Wat zijn je favoriete GRATIS VST's?

Dexed is idd leuk. Kon alleen nergens iets van een Manual vinden. Iemand al iets gevonden? Ik heb een hoop al uitgevonden maar ook een paar vraagtekens.

Aangezien het hier om een zo natuurgetrouwe virtualisatie (kloon) van een Yamaha DX7 gaat, kun je DX documentatie gebruiken.

Dat geldt ook voor tutorials voor DX7 synths. En meer algemeen over 1 tot max 6 operator FM synthese.

Dexed beschikt (net als de DX serie) alleen over sinus golven als operator of modulator. En kent ook alleen de DX 7 algoritmes.

Dexed kan dan ook prima overweg met de vele duizenden DX7 sysex patches die over het internet zwerven.
Die zijn naast handig (om direkt te gebruiken) ook leerzaam (hoe zit ie in elkaar).
 
Ik heb een vraag over Venom VB-303:
Als je een sequence wil schrijven moet je volgens de handleiding eerst in time mode voor elke step kiezen of je een note, een rest of een tie wil, maar hoe doe je dat dan? Ik kan die timemode alleen aan en uitzetten...
Bij andere emulaties zijn er aparte knoppen voor deze functies maar de echte 303 heeft ook maar 1 knop in de timemode.

EDit >>> blijkbaar met de down (note), up (tie) & accent (rest) knoppen eronder.... :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik kwam vandaag Sonigen Modular weer tegen.

Jaren geleden veel mee geprutst. Zou toen commercieel gaan worden.
Blijkt nu nog steeds niet commercieel. Meest recente veriecdateert van 2014.

Versie 1.0 is er wel, maar de maker heeft te weinig tijd (en ook andere redenen) om (nog) niet commercieel te gaan.
Zie Sonigen User Forum op KVR audio.

http://www.kvraudio.com/forum/viewforum.php?f=178

Het gaat hier om een echte modular met een rits losse vrij te koppelen mooie modules.
Klinkt nog steeds erg goed. En verstookt ook niet te veel CPU.

Sonigen - Modular
http://www.vst4free.com/free_vst.php?plugin=Sonigen_Modular&id=1005

Screenshot.png


Hieronder de manual voor meer info over de functies/modules.
http://sonigen.com/bin/SonigenModularUserManual.pdf



Andere FREE true modulars:

Kamioooka
http://www.vst4free.com/free_vst.php?plugin=Kamioooka&id=1294

Kamioooka_3.jpg


XSRDO - Patchwork Modular System
http://www.vst4free.com/free_vst.php?plugin=Patchwork_Modular_System&id=2131

XSRDO-Modular-Synth_3.jpg
 
@Kwurqx: ziet er mooi uit, Sonigen. De manual lijkt me ook prima in orde. Voor een modular ziet ie er overzichtelijk uit. Klopt het dat 'ie wavetable only is? Ik zie nl. geen (analoge) oscillators in screenshot of manual.
 
@Kwurqx: ziet er mooi uit, Sonigen. De manual lijkt me ook prima in orde. Voor een modular ziet ie er overzichtelijk uit. Klopt het dat 'ie wavetable only is? Ik zie nl. geen (analoge) oscillators in screenshot of manual.

Huh......alleen Wavetable.....? Nee hoor!

Ik heb de manual nooit zo precies bekeken ;-)

Maar naast de Wavetable zijn er ook andere oscillators beschikbaar.


Hieronder Sonigen's context menu met subitems (modules)
Per module meestal nog allerlei opties.

Oscillators
- Pulsaw
- Wavetable
- Supersaw
- Syncrosc
- Noise
- Polysine
Processor
- Multifilter
- Combfilter
Modulator
- ADSFR (F van optionele Fade-out time)
- LFO
- Constant
Controllers
- Controller
- Velocity
- Keymap
- Unison
- NoteRandom
- Math
Mixers
- Amplifier
- XFader
- VoiceMixer
Effects
- DelayFX
- ChorusFX
Misc
- Scope
 
In een andere thread ging het over de Yamaha DX7, Dexed en FM.

Zo ben ik weer eens aan de FM begonnen. Met Dexed, maar ook met de flexibelere/veelzijdigere

Oxe FM
http://www.vst4free.com/free_vst.php?plugin=Oxe_FM_Synth&id=2258
oxeFM_3.jpg


6 operators met meerdere golfvormen (naast de sinus), waaronder bandlimited (erg fijn voor FM). En ook Noise.
2 Filters met eigen ADSR.

Geheel vrije (halve) modulatie matrix (geen vaste algoritmes, elke operator kan carrier en/of modulator zijn).
Een modulator signaal kan separaat naar mixer zonder carrier te zijn (normaalgesproken geeft een modulator geen eindsignaal, maar is enkel modulator)
Oscillator Feedback (de knoppen boven de Oscillator letters).

Hiermee is het heel flexibel werken (geen gedoe met algoritmes selecteren/switchen.

Kan dus naast (of samen met) FM ook subtractief.
Kan bijvoorbeeld ook geheel subtractief 2 parallele 3 oscillator door filter. Of supersaw 6 osc door 1 of 2 filters.
Filters kunnen per oscillator/carrier enkel en/of parallel en/of serieel gebruikt worden

Niet DX sysex compatible (in tegenstelling tot Dexed).
Geen pitch mod ADSR.

Skinnable...
oxe-fm-synth.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Ok, ook een bijdrage van mij... Zie hier leuke dingen voorbij komen.

Het Elektrostudio Analog pack vind ik heel sympathiek, ziet er goed uit en het klinkt leuk. Niet dat ik ze vaak gebruik, maar af en toe..



De achtergrond is wat mysterieus:

http://www.kvraudio.com/forum/

De oorspronkelijke website is uit de lucht maar de plugins zijn nog te vinden op het eerder genoemde:

http://www.vst4free.com/index.php?dev=Elektrostudio

Het leukste synthje vind ik:

Moon-Sono-Sx_3.jpg
 
Last edited by a moderator:
Huh......alleen Wavetable.....? Nee hoor!

Ik heb de manual nooit zo precies bekeken ;-)

Maar naast de Wavetable zijn er ook andere oscillators beschikbaar.


Hieronder Sonigen's context menu met subitems (modules)
Per module meestal nog allerlei opties.

Oscillators
- Pulsaw
- Wavetable
- Supersaw
- Syncrosc
- Noise
- Polysine
[knip]
Je kunt inderdaad kiezen uit een aantal oscillators zoals jij hierboven aangeeft. Het zijn alleen geen oscillators zoals we die gewend zijn uit de ouderwetse analoge subtractieve synthese. Ouderwets is: een traingle, of een sinus, of een zaagtand, frequentie er bij kiezen, etc. De oscillatoren van Sonigen zijn meer dan dat (lees: niet eenvoudig te voorspellen hoe het klinkt). De Pulsaw bijvoorbeeld is een combo van een pulse, saw en triangle golfvorm. Met de draaiknop 'TPS' stel je de verhouding tussen de drie in, maar de VST geeft niet aan hoeveel van elke golf er dan in zit. Ik zelf zou liever eerst experimenteren met eenvoudige standaard golfvormen om daarna pas de meer ingewikkelde door alle modules te sturen.
 
Ok, ook een bijdrage van mij... Zie hier leuke dingen voorbij komen.

Het Elektrostudio Analog pack vind ik heel sympathiek, ziet er goed uit en het klinkt leuk. Niet dat ik ze vaak gebruik, maar af en toe..

Elektrostudio Vsti pack for free - YouTube

De achtergrond is wat mysterieus:

http://www.kvraudio.com/forum/

De oorspronkelijke website is uit de lucht maar de plugins zijn nog te vinden op het eerder genoemde:

http://www.vst4free.com/index.php?dev=Elektrostudio

Het leukste synthje vind ik:

Moon-Sono-Sx_3.jpg
Yep. De Minimoog VST van ze is een van mijn favorieten. Weet niet of 'ie echt exact als de Mini klinkt maar hij is een v/d weinigen die er wel exact op lijkt zodat je niet in de war raakt van knoppen waarvan je niet al decennia weet wat ze (moeten) doen. Die VST is er behalve in dll vorm ook als exe en draait dus standalone!
 
Dit was het vertaalde verhaal van de (waarschijnlijke) ontwikkelaar:
rekkerd.org: The guy says that he has been working on those vst’s for four years now. For some time he was selling this vst pack on polish auction website which was doing well. The problem was going legal with it. At some point he got fed up with biurocracy and distributors as he could not set up an aggreement that would allow him to focus more on developing his products than being in constant struggle to move forward with business (just to let you know he was doing all of that part-time as his main income is being a studio engineer). In the mean time his website on which you could have bought his vst’s got hacked so he was unable to do business as before (used to be elektrostudio.com). That is why he moved to free hosting and eventually you can get those brilliant plugins for free now…
 
Je kunt inderdaad kiezen uit een aantal oscillators zoals jij hierboven aangeeft. Het zijn alleen geen oscillators zoals we die gewend zijn uit de ouderwetse analoge subtractieve synthese. Ouderwets is: een traingle, of een sinus, of een zaagtand, frequentie er bij kiezen, etc. De oscillatoren van Sonigen zijn meer dan dat (lees: niet eenvoudig te voorspellen hoe het klinkt). De Pulsaw bijvoorbeeld is een combo van een pulse, saw en triangle golfvorm. Met de draaiknop 'TPS' stel je de verhouding tussen de drie in, maar de VST geeft niet aan hoeveel van elke golf er dan in zit. Ik zelf zou liever eerst experimenteren met eenvoudige standaard golfvormen om daarna pas de meer ingewikkelde door alle modules te sturen.


Ja....uiteindelijk is het oor dan de beslissende/bepalende factor....
Maar dat is toch geen slechte zaak?

Het frequentie spectrum van de gebruikte oscillatoren is bepalend/limiterend voor de klankmogelijkheden. En daarmee nogal belangrijk.

Maar over de golfvormen en de (on)voorspelbaarheid) avn het mengen van golfvormen. Hier is zeker wel wat aan te "voorspellen".

Allereerst: de golfvormen hebben in werkelijkheid "aan de uitgang" zelden de exacte vorm / geometrie die de naam suggereert. In de analoge wereld al helemaal niet. De ene Saw is de andere niet....

Ook vooraf: golfvorm en harmonische inhoud zijn naar elkaar om te zetten (FFT/iFFT). Als de golfvorm wijzigt/verschilt, wijzigt/verschilt de harmonische inhoud (en klank) en andersom.

Vervormen van de golfvorm (door bijv. FM/AM/PWM/PhaseMod) geeft meestal gevolgen op meerdere plekken in het spectrum. En ook niet per se alleen met "harmonische" resultaten.

Verandering van harmonische inhoud (door Additief of Substractief/Filter) geeft meestal op 1 specifieke plek verandering in spectrum (Additief per harmonische, substractief op/rond de "cut-off" frequentie.

Over de genoemde golfvormen in hun pure vorm:

Sine
1 harmonische.

Saw:
Alle harmonischen zitten in het spectrum. Amplitude van de harmonischen is 1/rang.
Dus 1=1/1, 2=1/2, 3=1/3, n=1/n.

Square:
Alleen oneven harmonischen. Amplitude van de harmonischen is 1/rang.
Dus 1=1/1, 3=1/3, 5=1/5, n=1/n.

Triangle:
Alleen oneven harmonischen. Amplitude van de harmonischen is 1/rang in het kwadraat..
Dus 1=1/1*1, 3=1/3*3, 5=1/5*5, n=1/n*n

Pulse/PWM:
Gelijk aan Saw, maar elke 100 / pulsbreedte harmonische ontbreekt.
Dus voor 50% pulsebreedte (=square) elke 100/50 = 2e harmonische (2, 4, 6 etc).
En voor bijvoorbeeld 20% elke 100/20 = 5e harmonische (5, 10, 15 etc.).
Als de pulsbreedte afneemt neemt het aantal (overblijvende) harmonischen toe en gaat hij (qua klank) steeds meer op een Saw lijken.

Anekdotisch (over PWM)
In praktijk kan een luidspreker die een hele smalle puls moet weergeven overigens ook niet zo snel van volle uitslag (0 naar 1 en terug). Net als trillende luchtdeeltjes dat ook niet kunnen (geluidsdrager). En je trommelvlies ook niet (gehoor). Vroeger kon een ouwe PC met enkel piezo aan/uit speakertje met PWM toch meer dan alleen piepjes produceren door PWM. Dan werd de amplitude van een golfvorm vertaalt in pulsbreedte en naar de 0/1 schakelende piezo gestreamt. Zo kon die ouwe PC met piep speakertje zelfs "muziek" en "spraak" weergeven.



Het mengen/mixen van golfvormen is niet meer dan het sommeren/optellen van alle harmonischen in de frequentie spectra van de bron golfvormen (gedeeld door het aantal) om zo te komen tot de nieuw harmonische inhoud.
Door twee spectra onderling te verschuiven ontstaan fase verschillen die delen (1 of meer frequenties) van beide spectra versterken of verzwakken.
Hoe hoger de harmonische rang hoe dichter de frequenties bij elkaar liggen en hoe eerder ze tegen elkaar wegfaseren.
Dit verschuiven ontstaat ook door 2 golfvormen te ontstemmen. Hoe meer ontstemd, hoe sneller een complete faseverschuivings cyclus is doorlopen (en herhaalt).

Beschrijvingen zijn soms wat kort door de bocht, maar....laat ik hier maar stoppen.....ik hoop dat iemand er wat aan heeft....
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top