Waar moet ik mee beginnen?

En onze eigen Bambam niet te vergeten, waar ik hem een keer heb geprobeerd. Leuke synth hoor.
 
Wat zouden jullie mij als beginner aanraden?

... een computer heeft iedereen toch ? ... en computerervaring heb je .
... dus laat ik het zo stellen ...dat je eens bij iemand wat software gaat LENEN , en koop het goedkoopste midi keyboard (bv. cme-Mkey voor 75 euro)

met deze configuratie maak je zo goed als gratis kennis met alle mogelijke klanken, sounds, rythmes, en sequencers , ...die je nooit uit 1 vaste synth van 300 euro kan halen.

Zegt het je niets,... evengoed geprobeert zou ik zeggen.
 
Als je toch een midi keyboard wil halen heb ik wel een mooie Emu X-board 49 voor je.
Voor 5 tientjes mag je em hebben.
 
Ik heb net op marktplaats een bod van 200 geplaatst op de Roland SH-201 vraagprijs is 350 maar ik zie wel
350 is teveel voor een SH-201. Spaar dan liever door tot 500 en koop je een 2dehands JP8000.
Uitgebreider, even gebruiksvriendelijk, sliders (die vind ik het leukst), mooiere sound (SH-201 schijnt veel te digitaal te klinken).
Ik koop er mij ooit ook nog zo eentje.

Softsynths worden hier aangemoedigd omdat het een goedkoper alternatief zou zijn. Echter, voor een ietwat behoorlijke laptop + audio interface (en die heb je nodig!) + midi controller leg je toch makkelijk 1100 € neer. (monitors/headset niet meegerekend want die heb je voor beide setups nodig)
Voor 1100 € koop je jezelf echter wel al een aantal vintage bakken.

Maarrr, een hoop hardware bakken nemen natuurlijk wel ruimte in (en dat kan je ook als een kost zien) + dan heb je weer een mixer nodig + bekabeling. (lijkt belachelijk maar je moet echt alles in rekening brengen)

Ik zou zeggen, het ligt eraan wat je wil doen:
- live performance --> hardware all the way ! (betere feeling)
- producen --> software all the way (at the end stukken goedkoper)


Hier ga ik dus helemaal niet mee akkoord:
dus laat ik het zo stellen ...dat je eens bij iemand wat software gaat LENEN , en koop het goedkoopste midi keyboard (bv. cme-Mkey voor 75 euro)
dit is totaal niet representatief. Ik kan het je zo al zeggen: het zal voor geen meter klinken/aanvoelen.
Je asio settings zullen niet goed ingesteld staan met latency en/of cracks/pops als gevolg. Je speakers zijn misschien niet je dat.
Is je pc wel krachtig genoeg ? Maw. ben je bereid je firewall, antivirus, spyware killer, en alle andere overbodige background services te uninstallen ? (zie overige threads mbt laptop/softsynth issues)
Het zou jammer zijn dat gebrek aan ervaring/advies/moeite/tijd/... je eerste ervaring met synthesizing zou vergallen. De software-richting is geen easy way, integendeel.

Hang een stel monitors aan een Juno 106 (ik zeg maar wat) en je hebt instant vette sound zonder bekommernissen.
 
Laatst gewijzigd:
dit is totaal niet representatief. Ik kan het je zo al zeggen: het zal voor geen meter klinken/aanvoelen.
Je asio settings zullen niet goed ingesteld staan met latency en/of cracks/pops als gevolg. Je speakers zijn misschien niet je dat.
Is je pc wel krachtig genoeg ? Maw. ben je bereid je firewall, antivirus, spyware killer, en alle andere overbodige background services te uninstallen ? (zie overige threads mbt laptop/softsynth issues)

Wat een bangmakerij zeg. Ja idd, je noemt allemaal dingen op die je tegen KUNT komen als je aan de software gaat, maar het hoeft niet. Bovendien:
- Met een hardware synth kunnen je speakers net zo niet je dat zijn.
- Om even te proberen wat het is kun je prima Asio4all op je onboard soundcard gooien. Ook al is het niet ideaal, zo kun je wel een idee krijgen van wat je wilt en waar het dus heen moet als je echt geld gaat uitgeven.
- Voor geen meter aanvoelen? Ik begon op een E-15. Geen best klavier, maar ik kon toch nog voor geen meter spelen, dus what the heck? Dat komt allemaal wel.
- Kans is groot dat de pc in ieder geval krachtig genoeg is om in ieder geval 1 softie tegelijk te draaien, zonder dat je allerlei rare toeren uit hoeft te gaan halen als processen uitzetten e.d.

Ik kan het net zo goed omdraaien qua bangmakerij. Meneer heeft op aanraden hier een hardware synth gekocht, en toen waren zijn centjes op. Inmiddels is hij een tijdje bezig en denkt hij:
- Laat ik even nog een leuk baslijntje onder dit melodietje spelen.....Ow kut deze synth is monotimbraal
- Laat ik even nog een leuk baslijntje onder dit melodietje spelen.....Ow kut ik kan nog niet zo goed gescheiden met de linker- en rechterhand spelen, dus ik heb eigenlijk een (soft)sequencer nodig.
- Ik denk dat effecten deze lead goed zouden doen....Ow kut er zitten nauwelijks effecten op deze bak.
- Ik lees veel over compressie en EQ dat dat goed kan doen voor je mix...Ow kut, dat zit hier allemaal niet op, dan moet ik weer een mengtafel hebben.
 
Als er een VA digitaal klinkt is het de JP8000 wel, de aliasing in de hogere noten is enorm storend. De supersaw is wel leuker dan de andere implementaties die ik al gehoord heb.

Overigens heb ik het zo niet op die supersaw. De klank komt nog niet in de buurt van de Jupiter 8 of de Eminent waar Jarre het mee gedaan heeft. Ik begin zelf nog maar een beetje te snappen waar het om draait en ik kan je zeggen: enkele oscillatoren zelf gedetuned klinkt nog heel anders dan een supersaw.

Ik zou je een MicroKorg aanraden, maar de polyfonie is te zwak. De JP8000 die ik heb gehad, daar kon je dan wel mee splitten, maar 't is een enorme bak. De RADIAS was wel vet, maar is een beetje te duur voor je budget.

Ik doe het nu vooral in Reason, waardoor je gelijk een heel pak meer "hardware" hebt voor je geld, en de mogelijkheden gewoon enkele magnitudes groter worden. Maar meer mogelijkheden geven je ook meer kopzorgen, want wat doe je allemaal met die bekabeling en hoe krijg je de klank die je wil? Op dat moment is het verstandig om wat opzoekwerk te doen naar het instrument dat de originele sound maakte, en uit te vissen hoe dat ding in elkaar stak. Dat is ook een leuke bezigheid, en daar leer je nog iets mee.

Er zijn veel softsynths op de markt, allemaal met hun eigen voor- en nadelen. De meeste werken als VST plugin, met als grootste nadeel dat ze veel CPU vergen. Waardoor je wel eens voor verrassingen komt te staan als je'r enkele naast elkaar gooit in je host. Niet zo met Reason. Op een redelijke laptop kan je je rack volgooien met al waar je maar van kan dromen en je CPU gebruik blijft laag. Dat geeft je mogelijkheden.

Nadeel: niet alle vormen van synthese zijn mogelijk. Je kan er geen plugins bijgooien die dat voor je doen. Je kan Reason dan wel in je DAW integreren met Rewire, en de andere er als VST's bijgooien, maar dan gaat je CPU weer serieus omhoog. Ik heb een leuke Eminent implementatie in Reaktor, maar dat vreet cycles.
 
dude, wat voor antieke computer heb jij? Mijn computer is toch al zo'n 3 jaar oud en heeft echt geen CPU issues. En zoja dan kun je dat wel makkelijk oplossen met freezen/bouncen etc.

En denk je dat een beginner direct 48 vsti sporen met zware plugs gaat gebruiken?

Op m'n Intel Core 2 Duo van 2.8GHz heb ik toch moeite met een setup in Ableton Live met daarin Reason gerewired, enkele VST's, waaronder een Eminent 310U in Reaktor, en Reaktor's multi-band compressie in de eindfase.

Je mag ook niet vergeten dat je CPU gebruik omhoog gaat naarmate je latency lager gaat. Als je dit alles op 10ms wil houden heb je toch een serieus beest nodig.

Vele freeware VST's zijn trouwens gebaseerd op SynthEdit, wat volgens mij ook minder optimale code genereert t.o.v. professioneel geprogrammeerde synths.
 

Wat een referentie :gaap: zelfs in HQ hoor je de lossy compressie van Mr.Tube. Maar ik stel voor dat je eens een patch samenstelt met twee gedetunede oscillatoren, en effe probeert in de hoogste noten wat je hoort.

Ik heb 'm zelf gehad, de JP8000, en als eerste-generatie VA doet ie het niet al te best met z'n aliasing. Ook de afwezigheid van "kunstmatige" "analog style" detuning die vele recentere VA's wel hebben, is opmerkelijk.

Als trance-synth is dit een ferme bak, maar probeer er geen Oberheim of Jupiter mee na te bootsen.
 
Ik beweer ook niet dat ie op alle fronten een analoge bak benaderd, maar je kunt er
ook vrij analoge sounds mee uitflappen (dan maar geen ultrahoog analoog gedetuned geluid).
Stings, padjes, leads, etc uit de JP-8000 zijn zeer zeer bruikbaar voor JM Jarré, en ik neem
aan dat de beginnende topicstarter geen 50.000 euro uit wil geven aan een analoge setup om
een paar Jarré nummers na te spelen. Luister maar eens naar de Jarré cover van Meesha op
youtube. Een deel ervan komt ook uit de JP-8000.

Je trance-bak mening is natuurlijk klinkklare onzin. Zo te horen ken je de JP niet goed genoeg,
en heb je even een paar blauwe maandagen door de presets heen gebladerd.

Ik denk ook dat je bod op de SH-201 een zeer goede actie is Equinoxe.
 
Laatst gewijzigd:
Op m'n Intel Core 2 Duo van 2.8GHz heb ik toch moeite met een setup in Ableton Live met daarin Reason gerewired, enkele VST's, waaronder een Eminent 310U in Reaktor, en Reaktor's multi-band compressie in de eindfase.
Je mag ook niet vergeten dat je CPU gebruik omhoog gaat naarmate je latency lager gaat. Als je dit alles op 10ms wil houden heb je toch een serieus beest nodig.

Mijn laatste Ableton projectje bestond uit:

- 5 tracks audio met VST plugin (0,5gb mem in use)
- 6 tracks EWQL VSTs (0,8gb mem in use)
- 1 toontrack superior drummer (1,2gb mem in use)
- 1 track spectrasonics trilogy (0,2gb mem in use)
- 1 track absynth 4 (bijna niks mem)
- 1 master track met Ozone3 + Ableton live reverb

Op 7ms latency (Via presonus FP10--CPU usage total 45% en mem usage total op 3,8gb)

Ik heb moeite met te begrijpen waarom jouw setup dan CPU problemen zou hebben :-/

*edit* Wat gebruik je qua buffering? Wat gebruik je als soundinstelling (22-44-48-96, hoeveel bits ...)
 
Je trance-bak mening is natuurlijk klinkklare onzin. Zo te horen ken je de JP niet goed genoeg,
en heb je even een paar blauwe maandagen door de presets heen gebladerd.

Als dat mijn mening is, waarom is dat dan klinkklare onzin? Bedoel je dan dat ik niet goed bij m'n verstand ben? Ik ben heus wel verder gekomen dan de presets hoor.
 
Het ligt er ook een beetje aan hoe je pc opgebouwd is en hoe clean je pc is.
Heb 3 schijven op de pc die logisch ingedeeld zijn.
De schijf waar de plugins / programma's / orginele library's op staan, wordt nooit mee geklooit.
Enkel wordt er af en toe iets op geinstalleerd.
Daarnaast heb ik op een andere schijf de projecten zelf staan en eigen samples / banks.
Zo heeft ook Windows een eigen partitie die in combinatie is met een partitie, waarbij bestanden ook niet veel aangeraakt worden.

Dus eigenlijk actieve en passieve indeling. Dat levert veel prestatie en 'duurzaamheid' op.
 
Als dat mijn mening is, waarom is dat dan klinkklare onzin? Bedoel je dan dat ik niet goed bij m'n verstand ben? Ik ben heus wel verder gekomen dan de presets hoor.

Als je denkt dat de JP-8000 een tancebak is ben je inderdaad niet goed bij je verstand.
Wél is het mogelijk om typische trance geluiden te maken op de JP-8000. Wellicht dat je dat bedoeld.
 
Wél is het mogelijk om typische trance geluiden te maken op de JP-8000. Wellicht dat je dat bedoeld.

Natuurlijk is het dat dat ik bedoel! De JP-8000 is een VA, en een legendarische, maar hij is technisch wat verouderd. Je kan de typische sound van de JP-8000 graag hebben, en hij is bekend om z'n gebruik in de dansmuziek, maar het "virtueel analoge" is ondertussen voorbijgestreefd.

Het is wel een enorme bak met alles netjes gerangschikt, maar met schuiven ipv draaiknoppen (ik verkies de laatste) en je kan er uren pret mee hebben, maar zoals ik al zei, het "virtuele" komt soms naar boven.

Daarom dat ik 'm verkocht heb en een RADIAS heb gekocht. Maar dat is weeral een tijdje geleden.

M'n PC is misschien niet meer van de properste, maar je kan toch niet ontkennen dat Reason met z'n geintegreerde aanpak een stuk minder zware CPU nodig heeft voor een vergelijkbare setup als een DAW + VST's.
 
Als trance-synth is dit een ferme bak, maar probeer er geen Oberheim of Jupiter mee na te bootsen.
een geluk dat Depeche Mode of the Pet Shop Boys jouw mening niet deelden...
 
Back
Top