voorkomen dat je straks een juno hebt gekocht, nieuwe voice chips, allerlei randapparatuur, maar dat de problemen met je juno van kwaad tot erger worden. Dus al dat geld en werk voor niets. Ik denk dat je het dan wel gehad hebt met de elektronica, tenzij je je juno beschouwd als leergeld om ervaring mee op te doen.
 
Ik vind dit veel te negatief gesteld Madr. In de service manual staat stap voor stap beschreven wat je moet doen om de Juno te stemmen. Als je als leek met je neus boven zo'n chart hangt komt het wat overweldigend over maar uiteindelijk is het is gewoon een kwestie van opvolgen wat er staat. Daarbij hoef je volgens mij echt niet alles te begrijpen. Ik heb wel iets basis electronica kennis en ik weet inmiddels wel aardig wat van geluid synthese. Ook heb ik ervaring met solderen en het repareren van vintage synths als het om simpelere handelingen gaat als het vervangen van een fader oid. Ik heb er vertrouwen in dat ik een heel eiind ga komen en grote kans dat ik de klus kan klaren.



Is dit een geschikte?

https://nl.tmart.com/Fluke-15B-F15B...MIptDiudXM4AIVFOd3Ch2hdwMgEAYYASABEgLqIPD_BwE


Voor mijn gevoel dacht je echt te makkelijk. Je kan gewoon uit die YouTube video’s herleiden wat voor scope je nodig hebt.

Volgens mij hoeft die scope alleen maar audio range te doen dus je kan volgens mij elke 2de hands scope op Mp scoren. Maar check dat. Ik heb niet alle video’s gezien en er doorheen geskipt.

En de ‘klootzak’ uithangen is mijn specialiteit. :D En in dit geval om je te behoeden om dezelfde fouten ten maken die ik heb gemaakt. 1 keer kortsluiting maken terwijl er spanning op staat en je bent verder van huis.

Verder vervoeg ik mij bij de reactie van stripboarder :D
 
Na een bericht van een mede forummer dat zijn Picoscope het al vrij snel heeft begeven en hij mij afraadt voor een Picoscope te gaan heb ik besloten om geen Picoscope te kopen.

Iedereen bedankt voor de reacties, dit draadje kan wat mij betreft dicht :slotje:
 
Back
Top