DIY modular

Als je (in Eagle in ieder geval) gerber files exporteert, dan krijg je niet een enkele file, maar een hele verzameling, de board outline, drill file, kopertracks boven, kopertracks onder, silkscreen boven en onder, soldermask (ook boven en onder), al deze files hebben ze nodig (afhankelijk of je enkelzijdige boards wil of dubbelzijdig uiteraard).
Verder dienen de lagen dan ook nog de juiste naam te hebben, dat is iets wat in de design rules vastligt. Sommige bedrijven hebben een design rules file en CAM file die je direct in Eagle kunt inlezen, als je dan gerbers exporteert staat alles automatisch op de juiste instellingen.

Gerbers vond ik inderdaad ook best lastige materie, was wel een beetje scary als dat spul opstuurt en dan maar afwachten wat je terug krijgt.
Merkwaardig is wel dat je maar een enkele file eruit krijgt.
 
Je kan elke layer wel los exporten uit Sprint-Layout, dan heb je ook meerdere files, alleen is alles met de .GBR extensie. Terwijl je dus andere formaten nodig hebt voor de productie. Ik hoop dus dat je deze .GBR files gewoon kan renamen, dan ben je namelijk zo klaar!
 
in eagle doe je eerst run drillcfg, daarna open je een camjob, en doet eerst een exxelon job, ( let op, als je normaal zicht heb op je pcb dan moet je kiezen voor mirror, voor alle jobs), en daarna doe je een gerber 274x job, waarbij je ook og de dingen die je in je files wilt hebben moet aanvinken)

en daarna kan je de files checken in een gerbervieuwer....

en nee, je kan .gbr files niet zomaar even renamen)

:peukie:
 
In Eagle draai ik altijd alleen maar de iTEAD studio CAM job, krijg je alles uit wat ze nodig hebben (Eagle 5 of 6).
 
Ik denk dat ik Eagle maar eens moet gaan installeren dus... Ik hoop dat dat programma een beetje te doen is!
 
Zelf vind ik het een no-brainer, maar de meningen lopen nogal uiteen kennelijk.
Voor het zelf definieren van componenten en footprints heb je wel een aan rocket scientist niveautje grenzende cognitieve verwerkingscapaciteit nodig, dat is wel zo'n enorme rompslomp.
Maar er zijn erg veel componenten te vinden, dus er is altijd wel wat wat je kunt gebruiken.

(dat gezegd hebbende lijkt het me wel heel snel werken om eens een eigen bibliotheek met parts te definieren, lekkere grote pads die fijn solderen, een enkele bibliotheek ipv. een heleboel)
 
Volgens mij kan het maar een klein dingetje zijn. Sprint levert gewoon Gerber RS274X, en kan alle losse lagen (dus copper, solder mask, etc.) gewoon apart exporteren. Volgens mij is het puur een naamgeving-dingetje omdat allemaal .GBR files een beetje verwarrend zou zijn voor de pcb-bakker.

Check ook deze thread op circuitsonline (wat sowieso een beter forum is voor dit soort vragen):
http://www.circuitsonline.net/forum/view/118181

Hier heeft iemand succesvol een print besteld met losse exports uit Sprint. Hij beschrijft precies wat hij doet en er staan zelfs plaatjes bij van het resultaat.
 
lekkere grote pads die fijn solderen

Dat kan ook met een design-rules dingetje. Echte een must inderdaad bij Eagle ontwerpen die je zelf gaat etsen, want sommige eilandjes zijn echt bedoelt voor mechanische productie en doormetalisering...
 
Forumlid SRPP heeft ook wel eens prachtige printjes voor mij gemaakt. Misschien als je hem lief aankijkt...

Wel, uh, etsen doe ik niet zoveel meer sinds ik iTEAD ontdekt heb :D

Het etsen is nog niet zo'n ding maar gaatjes boren is saaaaaaaaaiiiii.

Dat kan ook met een design-rules dingetje. Echte een must inderdaad bij Eagle ontwerpen die je zelf gaat etsen, want sommige eilandjes zijn echt bedoelt voor mechanische productie en doormetalisering...

Hoe werkt dat?
 
Hoe werkt dat?

Design rules en dan onder Restring de minimale pad size (standaard 10 mil) vergroten.

In de andere tabs kun je ook de printsporen wat groter zetten, of de boorgaten en bepaalde minimum grootte.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2014-05-13 om 13.26.30.png
    Schermafbeelding 2014-05-13 om 13.26.30.png
    32 KB · Bekeken: 59
Zo, over op Sprint Layout 6, heb het maar gekocht, vanaf hier kan ik alle layers exporten met de juiste namen! Fluitje van een cent!
 
Printjes besteld! Ik ben benieuwd wat het resultaat is! Ik heb er 10 besteld en ik ga vanzelfsprekend geen 10 LFO's bouwen, dus mocht er iemand interesse hebben, stuur even een PB'tje.
 
Laatst gewijzigd:
Daar hebben we een draadje voor! :D
Zal hem even bumpen, maar LFO's zijn wel welkom!
 
Printjes zijn op de post! Kijken hoe lang het duurt voordat ze hier zijn :) en ik ben heel erg benieuwd naar het resultaat natuurlijk! Ik hou jullie op de hoogte.
 
De printjes zijn binnen! Schitterende kwaliteit. Ik heb 1 print nu volledig gesoldeerd, dus ik zal vandaag of morgen even testen of alles werkt! Voor nu, foto's!
2014-05-31%2008.36.44.jpg

2014-06-02%2008.43.54.jpg
 
Back
Top