DIY modular

Ik gebruik zelf al jaren ijzerchloride maar ik heb ook een belichter en geen ervaring met de laserprintermethode. Van onder-etsen heb ik geen last. Maar ijzerchloride is verder wel akelig spul. Als je daar ergens een vlek van hebt gaat die er nooit meer uit.
 
dat laatste is ook een beetje mijn schrik, ik woon op een appartement en moet dus vrij voorzichtig zijn, ook de dampen zouden erger zijn (chloride). ik zal binnenkort laten weten hoe het met de printer gaat.
 
Plus dat het (dacht ik) officieel niet meer verkocht mag worden, dus er zijn niet zoveel verkooppunten meer voor ijzerchloride.

Qua damp moet je gewoon goed ventileren, maar dat moet je altijd als je met chemicaliƫn werkt. Ik denk overigens dat je als je bleekmiddel in het toilet gebruikt of een keer naar het zwembad gaat je meer chloor binnen krijgt dan van een printje etsen.
 
@strekie ik maak mijn pcbtjes nog steeds met de laserprint methode. Het werkt perfect voor de grovere sporen. Voor de kleinere kan je toch beter een belichtingsbak hebben. Ook als je je spoortjes mooi strak wil krijgen.

Om te etsen gebruik ik ammoniumpersulfaat. Werkt echt super. Als het op temperatuur is ets ik een printje in een minuut of 10.

@etaoin Hoe zit dat met die voltage followers? Ik had ernaar gezocht, maar snap het nog niet echt. Het principe wel zeg maar. Maar hoe implementeer je dit in je multiple.
 
ik zou gewoon een buffertje gebruiken. ingang aan de positieve kant van een ota, uitgang van de ota aan de negatieve kant en dan kan je meerdere signalen aan de uitgang van die ota hangen. de spanningswaarde van de uitgang wordt door de ingang bepaald, de stroom wordt echter niet uit de ingang getrokken maar uit de voeding, waardoor het ingangssignaal niet vervormd wordt.
 
@strekie ik houd het bij een passieve multiple denk ik. Ik ben nog niet zo goed in elektronica om een eigen buffertje te ontwerpen.
 
blijkbaar wordt t geen ik beschreven heb ook een voltage follower genoemd (effe opgezocht) na een vco te maken denk ik wel dat dat binnen je mogelijkheden ligt ;)
 
@strekie hehe, ja maar dit zou ik zelf moeten ontwerpen. En dat is niet mijn sterke kant. Die VCO was makkelijk, die was al voor mij bedacht.

Maar ok, ik doe een poging, komt ie.

ik zou gewoon een buffertje gebruiken. ingang aan de positieve kant van een ota, uitgang van de ota aan de negatieve kant en dan kan je meerdere signalen aan de uitgang van die ota hangen. de spanningswaarde van de uitgang wordt door de ingang bepaald, de stroom wordt echter niet uit de ingang getrokken maar uit de voeding, waardoor het ingangssignaal niet vervormd wordt.

Kan je hiervoor een tl071 gebruiken, dit is een op ampje? Zou moeten werken op de manier waarop jij het beschreven hebt toch? De tl071 is aan te sluiten op een dubbele spanningrail. Dus +15 -15 moet geen probleem zijn. Zou alleen niet weten hoe ik dit in een mooi/net schakelingetje moet weergeven.
 
ik heb wel wat theoretische kennis maar de praktijk is ook redelijk nieuw voor mij.
toch denk ik wel dat zo een tl071 moet werken aangezien er een zelfde bufferschakeling in het schema van de vco van het yusynth project zit (U6b). die ota zal het signaal dus kunnen volgen. ik zou ook de voeding filteren gelijk in dat schema (R1, R2, C1, C2, C5 en C6)
misschien ook een tl072 nemen om meerdere multiples in 1 blokje te steken?
 
@lie3vie3 hey bedankt :) dit ziet er netjes uit. Hier kan ik wel wat mee. Heb ik gelijk ook een goede reden om een breadboard aan te schaffen (had ik nog niet) :P
 
een breadboard aan te schaffen (had ik nog niet)
Komt altijd van pas, zo'n kleine schakelingen maak ik altijd eerst eens op breadboard en daarna op gaatjesprint.
 
Komt altijd van pas, zo'n kleine schakelingen maak ik altijd eerst eens op breadboard en daarna op gaatjesprint.

Tip: Futurlec verkoopt gaatjesprint met de koperbanen in dezelfde layout als een breadboard. Da's erg makkelijk van de ene naar de andere overstappen...

In principe kun je die zelfs over je breadboard heen leggen en de componenten door de print in het breadboard steken. Als je dan klaar bent draai je de zaak op z'n kop, haal je het breadboard weg en hoef je ze alleen nog maar vast te solderen. Of dat helemaal handig is weet ik niet, maar daar heb ik ooit eens foto's van gezien op iemands website.
 
Ingangsweerstand om de ingangsimpedantie hoog te houden (circuit onafhankelijk(er) maken van het circuit ervoor)

Uitgangsweerstand is meestal kortsluitbeveiliging. Uit- en ingangen worden vaak tijdelijk kortgesloten als je jacks patcht en met de tip van de jack de connector aanraakt (wat vaak niet uit te voorkomen is).

Terugkoppelweerstand zit meestal over een opamp om de versterkingsfactor te bepalen (samen met de weerstand aan de ingang).

Terugkoppelcondensator is om hoogfrequent oscillaties te voorkomen.
 
Mensen, ik zit met een probleem. Ik heb daarnet mijn voeding in elkaar gezet, inclusief een aan uit schakelaar, en een zekering. In de voeding zelf heb ik 4 extra condensatoren gezet voor het afvlakken van het signaal. Echter, als ik mijn modular nu aan zet heb ik verschrikkelijke ruis. Het signaal is helemaal niet clean. Als ik mijn sinus uitgang op de scope aansluit zie je 1 "hoofd sinus" en 3 andere sinussen. Idem voor de pulse, triangle en square.

Ik heb in mijn nieuwe ontwerp van mijn voeding wel de ground in een ring om de print laten gaan.

Kan iemand me helpen, want een clean signaal is wel zo fijn.
 
Wat je niet noemt is hoe de spanningsregeling in de voeding eruit ziet. Die is er toch wel?
 
ooh sorry, had ik even moeten vermelden. Het is de voeding van de 1ste pagina uit deze thread, zonder de 5v rail. Ik gebruik een 7815 en een 7915, verder had ik er eerst 4 elcos bij, 2 aan het begin 2 aan het eind. Nu zijn daar 4 extra 100nf filmcondensatoren bij gekomen. Van die grijze blokken.
 
Back
Top