Wat zijn je favoriete GRATIS VST's?

Beter dan menig betaalde vst synths,, qua presets dan meestal en misschien nog wel qua geluid. In mijn beleving zijn die commerciele plugins aak te veel ge-compressed., nauwelijks dynamiek. Dat is de reden waarom ik ook maar een beperkt aantal plugins bezut (trial en error), maar mn favoriete plugins heb ik zo ongeveer wel gevonden denk.

OT: Lijkt me wel cool om zelf een VST te maken. Zo kan ik me eigen draai eraan geven. Patchbloks is ook wel tof wat dat betreft.
 
Wow. Digits is geschikt om kennis te maken met Phase Distortion (PD) synthese. Da's weer net iets anders als Frequency Modulation (FM) synthese maar lijkt er op.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ondanks mijn exact wetenschappelijke achtergrond (scheikunde, natuurkunde) heel moeilijk een visueel beeld kan vormen van FM en PD. Op de Wiki pagina over PD hebben ze het al gauw over Bessel functies, die ik nog ken uit de Quantum Mechanica. De video van Cuckoo over FM op Youtube hielp in ieder geval enorm (zoek op: "FM synthesis tutorial, preparing for Volca FM (feat. Nord Modular G2)")!

Bedankt voor deze tip. :)
 
In een ander topic heeft Kwurqx een lans gebroken voor Oatmeal (is misschien al genoemd hier). Deze VST is skinnable en ziet er dan ook nog eens mooi uit! Zie dit topic reply nr. 37. :)

oatmeal_lumina.png
 
Ian Webster (Krakli), de ontwikkelaar van een van mijn nieuwe favorieten Krakil - Arminator, heeft naast een paar korte demo's ook een bijna 50 minuten durende Tutorial voor Arminator gepost op YouTube.

Noodling with Arminator


More Arminator noodling


Arminator Tutorial


De tutorial bevatte voor mij een hoop nuttige informatie en aantal positieve verrassingen. Hij geeft in de Tutorial een toelichting op de routing, de werking van interface en de (soms alleen in bepaalde context werkende) functies en modulatie mogelijkheden.

Ook kwamen er features langs die ik nog niet had ontdekt (RTFM?)

De belangrijkste:

Sommige labels (boven de schuifjes) blijken klikbaar en geven dan alternatieve functies.

Zoals dat er naast de PWM, Saw en Sine (toch) ook andere oscillatorvormen beschikbaar zijn. Waaronder Noise.
En dat de stapsgewijze glissando per (halve) noot weliswaar de default optie is. Maar dat er wel degelijk een "traploze" portamento is. Die miste ik vooral voor (mono)leads, SEQ/ARP loopjes en choir/voice patches.

Ook geeft hij een toelichting op de schijnbaar overcomplete gain/amp opties. Levels kunnen namelijk (per oscillator) ingesteld worden in de oscillator sectie, de filter sectie, de in- en output van de amp sectie en in de global/mixer sectie, Dus: bewust overcompleet om meer controle te hebben op verschillende punten in het signaalpad.

En...Arminator ondersteunt (net als de Yamaha CS80) polyfone aftertouch (per gespeelde noot dus, in tegenstelling tot de gebruikelijk channel aftertouch die voor alle klinkende noten gelijk is). Voor de toetsenisten met een controller die polyfone aftertouch ondersteunt een waardevolle feature. Geeft heel veel extra "live" expressie/modulatie mogelijkheden. Vangelis maakte hier dan ook uitgebreid gebruik van.

Met deze uitgebreide toelichting verwerft Arminator een nog steviger plekje in mijn favorieten.

Tot slot: gezien de vele positieve reacties en reviews sinds het verschijnen van Arminator enkele weken geleden is Ian Webster (Krakli) van plan om een de terugkoppeling te verwerken in een nieuwe versie.

Ian Webster is onder meer actief op het KVR Audio forum onder (ianweb123)
 
Laatst gewijzigd:
Gooi deze ook maar even hier.

http://www.stimtek.com/


VSThost, SAVIhost , handige utilities om plugins standalone te hosten. Doe dit nog weleens wanneer ik geen zin heb mn DAW op te starten, zoals bijvoorbeeld met Omnisphere. Werkt naar mijn weten alleen voor windows overigens...

Die modulaire plugins welke op de website zijn ook wel geinig.
 
Een Yamaha CS 80 geinspireerde VST (denk Vangelis)

Helaas alleen voor 32 bit.
Kan iemand mij uitleggen waarom er in deze tijd een nieuwe vst nog steeds alleen in 32 ipv 64 bit uitgebracht wordt of beide?
Ik kan 'm helaas niet gebruiken.
En dat gedoe met jbridge in het verleden gaf ook niet altijd succes.
 
Helaas alleen voor 32 bit.
Kan iemand mij uitleggen waarom er in deze tijd een nieuwe vst nog steeds alleen in 32 ipv 64 bit uitgebracht wordt of beide?
Ik kan 'm helaas niet gebruiken.
En dat gedoe met jbridge in het verleden gaf ook niet altijd succes.

Is dat niet heel kortzichtig van jou? Ten eerste zijn er nog zeer veel systemen die op windows x32 draaien op deze wereld en ten tweede is het probleem niet zozeer de x32 vst maar blijkbaar jouw DAW die daar een probleem mee heeft?
Ik draai windows x64 en een x64 DAW maar die 32bit plugins openen en draaien zonder problemen. JBridge nog nooit gebruikt. Heb je niet gewoon de verkeerde keuze DAW gemaakt voor jouw doeleinden?
 
Wat het "nadeel" van 32-bit betreft.
Daar valt prima mee te leven met (automatische) bridging toch?

Ik werk al jaren onder 64-bit Windows. Momenteel Windows 10. Met een 64-bit DAW.
Ik gebruik 32-bit en 64-bit vooralsnog zonder problemen door elkaar.
Regelt de DAW (in dit geval Reaper) allemaal automatisch.

Het gaat mij uiteindelijk ook om de functionaliteit en niet om het aantal bitjes.
Er is kwaliteit in 32-bit en in 64-bit. Net als er ook rommel is in 32-bit en 64-bit.

Mede omdat ik er voor heb gekozen om de kosten van mijn synthesizer/muziekproductie hobby fors te drukken door voor "gratis" te gaan heb ik een heel aantal 32-bitters in gebruik.

Soms oudjes, ex-commercieel, of projecten met 32-bit SynthEdit als framework (vaak met eigen custom modules).
Ik zou wel wat gaan missen als ik alleen voor 64-bit zou gaan.

SynthEdit is nu eenmaal alleen 32-bit. Maar is wel het framework voor de fantastische 32-bit SynthEdit gebaseerde synthesizers als FuzzPilz - Oatmeal en meer recent Krakli - Arminator.

En dan zijn er nog heel veel niet SynthEdit gebaseerde apparaten zoals Variety of Sound - EpicVerb of Magnus - Ambience.

Overigens, 32-bit apparaten kunnen intern een hogere rekenresolutie hebben (bijv. 64-bit). Het aantal bitjes is voor de interne berekeningen soms wel relevant. Maar het is niet per se het aantal bitjes dat de kwaliteit bepaald. Dat wordt toch vooral door de interne algoritmes en de structuur/architectuur bepaald.

Voor sommige oplossingen kan 64-bit zelfs een nadeel zijn. Bijvoorbeeld omdat er intern vaker veel meer bitjes verscheept moeten worden. Wat meer resources vraagt, soms zonder toegevoegde waarde voor de kwaliteit.

Overigens: als ik kan kiezen kies ik voor 64-bit. Want ik heb nu eenmaal een 64-bit platform.
Maar ik laat er geen mooie 32-bitter liggen als er geen 64-bit versie beschikbaar is..

Happy Synthing
 
Is dat niet heel kortzichtig van jou? Ten eerste zijn er nog zeer veel systemen die op windows x32 draaien op deze wereld en ten tweede is het probleem niet zozeer de x32 vst maar blijkbaar jouw DAW die daar een probleem mee heeft?
Ik draai windows x64 en een x64 DAW maar die 32bit plugins openen en draaien zonder problemen. JBridge nog nooit gebruikt. Heb je niet gewoon de verkeerde keuze DAW gemaakt voor jouw doeleinden?

Waarom is dat kortzichtig, het lijkt mij een hele gewone vraag?
Is het zo'n probleem om iets te ontwikkelen voor zowel 32 als 64 bit?
Er zijn tegenwoordig best wel wat mensen die op 64 bit draaien.
Als je een daw wilt wat vooral ook als instrument met controllers kan worden gebruikt dan is Ableton toch de eerste keuze dacht ik zo?
Pas had ik nog het gedoe met Rebirth wat niet in Ableton op 64 bit wilde draaien.
Maar goed, ik begrijp uit bovenstaand commentaar dat er daws zijn die wel 32 bit vst's draaien op een 64 bit systeem?
Welke zijn dat dan behalve reaper?
Ik heb het indertijd met Studio one geprobeerd maar jBridge werkte niet,
Sinds kort zit ik op Ableton en Rebirth draaide er niet op en ook Ableton ziet 32 bit vst's niet.
Of heb ik nou de pech dat allleen Studio one en Ableton zo moeilijk doen?
 
Is het zo'n probleem om iets te ontwikkelen voor zowel 32 als 64 bit?

Misschien onderschat je de complexiteit van dit soort software.

Ik programmeer al vele jaren niet meer zelf, maar zit nog steeds in de ICT en software ontwikkeling en beheer.

Wat ik in die tientallen jaren wel heb geleerd dat dingen zelden zo simpel zijn als ze lijken.

Ik weet wel dat het niet zo simpel ligt als het opnieuw compileren/builden van 32-bit broncode/objecten met een 64-bit compiler.

Om hooggeoptimaliseerde platformspecifieke broncode naar een ander platform (processor, besturingssysteem) te krijgen, dat kan forse gevolgen hebben.

Als je niet beperkt wilt worden tot de grootste gemene deler van alle doelplatformen(en daardoor geen gebruik kunt maken van platformspecifieke voordelen) zul je waarschijnlijk een hoop delen van de broncode platformspecifiek en dubbel moeten onderhouden.

Het lijkt veel op de vraag: waarom is <....vul hier je niet verkrijgbare ding in....> er niet voor Apple (of juist Windows of Linux).

Ik heb behoorlijk respect voor makers van dit soort kwalitatief hoogwaardige en hoogperformante software.
 
Waarom is dat kortzichtig, het lijkt mij een hele gewone vraag?
Het was zeker niet slecht bedoeld maar ik vind het een beetje kortzichtig omdat het veel omslachtiger en complexer is als je laat uitschijnen. Ben je op de hoogte dat Cubase 9 geen 32bit plugins meer ondersteunt?
Als je een daw wilt wat vooral ook als instrument met controllers kan worden gebruikt dan is Ableton toch de eerste keuze dacht ik zo?
Ook hier heb ik moeite mee. Maar ik ga er van uit dat je eigenlijk spreekt over controllers die helemaal in de DAW geintegreerd zijn en dan ook bijna alleen met die DAW werken? En zo zit je dan voor je het weet vast aan een DAW waar je pas nadien de gebreken van leert kennen. Uiteindelijk kan bijna elke DAW met controllers overweg. Mijn Reaper heeft er 6 tegelijk aangesloten om maar een voorbeeld te geven.
Het is natuurlijk nooit gemakkelijk om de beste DAW van in het begin te kiezen en nadien overschakelen doet altijd pijn,
 
[off topic] Wat ik vreemd vind is dat 32 bit software prima draait op een 64 bit besturingssysteem, maar 32 bit VST's draaien blijft lastig. :?
 
Windows heeft hier rekening mee gehouden (backwards compatibility?) en dit ingebouwd. Ik raad maar wat, maar waarschijnlijk is het ook een soort bridge. Vergeet echter niet het driverprobleem tss. x32 en x64! Want in dat geval wordt je stelling helemaal onderuit gehaald. Een DAW doet het dmv. een bridge:

bridging between 32 and 64 bits is a constant nuisance, as the bridges run a separate process (look at the task manager) and have to send and receive audio to and from Reaper. That creates an unnecessary CPU hit, because a little mini-application has to run alongside Reaper and communicate audio streams and sync info etc … per each plugin instance and all the time, similar to ReWire, and then of course there's that thing about plugins crashing because something during this time-critical process is bound to happen unexpectedly.

https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=383601

https://www.izotope.com/en/support/...2-bit-and-64-bit-audio-software-plug-ins.html
 
Misschien onderschat je de complexiteit van dit soort software.

Dat kan, ik ging ervan uit dat als iemand een vst in 32 bit kan ontwikkelen dat het voor 64 bit niet meer zo'n probleem is.
Ik heb er zelf geen verstand van moet ik zeggen maar ik ging ervan uit dat in de basis het programma hetzelfde is maar dat het alleen aangepast moet worden voor een 64 bit protocol.

Maar ik ga er van uit dat je eigenlijk spreekt over controllers die helemaal in de DAW geintegreerd zijn en dan ook bijna alleen met die DAW werken?

Dat klopt, in mijn geval gaat het om een APC 40 mk2 die zo lekker samenwerkt met Ableton.
Kijk, studio one daar kon ik ook m'n midicontroller/keyboard wel voor gebruiken maar het geeft toch niet dezelfde ervaring als zo'n apc 40 met Ableton.
En studio one voldeed als conventionele daw prima behalve dat jBridge niet gezien werd en ik dus ook niet als 32/64 bridge kon gebruiken.
Zo heeft denk ik bijna elke daw wel z'n voor en tegens maar goed je kan niet alles hebben tenslotte.
 
Back
Top