Moog Realistic MG-1 thread

Hmmm ik meen dat ik dat al had vermeld in de openingspost van deze thread....:)


Idd, maar is/was blijkbaar verwaring rond? ;)

En:
Maar al bij al een leuke synth deze MG-1 maar hij kan wel wat modificaties gebruiken. Denk aan CV voor het filter etc. Er is een trigger input maar dat is een S-Trig welke zeer eenvoudig is om te bouwen tot een V-Trig, ook is er een 1V/oct CV input deze stuurt helaas niet de 3e osc aan maar alleen het monofone gedeelte.

Handelt enkel over in, niet over uit! :P :duivels:

Nu, heb het uitsturen nog niet geprobeerd ondertussen, iemand anders wel?
In't kort eens proberen als ik tijd heb! :engel:

Vorige keer (zie vorige link) weinig animo hierrond! :Z

:biertje:
 
Heb hem dus net, geweldige synth!

Heeft iemand een converter kabel voor me om een gate om te zetten in de switch trigger die deze moog lust? Ik begrijp dat er een transistor en een resistor tussen moeten en dat het dan zou moeten werken

:)
 
Heb hem dus net, geweldige synth!

Heeft iemand een converter kabel voor me om een gate om te zetten in de switch trigger die deze moog lust? Ik begrijp dat er een transistor en een resistor tussen moeten en dat het dan zou moeten werken

:)

Klopt.....ik maak ze zo dat de transistor en weerstand weg worden gewerkt in de huls van de jack....zo blijft de Moog origineel en heb je altijd een V-Trig -> S-Trig kabel..:okdan:
 
Mochten mensen er behoefte aan hebben, ik kan een V-Trig -> S-Trig kabel voor je solderen. PB maar bij interesse. :)
 
eu,.. ik heb zelf ook een MG-1..... blblablabla voor 5 euro aan kleingeld bij een dump in Roosendaal gekocht

alleen .. ding geeft ehm.. geen geluid

lampjes etc. doen wel.. en reageren ook..

iemand idee die evt. weet hoe zon MG-1 te repareren valt? of misschien die deze leuke Realistic zou kunnen nakijken voor mij??

ik hoor het graag :)

greets
Richard
 
Ik heb 'm ook eindelijk de MG-1. Zat er al een tijdje op te loeren en ik heb die van Rond gekocht.
De sliders mogen op termijn wel eens worden vervangen, maar doen het nog wel, al zij het wat stroef.

Verder ben ik op zoek naar de caps op de 2 en 3 way switches. Dus mocht iemand die nog hebben liggen :D

Maar wat een lekkere synth. Veel opties zoals hier al vaak is beschreven en een leuke poly optie, die met wat FX helemaal niet slecht klinkt!

Jeroen,
Hoe is het vergaan met je mods op de rogue? Ik ben wel benieuwd hoe dat is gelukt!
 

Yep....

Ik heb 'm ook eindelijk de MG-1. Zat er al een tijdje op te loeren en ik heb die van Rond gekocht.
De sliders mogen op termijn wel eens worden vervangen, maar doen het nog wel, al zij het wat stroef.

Verder ben ik op zoek naar de caps op de 2 en 3 way switches. Dus mocht iemand die nog hebben liggen :D

Maar wat een lekkere synth. Veel opties zoals hier al vaak is beschreven en een leuke poly optie, die met wat FX helemaal niet slecht klinkt!

Jeroen,
Hoe is het vergaan met je mods op de rogue? Ik ben wel benieuwd hoe dat is gelukt!

Gefeliciteerd met je aankoop man....:okdan: Zeer organische synth die MG...8~ En die poly sectie is idd erg leuk...het is alleen jammer dat de poly sectie niet via cv is aan te sturen...ik vind het iig een toevoeging...
 
ik heb wat ontwerpjes gemaakt voor modificaties.
nu eerst een extra frontje maken ( komt boven het origineel te zitten, zodat ik geen gaten in de kast hoef te hakken)
ik weet alleen niet of ze zo op de mg1 toe te passen zijn, er zijn behoorlijke verschillen tussen de rogue en de mg1.
gaan we bekijken als het zover is.
:koffie:

Ik heb 'm ook eindelijk de MG-1. Zat er al een tijdje op te loeren en ik heb die van Rond gekocht.
De sliders mogen op termijn wel eens worden vervangen, maar doen het nog wel, al zij het wat stroef.

Verder ben ik op zoek naar de caps op de 2 en 3 way switches. Dus mocht iemand die nog hebben liggen :D

Maar wat een lekkere synth. Veel opties zoals hier al vaak is beschreven en een leuke poly optie, die met wat FX helemaal niet slecht klinkt!

Jeroen,
Hoe is het vergaan met je mods op de rogue? Ik ben wel benieuwd hoe dat is gelukt!
 
Nog een interessante site over het modden van de MG-1
http://www.sdiy.org/philgallo/mg1x.html

Ghehehhe grappig....zat gisteren wat te surfen en kwam toen ook uit op sdiy.org en ook op die pagina....daar staat echt goede modificatie info.....


Er wordt ondermeer uitgelegt hoe je de rate van de LFO kan aanpassen tot een ½ en ¼ van de snelheid..

http://www.sdiy.org/philgallo/MG-1_lfo_rate_mod.txt

Hoe je de VCO's tot 2 octaven lager kan laten gaan....vereist aanpassing van 2 weerstanden en opnieuw tunen die handel...

http://www.sdiy.org/philgallo/MGvcofzadj.htm

En hoe je van de MG-1 een semi modulaire synth kan maken....veel in als zowel uitgangen..

http://www.sdiy.org/philgallo/MGvcofzadj.htm

mg1_patch.gif
[/IMG]

Filter input modificatie...

http://machines.hyperreal.org/manufacturers/Moog/MG-1/mods/MG-1.filter.input.txt


Maar op de pagina wordt ook nog voorgesteld om er extra waveforms bij te maken...dit is ook niet zo ingewikkeld maar vereist wel een extra circuit......ook wordt voorgesteld om een extra ADSR te gebruiken voor de VCA....
 
hey leuk, ik hoor ook bij de club8~
kreeg er gisteren eentje kado bij een cs15 die ik kocht:halleluja:okdan::halleluja
was een beetje gammel, maar doet het inmiddels weer ok
dikke sound!
ik ben eigenlijk ook best wel gecharmeerd van de orgelsectie..
deze zou ik ook graag aan willen sturen (polyfoon). het beste lijkt me om het keybordje te triggeren op een of andere manier.. gaat dat met een midi-trigger interface lukken ?
of gaat het niet werken met pulsen... iemand een idee ?

voor de rest vind ik het echt een aanrader dit ding, heeft slimme mogelijkheden om er verschillende sounds uit te halen, net zoals bijv een micromoog, maar dan weer anders
 
hier nog een beschrijving van de mod uit post #69 :
( van de mg-1 group geplukt )
(best wel toffe mod lijkt me)

Just thought I would share this mod here while my MG-1 is still open
and the mod is fresh in my head. It sounds great and I encourage you
to try! Its easy to reverse too if you don't like it...

The idea is to route the lfo or env to tone source two's (osc2) detune
amount. It sounds really cool when you turn the osc sync on and have
either the lfo or env modulate the detune - you can get amazing thick
pads with the lfo, or biting lead sounds using the env.
You can also leave the sync off, and by routing just a little
modulation to osc2 detune, you get some nice thickness and dynamic
quality.

This mod was inspired by the moog rogue, which has a 3rd sync option
that makes the sync "contoured". The rougue lets you route the env to
the detune amount. My mod does this and adds the option of lfo
modulation. I don't have access to a moog rogue to compare, but it
must sound similar.

Now don't be scared, get out the schematics, run over my instructions,
experiment a bit with resistors etc, to see if you can improve on
this, warm up your soldering iron and do it! Life is too short to
leave your moog as it is.

INSTRUCTIONS:
What you'll need: wire, a 220ohm resistor, a 10k linear pot, 2
switches. (Simple 2-position switches with 3 legs - are these called
SPDT?)

Envelope Source:
You need a wire going to the common terminal of R138 and U13B. This is
where you tap the envelope ("contour"). From the component side of the
board, I tapped it on the "east" side of R138.

LFO Source:
To get the LFO signal, you can tap from the common junction of R105
and R71. From the underside of the board, I tapped this from the North
pin of R71. R71 is the pot in the modulation section labelled "Tone
Sources".

Detune Destination:
The common junction of R29 and SW3 provides the input for this mod.
This is where you will be routing the signal coming from either the
LFO or Env. I soldered a wire to the West pin of R29 to provide this
access point.

Use some wire to connect Envelope Source to the first leg of a switch,
switch#1. Connect LFO Source the the third leg of the same switch. Now
connect the middle leg of that switch to the middle leg of your 10k
linear pot. That switch will now select the modulation source, LFO or
Env. Connect the first leg of the pot to ground (I'll leave that up to
you to find ground on the board) and the 3rd leg of the pot you can
connect to your 220ohm resistor. The pot now controls the modulation
amount. Connect the other side of that resistor to the first leg of
switch#2. Connect the middle leg of switch#2 to the Detune
Destination. Leave the 3rd leg of Switch#2 unconnected. Now switch #2
turns this mod on or off, by either connecting the modulation source
to detune, or leaving it unconnected just like your MG-1 was before
you started this mod.
 
Tof David:okdan: gefeliciteerd en nog gratis ook...:r :D
Is echt een vette onderwaardeerde synth dit.....als ik weer s wat apparaten in elkaar heb gaat deze uitelkaar voor een grote mod beurt....ik zit eraan te denken om ook een nieuwe houten case te ontwerpen en een nieuw frontpaneel met alle modificaties maar ipv schuiven normale potmeters te gebruiken en dan een beetje richting MiniMoog ontwerp....dus eigenlijk meer een totale overhaul....:engel:
 
het is alleen jammer dat de makers standaard de mogelijkheid niet hebben benut om de noise die ook word gebruikt voor de LFO S&H bij te mengen in het audio pad... dat zou maar 1 (level) slider extra zijn geweest...

Dus een extra modificatie erbij.....die MG is zo basis als wat dus gewoon gek modden die back.....

@ Jeroen hoever was jij met die schema's? :engel:
 
Back
Top