Welke Picoscope?

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.921
Locatie
Utrecht, NL
Na aanleiding van dit topic ben ik aan het overwegen zelf mijn Roland Juno 106 te kalibreren. Ik heb niet erg veel ervaring maar met behulp van de service manual en een zeer uitgbreide YouTube tutorial hoop ik een heel eind te kunnen komen en liefst natuurlijk de klus te klaren.

Hiervoor heb ik een osciloscoop nodig en mijn oog is gevallen op een USB oscilloscope omdat deze ook in de tutorial wordt gebruikt en het mij zeer handig lijkt werken. Bovendien zijn deze oscilloscopen er al voor een zeer redelijke prijs. Omdat ik met de Mac werk is mijn keuze gevallen op de de Picoscope.

Ik heb hier een aantal vraagjes over. Ze zijn er in vele soorten en maten en ik wil graag weten welke toeters en bellen ik nodig heb voor het doel mijn Juno 106 te kalibreren.

Allereerst is er de keuze tussen de 2000- en de 3000 series. De 2000 series zijn er in 5 verschillende bandbreedten: 10 MHz, 25 MHz, 50 MHZ en 100 MHz. De goedkoopste van 10 MHz is er al voor €119 euro,– en ze worden steeds duurder naarmate de de frequentie oploopt tot rond de 600 euro voor de 100 MHz.

Eerste vraag: kan ik vooruit met de 10 MHz? Zo nee, hoe veel MHz heb ik minimaal nodig voor deze klus.

Tweede vraag: kan ik vooruit met een 2 kanaals? Of heb ik 4 kanaals nodig? En zo ja waarvoor dan?

Derde vraag: Heb ik een Picoscope nodig uit de 3000 series die al meteen veel prijziger zijn. De 2 kanaals 50 MHz is rond de 500 euro en zou ik in het uiterste geval nog wel willen overwegen maar moet het wel heel overtuigend zijn waarom ik voor de 3000 series zou moeten kiezen.

Tot slot: is er iemand op dit forum die ervaring heeft met de Picoscope? Ik zag ergens een reactie in een topic over oscilloscopen van iemand die met de 3000 series werkt maar ik kan dat niet meer terug vinden
 
Laatst gewijzigd:
Leg mij eens uit : wat moet er precies gemeten worden allemaal ?
Mischien hoef je dat helemaal niet eens te kopen.

Hallo Designer, volgens mij heb ik in de openingspost precies uitgelegd waarvoor ik de oscilloscoop nodig heb. Kortezegd om een juno 106 te kalibreren. In de service manual staat dat je veel handelingen met de oscilloscoop dient te doen. Mijn oog is op de Picoscope gevallen omdat het een gerenommeerd merk is, het goedkoopste model rond de 100 euro kost en de software op mijn Macs kan draaien. Alleen vraag ik me dus af of ik hiermee de klus kan klaren. Ook zal ik de oscilloscoop in de toekomst wellicht wel vaker gaan gebruiken voor het stemmen van mijn andere synthesizers. Dus als ik een iets duurder model moet hebben kan ik dat ook nog wel overwegen.

Hopelijk duidelijk zo.
 
Je zou nogal gek zijn om 500 euro uit te geven om eens af en toe een synth te kunnen calibreren of stemmen. Zolang je met audio werkt heb je al die bandbreedte niet nodig.
 
Je zou nogal gek zijn om 500 euro uit te geven om eens af en toe een synth te kunnen calibreren of stemmen. Zolang je met audio werkt heb je al die bandbreedte niet nodig.

Wanneer heb je die bandbreedte wel nodig? Of laat ik het zo vragen: Waarbij ga je de voordelen van een hogere bandbreedte merken?
En waarvoor heb je een 4 kanaals oscilloscoop nodig?

Ik ben natuulijk net zo gek als ik de goedkoopste ga aanschaffen en acheraf blijkt dat ik nèt één moddelletje beter nodig heb voor een paar tientjes meer.
 
Ik weet ook niet wat je allemaal precies moet kunnen meten bij die juno106, maar als het alleen gaat om het trimmen van die voicecards dan zou dat al prima kunnen met een gedateerde scoop uit de jaren 80 van een paar tientjes.

De bandbreedtelimiet van een scoop moet je ver voor blijven anders is het beeld of de gemeten resultaten onbruikbaar. Moderne meetapparatuur is afgestemd op digitale techniek en dat is een heel ander verhaal dan analoge golfvormen, met audiofrequenties en zelfs veel lager.

Ik denk dat je eerst wat ervaring moet opdoen met een veel goedkoper alternatief. Als dat lukt kun je altijd nog voor 2x25mHz gaan. Het trimmen van synths is echt niet eenvoudig en als je maar wat draait ben je zo de weg kwijt. Ik geloof dat de tutorial die je noemt uit 28 delen bestaat. Dat zou een indicatie kunnen zijn van de complexiteit, maar eerlijk gezegd heb ik alleen een stukje van deel 27 gezien.
 
De bandbreedtelimiet van een scoop moet je ver voor blijven anders is het beeld of de gemeten resultaten onbruikbaar. Moderne meetapparatuur is afgestemd op digitale techniek en dat is een heel ander verhaal dan analoge golfvormen, met audiofrequenties en zelfs veel lager.

Ik snap niet zo goed wat je hier zegt. Betekent dit nou dat een Picoscope van 10 MHz niet geschikt is om de voicetest te doen?
 
Een scope van 10Mhz is voldoende voor alles wat met audiofrequenties te maken heeft. Als je een scope puur voor calibratie zoekt, is 10, 20 of zelfs 5Mhz voldoende, en enkel channel ook. Marktplaats afspeuren, en je moet iets kunnen vinden. Hou er wel rekening mee dat die oude scopes eigenlijk ook gekalibreerd moeten worden, en een beetje onderhoud kan vaak ook geen kwaad. Alle meetapparatuur die via USB op de computer draait heb ik alleen maar slechte ervaringen mee, maar YMMV. Er zijn ook kleine zelfbouw scoopjes, via Banggood, enzo. De naam is me even ontschoten, maar daarmee zou je ook al uit de voeten kunnen. Mocht je in de buurt van Rotterdam zitten kun je ook hier langskomen, hier staat alles om het degelijk te doen.
 
Ik wilde zeggen dat de hoge bandbreedte scoops er voornamelijk zijn vanwege de digitale techniek, RF techniek...
Jij hebt dat niet nodig.

Wel vind ik het erg duur (119 euro voor 2x10mHz), maar dat is natuurlijk jouw keuze. Het is in elk geval wat handzamer dan oude scoops uit de jaren 80-90.
 
aan welke frequenties denk je, als je wil zien dat een voeding of een opamp staat te oscilleren buiten het gehoor bereik ? Kilohertz of megahertz.
 
Wel vind ik het erg duur (119 euro voor 2x10mHz), maar dat is natuurlijk jouw keuze.

Echt? Ik ben nog geen goedkopere Oscilloscope (nieuw) tegengekomen. En dit is een gerenommeerd merk. Wordt veel in de automotive industrie gebruikt. En mocht je al een goedkopere tegen komen draait die software waarschijnlijk niet op de Mac.

aan welke frequenties denk je, als je wil zien dat een voeding of een opamp staat te oscilleren buiten het gehoor bereik ? Kilohertz of megahertz.

Ik heb werkelijk geen idee haha. Ik ben echt een noob op dat gebied. Ik ga gewoon de instructies uit de service manual opvolgen en zien of de getalletjes kloppen. Ik heb van andere noobs op forums vernomen dat ze op die manier hun Juno 106 gestemd kunnen krijgen terwijl ze eigenlijk geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.
 
Ga eerst die instructies doorlopen uit de service manial. Dan weet je zelf welke frequenties je nodig hebt. Beetje zelf werk insteken. Als je er dan niet uitkomst of vragen hebt hier terug komen.
 
Ga eerst die instructies doorlopen uit de service manial. Dan weet je zelf welke frequenties je nodig hebt. Beetje zelf werk insteken. Als je er dan niet uitkomst of vragen hebt hier terug komen.

Ik heb die servicemanual bekeken en het meeste is abracadabra voor mij. Ik ben mij nog steeds aan het beraden hoe ik het ga aanpakken. Ik wil eerst weten wat ik nodig heb en hoeveel kosten in moet maken.. soldeerstation? desoldeer station? oscilloscoop? multimeter? en kleine dingen als wick, flux, solderstin en noem maar op. De kosten lopen dan wel aardig op maar ik heb daar natuurlijk later ook profijt van. Wie weet besluit ik alsnog om het hele verhaal uit te besteden. Helemaal als ik er zelf niet uitkom en dan zit ik wel met een aardige investering voor niets.

Over de multimeter.. ik las dat een Picoscope ook multimeter funcies kan aflezen... heb ik hiervoor dan eigenlijk wel een multimeter nodig?
 
Een osciloscoop is er om voltages over tijd weer te geven, een DMM om nauwkeurig voltages te meten. Als je enigzins waarde hecht aan toon gebruik je het juiste apparaat voor de juiste doeleinden. Als je het een beetje goed wilt doen moet je gewoon investeren. Het is helemaal te gek om zelf te doen, maar je gaat met 100 euro niet klaar zijn. Voor dat geld heb je amper een goeie multimeter.
 
Ik heb die servicemanual bekeken en het meeste is abracadabra voor mij. Ik ben mij nog steeds aan het beraden hoe ik het ga aanpakken. Ik wil eerst weten wat ik nodig heb en hoeveel kosten in moet maken.. soldeerstation? desoldeer station? oscilloscoop? multimeter? en kleine dingen als wick, flux, solderstin en noem maar op. De kosten lopen dan wel aardig op maar ik heb daar natuurlijk later ook profijt van. Wie weet besluit ik alsnog om het hele verhaal uit te besteden. Helemaal als ik er zelf niet uitkom en dan zit ik wel met een aardige investering voor niets.

Over de multimeter.. ik las dat een Picoscope ook multimeter funcies kan aflezen... heb ik hiervoor dan eigenlijk wel een multimeter nodig?

Als je na het zien van de filmpjes denkt dat alles acrabadada is zou ik er niet aan beginnen.

Ik heb tot deel 11 vluchtig bekeken en zag volgens mij geen MHz voorbij komen.

Volgens mij kan je dit gewoon doen met een goedkope dso scope van een paar tientjes. Maar ik ben geen expert. En ik zal mij ook moeten verdiepen wil ik echt uitsluitsel willen geven.

Maar ik adviseer je om een reparateur te zoeken. Je kennis is gewoon niet voldoende en het feit dat je je niet verdiept in de materie vermoed ik dat het een steile leercurve voor je is.

Zou zonde zijn als je juno sloopt omdat je niet weet wat je doet.
 
Als je na het zien van de filmpjes denkt dat alles acrabadada is zou ik er niet aan beginnen.
Ik heb tot deel 11 vluchtig bekeken en zag volgens mij geen MHz voorbij komen.
Volgens mij kan je dit gewoon doen met een goedkope dso scope van een paar tientjes. Maar ik ben geen expert. En ik zal mij ook moeten verdiepen wil ik echt uitsluitsel willen geven.
Maar ik adviseer je om een reparateur te zoeken. Je kennis is gewoon niet voldoende en het feit dat je je niet verdiept in de materie vermoed ik dat het een steile leercurve voor je is.
Zou zonde zijn als je juno sloopt omdat je niet weet wat je doet.

Ik vind dit veel te negatief gesteld Madr. In de service manual staat stap voor stap beschreven wat je moet doen om de Juno te stemmen. Als je als leek met je neus boven zo'n chart hangt komt het wat overweldigend over maar uiteindelijk is het is gewoon een kwestie van opvolgen wat er staat. Daarbij hoef je volgens mij echt niet alles te begrijpen. Ik heb wel iets basis electronica kennis en ik weet inmiddels wel aardig wat van geluid synthese. Ook heb ik ervaring met solderen en het repareren van vintage synths als het om simpelere handelingen gaat als het vervangen van een fader oid. Ik heb er vertrouwen in dat ik een heel eiind ga komen en grote kans dat ik de klus kan klaren.

Een osciloscoop is er om voltages over tijd weer te geven, een DMM om nauwkeurig voltages te meten. Als je enigzins waarde hecht aan toon gebruik je het juiste apparaat voor de juiste doeleinden. Als je het een beetje goed wilt doen moet je gewoon investeren. Het is helemaal te gek om zelf te doen, maar je gaat met 100 euro niet klaar zijn. Voor dat geld heb je amper een goeie multimeter.

Is dit een geschikte?

https://nl.tmart.com/Fluke-15B-F15B...MIptDiudXM4AIVFOd3Ch2hdwMgEAYYASABEgLqIPD_BwE

Fluke-15B-F15B-Professional-Auto-Range-Digital-Multimeter-Tester_600x600.jpg
 
Je hebt echt geen Fluke nodig, maar...

Ik heb even de calibratieprocedure doorgenomen in de service manual. Ik denk als je nu de picoscope zou gaan halen en begint je juno te proben, dat je ver van huis bent.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar elektronica en meettechniek dat heeft inderdaad een steile leercurve. Dus als je je laat intimideren door terminologie als cv offset en vca bias, dan kom je niet ver.
Van belang is ten eerste dat je leergierig bent en gemotiveerd. Ten tweede is het belangrijk dat je eerste "onderzoeksobjecten" geen kostbare synths zijn.

Ook heb je een usb scope in het vizier met een hele kermis aan features die je waarschijnlijk niet nodig hebt. Ik vraag me af of dit apparaat geschikt is om te leren wat een oscilloscoop eigenlijk is. Ik denk dat het ook een steile leercurve heeft.

Je hebt geen precisie meetapparatuur nodig. Een low spec scope, een multimeter met 1mv resolutie een stemapparaat (ik zou me niet aan een freq. counter wagen) en eigenlijk ook een 1kHz testtoon.

Op de tweedehands markt circuleren scoops als de philips pm3207 (of andere instapmodellen uit de pm serie), die weliswaar gedateerd zijn, maar nog prima mee kunnen voor deze toepassing. Ik heb er ooit een gekocht voor 20 euro, maar ik zeg erbij dat je wat geluk moet hebben met de staat van het apparaat en met name de beeldbuis. Deze scopes hebben een zeer makkelijke bediening. Dat hun calibratie 30 jaar over de datum is, dat zal wel (voorlopig)..

Omdat het proben van "levende" circuits ook niet zonder gevaar is, zou ik je adviseren om voor je eerste experimenten zelf een geimproviseerde (coax) meetkabel te maken met aan de ene kant bnc en aan de andere kant een 6.35mm. Nee, dat is niet zoals het hoort maar in dit geval afdoende. Zo kun, zonder de juno te hoeven open maken, het signaal op de scoop krijgen en eens kijken waar al die knopjes/parameters voor dienen.

Verlies je niet in de specs van meetapparatuur of soldeerstations, als je nog helemaal niet weet wat je ermee kan, of wat je er van nodig hebt. Daarvoor is nog genoeg tijd als je dieper in de hobby komt te zitten:D
 
Ik zie dat die uit China komen? Als het een echte Fluke is, dan ja, maar ik ken die webshop niet, dus ik kan daar niets over zeggen. Deze gaat tot 4000 counts, dat wil zeggen dat je boven de 4V, nog maar twee cijfers achter de comma hebt. https://www.eleshop.nl/brymen-bm829s.html Deze gaat tot 10000, en is evengoed als een Fluke een meter voor het leven. En is ook zeker geen kloon als je bij Eleshop besteld. De nauwkeurgheid heb ik niet vergeleken, maar dat kan flink verschillen. Iedere DMM heeft een afwijking, afhankelijk van temperatuur, ouderdom enz, Een set goede probes helpt ook, maar als het om CV voor pitch gaat kan 10mV al hoorbaar zijn.
 
Oké dank voor de heldere uiteenzetting stripboarder. ik ging er vanuit dat het kalibreren prima met een USB-scope kan omdat de meneer is de YouTube filmpjes er ook zo eentje gebruikt. Maar halverwege de serie switcht hij toch even naar een ouderwetse scoop omdat hij die nauwkeuriger vindt dus dat zegt ook wel iets.

Ik ben zeker gemotiveerd en ook leergierig. Waarom zou ik anders overwegen zo'n enorme investering te doen. Ik vind synths en electronica super mooi spul en wil het graag zelf kunnen repareren / kaibreren. Dat gezegd hebbende vind ik het belangrijker dat mijn synth straks weer goed werkt en als dat betekent dat ik de hele shabam door een vakman moet laten doen dan zal ik daar zeker voor kiezen.

Een goede multimeter is nooit weg dus ik denk dat ik voor die tip van nmnn ga. Ik hou wel van goed gereedschap. De scoop ben ik nog niet uit. Ook geen idee waar ik op moet letten bij de aanschaf van een 2e hands oudje en er staan er veel te koop op mp.

In elk geval waardeer ik de feedback en betrokkenheid van de mede synthforummers tot dusver. Ik zit echt wel even in een lastig pakket met mijn met mijn Juno 106 maar ik ga er uit komen.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top