Welke Picoscope?

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.921
Locatie
Utrecht, NL
Na aanleiding van dit topic ben ik aan het overwegen zelf mijn Roland Juno 106 te kalibreren. Ik heb niet erg veel ervaring maar met behulp van de service manual en een zeer uitgbreide YouTube tutorial hoop ik een heel eind te kunnen komen en liefst natuurlijk de klus te klaren.

Hiervoor heb ik een osciloscoop nodig en mijn oog is gevallen op een USB oscilloscope omdat deze ook in de tutorial wordt gebruikt en het mij zeer handig lijkt werken. Bovendien zijn deze oscilloscopen er al voor een zeer redelijke prijs. Omdat ik met de Mac werk is mijn keuze gevallen op de de Picoscope.

Ik heb hier een aantal vraagjes over. Ze zijn er in vele soorten en maten en ik wil graag weten welke toeters en bellen ik nodig heb voor het doel mijn Juno 106 te kalibreren.

Allereerst is er de keuze tussen de 2000- en de 3000 series. De 2000 series zijn er in 5 verschillende bandbreedten: 10 MHz, 25 MHz, 50 MHZ en 100 MHz. De goedkoopste van 10 MHz is er al voor €119 euro,– en ze worden steeds duurder naarmate de de frequentie oploopt tot rond de 600 euro voor de 100 MHz.

Eerste vraag: kan ik vooruit met de 10 MHz? Zo nee, hoe veel MHz heb ik minimaal nodig voor deze klus.

Tweede vraag: kan ik vooruit met een 2 kanaals? Of heb ik 4 kanaals nodig? En zo ja waarvoor dan?

Derde vraag: Heb ik een Picoscope nodig uit de 3000 series die al meteen veel prijziger zijn. De 2 kanaals 50 MHz is rond de 500 euro en zou ik in het uiterste geval nog wel willen overwegen maar moet het wel heel overtuigend zijn waarom ik voor de 3000 series zou moeten kiezen.

Tot slot: is er iemand op dit forum die ervaring heeft met de Picoscope? Ik zag ergens een reactie in een topic over oscilloscopen van iemand die met de 3000 series werkt maar ik kan dat niet meer terug vinden
 
Laatst gewijzigd:
Leg mij eens uit : wat moet er precies gemeten worden allemaal ?