Jazz band Vintage inzet.

Nocturne

Nieuwkomer
Lid sinds
13 april 2009
Berichten
17
Beste mensen van het synthforum.
Voor het driemans jazzcombo waarin ik speel, willen we
binnenkort graag gebruik gaan maken van toetsen.
Echter de voorwaarde is, dat het alleen vintage of vintage-gemaakte
sounds mogen zijn. (dus geen simpele keyboard geluidjes).

Denk aan: Fender Rhodes, Grand Piano, Oude Strings, oude Vangelis sounds; als het maar ruimtelijk is.

Nu spelen we alledrieën toetsen en ik heb een yamaha psr 220 thuis staan die nog komt uit het jaar 0.

Mijn eerste gedachte: deze gebruiken om een 'goeie' soundmodule aan te sturen. Maar dan heb ik dus geen directe controle over de geluiden.
Mijn tweede gedachte: een laptop gebruiken om de signalen van het keyboard om te zetten in geluid. (ik heb een Dell XPS 1710). Maar de man
van de lokale toetsenzaak (Arons) raadde mij dit af.

Bij modules dacht ik bijvoorbeeld aan de EMU vintage mod. Live heb ik wel eens op een geleende clavia Nord gespeeld: tone heaven met alle controls die je kunt wensen, maar ja ook een prijskaartje.

Nu ben ik straks naar Arons geweest, maar die raadde mij dus ten eerste laptopgebruik af, (daar zou ik dan ook een interface voor moeten hebben om latency te voorkomen). En hij raadde me aan een Roland Juno D/DI te gebruiken hiervoor. (prijs: 499-550 euro).

Iemand hier suggesties?

Ik zoek iets in deze trand
 
Waar wil je zelf de nadruk op leggen? Meer rhodes/piano met af en toe synthesizer sounds, of juist andersom? Ik denk namelijk dat je je keuze voor een bepaald instrument hier vanaf zou moeten laten hangen, want als je budget beperkt is, dan zul je (ben ik bang) een compromis moeten sluiten.

Als je wat ruimer in je budget zit zou je kunnen kijken naar een Nord Stage (vooral rhodes/piano/hammond, en toch een aardige synth sectie), of een (2e hands) Roland RD-stagemodel / Roland Phantom of Yamaha Motif oid. Allemaal goeie stage bakken met een ruime keus aan mogelijkheden en sounds met niet al teveel compromissen.

Met een beperkt budget is het lastiger denk ik om alles voor elkaar te krijgen. Een Roland Juno heeft kwa ruimtelijke sounds idd behoorlijk wat aan boord, maar ik heb geen idee hoe de rhodes/piano daarvan is, en eerlijk gezegd verwacht ik daar niet teveel van.

Mijn eerste ingeving is dat je met een Nord Stage mogelijk het meeste in huis haalt, gevolgd door een Roland stage piano (RD-700 of Phantom). Meest ideaal is natuurlijk een combin zoals Jeroen van Vliet gebruikt: Fender Rhodes + synth (wat gebruikt ie eigenlijk in het filmpje? Kan het zo snel niet identificeren).

Gaaf filmpje trouwens, Eric Vloeimans Gatecrash is echt te gek.
 
Nord Electro 2 of 3 óf een Nord Stage is top! Wel aan de prijzige kant, maar dan heb je wel een goede bak vol met echte geluiden.
 
Nou,

Gatecrash is inderdaad te gek, en de 24e spelen we samen met hen op het Maastricht Jazz festival. (samen met nog zo'n 80 bands).

Een Nord is inderdaad super, ik weet niet wat van Vliet hier gebruikt, wil het hem eens vragen. Maar het is dus niet echt ideaal om zoiets via laptop met midi toetsenbordje te doen?

En aan welke prijs moet ik denken bij een 2e hands Nord 2 of 3 stage?
 
De combinatie van goede piano, Rhodes en strings is de holy grail van veel toetsenisten, dus je vraagt veel.

Noch de Juno-D noch de Emu Vintage Keys module bieden dit, imo.

De Korg Trinity heeft hele mooie strings/pads en behoorlijke Rhodes, is makkelijk te editen en heeft fijne controllers, voor zo'n 400 euro. De effecten zijn ook top. De piano is helaas bagger, misschien kun je er voor niet teveel een goedkope pianomodule aanhangen. De Kurzweil K2000 kost hetzelfde of iets minders, heeft redelijke goede strings, piano en Rhodes en een dikke synthengine. De effecten zijn alleen niks bijzonders. Je zou ook eens de Yamaha S-serie kunnen beluisteren, die schijnt behoorlijke piano's en rhodes te hebben.

Bij jazz icm synths denk ik zelf toch allereerst aan de Clavia Nord Modular G2. Geen piano, geen Rhodes (wel een breed scala aan zelf te maken e.piano's), wel een prachtige synth engine en interface (via je laptop). Maar dan zit je toch al gauw aan de 1200 euro.
 
Nu spelen we alledrieën toetsen en ik heb een yamaha psr 220 thuis staan die nog komt uit het jaar 0.
Ga er vanuit dat je niet bedoelt dat je met het optreden allemaal toetsen gaat spelen..

Ik denk dat de kracht van je setup moet komen uit het apparaat wat het rhodes/piano gedeelte voor z'n rekening neemt ; voor een dekentje strings zou ik niet te veeleisend zijn.. in deze situatie dan.

Misschien kan je ergens een Nord Electro versie 1 / 61 toetsen scoren.. die zullen toch geen 1000 euro meer kosten ??

Of de module, zie hier bijv de module van NE versie 2 : https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=112405&highlight=nord+electro als je die vind van versie 1.. (stomme is, ik kan maar bar weinig vinden over versie 1)
 
Ik had even ter informatie een mailtje naar Jeroen van Vliet gestuurd,
die stuurde dit terug:

Jeroen:

He Lars, leuk dat je er naar vraagt, tja het wisselt nogal, het grote pedal board wat je op de eerste 2 cd's hoort gebruik niet meer, ben weer terug naar mono. Maar dit zat erin: whammy, boss CE1, boss T-wah, boss super shifter, boss V-wah pedal, line 6 DL4 en DM 4 (met de ringmodulator), ibanez tubescreamer, lexicon mpx 100. Vanwege ruis en brom en verlies aan signaal nu terug naar mono: zendrive/electro harmonix delay/moogerfooger murf/t-wah/supershifter/boss wah/lex mpx 100
de amp is een hele goeie Fender Twin die terug in originele staat is gebracht en afgesteld en er zitten 2 jbl speakers in die eigenlijk PA-speakers zijn met extra grote keramische magneten, naar het schijnt ooit custom-made door de fabriek voor een rhodes-speler. M'n Rhodes is afgesteld door Rob Coops, erg goed. De synths zijn allemaal plug-ins uit de laptop, ik gebruik Ableton Live als host en Native Instruments Komplete.
Heel verhaal geworden! veel plezier ermee en succes, groet Jeroen

Dit is dus de live-setup van Jeroen van Vliet op het voorstaande filmpje van Gatecrash.
 
Gaaf dat je een antwoord van Jeroen hebt terug gekregen :okdan: Hij weet zo te lezen dondersgoed wat 'ie met z'n geluid aan het doen is en hoe hij het voor elkaar moet krijgen. Maar ik denk dat je dit geluid ook echt alleen maar zo vet kunt krijgen als je een goeie combi van rhodes en versterker hebt (zoals Jeroen dus heeft).
 
De hele cd 'Hyper' van Eric Vloeiman's Gatecrash is echt te gek! Dat is trouwens een live opname, waarvan een paar filmpjes ook op youtube staan.
 
Als je wel met een laptop op de bune durft (denk dat met een goede interface de latency echt geen probleem is), zo te lezen doet Jeroen het ook, dan heb je wel meer keuze in software => instrumenten. Al zal dit het natuurlijk nooit (precies) halen bij het echte werk, maar wellicht wel zeer acceptabel voor in de band (versterkt).

Je kunt als je voor software kiest ook denken aan de EMU vintage bundel, aangezien je zelf al emu opperde zie hier Emu. Proteus VX (de host) kun je gratis downloaden van emu.com
 
Wat staat er op Jeroen's Rhodes? Een Korg Pandora en een russische Smallstone?

Lijkt wel een proco rat
128834495866X.jpg
 
Die rhodes sound ga je niet uit een Nord Electro halen vrees ik.
Hij heeft een prachtige combinatie: Twin reverb met een Mk1 Rhodes.
Rob Coops levert erg goed werk, ik heb mijn rhodes ook door hem laten afstellen.
Een Twin met JBL speakers is ook een bijzondere combi. Meestal zitten er Eminence Speakers in een Twin Reverb. Ik vind de Eminence mooier dan de JBL, maar ik denk dat ik hier afwijk van de algemene mening want een Twin met JBL speakers is meer geld waard dan eentje met Eminence speakers.
 
Tijdje geleden sinds deze topic.
Had niet gezien dat er nog op gereageerd werd!

Ondertussen heel wat met Ableton geëxperimenteerd, en er zijn echt te gekke sounds uit te halen,
dus de voorkeur zou nu uitgaan naar een (gewogen) toetsen setup die ik gewoon samen met mijn laptop meesleur.

Deze clipjes zijn met Ableton en de Juno-D van mijn broertje opgenomen, via een M-audio Fast Track Ultra
die ik op de kop heb getikt via een veiling van Muzikaza (Roermond) die failliet zijn gegaan.
Ben helaas al te lang als bassist/gitarist bezig, dus mijn toetsen-skills moet ik weer een beetje opwarmen,
excuses hiervoor !



 
je kan gewoon het beste beginnen met wat instrumentarium op te bouwen, lijkt mij.
begin eens, bv, met een sampler met een flinke library, en een knap masterkeyboard, of synth met een goed keyboard.
en als je echte rhodes geluiden wilt, neem een rhodes.

keyword is toch egenlijk, ga experimenteren, ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand op deze manier een pasklare oplossing gevonden heeft.

lekker nummer van meneer vloeimans , overigens..

:koffie:
 
Late reactie.. tof dat Jeroen heeft gereageerd, zie ik nu pas.. heb hem een paar keer ontmoet (backstage) toen hij met Joris Posthumus (saxofonist) met de Young VIPS tour door NL ging.. Joris ken ik vanuit Hellevoet waar hij vandaan komt, zodoende waren we uitgenodigd te komen luisteren.

Heb super genoten van dat optreden, toen zat hij ook met die rhodes e.d. een partij te freaken :P Moet er wel eerlijk bijzeggen dat ik 't rhodes geluid wel erg bewerkt vond klinken.. het viel een beetje weg tegen de rest. Mss dat hij iets té veel effecten had gebruikt o.i.d. (of ik zat op de verkeerde plek in de zaal, kan allemaal)

Al die bandleden zijn stuk voor stuk topartiesten, hehe die bassist speelde letterlijk de lappen van z'n vingers af
Als je van Vloeimans houdt, wellicht zou je Joris z'n muziek ook eens kunnen checken, is echt de moeite waard (niet van deze aarde die muziek :) )
 
@ J. baars: helemaal gelijk in, ik was slechts op zoek naar wat tips. Mijn zoektocht is toegespitst op het vinden van een degelijk 88 toetsen midi-controller/keyboard, met gewogen toetsen. Heb de prokeys van M-audio geprobeerd, maar die heeft een of andere 'neppe' piano-feel die niet echt werkt voor me.

Een Nord is natuurlijk mooi, maar ik heb net 1100 euro uitgegeven aan een goede basgitaar voor deze band, dus ik ga voor de budget-setup. Laptop + Midicontrollers > mengpaneel of een versterker.

De zoektocht is dan naar een goed 88 gewogen toetsenbord en bij voorkeur een kleine, goed aanstuurbare midi controller voor akkoorden en freak-effecten.
Beiden kunnen dan via mijn Fast Track Ultra in de laptop. Die stuurt het dan terug naar de Fast Track en fungeert als out naar whatever ik het wil sturen.

Mocht ik tussendoor ergens bij een relatief goedkope nord uitkomen, is dat natuurlijk ook echt super, maar voorlopig is dit mijn keuze.


Edit: de 88 gewogen toetsen zijn vooral omdat ik mij serieus op piano wil toeleggen, zowel bij thuis opnemen, oefenen als bij lessen die ik binnenkort ga volgen.
 
hoihoi, ik heb een echte rhodes, een nord electro (1e generatie, uit 2001 (!!) ) en switch inmiddels langzaam om op laptop, omdat ik denk dat na 10 jaar harde arbeit, de nord het misschien ooit wel eens op gaat geven. De laptopsetup is een Apple MacbookPro met MOTU ULtralite interface, en dan Native Instruments Skarby Vintage Keys, en Vintage Organs.

kort door de bocht: met alle drie setups heb je enorm veel lol en enorm veel dynamiek in je spel, ook met de nord! Voor het publiek maakt het geen moer uit, eerlijk gezegd, de sound is in alle gevallen top, ook met de oudste Nord Electro want die krijg je uptodate met de nieuwste samples en het nieuwste OS. De verschillen met de compleet nieuwe Electro 3 vond ik voor rhodes en orgel hoorbaar maar niet significant.

Als je een (2ehands) nord koopt, heb je grote voordelen: het ding is zeer solide, alle effecten zitten erin, het is een enorm simpel apparaat, en licht (ik neem m op de fiets mee in de nord-rugzak!). Ik heb lang in berlijn gewoond, en die meeneembaarheid heeft voor mij een wereld aan bandrepetities en jamsessies mogelijk gemaakt, die je anders met een keyboard niet snel doet.

De wissel naar laptop zie ik eerder als "noodzakelijk kwaad" vanwege het kaptorisiko en omdat we dan met de band 8 sporen opnames kunnen maken. De NI-software sound is nog even een stukkie authentieker (dichterbij dan Skarbye gaat m.i. niet) maar ik mis de direktheid, handigheid en knoppen van de nord. Nord = geen geouwehoer, geen menus, alleen maar spelen. Een 2e hands nord voor 800eu gaat je 100% zeker meer lol opleveren dan de laptopsetup die je voor dat geld in elkaar prutst. Ik denk eerlijk gezegd dat je het niet eens redt voor die 800, en dan sluipend allerlei extra dingen moet kopen om het zaakje zo te krijgen zoals je wilt.

achja...vanzelfsprekend is de echte rhodes de meeste lol. vooral ook, omdat ie gewoon doet wat ie doet en er uberhaupt geen knoppen opzitten (de echte kenner bypasst de eq...)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top