Waar moet ik mee beginnen?

op de SH-201 kun je 32 zelfgemaakte patches bewaren, dat zegt niets over hoeveel patches je tegelijkertijd kan bespelen. Maar wat ik lees op de site: 2 tones per patch (upper and lower). Dat lijkt me zowat bi-timbraal. (zit misschien wel wat beperkingen op, aangezien ze het zo vreemd formuleren)

Die SH-201 is een goede beginnerssynth om 1 reden: de layout is uiterst intuïtief waardoor je snel weg bent met de synthese. Voor de rest is die erg beperkt, zeker voor het schrijven van eigen nummers: geen sequencer aan boord, wel uitgebreide arpegiators en dat kan ook leuk zijn. In theorie zou deze synth tamelijk breed moeten gaan (ondersteunde waveforms) maar omdat ie programmatorisch niet zo fantastisch ineen steekt (aliasing) kan dat tegenvallen.
Maar heey, wilt niet zeggen dat je er geen plezier aan kan beleven. Hij integreert ook lekker met de pc.
Ik vind em persoonlijk zowel nieuw als 2dehands te duur voor wat ie is.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben zelf begonnen met een tweedehands JX-305 voor 300 piek. Een alles-in-een bak, die 8 parts multi-timbraal is. Wat hands-on controls ook. Hij klinkt best oke ook, ik heb er veel van geleerd en plezier van gehad. De SH-201 is ook zo'n soort beginners bak, je kan er veel van leren op het gebied van sound design. Lekker als je bijvoorbeeld in een band wil spelen, gewoon inpluggen en rocken. Qua sound misschien niet super sophisticated, maar je gaat er zeker plezier van hebben. En dat is toch wel het belangrijkste denk ik zo.
 
jullie maken het me er niet makkelijker op he..

maargoed een synthesizer van marktplaats is wel leuk maar ik heb net even cockos reaper geprobeerd en ik snap er nu al niks van...

raden jullie mij eens een paar goede programmas aan..

PS. ik heb windows vista x64

hihi begint op 18 nov

18 november 2009, 22:49 #1
Equinoxe


en geeft [byna ] op op18 nov/

iiig combie software sequencer / met toetsen bord...is easy way in

synth kopen moet je later doen nagelang je weetwatje wil

weet ik nu na dik 10 jaar [soms ] nog niet !
:engel:
 
Ik zou niet snel kiezen voor een (beginners)synth met ingebouwde sequencer, software is daarvoor een veel betere investering. Immers, als je je synth na een tijdje bent ontgroeid en iets nieuws koopt zou je helemaal opnieuw moeten beginnen, terwijl je met een PC sequencer in elk geval je basis gelijk houdt en daar op uit kunt breiden.

Aan de andere kant is een groovebox / electribe achtig ding natuurlijk wel harstikke leuk en dat houdt ook wel z'n nut.
 
Ik was net even aan het rondkijken op marktplaats en toen kwam ik een Eminent 310U tegen voor maar 150!

zijn dit normale prijzen voor die orgel? want in de advertentie vermeld ie dat hij het nog prima doet..
 
Tjeez, in 2004 haalde ik er nog 1 gratis op met wat minor issues. Times are changing...
 
Deze werken allemaal als stand-alone trouwens: je moet op die exe bestandjes klikken en ze werken. Moet je nog wel een Midi-keyboard in je pc steken om ze te kunnen bespelen.
Vraag maar aan al die betweters hier wat voor geluidskaartje je dan moet kopen. Maar voor 150 euro ofzo moet dat lukken.
 
Nee ik ben niet meer opzoek naar een midicontroller, maar naar een mooie synth (liefst analoog) waar ik ook wat jarre strings kan maken:)

En ik ben bijna zeker dat ik de Roland Sh-201 wil hebben
 
wat vindt de goeie man er zelf van ?


Ikzelf was ook ooit razend enthousiast over die SH-201 omwille van zijn hands-on controle (alleen voor de uitgebreide arp-functies gebruik je best nog de pc) maar de sound schijnt echt ondermaats te zijn.
500 euro (nieuw) of 400 euro (2dehands) voor een zware downgrade van de JP8000 (500 euro 2dehands) ? Ik dacht het niet...

Ik snap je bedoeling trouwens niet.
Wil je Jarre zo goed mogelijk benaderen, of wil je een synth om in de eerste plaats lekker op te jammen en tussendoor een cheapass Jarre covertje op te spelen ? In principe kan je toch op elke VA mooie Jarre-achtig nummertjes spelen ? (tenzij je een geluidspurist tot in de kist bent maareuh, is je gehoor als beginnende synther überhaupt wel zo goed ?)

Maak het jezelf niet te moeilijk: pak een VA met voldoende hands-on controle (zodat je niet hoeft te wroeten in eindeloze menuutjes) en leer al lekker de basisprincipes van VA-synthese. "Even aan dat knopje draaien, ahja, dat klinkt zo. Hmm, en nu eens aan dat knopje draaien. Ohhh"
Het gaat in de eerste plaats om de techniek. Hmm, misschien toch die SH-201 dan maar ?
 
Laatst gewijzigd:
Haha ja inderdaad dat wil ook het liefst gewoon aan al die knopjes draaien tot je het geluid hebt wat je wilt, vandaar de sh-201

en jammer trouwens dat ik het filmpje niet versta:(
 
Ik zal Jarre even voor je vertalen in dit fimpje: "Wat is dit een geweldig apparaat, het biedt mij enorm veel mogelijkheden om een perfecte Jarresound te maken. Ik zou echter ook nooit beweren dat het anders was, aangezien ik al jaren een sponsordeal met Roland heb. Ze hebben me zelfs zo gek gekregen een DJ-70 te gebruiken begin jaren 90, terwijl ik natuurlijk het budget had om een heel rack vol professionele Akai-samplers met veel meer mogelijkheden aan te schaffen."
 
haha Gijs :D


Haha ja inderdaad dat wil ook het liefst gewoon aan al die knopjes draaien tot je het geluid hebt wat je wilt, vandaar de sh-201
Welja, daar is die SH-201 wel goed voor, MAAR
de kans schijnt groot te zijn dat je op geluidsvervormingen (aliasing) stoot wanneer je "te ver" gaat daarin. Ik weet niet in hoeverre dit probleem zich stelt, maar heb er al aardig wat slechte recensies over gelezen.
Het is dus geen synth om super-experimenteel mee te gaan werken, en wat ben je dan nog met die hands-on controle ? Kan je je evengoed een presets bak kopen. (ervan uitgaande dat het aliasing-probleem zich vaak stelt)

Misschien dat andere SH-201 bezitters dit kunnen bevestigen / ontkrachten ?
 
Ok, ik wil dit topic even hervatten..

Ik was net bij een muziek zaak hier in de stad en daar heb ik de Roland GW-8 Workstation zien staan voor 650€

Maar ik weet niet wat ik er van moet vinden dus ik vraag het maar aan jullie hier:)


ik kan nu trouwens ook een paar voorbeelden geven van wat voor soort sound ik zoek..

Jean michel jarre muziek, oxygene, equinoxe, Les chants magnetiques, rendezvous, chronologie.

en pluxus - Transient vind ik ook wel een aardig mooie sound hebben

dit is natuurlijk allemaal elektronische muziek maar hoe kun je het precies noemen, ik iemand op youtube syntetic music horen roepen maar is dit waar?

en ik zoek GEEN hardcore, trance, techno enz..


Leander
 
Laatst gewijzigd:
Met een Supernova2 of Virus b/c kan je leuke jarre sounds tweaken.
Ook al staan ze bekend als trance/dance etc apparaten, laat je daar niet door misleiden.

In your case zou ik voor een van bovenstaande gaan, verkopen later kan altijd
 
Je vraagt zo specifiek om die Jarre sound de hele tijd is het dan geen beter idee om gewoon ableton op je pc te knallen met een paar Jarre sample cds en een midikeyboard? Kan je nu iig direct aan de slag en je rustig orienteren.
 
Gw8 is vooral een performancebak voor bv one man bands bij bruiloften. Prima bak, maar geluiden niet veel te editen
 
hoi equinox, ik heb een tip: lees op de site van het tijdschrift Sound on Sound (http://www.soundonsound.com/) wat recenties. dit is naar mijn mening de aller betrouwbaarste bron die je kan hebben over of het apparaat deugt of niet en ze lichtten de meest opvallende dingen uit. ook de zoekfunctie is subliem, zo trof ik met zoeken op jarre dit artikel aan dat je zeker zal intresseren :) http://www.soundonsound.com/sos/feb08/articles/jmjarre.htm
 
Back
Top