Hij komt, hij komt, de lieve goede synth

arnevan5

Nieuwkomer
Lid sinds
14 oktober 2007
Berichten
6
Goedemiddag beste synthforumleden,

Allereerst zal ik mijzelf eventjes voorstellen, ik ben Arne, 17 jaar en speel drum en piano.Ik ben redelijk muzikaal en samen met een vriend die gitaar speelt en drumt besloten we eens wat anders te doen dan constant dat gejam en we wilden een electro-bandje starten. Nu weet ik dat de term 'electro' een nogal wazige term is, maar ik zou zo zeggen: à la goose/waxdolls etc.

Hij heeft een macbook en we hebben beide reason dus dat zou wel goed zijn voor beats en wat achtergronden (als je maar de goeie samples in elkaar kan boxen). Nu heb ik thuis een keyboard (yamaha psr 1500) staan, maar dit is en blijft een keyboard en is niet echt geschikt voor dit soort van toepassing. Nu heb ik ook nog een simpel masterkeyboard liggen, maar dat is niet echt iets voor mij, ik heb liever hardware, instrumenten waar een ziel inzit en die ook hun eigen beperkingen hebben. Met softsynths stoot je toch op eindeloos veel programma's en effecten zodat je er geen weg meer in vindt.

Nu had ik gedacht om mij een redelijk oude synthesizer aan te schaffen. Ik had er 2 gevonden: de oberheim ob12 en de Korg ms2000B, beide low-budget VA-synthesizers, maar bij beide kon ik wel heel wat positieve reacties vinden.(bij de oberheim ook een hele resem negatieve reacties) Natuurlijk hangt de keuze af van je eigen smaak, maar het probleem is dat ze zo schaars zijn en dat ik moeilijk heel België/Nederland kan doorkruisen om ze beide eens te testen en dan nog eens een beslissing te maken.

Mijn vraag is dus: heeft iemand ervaring met deze synthesizers of raden jullie mij eerder een microkorg/alesis ion aan? Ik geloof best dat deze synthesizers 'beter' zijn, maar dan sta je daar met natuurlijk live met een synth op zakformaat te blinken. Een synth van formaat ligt me gewoon beter. Niet dat ik een synthesizer zou kopen omdat hij er nu toevallig goed uitziet, maar het speelt natuurlijk wel mee in onze keuze nietwaar?

Zo, ik heb mijn best gedaan om mijn 'probleem' aka dilemma wat uit te leggen en hopelijk heb ik niet te veel regels van het forum overtreden?:)

Vriendelijke groet uit Kortrijk!

Arne
 
JP8000 kopen. Makkelijk te scoren 2e hands voor een goede prijs. En het is IMHO nog altijd een van de beste VA's ooit.
 
MS2000 is vrij makkelijk te vinden hoor. En prima voor jouw stijl. Over Ions hoor ik altijd brakke-outputs verhalen. Je kunt ook aan een Clavia Nord Lead 1 of 2 denken.
 
Ik denk dan toch om voor de ms2000 te gaan, dan heb je nog een vocoder erbij en op youtubevideo's ziet hij er wel nog goed uit. Natuurlijk moet ik hem nog eerst eens testen
 
Ik denk dan toch om voor de ms2000 te gaan, dan heb je nog een vocoder erbij en op youtubevideo's ziet hij er wel nog goed uit. Natuurlijk moet ik hem nog eerst eens testen

staat er niet net eentje te koop hier op MP?
 
Die Clavia's lijken me niet zo handig: daar zitten standaard geen effecten in, en zonder minstens chorus en delay (liefst ook reverb) ben je nog niet heel veel. Wat dat betreft heeft de MS2000(b) alleen delay (plus "3 types modulation"; misschien toch chorus?), de Roland JP-8000 chorus en delay, en de OB-12 chorus, delay en reverb.

Natuurlijk, goed tweaken helpt een hoop, en een slechte basissound kan niet oneindig opgeleukt worden door effecten. Maar de basis is bij al deze synths goed genoeg, en zonder delay en chorus mis je toch echt wat, vind ik. Ook weer een punt om mee te nemen dus, denk ik. :)
 
hmm, dus om het écht zeker te weten zal ik ze eigenlijk eens allemaal moeten testen:p
 
Ik denk dat die MS-2000 het leukste is vanwege het feit dat je dan lekker clichee met die vocoder aan de gang kunt gaan en een sequencer hebt, maar die Oberheim is ook helemaal niet verkeerd! Goede keuzes, zou ik eerder zeggen :okdan:
 
Toevallig heb ik van het weekend mijn Yamaha AN1x opgehaald. Lang gedacht dat het niks was, maar zoek maar eens wat youtube demo's op! Effecten heeft ie ook, en eigenlijk zijn die 8 toewijsbare knoppen best wel voldoende live. Hij heeft ook een ribbon controller, en mod wiel. Hij klinkt in elk geval heel erg goed. Precies de 80s sound waar ik naar zocht (bewust voor VA gekozen, aangezien hij ook mee on stage moet). En ik heb er maar 150 piekies voor betaald! MS2000r heb ik zelf ook, vergeet niet dat de toetsenversie maar een 49-key klavier heeft. Ook klinkt hij wat scherp/digitaal, maar dat kan soms juist weer erg leuk zijn.
 
Laatst gewijzigd:
OB12 is 'n hele dikke bak... stiekem. Maar jah, displays schijnen snel het licht te verliezen. En multi timbraal is ie ook. Dus eigenlijk zijn het 4 synths! Die je ook weer kan layeren. Ik doe de OB12 nooit meer weg.

Iemand in de buurt van Utrecht met 'n OB12 of MS2000?
 
Trouwens, als die vocoder dan toch 'het enige verschil' zou zijn, heeft iemand ervaring met versterken ervan? ik kan niet geloven dat zo n standaard bijgeleverd micro'tje versterkt geen problemen oplevert, ofwel? in dat geval zou ik toch de oberheim misschien opteren.
 
Natuurlijk hangt de keuze af van je eigen smaak, maar het probleem is dat ze zo schaars zijn en dat ik moeilijk heel België/Nederland kan doorkruisen om ze beide eens te testen en dan nog eens een beslissing te maken.

Dag Arne, ik ben zelf begonnen met een OB12 als eerste synthesizer en kan hem je eigenlijk wel aanraden. Door de hands-on control is het leuk om te gaan experimenteren en zelf geluiden te maken. Waar je wel op moet letten is dat de OB12 soms wat extreme instellingen heeft waardoor je soms onverwacht harde geluiden kan krijgen wat (zeker in het begin) soms wat schrikken is (ik doel dan vooral op de resonance en fm knop) maar dat went wel. Verder is het een synth met een wat vreemd karakter, niet vergelijkbaar met iets anders (toch niet voor zover ik weet) die zich wel leent voor zeer gefreakte geluiden maar ook voor wat meer standaard zaken.

Bij mij ben je altijd welkom (Knesselare, tussen Brugge en Gent --> ong. 50km vanuit Kortrijk) je kan dan ook eens wat andere synths testen. (Blofeld, Poly800 en modulaire zelfbouwsynth) (ik ben zelf trouwens ook 17 :))
 
hmm, het is eigenlijk wel een dilemma! trouwens, zo jong en al zoveel materiaal, chapeau! Ik zal zien, ik heb nu een vakantiejob, dus kan ik mijn budget ook wat verhogen:)
 
hmm, het is eigenlijk wel een dilemma!
Ik zou niet te veel twijfelen. Koop je synth gewoon tweedehands, het voordeel is dat je hem altijd weer voor (ongeveer) de zelfde prijs van de hand kunt doen.

Ik zal zien, ik heb nu een vakantiejob, dus kan ik mijn budget ook wat verhogen:)
Misschien kan het geen kwaad om ook al rekening te houden met monitors, een audio interface, een mengpaneel, ... Want vooraleer je op een vlotte manier muziek kan maken moet er nog wat geld uitgegeven worden en het is beter dat je daar op voorhand rekening mee houd dan achteraf vast te stellen dat door een te dure synth er geen budget meer over is ...
 
Met effecten wil het live nogal eens een brij worden. Laat dat maar aan de geluidsman over!

Reverb okee - maar zou je chorus en delay door je geluidsman laten doen? (ik bedoel geen grote echo hè - gewoon een kleine delay om bijvoorbeeld leads aan te dikken, of voor pads)
 
Back
Top