CME M-Key (review)

Bert ten Hove

Whatever
Lid sinds
25 december 2002
Berichten
618
Locatie
Apeldoorn
Laat ik beginnen te vertellen dat ik gitarist ben.
Heb voor mijn home-studio wel een midi-keyboard nodig. Had een JV-80 als midi-keyboard, maar egens reorganistatie van de kamer zocht ik wat kleiners.
Uiteindelijk is de keus gevallen op de CME M-Key, het kleinste wat je kunt kopen met 49 toetsen. Prijs € 68,-- bij Thomann.
Omdat er nog bijna niks te vinden is op het internet, hier even een review.



M-Key.jpg

De opstelling thuis.

De doos waar het apparaat inzit doet denken aan speelgoed en weegt helemaal niks.

Snel uitpakken. Het apparaat doet wel erg plastiek aan, maar is toch wel redelijk stevig als je wat buigt en wringt. De onderkant is bezaait met schroeven, zo'n 25 stuks. In elk geval wel full-size toetsen.
Op een stevige ondergrond geplaatst voelt alles ineens wel heel stevig en robuust aan. De vier rubberen voetjes doen hier goed hun werk.

Het keyboard wordt geleverd met een goedkope manual, wat gevouwen A3-tjes. Het begint allemaal met een paar bladzijden veiligheids voorschriften enz. enz. De uitleg is verder wel duidelijk, ik had alleen even moeite om te vinden welke adaptor is zou moeten gebruiken. Uiteindelijk is het 9V, maar dan weer met de plus in het midden. (de meeste gitaar pedaaltjes hebben ook 9V, maar de min in het midden.

Verder zit er een CD bij met wat software, LE versies en proefpakketjes, allemaal niet zo bijzonder. Ook wordt een USB kabel meegeleverd. Deze is maar liefts anderhalve meter lang, wat voor mij dus veel te kort is.

Snel maar even de boel aangesloten. Je kunt kiezen uit twee opties:
1. Met adaptor en midi kabel.
2. Via USB kabel, de voeding komt dan van de USB.

Eerst maar even met de adaptor en een midi kabel op de JV-1010.
Nadat de JV op midi kanaal 1 was gezet was er geluid, zonder verder iets aan de M-Key in te stellen. Een tijdje zitten spelen. Eigenlijk was ik in deze sessie meer verrast door de toch wel vele goede geluiden van de JV-1010 dan van de M-Key, maar goed.

Volgende proef, de PC was inmiddels opgestart. Aansluiten via USB. XP herkent de M-Key onmiddelijk en installeren gaat ook helemaal van zelf en is zo gepiept. Voor Visa schijn je de joystick ingedrukt te moeten houden, maar dat kan ik niet testen wegens Vista allergie.

Sonar opgestart. Ook hier was de M-Key bekend, wel even de naam van de controller ingang aangepast.

Ook via USB werkt alles zoals je kunt en mag verwachten. Heel soms heb ik wel de indruk dat de voeding via USB niet helemaal voldoende is, kan het niet goed uitleggen, maar soms is het of er een paar bitjes omvallen. Zal nog eens testen of ik dit gevoel ook heb wanneer ik ook de adaptor aansluit.

Het toetsenbord.
Uiteindelijk wil je natuurlijk een comfortabel toetsenbord. Ik moet eerlijk zeggen dat dit me niet tegenvalt. Semi gewogen. Voelt niet erg plastiek aan, actie is behoorlijk goed en de toetsen zijn heel goed te doseren. Het is natuurlijk geen duur gewogen keyboard, maar het Casio gevoel is er zeker niet.

Wat me wel stoorde (heb er nu na wat gewenning minder last van) zijn de scherpe onderkanten van de toetsen. De toetsen lopen naar het einde toe nogal dun uit. Hier zitten behoorlijk scherpe randen. Wanneer je bijvoorbeeld de C indruk, komt de rand van je vinger tegen de B toets en dat voelt scherp.
Hier even een foto van wat ik bedoel:

Toetsen.jpg

Onderkant van de toetsen, met vervelend scherpe kantjes.

Misschien is het inderdaad wennen, de afwerking is hier in elk geval onvoldoende.

Dan het bedienpaneel, al is dit wat veel gezegd:

Dashboard.jpg

Het zeer beperkte bedien paneel.

Alles is hier programeerbaar, gebruik hiervoor de shift key samen met een toets. De tekst voor de acties staat boven de toetsen, maar je moet behoorlijk goede ogen hebben om het lichtgeel in het lichtblauw te kunnen lezen.

Wat hebben we aan boord?

Een joystick. Links en rechts is toontje lager en toontje hoger. (pitchbend) Klinkt de eerste paar keer wat wiebelig, maar dat went. Berijk is in te stellen, maar standaard is een hele toon. Naar boven is modulatie en naar beneden is after-touch. Werkt allemaal, maar bediening vergt wat gewenning. Er zit ook een schakelaar in de joy-stick, maar anders dan voor het initialiseren heb ik hier nog geen toepassing voor kunnen ontdekken.

Daarnaast een klein rood ledje wat aangeeft dat de M-Key aanstaat. Brand bij adaptor gebruik en bij USB gebruik.

Vervolgens krijgen we de shift key. Hiermee kun je dus in combinatie met de verschillende toetsen allerlei instellingen wijzigen die het apparaat ook onthoud, zelf zonder spanning. Wijzigen kun je o.a. de functie van de joy-stick, de data knoppen, midi-kanaal, maar ook program change berichten, bank select, toewijzing van de pedalen, etc. etc.
Verder kun je ook de velocity instelling van de toetsen aanpassen. Je hebt hierbij keuze uit vier vooringestelde curves. Voor de meeste mensen voldoende. Tenslotte kun je de midi uitgang ook nog zo instellen dat de USB informatie hierdoor wordt uitgestuurd, soort van midi-thru dus.

Dan twee toetsen: data - en data +. Bediening tranponeert het hele
keyboard een hele oktaaf omlaag en omhoog. Toetsen in combinatie met shift transponeert steeds een halve toon. Rode knipperende ledjes in de data toetsen laten je zien welke bedient is. Bij oktaaf knippert het ledje snel, bij halve tonen knippert het ledje langzaam. Combinaties zijn ook mogelijk.

Dan zit er nog een controller, een schuifpotmetertje, welke standaard staat ingesteld op volume. Het hele werkgebied van deze potmeter is maar liefst 3 cm, maar goed, hij zit er wel.

Op het achterpaneel vinden we:

Een heuse aan/uit schakelaar, goed kijken, maar hij zit er echt. Het is bijna een dipswitch op een printplaatje, maar hij werkt.

Dan de ingang voor de 9V voeding. Dit keer normaal formaat.

Vervolgens twee ingangen voor pedalen. Sustain en volume bijvoorbeeld. Heb ik niet kunnen testen want deze zijn uitgevoerd met 3.5 mm jack ingangen en die heb ik helaas (nog) niet.

Vervolgens een midi uitgang, gelukkig wel normaal formaat.

Tenslotte de USB uitgang.

Conclusie:
Tja, voor mij eigenlijk wel voldoende, het toetsenbord is best wel oke. Geheel is toch wel wat plastiek achtig, maar toch ook wel weer voldoende stevig voor thuisgebruik. Wil je het apparaat meenemen naar optredens e.d. zul je toch wel een heel stevige koffer nodig hebben die waarschijnlijk meer kost dan het apparaat zelf. Dit is natuurlijk geen key-board voor iemand die echt toetsen speelt, die heeft zo wie zo een 49 toetsen te weinig, maar daar is dit apparaat ook niet gemaakt. Voor iemand zo als ik, af en toe wat toetsen spelen voor de tracks, toch wel een prima alternatief naast de reeds bekende merken.

Wat plussen en minnen:
Plussen:
- Best wel heel fijn keyboard (zeg is als gitarist).
- Lekker compact.
- Alles werkt de eerste keer.
- Eenvoudige installatie.
- Goedkoop.

Minnen:
- Niet instelbaar vanaf je pc, geen midi in.
- Instellingen nogal lastig door toetsencombinatie met de shift key.
- Geen adaptor meegeleverd.
- Nogal plastiek achtig.
- 3.5 mm pedaal ingangen.
- Joy-stick wat wiebelig, zeker in het begin.
- Korte USB kabel.
 
Sjit, ik had dit keyboard moeten gebruiken voor mijn Keytar project. Bedankt voor de review!
 
HELE GOEDE REVIEW dus..

dat zouden meer mensen moeten doen..kende het ding niet eens..maar omdat er een te koop staat even gezocht..wat het dus doet..
deze uiteenzetting is natuurlijk dan helemaal fantastisch..dat avn die scherpe kantjes..dat zijn er weinig die dat opmerkzaam noteren.

als er een mogelijkheid hier zou zijn dit een aanbeveling te geven..dan bij deze..\

en dan heb ik het nog niet eens over de foto's ter verduidelijking/verheldering op de juiste plek..
WELL DONE..!! Bert, van Murc

P>S> wanneer koop je eens een synthesizer.? .en mail me dan als je daarvan je bevindingen doet (:>>
 
Back
Top