mpc 500 in combinatie met ableton

skuba

De OntWikkeling
Lid sinds
11 september 2009
Berichten
116
Locatie
Amsterdam
Lieve mensen,

Ik maak loopbased muziek met ableton als sequencer die via midi een virus en een mfb drumcomputer bestuurd. Nu ben ik tevreden over het werken met ableton, alleen begint mijn laptop ouder te worden en begint de midi te hikken. Iets waar ik wel mee kan leven voor het produceren, even wachten en dan is het voorbij, maar live totaal niet.
Om van dit gedonder af te zijn denk ik erover om een mpc 500 aan te schaffen om live al het sequencen mee te doen, het maken van de sequences zal ik dan met ableton blijven doen. Ik wil de mpc ook gebruiken als sampler, maar een goede drumcomputer heb ik al.
Ik zit er niet op te wachten om geld uit te geven (en kan geen goede laptop betalen), maar als ik dan live met de mpc alles zou kunnen sequencen als in ableton dan is hij me zeker het geld waard. Wat denken de gebruikers van dit apparaat hiervan?
 
je zou idd een MPC500 kunnen gebruiken om MIDI sequences te triggeren, kan deze op de MPC zelf maken, of in Ableton en dan importeren in de MPC (is wel omslachtig want Ableton exporteert MIDI spoor per spoor)

Enkel : MIDI informatie sturen is nu niet bepaald zoiets ingewikkeld, dat kon zelfs een ouwe trage Atari...dat jouw laptop dat niet (meer) zou aankunnen lijkt me onwaarschijnlijk. Ik vermoed dat het met instellingen op je laptop te maken heeft of dat er iets mis is aan je Ableton installatie of zo (een illegale versie bvb begint na een tijd vanzelf te flippen...)
 
Wat seiko zegt, maar dan nog even ter verduidelijking: een Ableton clip is 1 spoor en meerdere clips kun je vrijelijk combineren om zo je ding te doen.

Maar out of the box doet een mpc500 dus 1 enkele sequence afspelen, waar de sequence max 99 sporen heeft die *tegelijk* spelen. Je bent dus niet zo vrij
om vanalles (patterns) live te combineren als dat je bent met Ableton.

Andere stakeholders zeg maar....
 
Ik heb zelf een MPC500 en hoeveel ik er ook van hou, ik zou hem niet adviseren voor wat jij ermee wil doen. Ik denk namelijk dat je je dood gaat ergeren aan het kleine scherm en de (in vergelijking met Ableton) beperkte sequence mogelijkheden. Spaar gewoon ff 200 euro door voor een nieuwe laptop. :mega:
 
maar je hebt Ableton toch al ? ik zou dat blijven gebruiken om je sequences uit te werken en de MPC om ze in een Live situatie af te spelen.
Maar ik blijf erbij : volgens mij moet je helemaal niks kopen, het is quasi onmogelijk dat eender welke computer van de laatste 10 jaar niet in staat zou zijn om enkele MIDI sequences af te spelen.
 
Bedankt mensen, ik denk ik voorlopig even voldoende weet en inderdaad ga doorsparen voor een laptop.
Nog even ter verduidelijking: het hikken van de computer ligt niet aan de audio/midi instellingen maar aan een heel vervelend softwareconflict waardoor de computer ook geen herinstallatie meer accepteert van vista (of xp of...). Hier weten ook mijn informaticakennissen geen raad mee, dit hadden ze nog niet meegemaakt. Wel leuk om een primeur te hebben maar niet goed voor de muziek.
Bedankt voor jullie reacties en ik ga maar op zoek naar een extra baantje om het te kunnen betalen. Thanx....
 
Back
Top