MIDI en USB samenwerking.

PANTA

Synthwaver
Lid sinds
17 juni 2020
Berichten
57
Locatie
Apeldoorn
Hey allen.

Probleem is als volgt:

Ikzelf heb twee MIDI keyboards en een synth. (Roland JV-80) Beide midi-keyboards hebben USB, maar de synth niet. Hiervoor heb ik een tijdje geleden een MIDI naar USB kabel gekocht. ( EMU Midi 1x1 Tab ) Zodat deze ook in/out met mijn DAW ( Bitwig Studio ) kan werken. Dit gaat eigenlijk prima.

Wat alleen niet zo prima is, is dat de USB/MIDI driver van Windows 10 én de bijgeleverde MIDI driver van mijn kabel beiden niet goed werken. Ik krijg 8/10 keer een BSOD, gerelateerd aan de MIDI driver. (*.sys) Dit verwijnt als ik de kabel eruit haal, maar zodra ik deze terug plaats, of een andere USB poort is de kans dus groot dat ik een BSOD krijg. En die BSOD's gebeuren eigenlijk bijna altijd als ik de DAW afsluit, en soms tijdens het gebruik. Ik ervaar het niet als ik geen gebruik maak van de kabel/synth/DAW

Om het één en ander uit te sluiten heb ik ook een andere DAW geprobeerd, zoals Ableton Live Lite, maar krijg hier hetzelfde. Het ligt dus niet aan de software. Maar ik denk ook geen hardware probleem, want het komt echt alleen maar voort uit de MIDI/USB kabel. Elk andere usb apparaat werkt zonder problemen. Ook gekeken naar eventueel IRQ conflicten met de driver, maar geen dubbele gevonden...

Voordat ik besluit een andere MIDI oplossing te kopen, wil ik eigenlijk nog een goedkoper truukje proberen. Echter, de vraag is aan jullie of jullie hiermee ervaring hebben en of dit werkt. Of het omslachtig is, maakt niet uit, het dient even puur als test. Hiervoor heb ik enkel een MIDI-MIDI kabel nodig, en die zijn niet zo heel duur.

Mijn idee:

Één van mijn midi controllers met USB, heeft ook een MIDI-OUT. Als ik nou een USB kabel van mijn PC naar de midi controller doe, en daar de MIDI out van verstuur naar de Roland MIDI in. Zou ik dan in theorie MIDI-OUT kunnen versturen van mijn DAW naar de Roland, met de MIDI controller als tussenvorm? Ik hoef in principe geen MIDI out van de Roland naar de PC te versturen.

Kan dit werken? De Midi controller zelf is een generatie 1 M-Audio Keystation 49e. Nou vraag ik mij uberhaubt af of midi controllers een 'MIDI through' functie hebben icm USB.


En zo nee, wat voor goedkopere, maar werkende oplossingen hebben jullie voor mijn issue? Ik ga geen audio interface aanschaffen met MIDI functie, want ik heb al een interface zonder midi en dat vind ik zonde. Apparaten zoals de MIDISport schijnen de BSOD problemen ook te kennen, dus dat is best een risicovolle gok.
 
Ja natuurlijk kun je de midi out in je DAW gebruiken.
Zorg dat je de juiste drivers hebt.
 
Ja natuurlijk kun je de midi out in je DAW gebruiken.
Zorg dat je de juiste drivers hebt.

Zoals ik het beschreven heb?

Zou ik dan nl. niet gewoon een 'generic keyboard' in mijn DAW moeten aangeven ( daarmee bedoelend de midi controller. )

Dan zou die toch midi in ontvangen via de DAW en deze weer via midi out naar de roland moeten sturen? Welliswaar iets meer latency, maar dat is te corrigeren...

Geen aparte drivers voor nodig toch? In ieder geval de standaard midi controller driver die windows 10 automatisch herkend...
 
moet perfect werken, zoals je aangeeft met mss iets meer latency (zeker als je moet omzetten MIDI-USB of andersom)

ivm je tweede vraag, er zijn inderdaad MIDI controllers die heel flexibel zijn in hun routing mogelijkheden, NOVATIOn is daar bv heel sterk in

die EMU Midi 1x1 is wel een oud beestje, ik zie dat creative (toch) nog 64b W7 drivers aanbiedt, maar dus geen W10 drivers meer - dat zal wel onderdeel van het probleem zijn denk ik
 
moet perfect werken, zoals je aangeeft met mss iets meer latency (zeker als je moet omzetten MIDI-USB of andersom)

ivm je tweede vraag, er zijn inderdaad MIDI controllers die heel flexibel zijn in hun routing mogelijkheden, NOVATIOn is daar bv heel sterk in

die EMU Midi 1x1 is wel een oud beestje, ik zie dat creative (toch) nog 64b W7 drivers aanbiedt, maar dus geen W10 drivers meer - dat zal wel onderdeel van het probleem zijn denk ik

Dank. Ga ik binnenkort dus maar in de praktijk brengen!

Overigens het is inderdaad een oud dingetje. Aan de andere kant, hij is geschikt voor 64 bit. En ook de native drivers van Windows 10 zelf doen het slecht. Raar dat Microsoft deze dan nog certificeerd... Hoe dan ook, het is zoals het is. Fijn dat je hebt meegezocht! :okdan:
 
Back
Top