Waar moet ik mee beginnen?

Equinoxe

Ingeburgerd
Lid sinds
17 november 2009
Berichten
59
Hallo,

Ik ben half jaar fan van Jean michel jarre...

Nu wou ik ook een eigen synth gaan kopen, maar ik kon ze pas vinden vanaf 300€.

Ik dus ''Beginner'' heb totaal geen ervaringen met keyboards,pianos,synthesizers... mijn engels leraar speelt piano in een band en wou mij ook helpen.. en daarom rade hij mij een MIDI contoller aan,dit was best handig omdat ik ook veel van computers weet.
nu heb ik een beetje rond zitten kijken voor een Midi controller,en was zeer te spreken over de M-Audio Oxygen 61 : http://www.vriese.nl/producten///6285///M-Audio_Oxygene_61.html


Wat zouden jullie mij als beginner aanraden?


Mvg
Leander
 
Bij een midi controller moet je dan wel weeer een VST (Virtual Studio Technology) hebben die dan ook vaak nog eens op een DAW (Digital Audio Workstation) gedraait moet worden.

Ikweet niet hoeveel je te besteden hebt, en of je echt geintresseerd bent in een synth of alleen de toetsen, want een virtuele piano is natuurlijk bij lange na geen echte, qua feeling dan he, dit geld voor synthesizers al helemaal, ik zeg altijd maar er is nix lekkererders dan een echte synth in je handen, naja borst,.. ow wacht on topic blijven,.. niw (anyway) voor een 3 tot 400 heb je leuke synths hoor maar als je niet zeker bent zou ik ff voor de controller en kaptein haak proberen, daarna kun je altijd nog de keuze maken...

suc7
 
Bij een midi controller moet je dan wel weeer een VST (Virtual Studio Technology) hebben die dan ook vaak nog eens op een DAW (Digital Audio Workstation) gedraait moet worden.

Ikweet niet hoeveel je te besteden hebt, en of je echt geintresseerd bent in een synth of alleen de toetsen, want een virtuele piano is natuurlijk bij lange na geen echte, qua feeling dan he, dit geld voor synthesizers al helemaal, ik zeg altijd maar er is nix lekkererders dan een echte synth in je handen, naja borst,.. ow wacht on topic blijven,.. niw (anyway) voor een 3 tot 400 heb je leuke synths hoor maar als je niet zeker bent zou ik ff voor de controller en kaptein haak proberen, daarna kun je altijd nog de keuze maken...

suc7
klopt zeker, maar gedraait is met een "d" en tweedehands is ook vet. Met wat geluk kan je een jx8p of cz101 voor heel weinig geld kopen.
 
Je zou ook eens een GEM WS2 tweedehands op de kop kunnen tikken. Dit is een synth / keyboard
/rompler uit 1990 met een boel Jarre sounds aan boord. Één nadeel... hij heeft maar 5 'sporen'.
Er zit zelfs een simpele sequencer bij met de mogelijkheid tot opnemen van songs (soort van midi files)
Ook bezit ie een floppy drive.

edit : op marktplaats staan er 4 aangeboden waarvan één voor 150 euro ;) (vraagprijs)
 
Ik ben half jaar fan van Jean michel jarre...
...
Wat zouden jullie mij als beginner aanraden?
Fan worden van Phil Collins: een trommeltje geeft beslist minder kopzorgen...
Maar even serieus: heb je enige muzikale ervaringen? Zo niet, neem dan ergens wat lessen!


Wout
 
Vooral niet teveel geld uitgeven. Concentreer je eerst eens op goedekope of gratis software (probeer Cockos Reaper eens als sequencer). Op KVR-audio.com staan erg veel gratis virtuele instrumenten en effecten.

Verbaas je niet over de steile leercurve voor alles om de digitale homestudio heen, maar steek er voldoende tijd in en het komt vanzelf.

Als je wilt weten hoe iets werkt gebruik dan youtube en google als zoekplaats. Op youtube staan zoooooooooooooo veel leer/instructiefilmpjes...
 
idd als je in deze tijd net begint zou ik ook voor een midi controller gaan icm cockos reaper en wat gratis vst's zoals die van TAL.

En lessen is idd ook niet weg, ik weet nog wel een leuk adres in Utrecht (nee niet mezelf)
 
Aansluitend op de tips hierboven, zelf heb ik een XBoard van EMU. Ik ben er zeer tevreden over. IN ieder geval lekker veel knoppen en het klavier is ook prima. Daarnaast krijg je er ook een lading software bij (sequencer en proteusX (kun je ook gratis downloaden) om te beginnen. En zoals aangegeven kun je via KVR gratis synths downlaoden (synth1 en superwave bijvoorbeeld). Dan kun je echt wel even voort.

Wil je wel hardware (dus niet altijd je PC aan) dan is de Yamaha AN1x bijvoorbeeld een erg mooie keuze en voor rond de €225 kun je dez 2e hands kopen, maar zo zijn er natuurlijk nog veel meer opties.
 
Ok,

zijn er eigenlijk ook synthesizer lessen?

bij ons in doetinchem zit ook een muziekschool dus ik ga daar binnenkort ff kijken:)
 
Ok,

zijn er eigenlijk ook synthesizer lessen?

bij ons in doetinchem zit ook een muziekschool dus ik ga daar binnenkort ff kijken:)

Wij geven oa synthese avondcursussen, maar het genre waar wij ons op richten is vooral hardcore/hardstyle. Maar in principe is de basis van de werking van de meeste synths hetzelfde.

Voor een goeie gratis VST synthesizer pluggin raad ik "Synth1" aan, check ook mijn handtekening voor voorbeelden en de cursuswebsite.
Je kan ook deze maand het muziekblad "interface" kopen, daar zit een uitgekleden versie van Rob Papens "Predator" synth pluggin bij.
 
Mijn reactie op het jmj forum:
Waarom koop je niet gewoon een Casio of Yamaha keyboard ofzo. Dan speel je met links de accoorden, word je begeleid met drums en muziek terwijl je rechts de melodie speelt.
Zo ben ik ook begonnen!

Kijk ook eens op marktplaats voor 2e hands spullen. Ook prima om mee te beginnen.

Een midikeyboard zoals je in je OP aangeeft is alleen handig als je weet hoe dat allemaal werkt, anders heb je er nog niets aan.
100 euro is een heel beperkt budget en aangezien je een beginner bent, zou ik daarom dus gaan voor een keyboard.
 
hmmm... mja een keyboard lijkt mij eigenlijk ook wel de makkelijkste manier om te beginnen..

ff op internet snuffelen
 
Voor mij juist weer niet, aangezien samplen meer een rol speelt.
Datgene op me plaatje is verkocht, omdat ik het net zo goed zonder kan momenteel.
Het is maar net wat je wil doen lijkt me, al lijken me FL + synth / midi controller de beste combinatie om een idee te krijgen.
Daarnaast of je wil experimenten of heel zeker bent dat je dit wil doen en er voor gaat.
Dan zou je het budget bijvoorbeeld kunnen aanpassen, zodat je een synth koopt.
Had ik achteraf veel liever gehad dan een midi controller.
 
jullie maken het me er niet makkelijker op he..

maargoed een synthesizer van marktplaats is wel leuk maar ik heb net even cockos reaper geprobeerd en ik snap er nu al niks van...

raden jullie mij eens een paar goede programmas aan..

PS. ik heb windows vista x64
 
Je vertelt ook niet echt wat je wil doen he?

Als je wil beginnen met muziek maken is een keyboard een goeie om mee te beginnen. De Gem WS2 die eerder werd genoemd, heb ik ook gehad en is een erg leuk apparaat.

Het leren spelen van muziek gaat prima op een keyboard. Zelf geluiden maken is leuk, maar dan is het ook leuk als je een beetje kunt spelen.
(trouwens een Roland SH201 is een leuke goedkope synth om mee te tweaken en heeft een duidelijke interface)
 
Ik wil graag wat jarre kunnen spelen, maar daarnaast wil ik ook zelf wat maken..

Btw, die GEM WS2 is wel mooi ja voor 150 op marktplaats, maar die roland SH201..staat op feedback voor 499€ en dat vind ik wel heeeel duur..

voor de herinnering ik ben een beginner.
 
jullie maken het me er niet makkelijker op he..
Het is ook niet makkelijk ;).

maar ik heb net even cockos reaper geprobeerd en ik snap er nu al niks van...
Zwemmen kon je ook niet in 1 dag. Of wel?

raden jullie mij eens een paar goede programmas aan..
Begin dan maar eens met de demo van Propellerheads Reason. Daar hoef je tenminste nog even niet na te denken over welke plugins erin moeten, want alles wat je krijgt zit in het programma zelf.

Volg dan http://www.reasontutorial.be/ en ga daar eens eerst een week mee aan de slag voordat je 5 minuten probeert en dan zegt dat je er niks van snapt :).
 
Wat zouden jullie mij als beginner aanraden?

Naar de muziekwinkel of een muziekbeurs toe om zoveel mogelijk synths te luisteren/uit te proberen om te kijken of je iets kunt vinden dat je 'ligt' of waar je verliefd op wordt.

Een keer naar een Synthforum meet komen als die weer eens wordt georganiseerd.

Veel op Youtube en dit forum kijken naar ervaringen en mogelijkheden met verschillende apparatuur.

Centjes sparen en investeren in 2de hands apparatuur zodat je relatief goedkoop kunt proberen en eventueel zonder verlies doorverkopen.

Laat je niet alleen leiden door geld maar vooral door wat je wilt. Wil je zelf muziek spelen of ben je meer geinteresseerd in sequencers? Wil je een keyboard of zou een module met een MIDI sequencer genoeg zijn? Groovebox misschien? Wil je per se MET of per se ZONDER computer muziek maken? Speel je liever op een "echt instrument" of gebruik je net zo liever software synths met een muis en MIDI controller? Wordt je warm van het ouderwetse ("vintage") spul of heb je net zo lief een plastic apparaatje met een kindertoetsenbordje zolang het maar klinkt?

Er is geen vaste weg, en als je serieus met muziek aan de slag wilt zal dit, net als met bijna alle andere hobbies, een flinke investering van je vergen in zowel tijd als geld. Dus stort je er vol passie in en ga ervoor of draai je om en ga wat anders doen nu het nog kan!
 
Back
Top